Kia geeft de Sportage een facelift

0

Kia heeft de facelift van de Sportage af. De SUV is zowel van buiten als onderhuids aangepakt.

De vierde generatie, uit 2016 stammende, Sportage is momenteel het populairste model van Kia in Europa: 25 procent van de verkopen in onze marktregio worden met deze SUV gegenereerd. Logisch dus dat de Zuid Koreaanse autofabrikant behoedzaam te werk is gegaan bij de facelift. De Sportage werd voorzien van gewijzigde bumpers en zowel voor als achter anders ingedeelde lichtunits. Vanzelfsprekend ontbreken een vers design voor de lichtmetalen velgen (16, 17 of 19 inch) en nieuwe carrosseriekleuren (5 in totaal) niet.

De afgebeelde GT-Line uitvoering is herkenbaar aan zijn in hoogglans zwart gespoten grille en aan de bodem beschermplaten die de bumpers een plek hebben gekregen. Deze sportieve uitvoering kenmerkt zich verder door speciale 19-inch velgen, diverse donker verchroomde details, een dubbele uitlaat (inclusief sierstuk) en de merkkarakteristieke LED verlichting in ijsblokjesvorm in de vormbumper die dienstdoen als mistlampen.

In het interieur monteert Kia een nieuw stuurwiel, een gewijzigd instrumentarium (nog steeds met analoge tellers) en andere (zwart/grijze) bekleding. Verchroomde instaplijsten zijn een optie. Vanzelfsprekend hebben de veiligheidssystemen van de Sportage ook een update ondergaan. De SUV is voortaan leverbaar met slimme cruisecontrole met Stop&Go functie, een 360 graden camera en vermoeidheidswaarschuwing. Een 7-inch touch screen voor het infomediasysteem is standaard, maar tegen meerprijs levert Kia een frameloos 8-inch groot exemplaar. De GT-Line uitvoering kan optioneel worden voorzien van zwart leer met rode accenten.

Het motorengamma omvat de eerder door Kia aangekondigde 2,0 liter grote dieselmotor die is voorzien van milde hybride techniek. Deze uitvoering heeft hiervoor een 48 Volt batterij en een starter/generator die bij accelereren meehelpt en daarmee het verbruik verlaagt. Ook slaat de motor bij lagere snelheden eerder af. De bekende 1.7 CRDi maakt plaats voor een nieuw 1.6 CRDi blok dat goed is voor 136 pk en 320 Nm. Bij deze versie is een handgeschakelde 6-bak standaard. Een 7-traps automaat met dubbele koppeling staat op de optielijst. De bestaande benzinemotoren keren terug. Dit betekent dat de atmosferische 1,6 liter anders dan verwacht geen plaats maakt voor de 1.4 T-GDI turbo-unit. Jammer, want het zou een veel gunstigere koppelkarakteristiek hebben opgeleverd: 242 Nm bij 1.500 toeren in plaats van 161 Nm bij 4.850 omwentelingen.

In het najaar arriveert de vernieuwde Sportage bij de Kia dealers in de showroom. De prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. In Nederland bedraagt het verkoopaandeel van de Sportage overigens slechts 10 procent. Wij hebben liever een Picanto. Althans, Kia genereert 40 procent van zijn verkopen bij ons met dit model.

Reageren is niet mogelijk.