Fiat: gelukkig hebben wij de dochters nog

0

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft haar plan voor de komende 5 jaar klaar. Daarin krijgen de naamgevers van het autoconcern, Fiat en Chrysler, een rol op de achtergrond. Het moederbedrijf investeert daarentegen wel fors in haar dochters Alfa Romeo, Jeep, Maserati en Ram (het Amerikaanse pick-up merk). Dat heeft FCA topman Sergio Marchionne bekendgemaakt. Het is zijn laatste grote strategische aankondiging, want de 65-jarige CEO houdt het eind dit jaar voor gezien. Marchionne wordt beschouwd als de man die FCA er in de afgelopen 14 jaar eigenhandig weer bovenop heeft geholpen.

FCA is namelijk eind juni helemaal schuldenvrij. Volgens Marchionne hebben zowel Fiat als Chrysler tientallen jaren geleden onder de schulden. Maar die last is binnenkort verleden tijd. Dat komt goed uit, want de Italiaans/Amerikaanse autofabrikant wil de komende 4 jaar 9 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische modellen investeren. Daarmee wil  FCA de verkoopstop van olie gestookte modellen, die vanaf 2021 in Europa ingaat, compenseren. Dieseltechnologie is volgens Marchionne steeds meer een zorgenkind. Enerzijds vanwege de strengere milieuwetgeving en anderzijds vanwege de afnemende interesse voor oliegestookte modellen bij de autoconsument.

In het strategische lange termijn plan van FCA (voor de periode t/m 2022) schitteren de merken Fiat en Chrysler door afwezigheid. Dat is een opmerkelijk verschil met het vorige 5-jaren plan, dat in 2014 werd voorgesteld. Toen was er nog volop vertrouwen in de sedanmodellen van Chrysler en in de mondiale ambities van Fiat. De koerswending is niet bepaald geruststellend voor de toekomstperspectieven van beide merken.

Fiat heeft geprobeerd om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten, maar dat is faliekant mislukt. Ook in China kreeg het Italiaanse merk geen voet aan de grond. Daarmee zijn de kansen op een mondiale verkooprol voor Fiat verkeken. Het merk concentreert zich op Latijns Amerika, waar het met name op de Braziliaanse markt een populaire speler is, en op Europa. Voor onze verkoopregio zal de productie van goedkope modellen worden verplaatst naar Polen en mag Italië de margerijkere 500 producten gaan bouwen.

Bij Chrysler is de Pacifica, de opvolger van de Voyager, de enige (en laatste?) kurk waar dit merk op drijft. Het sedanmodel 200 is na een korte, weinig succesvolle verkoopcarrière alweer uit productie en voor de bejaarde 300, ooit in Europa een gewilde zakenauto, is geen opvolger gepland. Deze Chrysler spreekt niet meer tot de verbeelding. De perspectieven voor de technisch identieke Dodge Charger zijn iets beter omdat dit model nadrukkelijk als een sportsedan wordt gepositioneerd.

Een opsteker voor Chrysler is dat Alphabet, het moederbedrijf van Google, 62.000 exemplaren van de Pacifica Hybrid heeft besteld. Die zullen worden uitgerust met technologie van zusterbedrijf Waymo om dienst te doen als zelfrijdende taxibusjes. De dienst zonder chauffeurs moet nog voor het eind van het jaar van start gaan in de regio rond Phoenix, Arizona. Als dat lukt is Alphabet, in combinatie met het Italiaans/Amerikaanse autoconcern, de eerste op de markt die een vloot van volledig autonoom rijdende taxi’s op de weg brengt. De deal met Jaguar die Waymo vorige week sloot, staat de samenwerking met Chrysler dus niet in de weg. Dat is goed nieuws voor FCA, die zo niet alleen veel exemplaren van de Pacifica de weg op kan sturen, maar er wellicht ook interessante techniek aan overhoudt. Voor zelfrijdende modellen van Alfa Romeo, Jeep, Maserati en Ram bijvoorbeeld.

Toch is de order van Alphabet niet meer dan uitstel van executie voor Chrysler, want een opvolger voor de Pacifica, die inmiddels 2,5 jaar oud is, is niet gepland. In de toekomst lijkt alleen een rol als medenaamgever van het FCA concern weggelegd. In Europa verdween Chrysler al in 2010 van de markt, dus voor ons zal het verdwijnen van het merk geen grote gevolgen hebben. Ook de tot Lancia herlabelde Chrysler modellen staan hier immers niet meer in de showroom.

Voor Fiat is er geen tijdelijke opsteker à la de Alphabet order voor de Pacifica. In Europa is er wel groei voor Jeep, maar niet voor het moedermerk. Vooral de nieuwe Compass slaat erg goed aan. De flamboyante Marchionne vindt het oliedom als Fiat met eigen SUV modellen de succesvolle dochter voor de voeten gaat lopen. Jeep heeft immers premiumstatus en kan dus hogere prijzen vragen voor zijn modellen, met als gevolg meer winst voor het hele autoconcern.

Fiat heeft sinds 2016 geen enkel nieuw model meer geïntroduceerd. Toen debuteerden de Tipo en de 124 Spider. Marchionne is er achtergekomen dat Fiat in zo geheten Golf klasse geen vuist kan maken met een technisch achterhaalde, in Turkije gebouwde middenklasser. En hoe leuk de 124 Spider ook is, het model is niet meer dan een nicheproduct. We wachten al sinds 2016 op een nieuwe Punto maar die is nog steeds niet in aantocht. Het huidige model dateert uit 2005 en zijn crashbestendigheid wordt door EuroNCAP beoordeeld met nul sterren. In 2014 zegde Marchionne in zijn vorige 5-jaren plan een opvolger voor de Panda en een compacte cross-over toe, maar beide nieuwe modellen lijken nu definitief van tafel.

Comments are closed.