+++ ACCUPAKKETTEN voor auto’s zullen in de komende jaren gestaag goedkoper (en krachtiger) worden. Dat is althans de mening van Elon Musk, de topman van Tesla. De prijs voor accupakketten is al dalende, maar het gaat nog niet heel erg snel. Gemiddeld bedragen de kosten nu 209 dollar per kilowattuur. Tesla zit daar reeds ruim onder, maar volgens Musk is een nóg lagere prijs mogelijk: hij voorziet een tarief van minder dan 100 dollar per kilowattuur. Analisten van Bloomberg zijn evenwel sceptisch. Zij verwachten dat de prijsdaling waarover Musk het heeft pas in 2025 gerealiseerd kan worden. Waar geen verschil van inzicht over bestaat, is het feit dat fabrikanten zelf aanpassingen in het productieproces moeten doorvoeren om de 100 dollar per kilowattuur te kunnen bereiken. Musk noemt dit “meer verticale integratie” om zo de productie efficiënter te maken, oftewel meer zelf maken en minder van toeleveranciers betrekken. Op die manier denkt de topman van Tesla dat de prijs van het accupakket van de Model 3 kan dalen naar 14 % van de totale prijs van de auto (waarbij is uitgegaan van de basisversie). Op dit moment schommelen de accupakket kosten nog tussen de 20 en 30%. Musk stelt ook dat een verdubbeling van de energiedichtheid van accupakketten op korte termijn (bij gelijkblijvend gewicht) niet mogelijk is, maar een toename van 30 % moet in de komende 3 jaar zeker haalbaar zijn.
+++ ALCOHOL en verkeer: dat gaat niet samen. Toch wordt elk jaar van duizenden automobilisten door het CBR het rijbewijs ingetrokken omdat zij te diep in het glaasje gekeken hadden. Voor het theorie-examen waren vorig jaar 560.976 kandidaten, waarvaner 239.192 slaagden. Die mensen kregen dus een rijbewijs. Maar er waren ook mensen die hun roze stukje plastic kwijt raakten: 4.659 in totaal. Het grootste aantal daarvan (3.231) wegens alcohol of drugs. Daarnaast was er 1.189 keer sprake van een medische oorzaak voor het intrekken van het rijbewijs. In 239 gevallen werd het rijbewijs doorgeknipt omdat de rijvaardigheid simpelweg ontbrak. Het blijft verbazingwekkend om te zien hoeveel mensen er nog steeds denken dat ze wel kunnen rijden als ze drank op hebben. +++
+++ De baas van ASTON MARTIN , Andy Palmer, maakt zich zorgen om de elektrische en zelfrijdende auto. De modellen die nu en de komende jaren op de markt komen, lijken in zijn ogen teveel op elkaar. Dat zorgt ervoor dat de auto steeds meer een ‘witgoedartikel’ à la een wasmachine wordt in plaats van een product vol emotie. En als het hart niet meer kan spreken, dan kiest het hoofd voor de laagste prijs, met alle gevolgen voor de auto-industrie van dien: veel fabrikanten zullen het loodje leggen. Volgens Palmer kunnen automerken dit doemscenario vermijden als zij er voor zorgen dat hun gamma louter uit begerenswaardige modellen bestaat die lust oproepen. Dat is natuurlijk wel een beetje makkelijk gezegd voor de CEO van een merk dat aan de bovenkant van de markt opereert en dat daardoor met dikkere winstmarges kan werken. Toch is Palmer niet de enige topman die er zo overdenkt. Ook de baas van Fiat Chrysler Automobiles, Sergio Marchionne, denkt Alfa Romeo alleen te kunnen redden door het volumesegment (MiTo) te verlaten en het merk alleen nog maar premiumproducten aan te laten bieden (inclusief de opvolger van de Giulietta). Tot nu toe zijn er voor wat betreft het toekomstperspectief van het Italiaanse merk inderdaad lichtpuntjes te zien. +++
