Nieuwstelex

0

+++ Een ruime Kamermeerderheid wil het ALCOHOLSLOT terug. Aanleiding is een oproep van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een nieuw alcoholslot programma te ontwikkelen. Het alcoholslot is volgens de stichting het enige bewezen middel dat werkt tegen notoire drankrijders en zou afgelopen maart door het kabinet te snel aan de kant zijn gezet. Na de mogelijkheden van het alcoholslot te hebben bekeken, zei het kabinet dat aan herinvoering te veel haken en ogen zaten. Het zei wel andere opties te willen verkennen, maar daar is nog niets concreets uitgekomen. Peter van der Knaap, directeur van de SWOV, noemt het alcoholslot het enige middel om het zware drankrijders “technisch onmogelijk te maken om achter het stuur te kruipen met te veel alcohol op”. Herinvoering “kan tientallen doden schelen”, zegt hij. Daar komt bij dat de bestaande maatregelen, zoals boetes en inname van het rijbewijs, niet voldoende zijn om verstokte drinkers uit de auto te krijgen, vindt de SWOV. Het gaat om een groep van zo’n 100.000 mensen met een rijbewijs die geregeld dronken achter het stuur zitten. Ook zwaarder straffen helpt bij deze groep niet, stelt het onderzoeksinstituut. Verkeersveiligheid geldt voor het kabinet als prioriteit. Juist daarom moet het “goed kijken naar de kritiek van de Hoge Raad en de Raad van State”, zegt Van der Knaap. “Probeer met die kritiek een beter alcoholslot programma te ontwikkelen, want het redt levens”. ​Hij doelt daarmee op het oordeel van de Hoge Raad dat het alcoholslot kon worden ervaren als een dubbele straf. Het alcoholslot werd namelijk niet opgelegd door een rechter, maar door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Een drankrijder kon dus én een straf opgelegd krijgen via de rechter, én los daarvan ook nog een alcoholslot voorgeschreven krijgen. Kort daarvoor had de Raad van State juist bepaald dat het alcoholslot niet meer door het CBR mocht worden opgelegd: dat bekeek niet elk geval individueel, maar schreef het slot voor op basis van algemene criteria. Daardoor was volgens de Raad van State sprake van willekeur en onevenredige straffen. Een ruime Kamermeerderheid, waaronder coalitiepartij VVD, wil nu dat het kabinet actie onderneemt en nog eens goed kijkt naar herinvoering van het alcoholslot. Remco Dijkstra (VVD): “Tot er andere middelen zijn die ervoor zorgen dat verkeershufters niet de weg op kunnen, wil ik dat een alcoholslot kan worden opgelegd”. Ook GroenLinks, de SP, de PVV en de PvdA willen het alcoholslot terug. “De ministers geven te snel op”, vindt Lilian Helder (PVV). “We moeten alles aangrijpen, inclusief het alcoholslot, om er zeker van te zijn dat mensen veilig de weg op kunnen”, vindt ook Gijs van Dijk (PvdA). +++

