Kia heeft in Zuid Korea de productieversie van de volledig elektrische Niro gepresenteerd. Die heeft een actieradius van 380 kilometer. Verder onderscheidt de Niro EV zich door een gewijzigd dashboard met een nieuwe middentunnel en blauwe accenten.
Na de Soul EV is de Niro de tweede volledig elektrische Kia. In de tweede helft van dit jaar gaan de verkopen van start. Eerst op de thuismarkt (waar inmiddels al meer dan 5.000 orders zijn), maar daarna ook in andere landen. Nederland is naar verwachting in het najaar aan de beurt. Kia gaat de Niro EV wereldwijd leveren met naar keuze 2 batterijpakketten. Standaard is de cross-over voorzien van een 39,2 kWh accuset. Daarmee kan dik 300 kilometer worden gehaald, zo belooft Kia. Het optionele 64 kWh batterijpakket is in staat om de Niro EV ruim 450 km ver te brengen. Bij een 100 kW snel lader is zijn accuset in 54 minuten voor 80 procent vol. De elektromotor is goed voor een koppel van 395 Nm. In de 39,2 kWh versie is hij 135 pk sterk en met 64 kWh batterijpakket 204 pk. Daarmee accelereert de Niro EV in 7,8 seconden naar 100 km/u. Door de plaatsing van het batterijpakket onder de bagagebodem heeft de cross-over een laag zwaartepunt. De elektromotor bevindt zich voorin. Daardoor is er volgens Kia sprake van een optimale gewichtsverdeling. Dat heeft een positieve uitwerking op de wegligging.
Op de middentunnel is een grote draaiknop aangebracht voor de bediening van de versnellingsbak. Door het nieuwe ontwerp van het onderste deel van het dashboard is er meer ruimte voor bergvakjes. Ook is er een mogelijkheid om de telefoon draadloos op te laden. De analoge meters zijn vervangen door een 7,0 inch groot display waarop, naast de gebruikelijke rij informatie, ook gegevens over de status van de accu worden weergegeven. Blauwe dashboardverlichting en sfeerverlichting in 6 verschillende kleuren zorgen voor extra onderscheid. Het infomediasysteem is vernieuwd. Zo is het mogelijk om een animatie van de energiestromen op het beeldscherm weer te geven of om te zoeken naar de dichtstbijzijnde laadpunten. Bovenop het dashboard zijn leds aangebracht, zodat je van buitenaf de laadstatus van de batterijen kunt zien. Ondanks de toevoeging van, in vergelijking met de hybride Niro, meer accu’s heeft de volledig elektrische uitvoering met 451 liter een grotere kofferbak. Het scheelt slechts 15 liter, maar toch.
Naast de gebruikelijke rij assistentie systemen zoals automatische noodrem functie en Lane Keeping Assist kan de Niro EV ook op Level 2 autonoom rijden. De Kia beschikt hiervoor à la het Traffic Jam Assist systeem van de Volkswagen Groep over adaptieve cruisecontrole en techniek die bijstuurt als de auto buiten zijn rijbaan dreigt te komen. De bestuurder moet echter wel ten alle tijden zijn handen aan het stuur houden.
De productieversie van de Niro EV is getekend door het designcentrum van Kia in de Amerikaanse staat Californië. Groot zijn de verschillen met de reguliere uitvoering evenwel niet: speciale 5-spaaks 17-inch velgen, de dichte grille (met stekkeraansluitpunt), LED verlichting in pijlvorm vóór en andere bumpers met blauwe accenten. Door de laatste aanpassing is de Niro EV 2 centimeter langer dan de hybride versie, namelijk 4,38 meter.
De prijzen van de Niro EV zijn nog niet bekend, maar die zullen iets hoger uitkomen dan de tarieven van de soortgelijke Kona van zustermerk Hyundai. Die elektrische cross-over wordt in dezelfde accusmaken leverbaar en gaat, zo verwacht Autointernationaal.nl , 45.500 euro kosten met 64 kWh groot batterijpakket en 36.000 euro voor de variant met 39,2 kWh. Ter vergelijking: de Soul EV (actieradius in de zomer: 200 km) kost in ExecutiveLine uitvoering 34.485 euro. Kia wil in de periode tot 2025 minimaal 16 (deels)elektrische modellen op de markt brengen.