Nieuwstelex

0

+++ APPLE blijft in Californië doorwerken aan zijn autonome rij technologie. Het bedrijf heeft zijn vloot van testwagens daarvoor verdubbeld. Apple is niet van plan om zijn eigen auto te ontwikkelen. Eerder werd hiervoor weliswaar het ‘Project Titan’, maar dat is in de prullenmand beland. Apple zet zijn kaarten nu in op een kantenklaar systeem dat door autofabrikanten gekocht kan worden. De techniek wordt momenteel in Californië getest in de Lexus RX 450h. Waren er in 2017 nog slechts 3 prototypes operationeel, in januari is dat aantal gegroeid tot 27 stuks en sinds kort rijden er 55 voertuigen met technologie van Apple rond in de Amerikaanse staat. De testvloot is daarmee overigens kleiner is dan die van General Motors (die 104 ‘rijdende laboratoria’ heeft), maar veel groter dan die van Tesla (39) en Toyota (11). Wanneer Apple kan gaan oogsten met haar investeringen in autonome rij technologie is nog niet bekend. +++

+++ Michelin is het populairste BANDEN merk, zo blijkt uit gegevens van Kwik-Fit. Dit label heeft een marktaandeel van ruim 16 %. Eerder ging Continental, dat Volkswagen Groep importeur Pon in Nederland standaard legt onder nieuwe verkochte auto’s, aan kop. Vredestein volgt op plek 3 maar is wel de grootste op het gebied van winterbanden. Goodyear en Bridgestone maken de top5 compleet. Opgeteld hebben de 10 grootste merken een marktaandeel van 71,8 %. Dat is gelijk aan vorig jaar. Van de Nederlandse auto’s rijdt 8,7 % op 4-seizoenenbanden. Dat is iets minder dan een jaar geleden. Vredestein is met een marktaandeel van 28,6 % marktleider in dit segment. Goodyear volgt met een wegdekaandeel van 17,2 %. Michelin zag zijn marktaandeel bij de 4-seizoenenbanden de afgelopen 2 jaar fors groeien met 13,3 % naar 16,7 %. +++

+++ BMW gaat de volgende generatie 4-serie Gran Coupé ook in een M variant leveren. Die gaat het opnemen tegen de Audi RS5 Sportback. De nieuwe M4 krijgt onder de kap een doorontwikkelde versie van de huidige S58B30 motor met ongeveer 500 pk. +++

+++ Ook DAIMLER lijkt verder verstrikt te raken in de perikelen rond sjoemelsoftware in haar dieselauto’s. Advocaten van het moederbedrijf van Mercedes hebben lang geprobeerd te voorkomen dat justitie juridische documenten, die bij invallen op het hoofdkantoor mei vorig jaar in beslag zijn genomen, mag lezen. Volgens de advocaten gaat het om “vertrouwelijke informatie tussen de advocaten en de leiding van een onderneming”. Maar een Duitse rechtbank heeft nu bepaald dat justitie rustig hun gang kan gaan. Dat is vooral zorgwekkend omdat bij de inval ook de kantoren zijn doorzocht van het Amerikaanse advocatenkantoor Gibson, Dunn & Crutcher dat namens de leiding van Daimler al sinds eind 2015 een intern onderzoek uitvoert naar eventueel gesjoemel. Juist bij dat onderzoek zijn allerlei documenten tevoorschijn gekomen die belastend kunnen zijn voor Daimler en haar bedrijfsleiding. Die zijn nu dus ook in handen van justitie. Wordt vervolgd dus, maar bondskanselier Angela Merkel denkt niet dat de soep zo heet gegeten zal worden als hij wordt opgediend. Zij stelt dat de concurrentiekracht van de Duitse auto-industrie niet mag worden aangetast als gevolg van door de overheid opgelegde eisen om diesels schoner te maken. Het parlement in Berlijn bespreekt momenteel maatregelen om de uitstoot van diesels te verminderen. Vorig jaar werd de kwestie afgedaan met een software update, maar mede als gevolg van de ingestelde dieselverboden door diverse steden, willen Duitse parlementariërs nu ook hardware aanpassingen om te voorkomen dat dieselauto’s op nog meer plekken onwelkom worden. Merkel, die goede contacten heeft met de auto-industrie, is echter tegen verplichte ingrepen. Dat kost alleen maar geld terwijl er volgens haar juist dringend geïnvesteerd moet worden in batterijenproductie te stimuleren. De bondskanselier vreest dat Europa anders te ver achterop raakt bij Azië en Noord-Amerika. +++

