Byton K-Byte gaat mogelijk in België gebouwd worden

0

In navolging van de elektrische cross-over M-Byte (zie onder andere het nieuwsartikel van 5 januari jl. en foto 5) heeft Byton nu de K-Byte gepresenteerd: een volledig elektrische sedan die volgens de Chinese startende onderneming in 2022 ook in Europa in de verkoop gaat.

De 4,95 meter lange K-Byte wordt gebouwd op hetzelfde platform als de M-Byte en wordt leverbaar met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. De eerste versie heeft de beschikking over één op de achteras geplaatste elektromotor van 268 pk en 400 Nm. De vierwiel aangedreven uitvoering is voorzien van een tweede exemplaar en is goed voor een gecombineerd vermogen van 468 pk en 710 Nm aan koppel. Volgens Byton bedraagt de actieradius van de M-Byte dankzij de forse lithium/ion batterijen respectievelijk 400 en 520 kilometer. Bij de K-Byte zal dit waarschijnlijk hoger uitvallen, aangezien deze sedan lager (beter gestroomlijnd) en lichter is.

Hoewel de K-Byte dus geen vermogen (en koppel) tekort komt, benadrukt Byton dat “performance niet de kern van ons merk is”. De startende onderneming wijst er op evengoed een computerbedrijf als een autobouwer te zijn. Naast het hoofdkantoor en fabriek in het Chinese Nanjing heeft Byton onder meer een ontwerpcentrum in het Duitse München en een software ontwikkelcentrum in Silicon Valley. Dankzij het feit dat Byton van origine een computer/ICT bedrijf is, is er naar eigen zeggen veel knowhow op het gebied van autonome rij functies aanwezig. Deze K-Byte moet dan ook op ‘Level 4’ zelfstandig kunnen rijden. Dit betekent dat de auto in principe de was kan doen, maar dat de bestuurder wel een oogje in het zeil moet houden.

Opvallend is dat Byton de hiervoor benodigde sensortechniek niet verbergt. Zo is de Lidar (een detector die met laser een beeld van de omgeving vormt) op het dak in het design geïncorporeerd. Ook aan de zijkant van de K-Byte maakt Lidar deel uit van het design. Daar zit de techniek in de A stijlen verwerkt en de detector schuift naar buiten zodra de Byton autonoom gaat rijden. Nadat de auto geparkeerd is, schuift de Lidar weer naar binnen. Dat gebeurt ook als de K-Byte door een mens wordt bestuurd; dan trekken de sensoren bij de voorwielen zichzelf weer in voor een betere stroomlijning.


Byton CEO Carsten Breitfelt heeft bovendien al een derde model, een 7-zits MPV , aangekondigd. Die krijgt ook een typeaanduiding met ‘Byte’ in de naam. Dit jaar moet de productie van de M-Byte voor de Chinese markt starten. Daar kunnen elektrische auto’s momenteel rekenen op een stevige subsidie van de overheid. Los van dit douceurtje gaan de prijzen bij omgerekend 37.000 euro beginnen.

Noord Amerika en Europa volgen in 2020. Een jaar later zal de K-Byte in productie gaan. In 2022 arriveert hij bij ons in de showrooms. De autonome functies zullen wellicht later beschikbaar komen; deze moeten eerst nog uitgebreid worden getest. De fabriek in Nanjing heeft een productiecapaciteit van ongeveer 300.000 voertuigen per jaar.

Byton overweegt om haar elektrische auto’s ook in onze marktregio te gaan bouwen. Hiervoor heeft zij de voormalige Belgische fabriek van Caterpillar in Gosselies nabij Charleroi op het oog, die onlangs werd gesloten. Het Waalse investeringsfonds Sogepa bevestigt dat een Chinese partij interesse heeft getoond in de site. Binnenkort zal er een delegatie naar het Aziatische land afreizen.

Comments are closed.