Nieuwstelex

0

+++ Er zijn vorig jaar een kwart minder AIRBAGS uit auto’s gestolen. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. De daling volgt na een jarenlange stijging van het aantal gestolen airbagonderdelen. Autodieven wisten vorig jaar in totaal 4.016 airbags uit auto’s te stelen. Dat is 25 procent minder dan in 2016, toen er 5.355 ontvreemdingen waren. Voor 2014 en 2015 zijn de diefstalcijfers respectievelijk 3.939 en 4.753. +++

+++ Binnenkort wordt 5G-internet voor mobiele telefoons uitgerold. AUDI zegt in 2020 een model klaar te willen hebben dat is uitgerust met deze extreem snelle dataverbinding. 5G-internet biedt niet alleen nieuwe mogelijkheden voor verkeersinformatie & navigatiediensten. Ook voor (deels)autonome voertuigen biedt de supersnelle communicatie tussen voertuigen onderling en met de infrastructuur (verkeerslichten, borden, lichtkranten) kansen. Audi werkt samen met Huawei om haar ‘5G model’ in 2020 klaar te hebben. De samenwerking is het gevolg van een joint venture die in 2016 is opgericht tussen de Duitse autobouwer en de Chinese telecommunicatie gigant. De primeur is voor China. Wanneer de ‘5G auto’ van Audi in Europa te koop zal zijn, is nog niet bekend. +++

+++ Autointernationaal.nl berichtte al eerder over de primeur van BMW : de mogelijkheid om de stekkerhybride 530e iPerformance zonder kabelverbinding op te laden. Het systeem heeft nu een prijs: 3.330 euro. In juli start de productie van het zogeheten BMW Wireless Charging systeem. Het is een optie voor de eerder genoemde 530e iPerformance en zal in eerste instantie alleen in Duitsland leverbaar zijn. Daarna rolt de fabrikant het systeem uit bij de dealers in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Japan, China en in ons land. BMW Wireless Charging bestaat uit 2 onderdelen: een zogeheten GroundPad (2.380 euro) die in bijvoorbeeld de garage kan worden geïnstalleerd en een CarPad (950 euro) onder de auto die de elektriciteit aftapt. Samen kosten zij dus 3.330 euro. Tussen het component onder de auto en het grondpaneel zit een afstand van ongeveer 8 centimeter. De GroundPad wekt een magnetisch veld op en in de CarPad ontstaat een elektrische stroom die de accu van de BMW oplaadt. Door een capaciteit van 3,2 kW is de accu van de 530e iPerformance in ongeveer 3,5 uur opgeladen. +++

+++ Nederlanders hebben in hun BUURT het meeste last van mensen die te hard rijden, hondenpoep en parkeerproblemen. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 27 % van de mensen die meededen aan het onderzoek gaf vorig jaar aan dat overlast door te hard rijden in de buurt als eerste moet worden aangepakt. Hondenpoep wordt door bijna 1 op de 5 personen als meest urgente vorm van buurtoverlast genoemd. 15 % ergert zich het meest aan parkeerproblemen. Vooral inwoners van minder stedelijke buurten klagen het meest over te hard rijden en hondenpoep. In meer stedelijke wijken ergeren bewoners zich vaker aan andere vormen van overlast zoals rommel op straat en parkeerproblemen. Dat geldt ook voor gemeenten met 70.000 inwoners of meer. Zo wil ruim een kwart van de Amsterdammers dat rommel op straat wordt aangepakt, terwijl bijvoorbeeld maar 4 % van de inwoners van de gemeente Westland dit vindt. Inwoners van grote gemeenten langs de grens vinden dat de aanpak van drugsoverlast de grootste prioriteit verdient. De Veiligheidsmonitor is een tweejaarlijkse landelijke enquête waarin Nederlanders van 15 jaar en ouder vragen krijgen over thema’s als leefbaarheid en overlast in hun buurt. Vorig jaar deden bijna 150.000 Nederlanders mee. +++