+++ De AUTO BANDEN INDUSTRIE is in opspraak. Grote producenten zouden de deur dichthouden voor innovaties die de levensduur van banden fors verlengen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een onderzoek begonnen naar mogelijke tegenwerking. Ze heeft verschillende partijen gevraagd inlichtingen te verschaffen, nadat ze informatie kreeg dat bandenfabrikanten innovaties blokkeren en daar onderling afspraken over maken. De reden: de introductie van een nieuw soort gel die in de band gespoten kan worden. Het spul wordt veel gebruikt om lekken te repareren, maar de nieuwste soort zou meer doen dan dat. Het materiaal zorgt dat de band langer op spanning blijft, waardoor slijtage wordt geminimaliseerd. Banden kunnen zo veel langer mee. Verschillende producenten proberen met het product de markt te veroveren. Maar bandenproducten raden het gebruik van de nieuwe gels af en zeggen dat de garantie op hun banden komt te vervallen als dat advies in de wind wordt geslagen. Zo worden klanten onder druk gezet om de bandenbeschermer niet te gebruiken. Ook wordt verteld dat inzamelaars van versleten banden deze niet meer willen innemen als er een gel is gebruikt. Verder worden berichten over kapotte wielen en milieuschade rondgestuurd. Onterecht, aldus een producent van gels. Bandenfabrikanten zouden door de opkomst van de bescherm gel een flink deel van hun inkomsten zien verdwijnen, omdat banden veel langer meegaan. Het vermoeden is dat het negatieve standpunt van de grote producenten over gels gezamenlijk is bepaald. En dat mag niet, net zoals het niet de bedoeling is nieuwe spelers op de markt tegen te werken. De brancheorganisatie van bandenfabrikanten, Vaco, ontkent met klem dat er onderlinge afspraken zijn gemaakt. Ook is niets bekend over een onderzoek van de ACM. “Wel is er al lange tijd een technische discussie gaande over de kwaliteit van dergelijke producten”, zegt woordvoerder Edwin Brinksma. De ACM erkent dat er “signalen uit de markt” zijn binnengekomen over het verzet van bandenproducenten tegen de invoer van nieuwe gels en dat een onderzoek is begonnen. De afgelopen maanden werden na tips afspraken gemaakt om informatie in te winnen. Eén bron meldt dat gekeken wordt of het onderzoek naar de bandenindustrie zal worden uitgebreid tot Europees niveau. Want niet alleen in Nederland lopen de nieuwkomers op de markt tegen beperkingen aan, wordt gemeld. Ook in Duitsland laten potentiële klanten bijvoorbeeld weten niets te zien in het gebruik van gels, omdat ze vrezen voor problemen met de garantie. “Er zijn vele miljoenen mee gemoeid. Kijkend naar het totaal aantal personenauto’s kan het aantal verkochte banden met 33,3 % achteruit gaan. Het gaat dan om omzetdalingen van 200 tot meer dan 400 miljoen euro per jaar”, zegt de bron. Geld dat nu nog wordt opgehoest door autobezitters. En dan zijn er nog al die klapbanden die niet alleen verkeer platleggen maar ook zorgen voor extra onkosten. “We houden de autobandenindustrie in de gaten”, zegt woordvoerder Jeroen Nugteren van de ACM. +++

+++ BMW en Microsoft gaan samenwerken om Office 365 te integreren in de auto’s van het Beierse merk. Op die manier kunnen bestuurders hun mails en agenda in alle veiligheid bekijken. BMW gaat de functies van Microsoft Exchange integreren in de boordcomputer en het iDrive van zijn modellen. Met stembediening kan je mails laten voorlezen of dicteren, maar ook agendapunten en het adres van afspraken. De mobiele assistent van BMW Connected zal de bestuurder bovendien kunnen wijzen op de ideale vertrektijd en houdt daarbij rekening met het verkeer. Het systeem zal compatibel zijn met iOS en Android. De persoonlijke gegevens van de bestuurder worden door een 4-cijferige pincode beschermd. Klanten krijgen een testperiode van 1 maand aangeboden voor slechts 1 euro. Daarna kunnen ze kiezen tussen een abonnement van 1 of 3 jaar. Microsoft Exchange zal vanaf juli beschikbaar zijn in de meest recente BMW modellen, namelijk die van 2016 of later en die met een boordcomputer versie ID5 en ID6.