+++ AUDI heeft patent gekregen op een bijzondere ’twee in één’ motor. Het gaat daarbij om een blok met 2 grote én 2 kleine cilinders. De cilinderduo’s kunnen onafhankelijk van elkaar, maar ook tegelijkertijd werken. Dit maakt het mogelijk motoren te produceren die een verschillende inhoud hebben. Afhankelijk van de functie of taak kan het grote of kleine cilinderduo operationeel zijn, of beiden. Het laatste zal het geval zijn als er snel geaccelereerd wordt, maar bij rustig cruisen op de snelweg zou het kleine cilinderduo in zijn eentje de klus kunnen klaren. Het verschil met ‘conventionele’ cilinderuitschakeling is dat de motor per saldo zuiniger en dus schoner zal zijn, enerzijds vanwege de aanwezigheid van het kleine cilinderduo en anderzijds omdat de opdeling betekent dat er slechts een korte krukas (voor 2 cilinders) in beweging gezet hoeft te worden (bij conventionele cilinderuitschakeling) draait altijd de complete krukas mee. Het is nog niet bekend wanneer Audi de gepatenteerde motor in productie wil nemen. Misschien wordt het slimme ontwerp wel ingehaald door de tijd, oftewel de elektromotor. +++
+++ Volgend jaar verdwijnt de tot 4 procent verlaagde BIJTELLING voor elektrische auto’s die meer dan 50.000 euro kosten; er zal dan net als bij conventionele of (stekker)hybride modellen 22 procent betaald moeten worden. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is daar begrijpelijkerwijs niet blij mee en spreekt van “discriminatie”. Jan van Delft, de voorzitter van de VZR, formuleert zijn kritiek als volgt: “Wij zien geen enkele reden om een differentiatie aan te brengen op de korting op de bijtelling. Elektrische auto’s zijn allemaal volledig CO2-vrij, ook de duurdere exemplaren. Dat stimuleer je, óf dat stimuleer je niet”. Van Delft heeft ook kritiek op het feit dat de verlaagde bijtelling slechts 60 maanden geldig is. Volgens hem stamt deze regel uit het verleden, bedoeld om het overheidsbudget niet te veel te belasten. Het effect is nu volgens Van Delft dat auto’s na die 60 maanden naar het buitenland verdwijnen omdat zij in Nederland voor zakelijk rijders niet meer interessant zijn. Oftewel: op de lange termijn wordt er in ons land niet meer geprofiteerd van het CO2-effect van elektrische auto’s, ondanks dat er hier wel door de overheid/samenleving kosten zijn gemaakt in de vorm van belastingvoordeel. De verwachting is dat Van Delft in politiek Den Haag weinig bijval zal krijgen. Om de beginnen zal het overheidsbudget juist in de komende jaren extra belast worden door het wegvallen van de aardgasbaten. Daarnaast is en blijft het zo dat elektrische auto’s relatief duur zijn, zodat alleen werknemers met ‘een betere baan’ daar optimaal van kunnen profiteren (en meer keuzemogelijkheden hebben). Als junior account manager niet of nauwelijks voor een elektrische auto kunnen kiezen vanwege de te hoge catalogusprijs: dat is pas discriminatie …. +++
+++ BMW werkt aan een groter accupakket voor de elektrische i3. Daarmee zou de actieradius van het model in één klap weer in lijn zijn met die van modernere concurrenten. Momenteel komt de i3, die er na 5 jaar nog steeds behoorlijk futuristisch uit ziet, dankzij een tot 33 kWh opgewaardeerd accupakket volgens de moderne WLTP cyclus 250 km ver. In vergelijking met de Opel Ampera-e (380 km) en Hyundai Kona Electric (480 km) is dat ondermaats en reden waarom de BMW niet geschikt is voor het (regelmatig) afleggen van lange afstanden. Een i3 met een accupakket van 40 kWh moet dit euvel gaan oplossen. Daarmee kan de BMW circa 350 km ver komen. Dat klinkt, met het oog op wat de concurrentie presteert, al een stuk beter … +++
+++ Gaat EUROPA de achterstand in batterijproductie ooit inlopen? Momenteel lijken wij vastgeroest te zijn in de fabricage van conventioneel aangedreven auto’s met een verbrandingsmotor, met als gevolg dat het leeuwendeel van de batterijproductie zich buiten Europa bevindt, namelijk in landen als China, Zuid Korea en de Verenigde Staten. Japan was ooit een voorloper, maar omdat eigenlijk alleen Nissan de elektrische auto vlot omarmde, zag dit land zijn positie verzwakken. Japan is zich bewust van de noodzaak van een inhaalslag en zal dat gaan proberen te realiseren met de volgende generatie (solid-state) batterijen. In Europa gaat de komende jaren (ook) een enorme behoefte aan batterijen ontstaan. BMW, Daimler, Fiat Chrysler, Volkswagen en Volvo zijn maar enkele spelers die ambitieuze