Nieuwstelex

0

+++ AMSTERDAM wil de auto verbannen uit de binnenstad. Onder de noemer ‘Agenda Amsterdam Autoluw’ heeft het nieuwe linkse college (gevormd door Groen Links, D66, SP en PvdA) plannen bekendgemaakt om de parkeertarieven te verhogen van 5 euro per uur naar maximaal 7,50 euro per uur. Die maatregel moet bezoekers van de binnenstad ontmoedigen om met de auto te komen. Het college hoopt dat de nieuwe parkeertarieven zó afschrikwekkend zijn dat er tussen nu en 2025 tussen de 7.000 en 10.000 parkeerplekken uit de stad verwijderd kunnen worden. Verder wil Amsterdam strengere regels voor de (bestaande milieuzones) en deze voor meer voertuigcategorieën laten gelden. Een volledig autovrije grachtengordel zou ook een manier zijn om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Verder moeten de maximumsnelheden in en om Amsterdam omlaag: binnen de ring naar 30 km/u en op de ring naar 80 km/u. Financiering zoekt het college onder meer in verhoging van de toeristenbelasting en de OZB. Deze wordt voor huiseigenaren volgend jaar verhoogd met 2 %, zo blijkt uit het coalitieakkoord. +++

+++ De Britse oliegigant BP investeert fors in een nieuwe technologie waarmee de batterij van een elektrische auto in 5 minuten kan worden opgeladen. Hiervoor gaat samengewerkt worden met het bedrijf StoreDot. In het snelle laadsysteem zal 20 miljoen dollar worden geïnvesteerd. Het is de bedoeling dat het laden tot 100 procent niet meer dan 5 minuten duurt, oftewel ongeveer even lang als het vullen van een brandstoftank. De Israëlische startende onderneming StoreDot werkt aan zogeheten ‘flash batteries’ die we eerst in onze telefoons zullen zien opduiken, waarschijnlijk volgend jaar al. Daarna komt de batterij beschikbaar voor auto’s. StoreDot belooft een actieradius van 500 kilometer. BP laat via een woordvoerder weten dan snel laden het hart vormt van de elektrische strategie van het bedrijf. Door dit mogelijk te maken, kan de elektrische auto onverwacht populair worden. +++

+++ Bedrijven in de auto & motor BRANCHE hebben moeite om voldoende geschikt personeel te vinden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kampt een recordaantal bedrijven in de sector met belemmeringen door een tekort aan gekwalificeerde medewerkers. Van alle bedrijven die auto’s en motoren verkopen of repareren, gaf aan het begin van het tweede kwartaal ruim 22 % aan tegen productieproblemen aan te lopen door een personeelstekort. Het hardst wordt die pijn gevoeld bij gespecialiseerde autoreparateurs (27,4 %). Ondernemers die motorfietsen verkopen of repareren, hadden het minst vaak (9,5 %) last van een personeelstekort. Wat verkoopcijfers betreft zit de auto & motorenbranche al geruime tijd in de lift. In de eerste 3 maanden van 2018 noteerde de sector een omzetstijging van 5,8 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus het CBS. Daarmee stijgt de omzet al drie jaar ieder kwartaal, met uitzondering van een dip in de laatste 3 maanden van 2016. +++

+++ CITROEN komt op termijn met een opvolger voor de ‘gewone’ C4, die later dit jaar uit productie gaat. Ook de C5 zal op termijn worden vervangen. Deze laatste middenklasser krijgt in 2020 een opvolger en is primair bestemd voor de Chinese markt. Voor de nieuwe C4 is het wachten tot 2021. Tegen die tijd zal de C4 Cactus met pensioen worden gestuurd. +++

