Hoge hitpotentie: de nieuwe Ford Kuga

0

Ford brengt in 2019 de derde generatie Kuga op de markt. Onlangs kon een prototype door spionagefotografen worden betrapt.

De nieuwe SUV is erg belangrijk voor Ford. Enerzijds omdat de huidige generatie na de Fiesta en Focus het populairste model is van de Amerikanen in Europa. De lat voor de opvolger ligt dus hoog. Anderzijds kunnen de Ecosport en de Edge niet echt (of beter: echt niet) als monsterhits bestempeld worden, waardoor de Kuga eigenlijk de enige troef is van Ford in het snel groeiende SUV segment.

Net als het huidige model zal ook de nieuwe Kuga op het Focus platform gebaseerd worden. De carrosseriebreedte neemt toe en de hoogte juist af. Daardoor oogt de derde generatie compacter, maar hij zal niet minder ruim zijn. Wel verliest de nieuwe Kuga tientallen kilo’s. Ook wordt de carrosserie veel stijver, hetgeen een positieve uitwerking op de rijeigenschappen zal hebben.

In motorisch opzicht loopt de SUV volledig in de pas bij de Focus. Dit betekent dat de 1,5 liter EcoBoost turbobenzine 3 cilinder op menu staat en leverbaar zal worden in de configuraties 150 pk en 182 pk. De 125 pk sterke 3-pitter van de Focus is wellicht te ondermaats voor de Kuga. Dieselfans zullen kunnen kiezen uit de 1.5 EcoBlue unit met 120 pk of de 2,0 liter variant die goed is voor 150 pk. Later volgt een extra sterke oliegestookte variant en een stekkerhybride uitvoering. Naast een handgeschakelde 6-bak zal de nieuwe Kuga ook geleverd worden met een 8-traps automaat. Vierwielaandrijving staat op de optielijst voor de sterkste benzineversie en de 2,0 liter EcoBlue motor.

Naast een compleet nieuw uiterlijk ondergaat het interieur van de Kuga een ingrijpende metamorfose. Veel Europeanen hebben al gegeten en gedronken na het zien van het huidige dashboard, waarvan de materiaalkwaliteit ondermaats is. Maar de nieuwe boordplank is, op basis van wat wij nu van de jongste Focus weten, uitstekend verteerbaar. Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt wordt het tabletscherm bovenop de middenconsole. De touch screen functie maakt vele losse knoppen overbodig.

Ford weet dat de Mondeo, met in zijn kielzog de C-Max, S-Max en Galaxy, zachtjesaan verkooptechnisch is afgeschreven en zal in de prijsklasse boven de Focus met de Kuga een grotere taartpunt proberen te bemachtigen. Dat zal gaan gebeuren met messcherpe tarieven, met name voor de EcoBlue dieseluitvoeringen. Reken op net geen 38 mille voor de 150 pk oliegestookte versie in sportieve ST-Line Business tenue. Ter vergelijking: voor de qua aankleding vergelijkbare 3008 GT-Line rekent Peugeot dik 42 mille. En dan heb je 500 cc en 20 pk minder. Waarschijnlijk wordt de nieuwe Kuga met die prijsstelling wél een monsterhit voor Ford.

Comments are closed.