verkoopdoelstellingen met elektrische modellen hebben. De meeste batterijen worden nu nog ingekocht bij toeleveranciers als Samsung SDI of LG Chem, maar productie in eigen huis zou de kostprijs van elektrische modellen kunnen verlagen en daarmee de concurrentiepositie verbeteren. Toch zijn er vooralsnog geen concrete plannen om grote batterijfabrieken te openen. Dat is vreemd. Niet alleen omdat de CO2-uitstoot van het wagenpark fors omlaag moet (een doelstelling die niet realiseerbaar is zonder een aanzienlijk verkoopaandeel voor elektrische modellen), maar ook omdat de omzet op het gebied van elektrische auto’s in 2025 circa 250 miljard euro zal bedragen. Op de tekentafel staan weliswaar 10 tot 20 zogeheten gigafactories’ in Europa, maar die lijken niet van de grond te komen zonder een miljardensubsidie van de Europese Unie. Tegelijkertijd heeft Europa nu al de reputatie geldverslindend te zijn, dus er is weinig animo voor peperdure nieuwe subsidies. Ook is er de angst, met de melkplas en de boterberg in het achterhoofd, voor een batterijoverschot. Een bijkomende complicatie is het verantwoord winnen dan wel inkopen van de zeldzame metalen die nodig zijn voor de productie van de batterijen. Daarbij moet je haast (bij wijze van spreken) over lijken durven te gaan. Maar als Europa zelf niet aan de slag gaat met accufabrieken, dan zullen de bestaande Aziatische en Amerikaanse spelers dat gaan doen, ook in onze marktregio. Het Chinese BYD zegt serieus te kijken naar Europese productie. Een land in Midden Europa is de belangrijkste locatiekandidaat vanwege de lage lonen en goedkope grond. De werkgelegenheid die op deze manier gecreëerd wordt, is mooi meegenomen, maar we kunnen er vergif op innemen dat BYD de technologische knowhow voor zichzelf zal houden. Van een stimulans van de zogeheten kenniseconomie is dus geen sprake. Maar elk nadeel heb zijn voordeel. BMW, Daimler en Volkswagen mogen dan relatieve laatkomers zijn, zij investeren in de komende jaren wel degelijk miljarden euro’s in batterijontwikkeling. Daarbij kunnen zij een technologiesprong maken en al hun centen inzetten op accu’s van de volgende generatie, terwijl met name de Aziaten veel geld hebben vastzitten in huidige generatie batterijen, die over een paar jaar verouderd zal zijn. +++
+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) investeert de komende 5 jaar 9 miljard euro in de ontwikkeling van nieuwe aandrijflijnen. Elektrificatie is hierbij het sleutelwoord. De genoemde 9 miljard euro is afgerond 20 % van het totale R&D budget van FCA. Een deel van het geld zal echter ook gebruikt worden voor de ontwikkeling van compacte turbomotoren. De primeur is voor de vernieuwde Renegade die onlangs werd gepresenteerd. Later volgen modellen van Fiat. FCA gaat geen geld meer steken in de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren. Het Italiaans/Amerikaanse autoconcern verwacht dat 40 % van de auto’s die het in 2022 in Europa verkoopt voorzien zal zijn van een conventionele verbrandingsmotor. Daarnaast zal 40 % beschikken over milde hybride techniek. De overige 20 % van de verkopen moet gegenereerd gaan worden met stekkerhybride en volledig elektrische modellen. +++
+++ GENERAL MOTORS zet in China fors in op modellen met een (deels)elektrische aandrijflijn. Tot en met 2023 moeten er 20 van dergelijke auto’s op de markt verschijnen. Eerder waren er al plannen om in de periode tot de decenniumwisseling 10 geëlektrificeerde modellen op de Chinese markt te lanceren, maar General Motors schakelt nu over naar een hogere versnelling en verdubbeld de introductieplannen. Eén van de nieuwe modellen is een stekkerhybride versie van de Cadillac XT5. Die heeft ook in Europa verkooppotentieel. Verder valt op dat de Buick Velite (een zustermodel van de Opel Astra) door General Motors geëlektrificeerd zal worden. De verdubbeling van de elektrificatieplannen kan niet losgezoen van de verkoopquota die door de overheid in China voor elektrische auto’s zijn opgesteld. Vanaf volgend jaar moet 10 procent van de afzet met modellen die voorzien zijn van een ‘groene’ aandrijflijn gerealiseerd worden (stekkerhybride auto’s vallen daar ook onder, maar de gewone hybride modellen van Toyota bijvoorbeeld niet). Voor 2020 bedraagt het verplichte verkoopaandeel 12 procent. +++
