Exclusief: rijden met de nieuwe Toyota Auris

0

Waarom de korte test?

Afgelopen maart presenteerde Toyota op de autosalon van Genève de nieuwe Auris. Die is gebaseerd op het nog tamelijk kraakverse TNGA platform, dat ook te vinden is onder de C-HR en de Prius. De Auris krijgt daarmee volgens Toyota veel dynamischere rijeigenschappen, mede dankzij de 2,5 centimeter lagere carrosserie, de grotere chassisstijfheid en de multi-link achteras.

Ander goed nieuws is het opgeschoonde motorengamma. Daarin ontbreken diesels en ligt het accent op hybride aandrijving. Basis motorisering is de brave 1,2 liter turbobenzine 4 cilinder met 116 pk. Tegen meerprijs is de bekende 1.8 hybride aandrijflijn leverbaar. Die combineert 122 pk met een laag verbruik en idem uitstoot. Smaakmaker in het gamma is de 2,0 liter hybride variant met 180 pk. Die moet zorgen voor pittige prestaties. Om dat te benadrukken kan deze Auris voorzien worden van schakel flippers achter het stuurwiel.

Qua veiligheidsvoorzieningen hebben de Japanners hun huiswerk ook goed gedaan: de zogeheten Toyota Safety Sense rij hulpmiddelen omvatten zaken als adaptieve cruisecontrole en voetgangersdetectie. De nieuwe Auris is 4 centimeter langer en 3 centimeter breder dan zijn voorganger. Ook de wielbasis werd 4 centimeter langer, met als gevolg dat de overhangen werden verkort. Dat komt zowel de rijeigenschappen als de interieurruimte ten goede.

Toyota gaat de nieuwe Auris in Groot-Brittannië bouwen. De productie start later dit jaar. Hij komt pas begin 2019 naar Nederland, maar Autointernationaal.nl kon in San Diego al kennismaken met de Amerikaanse versie. Die heet overigens Corolla, net zoals de voorvader van de Auris. Feitelijk kunnen we daardoor spreken van de 12de generatie van de modelreeks.

De Corolla is ’s werelds best verkochte auto. Sinds de introductie in 1966 zijn er afgerond 45 miljoen exemplaren van verkocht. Daarvan zijn volgens Toyota momenteel nog 30 miljoen stuks in gebruik. In Nederland ging de Auris vorig jaar 3.014 keer over de toonbank. Daarmee had het model bij Toyota een verkoopaandeel van ruim 12 procent. Ter vergelijking: in 2007, het eerste jaar waarin de Auris te koop was, lag de afzet boven de 5.000 stuks, maar Toyota wist toen met ruim 40.000 registraties sowieso meer auto’s te slijten in Nederland. Vorig jaar bleef de teller steken bij 24.061 exemplaren.

Wat voor auto is het?

Toyota kan dus wel wat verkooppeper in zijn reet gebruiken. Oftewel haar gamma wat spannender maken. Enkel de reputatie dat de auto’s van het merk betrouwbaar en solide zijn, is niet meer voldoende. Ook heeft de consument geen behoefte aan ‘witgoed op wielen’. De nieuwe generatie Auris is het bewijs dat Toyota onder de bezielende leiding van topman Akio Toyoda haar modellen meer ‘emotie’ wil geven. Die ziet er namelijk een stuk minder saai uit dan zijn voorganger.

Is het wat?

Ja, want de nieuwe Auris heeft alle dufheid van zich afgeschud. Niet alleen qua vormgeving. Toyota heeft een uitstekende allrounder weten te creëren die een geduchte concurrent belooft de worden voor onder andere de nieuwe Ford Focus. De nieuwe Auris beschikt weliswaar niet over de sportiefste rijeigenschappen in zijn klasse, maar hij biedt een goed compromis tussen dynamiek en comfort. Verder biedt de Toyota een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting en heeft hij een keurig verzorgd interieur.

Met het design van de nieuwe Auris neemt Toyota wel een groot risico. De autofabrikant lijkt geen patent te hebben op mooie auto’s (al zouden de Japanners zich met de nieuwe Supra sportwagen kunnen revancheren). Autointernationaal.nl bestempelde de vormgeving van de nieuwe Auris in maart als net zo eigenzinnig is die van de Honda Civic. Maar opvallen doet hij wel, zeker in de blauwe kleur van de testauto. Het lijkt wel of de nieuwe Auris niet één, maar twee generaties moderner is dan zijn voorganger. En bij de C-HR heeft een onderscheidende styling succes niet in de weg gestaan.