+++ LeasePlan en ALD Automotive hopen de vooroordelen bij ELEKTRISCH rijden weg te nemen. Dat willen zij doen tijdens het zogeheten Low Car Diet. In dit tot 14 juni durende evenement zullen LeasePlan en ALD Automotive elektrische auto’s beschikbaar aan hun leaserijders. Volgens een woordvoerder hebben veel automobilisten nog vooroordelen over elektrische auto’s. “Denk aan lange laadtijden, een beperkte actieradius of te weinig laadvoorzieningen onderweg. Dit terwijl deze hindernissen met de huidige technologie en uitgebreide infrastructuur bijna zijn te verwaarlozen. Door het zelf te ervaren, kunnen leaserijders erachter komen dat ook volledig elektrisch een serieus alternatief is voor een auto met verbrandingsmotor”. +++

+++ Wat iedereen al wist, is nu ook doorgedrongen tot de burelen van de FIAT importeur: Nederland is geen sedanland. Althans niet als er een premiumlogo ontbreekt. Na 2 jaar tevergeefs geprobeerd te hebben om de Tipo Sedan is ons land te slijten, wordt die nu uit het leveringsgamma geschrapt. De 4-deurs versie kwam in april 2016 op de markt en in dat jaar gingen slechts 189 exemplaren over de toonbank. Sinds januari vorig jaar is de Tipo ook als hatchback en als stationwagon leverbaar. Daardoor is het verkoopaandeel van de sedan gemarginaliseerd. In 2017 gingen in totaal 629 exemplaren van de Tipo over de toonbank. Dit jaar staat de teller na 4 maanden op 196 stuks. Het gros daarvan is dus een hatchback of stationwagon. +++

+++ De overheid heeft in de afgelopen jaren in totaal ruim 400 miljoen euro uitgegeven aan maatregelen om de LUCHTKWALITEIT te verbeteren. Omgerekend bedraagt de gezondheidswinst echter minder dan 100 miljoen euro. De Algemene Rekenkamer spreekt daarom van “een geringe winst voor de volksgezondheid”. Er waren 8 subsidieregelingen die ruim 400 miljoen euro kostten. De maatregelen hebben geleid tot 2 % minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en de totale ziektelast is zeer beperkt gedaald: 0,01 %. Dat komt neer op 1.150 gewonnen levensjaren voor de totale Nederlandse bevolking. Bij een afname van 0,01 % worden de totale gezondheidsbaten op afgerond 94 miljoen euro geschat. Volgens de Algemene Rekenkamer had het kabinet met hetzelfde geld meer kunnen bereiken. De subsidieregeling voor emissiearme taxi’s en bestelauto’s is evenwel relatief kosteneffectief. Deze maatregel heeft de maatschappij meer emissiereductie opgeleverd dan dat hij gekost heeft. Maar de sloopregeling en retro fit inbouw van roetfilters in personenauto’s, trucks en bestelwagens hebben veel meer gekost dan ze hebben opgeleverd, zo stelt de Algemene Rekenkamer. Zij adviseert de minister om voor iedere toekomstige subsidiemaatregel een volledige maatschappelijke kosten-batenanalyse uit te voeren, inclusief (niet-financiële) gezondheidsbaten. +++