+++ De Duitse overheid is klaar met het dieselgesjoemel bij DAIMLER . Dat is althans de boodschap die de nieuwe minister van Transport, Andreas Scheuer, wil overbrengen. Hij liet Daimler topman Dieter Zetsche onlangs op het matje komen. Scheuer heeft gedreigd met een boete van 3,75 miljard euro. Dit bedrag is berekend op basis van het feit dat Mercedes een financiële straf van 5.000 euro per sjoemelauto kan krijgen, en het feit dat de motorsoftware van 750.000 voertuigen niet in orde zou zijn. Het gaat daarbij onder andere om varianten van de C klasse en de Vito met Renault motor. Daimler bestrijdt dat er sprake is van sjoemelsoftware en dat zij eventueel naar de rechter zal stappen om dat te bewijzen. +++

+++ ELEKTRISCHE auto’s zijn voor veel Europeanen gewoonweg niet te betalen. Dat zegt de Europese brancheorganisatie ACEA in de aanloop naar de stemming in juli in het Europees Parlement over toekomstige CO2-doelen voor auto’s. Bij de ACEA zijn 15 grote Europese auto, truck en busbouwers aangesloten. Toekomstige CO2-reducties zijn volgens de brancheorganisatie sterk afhankelijk van de ontwikkeling van elektrisch rijden. De betaalbaarheid van die auto’s blijft evenwel een grote belemmering voor Europeanen om voor een dergelijk model te kiezen. 85 % van de elektrische auto’s wordt volgens de ACEA verkocht in “slechts” 6 West-Europese landen met de sterkste economieën. In landen in Centraal Oost Europa is het marktaandeel van die voertuigen nagenoeg nul. De autofabrikanten zetten vraagtekens bij het opzetten van EU brede doelen. Zij noemen deze onrealistisch. Tegen 2025 moet dan 15 % van de auto’s op de weg elektrisch zijn. In 2030 moet dit 30 % zijn. Momenteel zijn elektrische personenwagens goed voor minder dan 1 % van de afzet van de autofabrikanten. De beoogde Europese doelstellingen zouden volgens de ACEA betekenen dat dit in 12 jaar tijd naar 30 % moet gaan groeien. De brancheorganisatie meent dat te weinig naar wat mensen zich kunnen veroorloven wordt gekeken. Verder wijst de ACEA op de gebrekkige infrastructuur, zoals bijvoorbeeld de verspreiding van laadpalen. Ook hier wordt te weinig rekening gehouden met een grote kloof tussen landen. Van de momenteel 100.000 oplaadpunten is ruim driekwart geconcentreerd in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Een land als Roemenië, dat 6 keer groter is dan Nederland, telt slechts 144 laadpalen. ACEA voorzitter Carlos Tavares (de baas van PSA) is dus huiverig voor onrealistische regelgeving en ziet diverse beren op de weg: “Toekomstige CO2-reducties zijn sterk afhankelijk van de verkoop van voertuigen met een alternatieve aandrijving. Betaalbaarheid van die auto’s blijft voor vele Europeanen een grote barrière”. Tavares pleit er voor om de EU doelstellingen te koppelen aan de beschikbaarheid van infrastructuur. Hij ziet ook graag een tussentijdse ‘reality check’ van de voorstellen, om te kijken of deze wel haalbaar zijn. +++

+++ FERRARI sleept opnieuw de titel ‘Engine of the Year’ in de wacht. Voor het derde jaar op rij is de 3,9 liter V8 uit de 488 GTB uitgeroepen tot beste motor. “Dit is zonder twijfel een technisch meesterwerk van Ferrari: geen turbogat, een prachtige vermogensafgifte, rauwe emoties en heel veel power; deze V8 is een huzarenstuk”, aldus jury vice-voorzitter Dean Slavnich. Ferrari wint met de V8 ook in de subcategorie ‘Best Performance Engine’ en met de 6,5 liter V12 uit de 812 Superfast op het onderdeel ‘Best New Engine’. Tesla heeft voor haar aandrijflijn uit de Model S en Model X de prijs voor de beste elektromotor en voor de ‘Best Green Engine’ gekregen. Verder zijn er prijzen uitgedeeld voor categorieën naar cilinderinhoud. In volgorde van grootte zijn de winnaars: de 1.0 TSI 3 cilindermotor van Volkswagen, de 1.2 Puretech motor van PSA, de 1,5 liter 3 cilindermotor met hybride aandrijving uit de BMW i8, de 2,0 liter turbomotor uit de Porsche 718, de 2.5 TFSI unit uit de Audi TT RS en de 3,0 liter 6 cilinder turbomotor van Porsche. De jury bestaat uit 68 leden uit landen over de hele wereld. Uit Nederland zijn er 2 journalisten afgevaardigd. +++