+++ De Japanse investeerder SoftBank Vision Fund investeert 2,25 miljard dollar in GENERAL MOTORS Cruise Holdings, een dochterbedrijf van het autoconcern dat zich richt op autonoom rijden. SoftBank krijgt daarmee een belang van bijna 20 % in de divisie. Tegelijkertijd stopt General Motors zelf ook nog eens 1,1 miljard dollar in ‘Cruise Holdings’. SoftBank participeert al in een reeks andere ritbedrijven, inclusief Uber en Didi Chuxing. De Japanse investeerder maakt in eerste instantie 900 miljoen dollar over. Zodra de zelfstandig rijdende auto’s van Cruise Holding klaar zijn voor de verkoop, en dat zal naar verwachting begin 2019 het geval zijn, komt de tweede tranche van 1,35 miljard dollar richting General Motors. Het autoconcern kan met de investeringen haar plannen om autonome personenwagens op grote schaal te gaan verkopep verder uitvoeren. “Cruise Holdings heeft de laatste 2 jaar ontzettend veel vooruitgang geboekt. Door de samenwerking met SoftBank komt er een sterke partner bij voor het najagen van onze visie van zero ongevallen, zero emissies en zero opstoppingen”, aldus CEO Mary Barra van General Motors. Michael Ronen van SoftBank Investment Advisers voegt daar aan toe: “General Motors heeft veel vooruitgang gemaakt bij het realiseren van de droom om volledig automatisch rijden mogelijk te maken. De benadering van dit bedrijf met volledig geïntegreerde hard & software biedt ons een uniek concurrentievoordeel”. +++

+++ KIA stopt al na 5 jaar met de productie van de huidige (derde) generatie Carens. Voor de MPV is geen opvolger gepland. In Nederland staan nog enkele tientallen exemplaren op voorraad. Wanneer die verkocht zijn, valt definitief het doek voor de Carens, waarvan de eerste generatie in 1999 op de markt kwam. Dat Kia de productie van het model staakt, is niet verrassend: de vraag naar MPV auto’s daalt wereldwijd. De consument heeft liever een SUV of cross-over. Die bieden net zo’n hoge zitpositie maar hebben een veel stoerdere uitstraling. Eerder saneerde Kia al de MPV modellen Venga en Cardinal. bestaat ook uit meer crossovers en SUV’s dan uit ruimtewagens. Van de Carens zijn sinds de introductie rond de 20.000 stuks per jaar verkocht. +++

+++ Alliander heeft LAADPALEN dochter Allego verkocht. Het Franse beleggingsbedrijf Meridiam neemt de activiteiten en al het personeel over. De Arnhemse netbeheerder zette Allego eind januari in de etalage, omdat het aanhouden van de dochteronderneming te veel financiële risico’s met zich mee zou brengen. “Speculeren over de toekomst van elektrisch rijden is beter besteed aan een ander type bedrijf”, zei Alliander CEO Ingrid Thijssen destijds in een interview. Nu is Allego dus verkocht, aan een bedrijf dat volgens Alliander gespecialiseerd is “in de ontwikkeling, financiering en het beheer van langlopende en duurzame infrastructuurprojecten”. “Meridiam past als internationale lange termijn investeerder in infrastructuur zeer goed bij de activiteiten van Allego en positioneert het bedrijf uitstekend voor de volgende fase van snelle internationale groei”, zegt Thijssen over de verkoop. Met Allego krijgt de Franse investeerder de beschikking over ruim 8.000 oplaadpunten, verspreid over 6 Europese landen. In het verleden is veel kritiek geweest op de commerciële en verlieslatende nevenactiviteiten van Alliander. De netbeheerder is immers een overheidsbedrijf, en de activiteiten van Allego hebben tot een door Nuon gewonnen rechtszaak en een kritisch rapport van de ACM (Autoriteit Consument en Markt) geleid. Thijssen gaf eerder te kennen dat het gedoe van de afgelopen jaren niets van doen had met de beslissing om de laadpalen dochter van de hand te doen. Financiële details over de deal heeft Alliander niet bekendgemaakt. Alle medewerkers zijn per direct in dienst van de nieuwe Franse eigenaar. Het hoofdkantoor van Allego blijft in Arnhem. +++

