Autoverkopen Europa: premium heeft het moeilijk

0

De Europese verkoop van nieuwe personenauto’s zat in april stevig in de lift, nadat in maart nog sprake was van een daling. Autodealers in Europa verkochten afgelopen maand 9,6 procent meer auto’s dan een jaar eerder.

Over de eerste 4 maanden van het jaar gemeten is er sprake van een stijging met 2,6 procent, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie ACEA. In totaal reden in april 1.348.659 auto’s de showrooms uit. In alle grote landen werden meer exemplaren verkocht. Nederlandse dealers brachten 34.290 personenwagens aan de man. Dat komt neer op een stijging van 17,5 procent.

Merk     sum 2017april ’17     sum 2018april ’18 =
Volkswagen10,6%11,1%11,1%12,1% + +
Renault7,0%7,5%6,8%7,1% – –
Ford7,1%6,4%6,8%6,5% o
Peugeot5,9%6,1%6,3%6,5%+ +
Opel/Vauxhall6,3%5,8%5,7%5,4% – –
Mercedes-Benz5,4%5,9%5,3%5,4% – –
Audi5,3%5,7%5,0%5,1% – –
Fiat5,4%5,4%4,8%4,7% – –
Skoda4,2%4,6%4,6%4,7% + +
BMW5,2%5,2%4,9%4,6% – –
Toyota4,5%4,2%4,6%4,5% + +
Citroën3,8%3,9%3,9%3,8% o
Dacia2,7%3,1%3,1%3,5% + +
Hyundai3,2%3,2%3,4%3,4% + +
Seat2,5%2,8%2,9%3,2% + +
Kia3,0%3,4%3,1%3,2% o
Nissan3,9%2,9%3,5%2,8%– –
Volvo1,9%2,0%1,9%2,0%o
Suzuki1,5%1,5%         n.b.       n.b.
Mazda1,5%1,3%       n.b.       n.b.
Mini1,2%1,3%1,3%1,3%+
Jeep0,6%0,7%1,0%1,1%+ +
Smart0,6%0,7%0,7%1,0%+ +
Honda1,0%0,8%1,0%0,7%
Mitsubishi0,7%0,8%       n.b.       n.b.
Land Rover1,1%0,8%0,9%0,7% – –
Alfa Romeo0,5%0,6%0,6%0,6% +
Porsche0,5%0,5%0,5%0,6% +
Jaguar0,5%0,3%0,5%0,4% +
DS0,3%0,3%0,3%0,4% +
Lancia/Chrysler0,5%0,5%0,3%0,3% – –
Subaru0,2%0,3%       n.b.       n.b.
Lexus0,3%0,2%0,3%0,3% +
Maserati/Dodge0,1%0,1%0,1%0,1% o

Volkswagen is traditiegetrouw marktleider in Europa. Het Duitse concern had in april 25,7 procent van de Europese automarkt in handen. Het marktaandeel van de nummer2, de Franse PSA Groep (Citroën, DS, Opel / Vauxhall, Peugeot) bedroeg 16,0 procent. Renault, waartoe ook Dacia en Lada behoren, is de nummer3 met 10,6 procent marktaandeel.

De rode draad in de verkoopcijfers is dat diverse premium merken in april fors marktaandeel verloren. Niet alleen Audi, BMW en Mercedes, maar ook Land Rover. Alleen DS, Jaguar, Lexus en Porsche wisten de dans te ontspringen. Oorzaak is vermoedelijk dat de afzetgroei in het relatief welvarende Duitsland, de grootste verkoopmarkt binnen Europa, achter bleef bij het gemiddelde. Hongarije en Litouwen, geen landen die bekend staan om veel rijke inwoners, voerden met een afzetplus van 38,9 procent juist de statistieken aan.

Van deze ontwikkeling profiteerden no-nonsense merken als Dacia, Hyundai, Peugeot, Seat, Skoda en Toyota. Ook het merk Volkswagen deed het dankzij de nieuwe Polo en T-Roc in april goed. Toch waren er in april ook diverse volumemerken die marktaandeel verloren. Het gaat hierbij om Renault (pas als de levering van de nieuwe Clio op gang komt, kan het tij worden gekeerd), Opel (dit merk heeft meer nodig dan 2 van PSA geleende cross-over ontwerpen), Fiat (gaat qua verkruimeling van het marktaandeel Lancia achterna) en Nissan (wacht duidelijk te lang met het aflossen van de Juke).

Comments are closed.