Stap in en je treft een aanzienlijk opgewaardeerde cabine aan. De afwerking is eersteklas en hoewel het dashboard niet zo brutaal en onderscheidend oogt als het exterieur, maakt de boordplank wel bijdetijdse en verfrissende indruk. De gebruikte interieurmaterialen voelen niet langer goedkoop of krasgevoelig aan. De bedieningsknoppen van de airconditioning zouden qua soliditeit in een Audi niet misstaan. Zowel voorin als achterin heeft Toyota voor comfortabele zitplaatsen gezorgd en er is meer been/knie/hoofd ruimte dan in de oude Auris. Het nieuwe model gaat standaard geleverd worden met een 8,0 inch scherm voor het infomedia systeem. Net zoals bij Audi, Ford en Mercedes staat dat als een soort tablet bovenop de middenconsole. De installatie is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

Smaakmaker in het motorengamma is zoals gezegd de 2,0 liter hybride variant met 180 pk en 205 Nm. Dat is inderdaad de uitvoering om voor te gaan. Niet alleen vanwege het hogere prestatieniveau maar ook vanwege het lagere verbruik (al kan de importeur nu nog geen officiële cijfers noemen). De hybride techniek van Toyota biedt op papier een minder grote elektrische actieradius dan stekker hybride modellen van de concurrentie, maar volgens de fabrikant zal de doorsnee gebruiker de helft van zijn ritten emissieloos kunnen afleggen, ondanks het gebruik van gedateerde (maar relatief goedkope) nikkel/metaal batterijen.

In het verleden kreeg Toyota nogal wat kritiek op de aan de hybride aandrijflijn gekoppelde CVT. Die zou tijdens fel accelereren voor veel motorkabaal zorgen. Maar Toyota zegt dit euvel opgelost te hebben met een zogeheten ‘Launch Gear’: een fysieke versnelling die kan worden gebruikt tot 70 km/u en die een eind maakt aan het nare elastische karakter van de CVT. Optrekken bij stoplichten is nu in een hybride Toyota ineens leuk geworden. Volgens een woordvoerder van Toyota kan de 2,0 liter hybride variant in 8,6 seconden naar 100 km/u accelereren. Dat maakt van hem nog geen hete hatchback, maar hij is wel 2,3 tel sneller dan de oude Auris HSD. En dat is een fors verschil.

Het gebruik van het zogeheten TNGA platform heeft de rijeigenschappen van de nieuwe Auris duidelijk verbeterd. De veel modernere architectuur biedt een 60 procent grotere torsiestijfheid en het zwaartepunt is met 47 mm verlaagd. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Auris overigens 40 mm langer en 25 mm lager. Op de bochtige wegen buiten San Diego imponeerde de Toyota met zijn dynamische rijeigenschappen. De besturing is scherp, het rempedaal biedt veel gevoel en de carrosserie helt amper over. Op de standaard 16-inch wielen is het veercomfort goed dankzij een uitstekende absorptie van oneffenheden, maar met 18-inch exemplaren kan de vering wat onrustig worden.

90%
90%
Awesome

Autointernationaal.nl is positief verrast door de nieuwe Auris. Zijn voorganger was een degelijke maar vooral saaie keuze. De nieuwe editie is spraakmakend om te zien (al is mooi misschien anders ...) en biedt veel rijplezier. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de sterk verbeterde hybride aandrijflijn. Het interieur maakt een moderne indruk en is qua infomedia helemaal bij de tijd. Daarnaast is de veiligheidsuitrusting zeer uitgebreid; een eigenschap die de inruilwaarde over een paar jaar ten goede zal komen. Het gebrekkige veercomfort met grote wielen kan evenwel een dingetje zijn. Prijzen zijn nog niet bekend, maar in dit opzicht zal Toyota waarschijnlijk haar conservatieve, onopvallende koers blijven volgen. Dat is, kijkend naar de kwaliteiten van de nieuwe Auris, alleen maar een pre!

  • 9
  • User Ratings (26 Votes)
    6.6

Comments are closed.