+++ ALD Automotive introduceert de My ALD app. Met deze app kunnen LEASE RIJDERS zelf zaken regelen of informatie doorgeven aan hun maatschappij. De app heeft een functie met serviceberichten en levert leaserijders van ALD Automotive naar eigen zeggen meer gebruiksgemak op. De My ALD app is een aanvulling op de bestaande internetdiensten. Het voordeel van de mobiele applicatie is dat alle relevante gegevens nu op één toegankelijke plek te vinden zijn. Zo kunnen leaserijders eenvoudig hun kilometerstand bijhouden, direct een schadeformulier opvragen en hebben ze toegang tot al hun documenten in het virtuele dashboardkastje. Daarnaast bevat de app alle informatie die gebruikers onderweg nodig kunnen hebben: hulp bij het vinden van de dichtstbijzijnde en best beoordeelde servicepartners, het invullen en opvragen van een schadeformulier maar ook (nood)hulp voor onderweg. Lonneke van der Horst, Marketing en Strategy director van ALD Automotive, zegt over de nieuwe My ALD app: “Mobiele services zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook in onze dienstverlening wordt dit steeds belangrijker. Zo maakt ons Driver Care team al veel gebruik van WhatsApp. De My ALD applicatie is een extra toegevoegde waarde voor leaserijders. Zij kunnen makkelijker, en daarmee sneller, zaken onderweg regelen of inzien. Daarnaast heeft de app een compleet vernieuwde gebruikerservaring die wereldwijd toegepast wordt. De introductie past goed binnen ons ‘Vrijheid in Mobiliteit’ beleid dat streeft naar zo zorgeloos mogelijk leasen. De app is feitelijk een persoonlijke mobiliteitsassistent”. De My ALD app is voor ALD leaserijders te downloaden in zowel de Apple Store als Google Play. De app is op alle toestellen bruikbaar. +++

+++ Uit onderzoek is gebleken dat mensen die bij een rood verkeerslicht op hun MOBIELE TELEFOON kijken de efficiëntie van intelligent aangestuurde lichten verminderen. Zij verstoren de verkeersstroom en verlengen de wachttijd op kruispunten. Als bestuurders op hun telefoon zitten te tokkelen, reageren ze trager. Daardoor kunnen minder mensen passeren wanneer het licht groen wordt. En dat terwijl het systeem juist is gebaseerd op de berekening van een bepaald aantal auto’s dat passeert per keer. Bovendien denkt het systeem door het getreuzel dat de verkeersdrukte laag is en past het zich dus niet aan de reële drukte aan. +++

+++ PORSCHE heeft problemen met de productie van nieuwe auto’s in Europa, waardoor sommige modellen tijdelijk maar beperkt beschikbaar zijn. Van het volledig stopzetten van de productie is volgens het bedrijf geen sprake. Porsche heeft problemen met de technische aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan de nieuwe emissiestandaarden WLTP en RDE. Vanaf september moeten alle nieuw geregistreerde auto’s in de Europese Unie en andere Europese landen voldoen aan de strengere eisen. Het bedrijf gaf niet aan hoe groot de impact van de problemen is. In verschillende media werd gerept over een volledige productiestop, maar dat is volgens het bedrijf niet aan de orde. Ook over welke modellen te lijden hebben van de kwestie liet de automaker zich niet uit. Klanten die een Porsche willen bestellen, kunnen dit in de huidige ”overgangsperiode” doen via de dealer.

+++ De aanhoudende sterke vraag naar SUV modellen en de Europese introductie van de Citroën C5 Aircross heeft PSA doen besluiten om met de productielocaties te gaan schuiven. Zo zal de bouw van de Opel Grandland X naar Duitsland worden verplaatst. Deze SUV zal binnenkort in de fabriek in het Duitse Eisenach van de band rollen. Eerder liet PSA al weten dat vanaf 2019 ook de tweede generatie Mokka X in die faciliteit gebouwd gaat worden. Door de verhuizing van de Grandland X van Frankrijk naar Duitsland, komt in Sochaux productiecapaciteit vrij. PSA vult die op door de Peugeot 5008 in de fabriek te gaan maken. Deze SUV rolt op dit moment in Rennes van de band. Aldaar neemt de nieuwe Citroën C5 Aircross de vrijgekomen plaats op de productielijn in. Het merk met het visgraatlogo hoopt op jaarbasis 110.000 stuks van de nieuwe SUV te kunnen verkopen. Vanuit Rennes zullen 91 markten worden bediend. De bouw van de C5 Aircross start binnenkort. De SUV komt in het vierde kwartaal in Frankrijk op de markt. Daarna volgt de rest van Europa. Citroën verwacht in maart 2019 de volledige productiecapaciteit voor de C5 Aircross te zullen benutten. Hij is genetisch verwant aan de DS 7 Crossback, de Opel Grandland X en de Peugeot 3008/5008. In het eerste kwartaal van 2018 wist het concern ongeveer 250.000 exemplaren van het kwintet in Europa te verkopen. +++