+++ In ons land reden op 1 januari bijna 22.000 volledig ELEKTRISCHE personenauto’s rond. Dat is bijna 60 % meer dan op dezelfde peildatum in 2017, toen er krap 14.000 exemplaren waren. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hoe indrukkend de toename ook is, het totale marktaandeel van volledig elektrische auto’s blijft nog altijd klein. Indien stekkerhybride modellen worden meegerekend, dan stond de teller op 1 januari op bijna 120.000 (deels)elektrische auto’s. Dit betekent een marktaandeel van 1,4 %. Bij stekkerhybride modellen was de groei in vergelijking met vorig jaar overigens zeer bescheiden: 1,6 % naar 97.000 stuks. Het totale wagenpark aan (deels)elektrische voertuigen nam met bijna 9 % toe. Van normale hybride modellen (zonder stekker) waren er op 1 januari ruim 150.000 exemplaren in Nederland; een toename van 12 % ten opzichte van een jaar eerder. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat er in 2017 afgerond 8.200 volledig elektrische auto’s werden verkocht. Dat is bijna 2 keer zo veel als een jaar eerder. Het waren er voor het eerst ook meer dan het aantal nieuwe stekkerhybride modellen dat op de weg kwam (1.800 stuks). Dit aantal was een jaar eerder nog 10 keer zo hoog; een gevolg van de bijtellinggekte die t/m 2016 duurde. Van alle in 2017 verkochte personenauto’s was 2,7 procent (deels)elektrisch. Daarmee behoort ons land tot de kopgroep in de Europese Unie. Alleen in Zweden is het verkoopaandeel hoger (Noorwegen behoort niet tot de Europese Unie). In 2014 en 2015 was bij ons het absolute aantal verkochte (deels)elektrische auto’s van alle EU landen het hoogst. +++

+++ De EUROPESE COMMISSIE wil aanscherping en harmonisatie van de regels voor motorrijtuigenverzekeringen in de EU. De voorstellen zijn onderdeel van een breder pakket financiële maatregelen. Doel is volgens eurocommissaris Jyrki Katainen om consumenten te beschermen op het gebied van motorrijtuigenverzekeringen. Hij wil een garantie invoeren dat de schade is gedekt, óók als het verzekeringsbedrijf insolvent is. De verzekeringsbranche in het land waar zo’n bedrijf is gevestigd, wordt verantwoordelijk voor de uitkering aan de gedupeerden. Ook wil Katainen de verzekerde minimumbedragen van de dekking van autoverzekeringen in alle lidstaten gelijk trekken. Een tweede maatregel is het behoud van no-claim als burgers van de ene naar de andere lidstaat verhuizen. Katainen wil verzekeraars verplichten de schadehistorie van elke EU ingezetene op dezelfde manier te behandelen. De derde maatregel is het bestrijden van onverzekerd rijden. Dit verhoogt de premies voor eerlijke automobilisten die een geldige verzekering hebben, constateert de eurocommissaris. Het voorstel van de Europese Commissie biedt de lidstaten meer mogelijkheden om onopvallende verzekeringscontroles op voertuigen uit te voeren, bijvoorbeeld met automatische systemen voor kentekenherkenning. +++

+++ FORD brengt in 2020 een nieuw volledig elektrische model op de markt, de Mach 1. Als basis dient het modulaire C2 platform van de nieuwe Focus. Qua carrosserievorm wordt het een cross-over met designelementen van de Mustang. Deze circa 4,40 meter lange Mach 1 (de naam verwijst naar een legendarische uitvoering van deze sportwagen) is niet het enige geëlektrificeerde model dat bij Ford in de pijplijn zit. Later volgen stekkerhybride uitvoeringen van de Mustang en de populaire F-150 pick-up. Ford gaat de Mach 1 in Mexico en in China bouwen. Hij wordt ontwikkeld door een specifiek team, Edison genaamd. Ford zal waarschijnlijk volgend jaar al een conceptversie van de Mach 1 presenteren. In het Europese gamma zal hij de plaats innemen van de C-Max. +++

