Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO heeft aangekondigd in juni met groot nieuws te zullen komen. Sergio Marchionne, de topman van moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA), zal dan een en ander uit de doeken doen over nieuwe modellen en de elektrische strategie van het merk. In de pijplijn zit in ieder geval een Giulia Coupé, die in Quadrifoglio uitvoering goed is voor 650 pk dankzij KERS hybride technologie uit de Formule 1. Het tweede nieuwe model van Alfa Romeo is een grote SUV met 7 zitplaatsen. Die wordt essentieel geacht om op de Amerikaanse markt een volwaardige speler te kunnen worden. Voor wat betreft de elektrische strategie van Alfa Romeo kunnen we rekenen op milde hybride aandrijfvormen met 48 volt systeem. De techniek debuteert in de nieuwe SUV en moet er voor zorgen dat dit model, ondanks een meergewicht van circa 200 kilo in vergelijking met de Stelvio, niet onzuiniger is. De 7-persoons Alfa Romeo moet in 2019 op de markt komen. De Giulia Coupé komt later en wordt verkrijgbaar in 2 carrosserievarianten: 3 of 5 deuren; de laatste naar het voorbeeld van de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran Coupé. Bij de aandrijflijn met KERS hybride technologie vormt de 280 pk sterke 4 cilinder 2,0 liter turbobenzinemotor uit de Giulia Veloce de basisunit. Het gecombineerde vermogen bedraagt circa 350 pk. Later volgt een variant waarbij de 2,9 liter grote V6 uit de Quadrifoglio uitvoering het uitgangspunt is. Die is bestemd voor de eerder genoemde Giulia Coupé en wordt dus 650 pk sterk. +++

+++ In Nederland betaalt de autobezitter 19,5 miljard euro aan BELASTING . Daarmee zijn wij Europees koploper. In België, waar het wagenpark groter is dan bij ons, bedragen de opbrengsten 18,8 miljard. Dat wij flink worden uitgemolken is een gevolg van de BPM. Daarnaast wordt benzine relatief zwaar belast. Per 1.000 liter gaat er 778 euro naar de overheid. In onze buurlanden België en Duitsland is dat respectievelijk 615 euro en 655 euro. +++

+++ BMW komt deze zomer waarmee de 530e iPerformance draadloos kan worden opgeladen. Het enige wat de bestuurder hoeft te doen, is je auto boven het hiervoor bestemde paneel rijden en op een knop duwen. Volgens BMW zorgt dat per saldo voor meer ‘Freude’ dan om je auto heenlopen en een stekker inpluggen. De draadloze oplaadapparatuur kan alleen worden geleast. Via een speciale modus van het iDrive systeem kan men middels blauwe lijnen zien waar de 530e iPerformance zich bevindt ten opzichte van de oplader. Handig voor bestuurders zonder ruimtelijk gevoel. +++

+++ CHINA overweegt ernstig om de invoerheffing op personenauto’s flink te verlagen. Op dit moment bedraagt de importbelasting 25 %, maar de regering in Beijing denkt er over dat te verlagen naar 15 of zelfs 10 %. In China zijn vorig jaar 1,22 miljoen personenwagens ingevoerd op een totale verkoop van 28,9 miljoen exemplaren. Een verlaging van de invoerrechten zou fabrikanten die momenteel niet of nauwelijks modellen in China produceren het meest in de kaart spelen. Audi, BMW, Cadillac en Mercedes assembleren lokaal al aardig wat voertuigen, maar Lexus bijvoorbeeld niet omdat die weinig fiducie heeft in de lokale bouwkwaliteit. Met de maatregel zou Beijing escalatie van de dreigende handelsoorlog met de Verenigde Staten (lees: president Donald Trump) willen voorkomen. Eerder liet China al weten dat de verplichting voor buitenlandse autofabrikanten om een joint venture te vormen met een lokaal bedrijf (dat voor minimaal 50 procent eigenaar diende te worden) gefaseerd zal worden afgeschaft. +++