+++ Bij MERCEDES maakt de huidige generatie CLA zijn laatste ronde. Binnen 12 maanden zal de nieuwe editie, gebaseerd op de jongste A klasse, worden voorgesteld. Met het oog op de aanstaande productieoverschakeling is het leveringgamma flink teruggesnoeid. De topversie 45 AMG is niet meer leverbaar en dat geldt ook voor de CLA 250. De diesels zijn allemaal geschrapt. Concreet betekent dit dat de CLA (zowel de sedan als de Shooting Brake) alleen nog te koop is als 122 pk sterke ‘180’ en als ‘200’ met 156 pk. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. +++
+++ VOLKSWAGEN sluit haar fabriek in Wolfsburg voor enkele dagen. Aanleiding is de nieuwe WLTP meetmethode, die automakers zwaarder op hun dak valt dan zij hadden voorzien. Volkswagen dochter Porsche levert daardoor alleen nog uit voorraad en het moederbedrijf moet de hoofdfabriek later dit jaar zelfs een paar dagen dicht doen. De nieuwe WLTP meetmethode wordt aanstaande september van kracht. Vanaf die maand mogen alleen maar auto’s worden verkocht die volgens de strengere (lees: reëlere) cyclus zijn getest. De nieuwe meetmethode is niet alleen strenger, maar ook tijdrovender dan de uitgaande NEDC cyclus. Dit zorgt voor wachttijden bij de testcentra. Alleen al bij Volkswagen staan er meer dan 200 modelvarianten klaar om de nieuwe certificatie te kunnen krijgen, maar het lijkt onmogelijk dat dit nog voor september gerealiseerd kan worden. Het is afwachten wanneer al het testwerk achter de rug is. Tot die tijd mogen de betreffende modellen niet verkocht worden. Om de voorraden niet te hoog op te laten lopen, zal Volkswagen (los van de zomervakantie) tot september enkele dagen de productie staken. Het personeel zal dan naar huis worden gestuurd. De vakbonden worden van die gedachte niet vrolijk en verwijten de concerndirectie terecht dat zij te laat geanticipeerd heeft op de WLTP cyclus: men had eerder testcapaciteit moeten reserveren in de betreffende centra. De voorgenomen fabriekssluiting had bij goed management dus voorkomen kunnen worden. Toch zijn er ook andere autoproducenten door de nieuwe meetmethode in de problemen gekomen, waaronder Renault. Die zullen allemaal rekening moeten houden met een aanzienlijke afzetdaling later dit jaar. +++
+++ VOLVO heeft in de aanloop naar haar geplande beursgang een uitgebreid toekomstplan gepresenteerd. Daarin staan, om de beleggers lekker te maken, uiterst ambitieuze doelstellingen. Zo moet de verkoop in 2025 verdubbeld zijn naar 1,2 miljoen auto’s per jaar. De helft daarvan dient volledig elektrisch te zijn. De rest zal voorzien worden van (milde) hybride techniek. Tegelijkertijd wil Volvo haar winstmarge vergroten, want op dit vlak blijft het Zweedse merk achter op de premiumconcurrenten uit met name Duitsland. Doelstelling is een marge van 10 %, oftewel evenveel als BMW realiseert. Volvo zag zijn verkopen in mei met 13,3 % toenemen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Op jaarbasis (januari t/m mei) bedraagt de afzetplus 13,6 %. In die periode werden er door Volvo in totaal 223.290 auto’s verkocht. De XC60 was in mei wereldwijd opnieuw het populairste model, de XC90 volgde op de tweede plek. Volvo is eigendom van het Chinese Geely concern. Die betaalden voor de overname in 2010 toenmalig eigenaar Ford afgerond 2 miljard dollar. In de beursprospectus wordt het Zweedse merk een waarde van liefst 30 miljard dollar toegedicht. De stijging is niet in de laatste plaats te danken aan een compleet nieuwe generatie modellen die vorig jaar (opnieuw) voor recordverkopen hebben gezorgd. +++