+++ RAM , het relatief nieuwe pick-up merk van Fiat Chrysler Automobiles (FCA), moet de komende jaren flink gaan groeien. Voorheen werden de voertuigen onder Dodge label verkocht. Ram zal ook een aantal Fiat bestelwagens (zoals de Doblò of de Ducato) in de Verenigde Staten en Canada gaan verkopen. Het bedrijfswagenmerk is van levensbelang voor FCA op de Amerikaanse markt. Ram dient rond de decenniumwisseling 1 miljoen voertuigen per jaar te verkopen, tegenover ongeveer 770.000 stuks dit jaar. Daarmee moet General Motors van de tweede podiumplaats in de afzetstatistieken worden gestoten (Ford staat onbedreigd bovenaan). Om die doelstelling te kunnen realiseren, zal het merk het grootste deel van zijn huidige aanbod vernieuwen en bovendien een compacte pick-up (vergelijkbaar met wat we hier in Europa zien rondrijden) op de markt brengen. Dat model zal dan in onze marktregio de Fiat Fullback kunnen vervangen. +++

+++ TESLA heeft, na kritiek van het Amerikaans consumentenmagazine Consumer Reports, het remvermogen van de Model 3 verbeterd. Dat is gebeurd via een draadloze software update. De aanpassing ‘via de lucht’ heeft wonderwel gewerkt: na een nieuwe test met dezelfde auto stelt Consumer Reports nu vast dat het remvermogen van de Model 3 voortaan mooi bij het gemiddelde in zijn segment aansluit. De auto komt nu bij een snelheid van 96 km/u (60 mijl) na 40,5 meter tot stilstand en dat is liefst 6 meter korter dan bij de vorige test. Tesla haastte zich overigens na de beruchte eerste meting te zeggen dat er al een update klaarstond. Die blijkt nu inderdaad zijn vruchten afgeworpen te hebben. Consumer Reports heeft naar eigen zeggen nog nooit meegemaakt dat de remprestaties van een auto na een update zó zijn verbeterd. +++

+++ Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft zijn geloof in ZELFRIJDENDE auto’s onderstreept door bij Fiat Chrysler 62.000 exemplaren van de Pacifica Hybrid te bestellen. Die worden uitgerust met technologie van Waymo, een zusterbedrijf van Google. Doel is de opbouw van een vloot van volledig zelfrijdende taxi’s. De dienst zonder chauffeurs moet nog voor het eind van het jaar van start gaan in de regio rond Phoenix, Arizona. Als dat lukt is Waymo, in combinatie met het Italiaans/Amerikaanse autoconcern Fiat Chrysler, de eerste in de markt die een vloot van volledig autonoom rijdende taxi’s op de weg brengt. Ook concurrent General Motors staat in de startblokken en wil in 2019 de weg op met zelfrijdend vervoer. Eerder in deze Nieuwstelex heb je kunnen lezen dat het Japanse conglomeraat SoftBank 2,2 miljard dollar investeert in Cruise, een dochternedrijf die werkt aan technologie voor zelfrijdende auto’s. Andere belangrijke spelers in de wereld van zelfrijdende auto’s zijn Tesla en Uber. De technologie waarbij de bestuurder de handen niet aan het stuur hoeft te hebben of waarbij het stuur ontbreekt, is niet onomstreden. In maart was er in Arizona een dodelijk ongeluk met een zelfstandig rijdende auto van Uber. Dit bedrijf gebruikt de Volvo XC90. Het incident maakt evenwel geen einde aan de samenwerking tussen de Zweedse autobouwer en Uber. Beide bedrijven profiteren namelijk volop van de knowhow. +++

Reageren is niet mogelijk.