Borgward geeft SUV een kontje

0

Staan wij aan de vooravond van een nieuwe trend in SUV land? Namelijk dat dergelijke auto’s een kontje krijgen? Net zoals de Maybach Vision Ultimate Luxury omarmt de Borgward BX6 namelijk de ‘sedanlijn op stelten’.

Het van oorsprong Duitse Borgward maakte in 2015 bekend met Chinees geld een comeback te zullen maken op de automarkt. Daarvoor wordt een trio SUV modellen in stelling gebracht. De spits werd afgebeten door de BX7 die niet alleen qua formaat veel overeenkomsten heeft met de Audi Q5. De kleinere BX5 kan je als goedkoop Chinees alternatief voor de Q3 zien. En nu heeft Borgward haar derde SUV klaar, de BX6. Die oogt als een hoog op zijn poten staande sedan en kan vanwege zijn schuine daklijn als alternatief voor de BMW X4 en Mercedes GLC Coupé worden bestempeld.

Borgward had rond deze tijd willen beginnen met de verkoop van haar auto’s in Europa, maar die plannen zijn door eigenaar Foton (een Chinese vrachtwagenproducent) uitgesteld. Hetzelfde geldt voor de bouw van een assemblagefabriek in Bremen waar het merk zijn geboortegrond had. Maar in eigen land (lees: China) zijn de BX5 en BX7 reeds volop verkrijgbaar en de nieuwe BX6 wil Borgward vanaf eind dit jaar ook gaan verkopen in Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Zuidoost Azië is in 2019 aan de beurt. Voor Noord Amerika bestaan nog geen concrete plannen.

De BX6 is voorzien van dezelfde 220 pk / 300 Nm sterke, direct ingespoten 2,0 liter turbobenzinemotor als de BX7. De 4 cilinder is standaard gekoppeld aan een 6-traps automaat. Permanente vierwielaandrijving is standaard. Als gemiddeld verbruik wordt 7,1 liter per 100 km opgegeven. De BX6 wordt in een later stadium ook leverbaar in stekkerhybride uitvoering. Die krijgt dezelfde aandrijflijn als voor de deelselektrische BX5 gebruikt wordt.

De BX6 wordt in China door Borgward gepositioneerd als een ‘GT SUV’. De vorm van de achterlichten zou moeten denken aan de vleugels van een adelaar, maar komen tamelijk burgerlijk over. Voor een sedan is dat trouwens heel passend. De koplampen zijn voorzien van LED techniek. Forse 19-inch velgen zorgen voor extra grondspeling. Het meubilair is bekleed met leer in een fraai patroon. In het infomediasysteem kan de mobiele telefoon worden geïntegreerd.

Inmiddels kan de BX7 ook in een volledig elektrische uitvoering worden besteld. De levering start volgend jaar. Voor de typeaanduiding heeft Borgward inspiratie opgedaan bij BMW: de emissieloze uitvoering heet namelijk BXi7. Hij beschikt over 2 elektromotoren die samen goed zijn voor 390 Nm aan koppel. Over het vermogen laat Borgward zich niet uit. Wel meldt het bedrijf dat de BXi7 in 7,9 seconden naar 100 km/u kan sprinten en dat de topsnelheid 195 km/u bedraagt. Op volle batterijen kan de elektrische SUV 375 km verkopen. Op een snel laadstation zijn de accu’s in 45 minuten weer voor 80 procent gevuld.

Borgward meldt dat de BXi7 ook naar Europa komt. Een mededeling die met een korreltje zout genomen moet worden, want eerdere verkoopplannen werden zoals gezegd gewijzigd. Inmiddels heeft de gewone BX7 een facelift ondergaan. Die kenmerkt zich door een nieuwe grille, andere koplampen en een verbeterd vierwielaandrijving systeem. Tegelijkertijd is een TS versie aan het gamma toegevoegd. Deze lettercombinatie stamt van de originele Borgward Isabella uit 1955. De 1.779 kilo zware TS uitvoering is 25 pk / 40 Nm sterker dan de reguliere versie maar verbruikt gemiddeld ook 0,5 liter meer benzine per 100 km. Qua bouwkwaliteit maakt deze Borgward een goede indruk. Dat was bij de originele modellen uit de jaren vijftig wel anders. Die werden geplaagd door vele kinderziektes, reden waarom kopers afhaakten en Borgward failliet ging.

Reageren is niet mogelijk.