+++ FORD heeft recentelijk een octrooi verkregen voor een systeem dat tijdens het file rijden motorrijders kan detecteren die tussen het verkeer door manoeuvreren om zo een aanrijding te helpen voorkomen. Het systeem omvat camera’s aan de achterzijde van het voertuig die in verbinding staan met de standaard veiligheidssystemen aan boord, zoals dode hoek detectie. Wanneer er een motorrijder tijdens de file in de dode hoek van de auto zit, zal het systeem hiervoor waarschuwen en indien nodig remmen of tegensturen. Het systeem detecteert op basis van de verschillen in de grijswaarden van de opeenvolgende digitale beelden en de veranderingen in de voor het systeem zichtbare contouren. De huidige technologie, waaronder de zogenaamde 360 graden systemen van autonome voertuigen, zou volgens de tekst van het octrooi moeite hebben met het detecteren van motorfietsen, ook als er geen file is. Dit komt doordat motorrijders in een snellere beweging van rijbaan wisselen. Met motorrijders tussen het fileverkeer in, wanneer er dus al een ander voertuig in het blikveld van de sensor zit, kan het algoritme van de standaard dode hoek detectie eveneens niet goed omgaan. Dat Ford het patent voor dit systeem heeft verkregen, wil overigens niet zeggen dat het direct in productie wordt genomen. Doordat het systeem, dat nog geen naam heeft, gebruik maakt van al aanwezige sensoren en elektronica kan het in theorie wel eenvoudig in bestaande modellen van Ford worden ingebouwd. +++

+++ KIA levert de Optima tot nader bericht alleen in 1.7 CRDi dieseluitvoering. De stekkerhybride en de 2.0 T-GDi benzineversies worden in het kader van de opmaak naar de WLTP cyclus herzien. De importeur van Kia verwacht dat de bijgewerkte varianten spoedig in productie worden genomen. In het vierde kwartaal zou de levering dan weer hervat kunnen worden. De 1.7 CRDi motor uit de Optima wordt dan echter vervangen door een 136 pk / 320 Nm sterke 1,6 liter unit. Daarnaast wordt de middenklasser in het kader van zijn facelift leverbaar met een nieuwe, 180 pk sterke 1.6 T-GDi krachtbron. Daarmee moet de Optima in benzinevorm een stuk beter betaalbaar worden dan de 245 pk sterke 2,0 liter versie. +++

+++ LAND ROVER schrapt 2 motoren uit het leveringgamma van zowel de Range Rover als de Range Rover Sport. Het gaat om de 258 pk / 600 Nm sterke 3.0 TDV6 dieselunit en het 3.0 V6 Supercharged blok, dat goed is voor 340 pk / 450 Nm. De Range Rover Sport is bovendien niet meer leverbaar als 2.0 SD4 met 240 pk / 500 Nm. In de Range Rover was deze oliegestookte 4 cilinder al langer niet meer leverbaar. De Range Rover Sport kan voortaan wel worden besteld in een 250 pk / 500 Nm versie van het SD4 blok. De Range Rover op zijn beurt wordt leverbaar met een nieuwe 275 pk / 625 Nm sterke 3.0 SDV6 diesel. +++