+++ HONDA start een samenwerking met de grootste accuproducent ter wereld: Contemporary Amperex Technology (CATL). Samen met dit Chinese bedrijf gaat de Japanse fabrikant een volledig elektrische auto ontwikkelen. Als basis dient de Jazz. Het model is primair bestemd voor de Chinese markt. Het is niet duidelijk of de auto ook naar Europa komt. Honda wil de prijs betaalbaar houden door niet voor een actieradiusrecord te opteren: meer dan 300 kilometer zit er niet in. De Japanners verwachten op jaarbasis ongeveer 100.000 exemplaren van het elektrische model te verkopen. De marktintroductie vindt plaats in 2020. Honda komt ook met een productieversie van de conceptstudie Urban EV: een compacte hatchback met retro design (geïnspireerd op de eerste generatie Civic). Die komt al eind 2019 op de markt en is primair bestemd voor Europa. De Urban EV biedt plaats aan 4 personen en is 10 centimeter korter dan de Jazz. Het merklogo met blauwe verlichting wordt een kenmerk van alle toekomstige Honda modellen met elektrische aandrijving. in 2020 volgt de Sports EV: een 2+2-persoons sportwagen met dezelfde techniek en eveneens een retro design. CATL werkt met meer autofabrikanten samen, waaronder Nissan. Deze bedrijven hebben de Sylphy Zero Emission ontwikkeld, een elektrische sedan voor de Chinese markt. Aldaar wordt de vraag naar volledig emissieloze modellen gestimuleerd met talrijke overheidssubsidies. Andere grotere spelers in de wereld van accuproducenten zijn Panasonic, LG Chem en Samsung SDI. Dit zijn echter buitenlandse bedrijven. CATL krijgt als lokale onderneming een voorkeursbehandeling van de Chinese overheid waardoor het marktaandeel in hoog tempo toeneemt. +++

+++ JAGUAR heeft de naam J-Pace laten registreren. Die is bestemd voor een grotere SUV die boven de F-Pace in het gamma moet komen en die moet gaan concurreren met de Porsche Cayenne. Jaguar krijgt daarmee een vierde ‘hoog’ model in het gamma, naast de eerder genoemde F-Pace, de compacte E-Pace en de elektrische I-Pace. De J-Pace zal technisch verwant zijn aan de Range Rover Sport, maar ook leverbaar worden in een volledig emissieloze uitvoering. Daarvoor zal de aandrijflijn van de opvolger van de XJ worden gebruikt. Dat wordt een elektrische sedan. +++

+++ In JAPAN heerst bezorgdheid over de dreigende importheffingen van de Verenigde Staten op buitenlandse auto’s. Een duurdere yen leidt eveneens tot slapeloze nachten. De meeste zorgen zijn er over Mazda dat anders dan Honda, Nissan, Subaru en Toyota geen fabriek in de Verenigde Staten heeft maar aldaar wel relatief veel auto’s verkoopt. Ook de andere Aziatische autobouwers hebben kopzorgen over de importheffing. Het gaat daarbij niet alleen om Hyundai en Kia, maar ook om Tata Motors, de eigenaar van Jaguar Land Rover. +++

+++ LAADPALEN zijn niet gebruiksvriendelijk, zo blijkt uit een test van een Duitse automobilistenclub. De klant heeft vaak geen inzicht in verbruik en prijs van de stroom. Van de 53 geteste openbare laadpalen bleken er 6 niet te vinden of niet te werken. Slechts 1 paal werd als zeer goed beoordeeld. De automobilistenclub pleit voor een betere transparantie van de tarieven. De basisprijs per eenheid wordt meestal niet op de paal aangegeven. Bij 10 laadstations had de klant überhaupt geen inzicht in de kosten. Dan is het wachten tot achteraf de rekening komt. Ook het vermogen waarmee het laden aan een paal mogelijk is, wordt niet altijd aangegeven. +++

+++ Ook LAMBORGHINI is niet present op de in oktober te houden autosalon van Parijs. Eerder gaf moederbedrijf Volkswagen al aan dat ze niet naar de Franse hoofdstad zou afreizen. Bentley en Bugatti hebben nog geen beursruimte gehuurd, maar zich ook (nog) niet afgemeld. De kans dat ze naar Parijs komen lijkt nu weer wat kleiner. Dat autofabrikanten zich afmelden voor ooit gerenommeerde beurzen is niet nieuw. Het is een vrij primitieve manier om auto’s aan het publiek te tonen waarvan het omzeteffect slecht meetbaar is. +++