+++ MERCEDES-MAYBACH zal in de komende jaren diverse nieuwe modellen introduceren. Nu de extraluxueuze versie van de S klasse zeer goed is aangeslagen (met name in China), smaakt het succes naar meer. Met Maybach versies van de E klasse, de nieuwe GLS en een productievertaling van de conceptstudie Ultimate Luxury wil Mercedes inspelen op het stijgende aantal superrijken op onze planeet. De volgende generatie GLS zal nog dit jaar worden voorgesteld. Spoedig daarna volgt een Maybach versie. Daarmee wil het Daimler concern de concurrentie aangaan met de Bentley Bentayga, de Range Rover Autobiography en de Rolls-Royce Cullinan. Maybach hoofdingenieur Jürgen Weissinger denkt het (beloofde) veercomfort van de laatste (‘Magic Carpet Ride’) op zijn minst te kunnen evenaren met een opgewaardeerde versie van de Magic Body Control techniek van Mercedes. Hierbij wordt de vering aangestuurd door input van camera’s. De dempers kunnen zich vervolgens instellen op aankomende oneffenheden. Het Maybach alternatief voor de Cullinan wordt bovendien voorzien van een boterzachte ‘chauffeur rij modus’. Daarin maakt de automaat zo min mogelijk verzetwisselingen want elk schokje is er één teveel. Omdat de SUV van Maybach qua koppel zeer zwaar geschapen zal zijn, zijn er überhaupt maar weinig versnellingen nodig. Op een volledig elektrisch model van het luxelabel van Mercedes zullen wij evenwel nog 5 à 10 jaar moeten wachten. De huidige generatie batterijen zijn niet krachtig genoeg, althans in relatie tot hun formaat en genoeg, zo meent Weissinger. +++

+++ PSA (Citroën, DS, Opel / Vauxhall, Peugeot) gaat in India samenwerken met Tata Consultancy Services om goedkope auto’s te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van de klanten in India zelf en andere opkomende landen. De Franse fabrikant denkt daarbij aan modellen zoals de Kwid waarmee concurrent Renault aldaar redelijk veel succes heeft. Om te verbloemen dat het om budgetauto’s gaat, spreekt PSA liever van “smart cars”. CEO Carlos Tavares heeft vorige maand tijdens een bezoek in India zelf de afspraken gemaakt met Tata Consultancy Services. Dat adviesbureau behoort tot hetzelfde moederconcern als Tata Motors (bekend van de geflopte Nano, maar ook eigenaar van Jaguar Land Rover). “India wordt het centrale punt voor de ontwikkeling en productie van onze toekomstige gamma smart cars. Het doel is om de productiekosten ten opzichte van het Franse niveau te halveren. We nemen daar echter wel de tijd voor”, aldus Tavares. Hij sluit overigens niet uit dat zijn onderneming meer partners voor het project gaat zoeken. +++

+++ TESLA onderbreekt opnieuw (voor de derde keer dit jaar) de productie van de Model 3 in Fremont, Californië. De fabriek gaat 6 dagen (van 26 tot en met 31 mei) op slot om verbeteringen aan de assemblagelijn uit te voeren. Al maanden hangen er donkere wolken boven de Californische productiefaciliteit. Een maand geleden werd de lopende band tijdelijk stilgezet en ook in februari was er sprake van een bouwpauze. Tesla bouwt momenteel meer dan 3.000 exemplaren van de Model 3 per week, maar dat moeten er minimaal 5.000 worden om uit de rode cijfers te komen. De verbeteringen aan de assemblagelijn zijn noodzakelijk om die hogere output te bereiken. Vanaf juni zou Tesla dan eindelijk het beoogde productieniveau kunnen halen. Nederlandse klanten die nu een Model 3 bestellen, moeten rekenen met een wachttijd die op kan lopen tot 18 maanden. Ondanks de huidige productieperikelen wil Tesla 2 nieuwe ‘Gigafactories’ bouwen: 1 in China en 1 in Europa. Momenteel bevindt zich alleen in de Amerikaanse staat Nevada een gigantische batterijfabrieken. In de productiefaciliteit in China wil Tesla ook de Model 3 en de toekomstige Model Y (een cross-over met dezelfde technische basis) gaan bouwen. Voor de productiefaciliteit in Europa is België, Duitsland, Griekenland en Nederland in de race. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft besloten om niet present te zijn op de in oktober te houden autosalon van Parijs. De Franse beurs lijkt daardoor te verpieteren, want 8 andere autofabrikanten hebben zich ook al afgemeld. De autosalon van Parijs (4 t/m 14 oktober) is primair een feestje voor de nationale spelers. Het publiek kan daar kennismaken met primeurs als de Citroën C5 Aircross, de DS 3 Crossback, de Peugeot 508 SW en de Renault Clio. Buitenlandse autofabrikanten zullen dus overschaduwd worden en kunnen daardoor op weinig media-aandacht rekenen. Dus is het weggegooid geld om in een dure beursstand te investeren. Bij Volkswagen zit de T-Cross in de pijplijn, een cross-over op basis van de Polo, maar de Franse show komt voor dit model waarschijnlijk te vroeg. Andere merken die afwezig zullen zijn, zijn onder meer Ford, Infiniti, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel en Subaru. +++

