Volvo promoot XC40, pakketservice én elektrisch rijden

0

Voor de promotie van de nieuwe XC40 heeft het reclamebureau van Volvo een campagne georganiseerd rondom het Museumplein in Amsterdam. Deze plek is bewust gekozen omdat de compacte en wendbare SUV volgens het Zweedse automerk perfect geschikt is voor een drukke, stadse omgeving.

Bij de 4 digitale abri’s op het Museumplein kon direct worden ingestapt om een proefrit te maken. De displays gaven door middel van een GPS systeem de live locatie van 8 exemplaren van de Volvo XC40 weer. De auto’s reden op een vaste route rond het Museumplein. Voorbijgangers konden hier zien waar de ‘Auto van het Jaar 2018’ zich bevonden en meteen instappen om ze uit te proberen. In elke auto was een ervaren chauffeur aanwezig die de bezoekers alles kon vertellen over de XC40. Tijd is kostbaar voor de stedelijke automobilist, dus deze nieuwe manier van proefrijden maakt het hen volgens Volvo zo makkelijk mogelijk.

Om aandacht te vragen voor de nieuwe SUV is er op de Van Baerlestraat in Amsterdam een dubbel steigerdoek opgehangen. Dat is zichtbaar op 2 straathoeken en met 1.036 vierkante meter niet te missen. De combinatie van de impact van het steigerdoek en de technologie achter de abri’s maakt deze campagne volgens Volvo uniek in zijn soort. Door een digitale activering voor een live proefrit in te zetten op het punt waar de XC wordt gepromoot, kunnen voorbijgangers het nieuwe model maximaal ervaren.

Pakketservice

Volvo is een samenwerking aangegaan met Amazon zodat Amerikaanse klanten van het merk pakketjes van webwinkels in de auto kunnen laten bezorgen. Hiermee breidt het Zweedse merk de internetservices van de Volvo On Call app uit. De pakketbezorging is direct beschikbaar in 37 Amerikaanse steden en zal verder worden uitgebreid. Miljoenen Amazon Prime leden kunnen gebruikmaken van deze service, evenals de meerderheid van alle Volvo rijders in de Verenigde Staten. “Wij verwachten dat veel mensen het waarderen als ze een pakketje veilig en betrouwbaar in hun eigen Volvo kunnen laten bezorgen. Deze combinatie van auto en internet is de nieuwste trend waarmee wij vooroplopen”, aldus Atif Rafiq, Chief Digital Officer bij Volvo.

Het laten bezorgen gaat heel gemakkelijk. Volvo rijders hoeven alleen de Amazon Key App te downloaden en hun Amazon account te linken met hun Volvo On Call account. Wanneer vervolgens de bezorginglocatie is geregistreerd, kan het shoppen op Amazon.com beginnen. Bij het afronden van de bestelling hoeft de klant alleen nog de bezorgingoptie ‘In-Car’ aan te vinken. Hij of zij ontvangt een melding van de Amazon Key en Volvo On Call app wanneer het pakketje op het punt staat te worden bezorgd.

Emissie

Volvo meldt trots dat het als eerste merk in Nederland voldoet aan de toekomstige eisen van de NEDC 2.0-meetmethode. Met ingang van 1 januari 2019 vervangt de WLTP methode de huidige NEDC cyclus, al is de nieuwe meetnorm sinds september vorig jaar al van toepassing op nieuwe automodellen. Tot 1 januari 2019 mogen de WLTP waarden door middel van een ingewikkelde berekening worden teruggerekend naar de NEDC norm: de meer realistische NEDC-2.0. Hierbij valt de uitstoot hoger uit.

De hieruit resulterende hogere BPM wordt door Volvo deels of volledig gecompenseerd. BMW gaf eerder al aan de prijsverhoging als gevolg van de NEDC 2.0-methode te gaan compenseren door meer opties op de auto’s te leveren of door de huidige consumentenadviesprijs intact te houden in afwachting van een mogelijke aanpassing van de BPM door de overheid.

Elektrisch

Volvo verwacht dat de helft van het aantal verkochte nieuwe auto’s van het merk in 2025 volledig elektrisch is aangedreven. Daarmee gaan de Zweden een stap verder dan in 2017. Toen kondigde Volvo aan dat alle nieuwe modellen die vanaf 2019 op de markt verschijnen, leverbaar zijn met een hybride, stekkerhybride of volledig elektrische aandrijflijn. Met de strategie om de helft van het aantal nieuw verkochte auto’s in 2025 te voorzien van een elektrische aandrijflijn, profileert Volvo zich naar eigen zeggen als een sterke speler op de Chinese markt. Dit Aziatische land is ‘s werelds grootste afzetmarkt voor auto’s met geëlektrificeerde aandrijving. De Chinese overheid heeft bepaald dat per 2025 meer dan 20 procent van het aantal nieuw verkochte auto’s moet zijn voorzien van aandrijving met alternatieve energie. Dat komt neer op meer dan 7 miljoen voertuigen, aldus een prognose van de Chinese regering. “Vorig jaar hebben we ons vastgelegd op elektrificatie als voorbereiding op het tijdperk ná de verbrandingsmotor”, aldus Håkan Samuelsson, de CEO van Volvo. “Nu breiden we dat uit naar ‘s werelds grootste markt voor auto’s met een vorm van elektrische aandrijving. De elektrische toekomst van China is de elektrische toekomst van Volvo”. Het merk produceert aldaar de S90 T8 Twin Engine voor de hele wereld. Deze week start in China ook de fabricage van de soortgelijke uitvoering van de XC60 voor de lokale markt.

Op de Beijing Auto Show maakt Volvo zijn leidende positie op het gebied van elektrische aandrijving naar eigen zeggen duidelijk zichtbaar. Het is de eerste autotentoonstelling waarop Volvo uitsluitend stekkerhybride modellen toont. In Beijing is voor het eerst een dergelijke versie van de nieuwe XC40 voor het publiek te zien. Die combineert een 180 pk sterke 1,5 liter 3 cilinder turbobenzine-unit met een elektromotor van 70 pk. Sinds de introductie eind 2017 heeft Volvo voor de compacte SUV wereldwijd al meer dan 60.000 orders ontvangen. In China zijn de orderboeken nog niet eens geopend. Volvo denkt ook daar goed zaken te kunnen doen met de XC40 omdat het SUV segment sterk groeit en de middenklasse van de Chinese bevolking steeds meer te besteden krijgt. China is Volvo’s grootste individuele afzetmarkt en in het eerste kwartaal van dit jaar liet het land een verkoopgroei zien van 23,3 procent. Dat droeg bij aan de wereldwijde verkoopgroei van Volvo van 14 procent in het eerste kwartaal. De afzet passeerde vorig jaar in China voor het eerst de grens van 100.000 auto’s.

Comments are closed.