+++ DS brengt in 2020 een luxe liftback op de markt. Voor dit model, dat de typeaanduiding ‘8’ krijgt, beloven de Fransen een “spectaculaire” vormgeving. Vice-president Eric Apode van het premiummerk van PSA laat in een interview weten dat hij niet van plan is om de Duitsers te kopiëren. We kunnen dus rekenen op een origineel alternatief voor de Audi A6, Lexus ES en Volvo S90. Net als deze concurrenten krijgt de DS 8 in basisuitvoering voorwielaandrijving. In combinatie met stekkerhybride techniek is er tractie rondom mogelijk. Het nieuwe vlaggenschip van DS onderscheidt zich van de A6, ES en S90 door een grote achterklep. Dus eigenlijk is de A7 Sportback een directere concurrent. Als onderstel dient een extra opgerekte variant van de EMP2 bodemplaat die ook onder de 7 Crossback te vinden is. +++

+++ FIAT heeft het 2 miljoenste exemplaar van de 500 geproduceerd. De compacte Italiaan wordt in meer dan 100 landen verkocht. De productie van de nieuwe Fiat 500 in de Poolse Tychy fabriek begon in 2007. In datzelfde jaar werd hij uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’. Het mijlpaalexemplaar was een 500C Collezione die verkocht zal worden in Italië. Meer dan 80 % van de verkopen vindt buiten de thuismarkt plaats en in Europa is hij al 5 jaar op rij het best verkochte model in zijn segment met eind 2017 een aandeel van 14,6 %. Het lopende jaar is goed voor de 500 begonnen want in het eerste kwartaal gingen er bijna 60.000 exemplaren van de compacte Italiaan over de toonbank; opnieuw een verkooprecord. In 1957 werd het oermodel geïntroduceerd. Sindsdien zijn er meer dan 6 miljoen exemplaren van de kleine Fiat verkocht. De huidige jaaroutput in de Poolse fabriek bedraagt meer dan 200.000 eenheden. Tychy is één van de meest geavanceerde fabrieken van het Fiat Chrysler concern ter wereld. Het was één van de eerste productiefaciliteiten die de gouden ‘World Class Manufacturing’ certificering kreeg toebedeeld. +++

+++ De prijs van de First Edition première uitvoering van de FORD Fiesta Active was al bekend, maar nu is ook duidelijk hoeveel reguliere versie met cross-over opsmuk moet gaan kosten: 23.075 euro. Dat is 240 euro goedkoper dan de genoemde First Edition, maar je moet het dan wel zonder onder meer parkeersensoren achter, een premium geluidsinstallatie met 10 speakers, adaptieve cruisecontrole en sleutelloze toegang (in combinatie met een startknop) doen. Het voordeel is dat weer dat de gewone Fiesta Active in tegenstelling tot de première uitvoering met automaat te bestellen valt. Die kost 25.075 euro. +++

+++ NISSAN is voorzichtiger geworden over de financiële prestaties in het lopende boekjaar. Het bedrijf kampt onder meer met tegenvallende verkopen in de Verenigde Staten. Daarnaast zit de duurdere yen de resultaten in de weg. In thuisland Japan kampt de automaker daarnaast met de naweeën van een schandaal vanwege niet correct uitgevoerde controles. Die kwestie liep bij Nissan eerder al flink in de papieren. De autoverkopen in de VS kelderden in de eerste maanden van het jaar. Dat is een hard gelag voor Nissan, dat de afgelopen tijd juist veel geld stak in onder meer marketingactiviteiten. Tegenover de verkoopdaling in de VS staan goede prestaties in China, waar dit jaar wordt gerekend op een stevige groei. De Chinese markt zou daarbij de Amerikaanse passeren als de grootste afzetmarkt voor de automaker. Nissan voorziet voor het boekjaar dat loopt tot april nu een operationele winst van 540 miljard yen (4,1 miljard euro). Dat is fors minder dan een jaar eerder en ook minder dan de 616 miljard yen die kenners in doorsnee hadden voorzien. +++