+++ Automobilisten dreigen te verdwalen in een woud van MILIEUZONES als het kabinet niet snel algemene regels presenteert. De ANWB wil dat staatssecretaris Van Veldhoven nog voor de zomer met een plan komt. Amsterdam, Utrecht en Rotterdam weren al vervuilende auto’s en brommers uit delen van de stad. Uit een inventarisatie van de ANWB blijkt dat Nijmegen, Arnhem, Leiden en Maastricht broeden op plannen voor milieuzones. Zo wil Maastricht een vignet naar Duits model. De bond vreest dat meer gemeenten met eigen plannen komen als het kabinet niet snel richtlijnen geeft. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft beloofd voor de zomer met een voorstel te komen voor één systeem, met eenduidige categorieën en borden. Maar de ANWB spreekt in een brief aan de D66-bewindsvrouw de vrees uit dat die termijn niet wordt gehaald. Zo is een overleg met gemeenten een maand uitgesteld. Van Veldhoven: “Ik wil duidelijkheid voor zowel automobilisten als gemeenten. Het is daarom nog altijd mijn intentie om voor de zomer concrete afspraken te maken. Die afspraken gaan ook over specifieke gevallen, zoals bijvoorbeeld invalidenvoertuigen”. Ondertussen wordt in de diverse gemeenten druk gesleuteld aan nieuwe colleges en bestuursakkoorden. Het milieu staat in veel gemeenten hoog op de agenda. “Wij willen dat gemeenten kunnen terugvallen op landelijke richtlijnen als ze hun beleid vormgeven”, zegt een woordvoerster van de ANWB. “Het mag niet zo zijn dat automobilisten straks denken:  ‘O ja, ik moet naar Arnhem. Waar moet ik ook alweer rekening mee houden?’ “. De bond is overigens niet tegen milieuzones. “Wij zijn ook voor schone lucht. Maar we willen wel graag dat de plannen die daarvoor worden gemaakt een substantiële bijdrage leveren, en dat binnen Nederland overal dezelfde regels gelden”. In de regelgeving moet volgens de ANWB in elk geval een uitzonderingspositie voor oldtimers worden opgenomen, net als ontheffingen voor gehandicapten. Ook zou er een overgangsregeling en compensatie moeten komen voor mensen die bij invoering van een milieuzone fors beperkt worden in hun mobiliteit of genoodzaakt worden hun voertuig te vervangen. +++

+++ PEUGEOT zal begin volgend jaar de nieuwe 208 presenteren. In aanloop naar de generatiewisseling is het leveringsgamma van de huidige modelreeks ingekrompen. Eerder verdween de 3-deurs versie al van het menu. Consumenten die nu een 208 willen kopen, kunnen kiezen uit de 68 pk sterke 1.2 PureTech (zonder turbo), een 82 pk variant van dezelfde motor, de 110 pk sterke turbo-uitvoering (deze heeft nu standaard een handbak met 6 in plaats van 5 versnellingen) en de 100 pk sterke 1.5 BlueHDi. Deze laatste motor vervangt het 1,6 liter blok en is een stuk schoner. De nieuwe 1.5 BlueHDi 100 is er vooralsnog alleen als Blue Lease Active. Deze lease uitvoering vervangt de gewone Blue Lease versie en kost 20.670 euro. +++

+++ PORSCHE stopt plotseling met de verkoop van nieuwe auto’s in Europa. De Duitsers moeten omschakelen naar de WLTP meetcyclus en dat kost meer moeite dan verwacht. De nieuwe uitstootmetingen die vanaf september stap voor stap ingevoerd gaan worden, hebben de Duitse sportwagenfabrikant er toe doen besluiten om tot nader order geen nieuwe auto’s meer te verkopen. De nieuwe WLTP regels maken het in de regel ook voor benzinemotoren deeltjesfilters noodzakelijk. Bezoekers van de website van Porsche worden doorverwezen naar het occasionaanbod van de officiële dealers. De Cayenne en Panamera gaan zeker tot maart 2019 niet geleverd worden. Voor de 911 is het minder duidelijk, maar het zit er dik in dat er gewacht moet worden tot in de herfst de nieuwe generatie gepresenteerd wordt. Diesels waren al een paar maanden niet meer te krijgen bij Porsche. In het geval van de Macan en Panamera komen die ook niet meer terug bij de sportwagenbouwer uit Zuffenhausen. Wel zit er een stekkerhybride Cayenne met dieselmotor als basisunit in de pijplijn. +++