+++ MAZDA heeft een reeks verbeteringen doorgevoerd aan al zijn motoren. De aanpassingen zijn nodig om aan de toekomstige emissie-eisen te kunnen voldoen, Euro 6d Temp genaamd, die in september 2019 ingaan. De grootste wijziging werd eerder al besproken door Autointernationaal.nl : de 1.5 Skyactiv-D dieselmotor maakt plaats voor een nieuw en groter (1,8 liter) blok. Met de extra longinhoud kan de compressiedruk en daarmee ook de temperatuur in de verbrandingskamer omlaag worden gebracht, wat weer zorgt voor een lagere NOx uitstoot. Mazda heeft naar eigen zeggen voor deze motor geen SCR katalysator nodig om aan de toekomstige emissie-eisen te voldoen. De bestaande 2.2 Skyactiv-D motor krijgt wél dergelijke techniek in het uitlaatsysteem. Met het additief AdBlue, dat wordt ingespoten in de uitlaat en een chemische reactie veroorzaakt, worden NOx deeltjes vernietigd. Ook de benzinemotoren van Mazda zijn verbeterd. Het gaat om de 1.5 / 2.0 / 2.5 Skyactiv-G units. Een hogere injectiedruk, aanpassingen aan de verbrandingskamer, minder wrijving van bewegende delen en een geoptimaliseerd koelsysteem zorgen voor minder uitstoot. De wijzigingen gaan per direct in. Alle auto’s van Mazda die vanaf nu worden besteld, hebben een vernieuwde motor aan boord. Uitzondering is de ‘3’, maar daarvan verschijnt begin volgend jaar een nieuwe generatie mét de vernieuwde motoren, inclusief de 116 pk sterke 1.8 Skyactiv-D unit. +++

+++ OneMap Alliance is in zee gegaan met een aantal kaartmakers voor de ontwikkeling van hoge resolutie kaarten voor NAVIGATIE systemen. De bedoeling is om het zelfrijdende auto’s makkelijker te maken om de weg te vinden. Op weg naar de marktintroductie van autonome voertuigen komen fabrikanten diverse beren tegen. Eén daarvan is het gebrek aan voldoende precieze digitale kaarten van het wegennetwerk. Die zijn er alleen van grote steden en hun directe omgeving. OneMap Alliance wil daar verandering in brengen door in 2020 wereldwijde HD kaarten beschikbaar te maken. Die zullen dan tegen betaling worden aangeboden aan fabrikanten van zelfrijdende auto’s. Daarmee kan worden voorkomen dat iedereen voor zich het wegkaarten wiel moet uitvinden. Met de gegevens van OneMap Alliance zullen auto’s overal in Europa, Noord-Amerika, China, Zuid-Korea en Japan zelfstandig kunnen rijden. Het bedrijf is hiervoor een samenwerking aangegaan met Here Technologies (Audi, BMW en Daimler), NavInfo uit China, Increment P Corporation / Pioneer uit Japan en SK Telecom uit Zuid-Korea. Het bedrijf wil meer volledige HD kaarten gaan leveren dan Google Maps of Waze, met 3-dimensionale gegevens over de verkeersborden, het verkeer, het reliëf, de breedte en de kruispunten van de wegen. Daarmee zullen zelfrijdende auto’s hun positie op de weg beter kunnen inschatten. Er zal regelmatig een update beschikbaar komen om de gebruikers betrouwbare informatie te kunnen garanderen. +++

+++ PEUGEOT komt in 2020 met een stekkerhybride uitvoering van de nieuwe 508. Aanvankelijk werd gedacht dat de primeur voor een soortgelijke versie van de 3008 zou zijn, maar die komt pas later. In 2021/2022 volgt een stekkerhybride uitvoering van de volgende generatie 308. Bij kleinere modellen, zoals de nieuwe 208, zal er sprake zijn van volledig elektrische aandrijving. Peugeot denkt dat stekkerhybride techniek een betere oplossing is voor modellen in de hogere segmenten. Op groepsniveau (PSA) wordt er niet geïnvesteerd in zogeheten milde hybride ondersteuning. Reden is dat de brandstofmotoren van het concern naar eigen zeggen al heel erg zuinig en schoon zijn. +++

+++ RENAULT komt met een digitale editie van haar in 2007 gelanceerde Nederlandse kwartaaltijdschrift, Losange Magazine. Dat komt beschikbaar in 3 talen en is gratis. De wens om internationaal te gaan, bestond al langere tijd bij de redactie. De mogelijkheid daartoe ontstond recent toen Renault Classic, de historieafdeling van het concern, aangaf de geschiedenis van het Franse merk digitaal meer bekendheid te geven. Sinds 1 mei is Losange Magazine digitaal beschikbaar in het Nederlands, Engels en Frans. Deze versies zijn te bekijken op respectievelijk losangemagazine.nl , losangemagazine.com en losangemagazine.fr . Net als de gedrukte Nederlandse versie, die overigens gewoon gehandhaafd blijft, verschijnt de digitale Losange Magazine 4 keer per jaar. +++