+++ Autoconsumenten die vanuit hun luie stoel via internet een OCCASION kopen: dat is al eerder vertoond. Maar vanaf nu kan je ook een tweedehands exemplaar leasen. Hiervoor is de website Carnext.com in de lucht gebracht. Leaseplan biedt daarmee consumenten de mogelijkheid om via internet een occasion aan te schaffen met allerlei extra dienstverlening, tot thuisbezorging aan toe. De auto’s die worden aangeboden, komen op dit moment uit Nederland en Duitsland, maar binnenkort kunnen consumenten uit 11 Europese landen via Carnext.com gebruikte auto’s kopen. Vanaf de zomer is private lease ook mogelijk. Die is tussentijds makkelijker opzegbaar, zo belooft een woordvoerder. Daarnaast worden er onderhoudspakketten en aanvullende garantie aangeboden. Kopers van een Carnext.com auto kunnen, als ze dat willen, naar één van de bedrijfsvestigingen komen om een proefrit te maken. Maar het hoeft niet, want op alle exemplaren wordt 14 dagen omruilgarantie gegeven; een soort verlengde proefrit dus. Carnext.com denkt zich daarmee te kunnen onderscheiden want uit onderzoek zou gebleken zijn dat veel autoconsumenten de standaard proefrit veel te kort vinden. Ook hebben zij een broertje dood aan onderhandelingen over de prijs. Daarom biedt Carnext.com een transparant totaaltarief dat niet onderhandelbaar is. Het enige wat er niet onder valt, is thuisbezorging. Daarvoor brengt Carnext.com 99 euro in rekening. Dit bedrag is inclusief de inname van een eventuele inruilauto. De occasion website is nadrukkelijk bedoeld als een Europese internetwinkel. Nu al kunnen Nederlandse consumenten hier auto’s bestellen uit de Duitse voorraad van Leaseplan. Daar valt echter geen proefrit mee te maken. Vandaar de 14 dagen omruilgarantie. De portal van Carnext.com is nu al in 11 landen toegankelijk en uiteindelijk moeten dat er 30 worden. Dan moet het ook mogelijk zijn dat consumenten uit alle landen auto’s kunnen bestellen. De woordvoerder laat weten daar hoge verwachtingen van te hebben: “Per slot van rekening zijn wij als Leaseplan in Europa marktleider als het gaat om occasions van 3 en 4 jaar oud”. +++

+++ PORSCHE heeft gesjoemeld met de CO2 uitstoot van de Cayman R. Daardoor viel deze sportauto in het Verenigd Koninkrijk nét in een goedkopere categorie. Het enige wat Porsche daarvoor hoefde te doen was optrekken in de tweede versnelling. Dat verlaagde de CO2 uitstoot van 228 gram/km naar 221 gram. Voor de Cayman R hoeft daardoor omgerekend 255 euro minder belasting betaald te worden. Nu het gesjoemel aan het licht is gekomen, bezint de Britse overheid zich op een boete. +++

+++ De gemiddelde aanschaf PRIJS van een leasewagen is lager dan van een exemplaar dat op reguliere wijze wordt gekocht. Dat heeft het RDC berekend. De gemiddelde verkoopprijs van nieuw verkochte auto’s ligt dit jaar op 32.386 euro; ongeveer 900 euro meer dan in 2017. Een leasewagen kost daarentegen ‘slechts’ gemiddeld 30.742 euro. Verklaring is de sterke opkomst van private lease. Daarbij wordt over het algemeen een goedkopere en kleinere benzineauto gekozen. In 2015 bedroeg de gemiddelde aanschafwaarde van een leasewagen 33.250 euro. Dat was duidelijk meer dan de 31.302 euro van een op reguliere wijze aangeschafte auto. +++

+++ Het is al jaren onderwerp van debat, maar nu komt er definitief op 1 oktober een einde aan de situatie dat er in auto SCHADEHERSTEL 2 kwaliteitsnormen worden gehanteerd. Bovag en Focwa hebben, op aandringen van het Verbond van Verzekeraars en de VNA, overeenstemming bereikt om een nieuwe branchebrede norm te gaan gebruiken. Een leasemaatschappij hoeft na 1 oktober dus geen keuze meer te maken voor de te hanteren reparatiemethodiek en/of de kwaliteit van de vervangen onderdelen, schrijft de VNA op haar website. Er komt een nieuwe branchebrede norm. Hierdoor ontstaat er in de schadeherstel sector een gelijk speelveld en is de noodzakelijke kwaliteitsborging en veiligheid voor consumenten en opdrachtgevers gegarandeerd. De nieuwe branchebrede norm wordt ondergebracht in een nog op te richten stichting met een bestuur (Bovag en Focwa), een College van Deskundigen (o.a. Verbond van Verzekeraars en VNA) en een Klankbordgroep (met marktpartijen zoals schadeherstellers, leasemaatschappijen en certificerende instellingen). +++