+++ SIEMENS gaat 10 miljoen investeren in Northvolt, het door 2 ex Tesla managers opgerichte bedrijf dat een giga fabriek voor batterijen voor elektrische auto’s gaat bouwen in Zweden. Eerder al stapten Scania en een andere engineering reus ABB in het project. Bovendien haalde Northvolt recent 68 miljoen dollar binnen van een Europees innovatiefonds voor energieprojecten, zo bericht Automobiel Management. Northvolt is inmiddels met de voorbereidende werkzaamheden voor de fabriek begonnen. De eerste fase krijgt een productiecapaciteit van 125 MWh per jaar maar dat moet snel worden opgevoerd naar 8 GWh per jaar. Als de fabriek volgens plan in 2023 klaar is, dan moet er voor 32 GWh per jaar aan batterijen geleverd kunnen worden. Met die capaciteit wordt het de grootste lithium/ion accufabriek in Europa en vrijwel even groot als de giga fabriek van Tesla in Nevada waar de initiatiefnemers van Northvolt ook aan hebben meegewerkt. Siemens heeft meegedeeld dat het niet alleen de ontwikkeling en bouw steunt maar te zijner tijd ook batterijen denkt af te nemen. +++

+++ Automobilisten hebben geen idee wat ze moeten doen als er een ambulance, politie of brandweerwagen nadert met SIRENES en zwaailichten. Dat leidt tot gevaarlijke situaties én hindert de hulpverlening. Organisaties van hulpverleners doen nu een oproep aan de overheid: maak het een verplicht onderdeel van het rijexamen én zorg voor een voorlichtingscampagne. De Nederlandse politiebond, de academie voor ambulancezorg, de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers, brandweerlieden aangesloten bij FNV en het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen doen die oproep. De hulpverleners op ambulances, politie en brandweerwagens maken het bijna dagelijks mee op de weg: automobilisten gaan vol op de rem staan, schieten opeens de berm in óf blijven juist stoïcijns doorrijden op dezelfde rijbaan. En dat terwijl politieauto’s, brandweerwagens en ambulances voorrang hebben als ze met hoge spoed onderweg zijn en hun lichten en sirenes aan hebben. Maar dat gebeurt lang niet altijd. En dan gaat het mis. Zo waren er in 2015 tientallen ongelukken van automobilisten met deze voorrangsvoertuigen. De ongevallen vinden meestal plaats binnen de bebouwde kom (59 %). En dan vooral op kruispunten (68 %). Dat moet anders, zegt Jan Struijs van de Nederlandse politiebond. “Mijn oproep is dat we een uitgebreide voorlichtingscampagne beginnen, voor de huidige weggebruikers en voor de nieuwe weggebruikers. Ik denk bij het CBR, bij het examen, ik denk ook bij Veilig Verkeer Nederland, politie, ambulances en brandweerwagens om dit weer onder de aandacht te brengen”. Het is ook ingewikkeld. Een ambulance die bijvoorbeeld een spoedrit heeft, zal op de snelweg op de linkerrijbaan rijden. Andere verkeersgebruikers dienen dan op te schuiven naar rechts. Maar bij een file zal een ambulance over de vluchtstrook rijden. Tenzij dat een spitsstrook is. Dan zal een ambulance door het midden willen rijden. Dus dan moeten de automobilisten op de meest linkerbaan zo ver mogelijk naar links rijden en de automobilisten op de rechterbanen zo ver mogelijk naar rechts. Minister van Verkeer Cora van Nieuwenhuizen laat weten dat er in het oosten van het land een proef is met een voorlichtingscampagne voor weggebruikers. Daarin wordt aandacht gevraagd voor de regels rond de voorrangsvoertuigen. Als die campagne succesvol is, wordt het mogelijk ‘uitgerold’ naar de rest van het land. +++