+++ De Europese Unie gaat voor het eerst beperkingen opleggen aan de CO2-uitstoot van VRACHTWAGENS . Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen worden fabrikanten daarnaast verplicht trucks zodanig te ontwerpen dat de chauffeur voetgangers of fietsers altijd kan zien. Een meer aërodynamisch ontwerp zorgt gelijk ook voor minder brandstofverbruik en uitstoot van broeikasgassen. Vrachtwagens zijn goed voor ruim 20 % van de uitstoot van CO2 door transport. De emissie moet als het aan de Europese Commissie ligt met 15 % omlaag in 2025, en met minstens het dubbele cijfer in 2030. Die doelen zijn lager dan lidstaten als Nederland en Frankrijk bepleiten. Ook milieuorganisaties en een aantal grote multinationals en vervoerders hadden graag meer ambitie gezien. De plannen om trucks verkeersveiliger te maken, gaan volgens critici niet ver genoeg. Beter zicht van de chauffeur maakt weliswaar een einde aan de ‘dode hoek’, maar volgens de lobbyclub Transport & Environment zouden voor vrachtwagens die veel in de stad rijden strengere regels moeten gelden dan voor de ‘snelwegtrucks’. De organisatie roept de lidstaten en het Europees Parlement dan ook op de wetsvoorstellen aan te scherpen. +++

+++ 20 % van de Nederlandse leaserijders rijdt langer door op WINTER BANDEN dan zou moeten. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Eén op de vijf zakelijk gereden auto’s heeft eind april / begin mei nog altijd winterbanden onder zijn leasebak. Volgens de VZR is de belangrijkste reden dat men de noodzaak voor het wisselen naar zomerbanden minder voelt dan (in de herfst andersom). Als de eerste nachtvorst zich aandient, wil iedereen zijn zomerbanden inruilen voor winterbanden. Maar dat gevoel voor urgentie ontbreekt als de temperatuur stijgt. De VZR vindt tijdige wisseling belangrijk omdat de winterband alleen bij temperaturen van minder dan 7 graden gunstigere eigenschappen heeft dan zomerbanden. Is het warmer, dan is er sprake van extra slijtage. Daarnaast ligt het brandstofverbruik met winterbanden gemiddeld hoger dan met zomerbanden. Tevens kan het rijden op winterbanden tijdens te hoge temperaturen zorgen voor een langere remweg. +++

+++ In Frankrijk gaat geëxperimenteerd worden met ZELF RIJDENDE auto’s op publieke wegen. De tests beginnen volgend jaar en vanaf 2020-2022 gaan het wegennet definitief ‘open’ voor zelfrijdende auto’s. De minister van Economische Zaken, Bruno Le Maire, staat ook experimenten toe zonder dat er iemand achter het stuur zit. Zijn welwillende houding heeft de maken met de wereldwijde race die is ontstaan om zo snel mogelijk autonoom rijdende modellen op de markt te brengen. PSA en Renault willen daarbij niet achterblijven, maar moeten daarvoor wel kunnen experimenteren met hun technologie. +++

Comments are closed.