+++ SKODA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de Superb het eerste model van het merk zal zijn die beschikbaar komt in een stekkerhybride uitvoering. De zogeheten PHEV versie zal vanaf volgend jaar in de Tsjechische Kvasiny fabriek geproduceerd gaan worden. Waarschijnlijk gaat Skoda de techniek van de Volkswagen Passat GTE voor de stekkerhybride Superb gebruiken. Dit betekent dat de 156 pk sterke 1.4 TSI benzinemotor als basisunit fungeert. Het gecombineerd vermogen bedraagt 218 pk. De marktintroductie van de stekkerhybride Superb wordt gecombineerd met een facelift voor de Superb. De productiecapaciteit van de Kvasiny fabriek wordt de komende jaren verhoogd naar 300.000 auto’s per jaar. Momenteel worden aldaar, naast de Superb, ook de Kodiaq en de Karoq gebouwd. +++

+++ De VOLKSWAGEN Groep gaat samenwerken met Didi Chuxing (de Chinese tegenhanger van Uber) voor de ontwikkeling van autonoom rijdende personenwagens. In eerste instantie gaat het om een vloot van zo’n 100.000 exemplaren die door de Duitse autofabrikant zullen worden beheerd. De samenwerking biedt Volkswagen toegang tot data over het rij & huurgedrag van de klanten van Didi, terwijl de Chinese rithuur specialist op haar beurt haar vloot snel kan uitbreiden. “De joint venture met Didi gaat niet alleen over ride hailing. We willen samen mobiliteitsprojecten, autonoom rijden en robot taxi’s ontwikkelen”, zegt Weiming Soh, directeur strategie bij Volkswagen Groep China, in een vraaggesprek met Automobiel Management. Het Duitse concern heeft meer dan 15 miljard euro opzij gezet voor nieuwe ontwikkelingen in de sector waarbij autonoom rijden en ritdelen een belangrijke rol moeten spelen. Dat geldt ook voor elektrische personenwagens waarvoor China eveneens een in snel tempo groeiende markt biedt. +++

+++ VOLVO produceert sinds enkele jaren ook auto’s in China. Voor de S90 is het mondiaal zelfs de enige bouwlocatie. Bang voor inferieure kwaliteit hoeven we niet te zijn, integendeel. Volvo stelt dat haar Chinese fabriek veel betere producten levert. Wij Europeanen kunnen daar nooit aan tippen. Een opmerkelijke uitspraak, want de Zweden hebben de naam zeer chauvinistisch te zijn. Dat de Chinezen beter werk afleveren, komt door de lagere automatiseringsgraad. Dankzij het royale handwerk kan men makkelijker schakelen en aanpassingen doorvoeren. Ook zitten de Chinezen letterlijk dichter op eventuele fouten. +++

+++ ZELFRIJDENDE auto’s vinden doorgaans hun weg dankzij extreem gedetailleerde digitale kaarten en wegmarkeringen. Maar onderzoekers van het beroemde Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontwikkelen nu een systeem dat ook zonder die kostbare informatie zijn weg weet te vinden. Daardoor zullen autonome voertuigen in de toekomst ook op kleine achteraf weggetjes uit de voeten kunnen. Het systeem dat de Amerikaanse wetenschappers aan het ontwikkelen zijn, baseert zich enkel op de analyse van de onmiddellijke omgeving van de auto via zijn diverse sensoren. Daarmee kunnen de contouren van de weg ingeschat worden. Camera’s kunnen bochten zo’n 30 meter van te voren zien. De technologie is tot MapLite gedoopt. +++

Comments are closed.