+++ Topman Elon Musk houdt er vertrouwen in dat TESLA aan de productiedoelen voor zijn belangrijke Model 3 zal voldoen, zei hij tijdens een aandeelhoudersvergadering in de Verenigde Staten. De topman van het verlieslijdende autobedrijf noemde het ”vrij waarschijnlijk” dat Tesla eind juni wekelijks 5.000 exemplaren van de instapper van de band kan laten rollen. Wel zei hij dat het ”heel moeilijk” is om een bedrijf voor massaproductie te worden. Momenteel rollen er 3.500 exemplaren van de Model 3 per week van de band. Door gemiste doelstellingen en de hoge investeringen om de productie van deze auto op orde te krijgen, stond Tesla de afgelopen maanden flink onder druk. Ook had het bedrijf last van dodelijke ongelukken met exemplaren waarbij Autopilot, het systeem waarmee wagens zelfstandig kunnen rijden, was ingeschakeld. Verder schoffeerde Musk analisten en had hij openlijk kritiek op de media vanwege berichtgeving over zijn bedrijf. Het voorstel om de dubbelrol van miljardair Musk te splitsen, is door de aandeelhouders afgewezen. Musk is zowel topman als voorzitter van Tesla. De aandeelhouders gingen verder akkoord met de herbenoemingen van 3 andere bestuurders. Dat er op afzienbare termijn 5.000 exemplaren van de Model 3 van de band kunnen rollen is mooi nieuws, maar komt een beetje als mosterd na de maaltijd: bijna een kwart van de klanten heeft zijn reservering geannuleerd. Dat kost geld, terwijl Tesla al tijden kampt met een negatieve cashflow. Toch houdt het bedrijf nog voldoende orders over om de komende tijd de lopende band, indien mogelijk, op topsnelheid te laten draaien. +++

+++ Komt de transformatie naar gedeelte mobiliteit sneller dan voorzien? Het lijkt er een beetje op als we afgaan op de resultaten van Amerikaanse onderzoekers, die beweren dat gebruik van UBER veel minder duur kan zijn dan het onderhouden van een eigen auto. De uitkomsten van het onderzoek zijn niet heel verrassend als je bedenkt dat een privé personenwagen gemiddeld 90 % van de tijd stilstaat. Toch moet er een kanttekening worden geplaatst: de kostenberekening is gemaakt op basis van de aanname dat er parkeerkosten betaald moeten worden. In veel grote steden is dat inderdaad zo, maar lang niet overal. Kortom, alleen in dichtbevolkte gebieden is het hebben van een eigen auto duur. Maar dat heeft Tokio al lang aangetoond. +++

+++ In de eerste 4 maanden van dit jaar hebben 36.661 automobilisten een VERKEERSBOETE gekregen voor niet-handsfree bellen in de auto. Dat is ongeveer een kwart meer dan de 27.029 in dezelfde periode vorig jaar. Dat maakte het ministerie van Veiligheid en Justitie bekend. Uit de cijfers blijkt verder dat in de eerste 4 maanden van dit jaar in totaal 3.084.414 verkeersovertredingen zijn geregistreerd. Dat is iets meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Toen werden 2.938.509 verkeersboetes opgelegd. Het merendeel van de boetes betrof overschrijding van de maximumsnelheid: 2,56 miljoen. Ook het aantal boetes voor fietsen zonder licht steeg flink, met 22.379 overtredingen tegen 13.488 een jaar eerder. +++

+++ VOLVO gaat batterijen assembleren in haar Belgische fabriek in Gent. De Zweedse autobouwer, eigendom van het Chinese Geely concern, gaat daarvoor een nieuwe assemblagelijn installeren. Die is dus niet bedoeld voor de bouw van auto’s, maar voor het assembleren van ‘batterijpakketten’ voor de nieuwe elektrische XC40 die in 2020 van de band moet rollen. Dat Volvo in Gent niet alleen auto’s maar ook batterijmodules zal bouwen, verhoogt de toegevoegde waarde van de Belgische fabriek. Hoeveel er geïnvesteerd wordt en hoeveel extra banen dat oplevert, is nog onduidelijk. Om uit te breiden, krijgt de Zweedse autobouwer 8 hectare havengrond die nu in handen is van zijn buurman Honda. Die geeft ongebruikte ruimte terug omdat de verkopen de laatste jaren sterk zijn gedaald. De Volvo XC40 verkoopt erg goed. Van het model zijn in 8 maanden tijd al 80.000 exemplaren aan de man gebracht. +++

Reageren is niet mogelijk.