+++ SUZUKI en TOYOTA gaan hun partnership uit 2017 uitbreiden. Met name in India zullen de krachten gebundeld gaan worden. De 2 Japanse bedrijven hadden de handen al in elkaar geslagen bij voor de Indiase markt bestemde elektrische auto’s en voor het delen van modellen aldaar. De verdieping van de samenwerking heeft als gevolg dat Suzuki een nieuwe, compacte, ultra efficiënte en goedkope motor zal ontwikkelen met steun van Denso en Toyota. Die zal door beide autobouwers worden gebruikt. Toyota zal dus volop kunnen profiteren van de knowhow van Suzuki qua ontwikkeling van budgetkrachtbronnen, ook omdat de Suzuki modellen waarin deze geplaatst worden onder eigen label verkocht gaan worden. Niet alleen in India, maar ook in Afrika. +++

+++ UBER Technologies opent dit najaar in Parijs een onderzoeksfaciliteit. In de Franse hoofdstad gaat het bedrijf zich onder andere op vliegende auto’s richten. De faciliteit in Parijs is het eerste Uber laboratorium buiten de Verenigde Staten. De komende jaren investeert het bedrijf (dat onder meer de taxi app ontwikkelde) circa 20 miljoen euro in de locatie waar onder meer de ontwikkeling van vliegende auto’s wordt ondersteund. Volgens Uber zijn er in Frankrijk ingenieurs van wereldklasse te vinden. Verder speelt het land volgens het bedrijf een leidende rol in de wereldwijde luchtvaart. Uber ziet meer toekomst voor het bedrijf in transport door de lucht nu wegen en steden steeds meer dichtslibben. Uber heeft een 5-tal partners met wie het werkt aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie van vliegende voertuigen. Een van de samenwerkingspartners is onderdeel van vliegtuigmaker Boeing, terwijl een andere zijn strepen heeft verdiend met de ontwikkeling van drones. +++

+++ VOLKSWAGEN is begonnen met de productie van de krachtigste Amarok tot nu toe, de 3.0 V6 TDI uitvoering met 258 pk (272 pk in overboost functie) en 580 Nm. Deze pick-up is leverbaar vanaf 38.400 euro exclusief belastingen. De voorgaande topmotorisering van de Amarok was goed voor 224 pk. Het koppel van de nieuwe motor is met 30 Nm toegenomen. De Amarok motor smeert dat uit over een toerenbereik van 1.400 tot 3.000 omwentelingen. Dit maakt dat er naar eigen zeggen altijd voldoende trekkracht beschikbaar is, zodat er bij elke snelheid, ook met zware belading, vlot opgetrokken kan worden. Het maximale vermogen is beschikbaar tussen de 3.250 en 4.000 toeren. Standaard op de nieuwe topmotorisering van de Amarok zijn een 8-traps automaat en permanente 4Motion vierwielaandrijving. Hij is leverbaar als Highline en als nog luxueuzere Aventura. De eerste uitvoering is onder meer voorzien van automatische airconditioning, 18 inch lichtmetalen velgen, Bi-Xenon koplampen, ParkPilot inclusief achteruit rij camera en chroomlijsten aan de voor & achterzijde. De Amarok Aventura kenmerkt zich door onder andere een sportsbar in carrosseriekleur, 20 inch lichtmetalen velgen in Talca design, een zilvergrijze bumperinzet, LED verlichting aan de zijkant en intelligente mistlampen. Deze uitvoering is tevens standaard voorzien van 14-weg verstelbare, met Nappa leder beklede ergonomisch verantwoorden Comfort stoelen, speciale instaplijsten, idem vloermatten, zwarte hemel & stijlbekleding, elektrisch in/uitklapbare buitenspiegels en het zogeheten licht & zicht pakket (met een regensensor en ‘Leaving & Coming Home’ functie). De 258 pk uitvoering van de Amarok is er als Highline vanaf 38.400 euro. De Aventura kost minimaal 45.650 euro. Beide bedragen zijn exclusief BTW / BPM / kosten rijklaar maken / recyclingbijdrage en leges. +++

Comments are closed.