Nieuwstelex

0

+++ Als het aan D66 ligt, krijgen forensen die de auto laten staan een BELASTING VOORDEEL . Op die manier hoopt de partij de filegroei in Nederland terug te dringen. Andere coalitiepartijen zien hier vooralsnog weinig in. “We moeten mensen zien te prikkelen en te verleiden tot ander gedrag”, zegt D66 kamerlid Matthijs Sienot. Hij denkt daarbij onder meer aan een lagere bijtelling voor automobilisten met een leasewagen of een lagere belasting voor auto’s of motoren (BPM) voor forensen met een eigen voertuig. “Belonen is de beste manier om te verleiden”, aldus Sienot. De D66’er erkent dat dit alleen mogelijk is op plekken waar voertuigen worden geregistreerd. In het regeerakkoord is door VVD, CDA, D66 en ChristenUnie afgesproken proeven te houden met alternatieve vormen van vervoer en betaling, zolang weggebruikers maar niet zwaarder worden belast via een vorm van rekeningrijden. Verder trekt dit kabinet tot en met 2020 in totaal 2 miljard euro uit voor investeringen in de infrastructuur. Sienot benadrukt dat hij alleen een voorzet wil geven aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Hij vraagt aan de bewindsvrouw met concrete plannen te komen waarin belangenorganisaties zoals de ANWB, Bovag en RAI Vereniging zich ook kunnen vinden. D66 wil de plannen vervolgens dit najaar tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie bespreken. Dit betekent dat Van Nieuwenhuizen daarvoor al ideeën naar de Kamer moet sturen. Coalitiegenoten VVD en CDA zien niets in het fiscaal prikkelen van weggebruikers. “De benzineprijs is al ontzettend hoog en mensen gebruiken nog steeds de auto”, laat CDA kamerlid Maurits von Martels weten. Zijn partij denkt eerder aan het bevorderen van andere typen vervoer zoals de trein, de fiets of vervoer over het water. De VVD begrijpt de goede bedoeling van het D66 voorstel, maar ziet zoveel handhaving & uitvoeringsproblemen dat de partij andere oplossingen voor ogen heeft om de filedruk tegen te gaan. Sowieso ziet de VVD hier eerder een taak weggelegd voor werkgevers dan voor de overheid. “Laat de markt dat oppakken. Spreek af dat je op dagen vergadert dat het rustig is op de weg. Of begin een uur later met werken”, zegt Kamerlid Remco Dijkstra. Van oudsher pleit de VVD ook voor meer asfalt. De partijen zijn het gezamenlijk wel eens dat er volop gebruik gemaakt moet worden van moderne technologieën zoals apps die je vertellen hoe je het beste kunt reizen. Meer voor de toekomst moet er gekeken worden naar de mogelijkheden van zelfrijdende auto’s. +++

+++ De automarkt in DUITSLAND is in mei flink in de min geschoten. Nadat de verkopen van nieuwe personenauto’s in april nog 8 % hoger lagen dan een jaar eerder, was afgelopen maand sprake van een daling met bijna 6 %. Over de eerste 5 maanden van dit jaar blijft daarmee een stijging van slechts 2,6 % over. De daling komt vooral voor rekening van de zakelijke markt. Die was in mei goed voor 61 % van de totale verkopen, oftewel bijna 10 procentpunten minder dan een jaar eerder. Dat heeft mogelijk alles te maken met de aanhoudend snelle val van diesel die in de maandcijfers van het Kraftfahrt Bundes Amt (KBA) weer eens wordt bevestigd. Het verkoopaandeel van auto’s die rijden op die brandstof is in Duitsland inmiddels teruggezakt naar 31,3 %, oftewel weer bijna een kwart minder dan in de voorafgaande maand. Die ontwikkeling komt vrijwel geheel ten goede aan benzinemodellen, want van de 305.057 verkochte nieuwe personenauto’s waren er slechts 2.310 volledig elektrisch en niet meer dan 10.299 een stekkerhybride. Het overzicht laat verder zien dat vooral de premiummerken van eigen bodem zware klappen opliepen. Zo moest BMW bijna 16 % inleveren en daalden de verkopen van Mercedes met ruim 13 %. Daarnaast ligt ook Opel nog steeds uit de gratie want dat merk verkocht in Duitsland vorige maand ruim 15 % minder auto’s dan in april 2017. De Duitse merken top10 bestond in mei achtereenvolgens uit Volkswagen (63.835 registraties), Mercedes (27.214), Audi (26.971), Ford (22.050), BMW (19.027), Opel (18.761), Skoda (18.075), Renault (11.683), Seat (10.478) en Fiat (9.148). Het Volkswagen concern bezette de eerste 8 plekken in de modellen top10 (achtereenvolgens de Golf, de Tiguan, de Polo, de Passat, de Multivan, de Audi A4/S4, de Audi A3/S3 en de Skoda Octavia). De overige 2 posities waren voor de Mercedes C klasse en de Ford Focus. +++

+++ In FRANKRIJK gaat de overheid Coyote en Waze verbieden om bepaalde politiecontroles weer te geven. De bedoeling is dat de hermandad niet wordt ‘verraden’ tijdens speciale operaties. Gebruikers van Coyote en Waze mogen in principe enkel verkeershinder, eventuele gevaren op de weg en snelheidscontroles aangeven. Maar sommigen misbruiken de systemen om ook andere soorten politiecontroles te verklappen, zoals alcohol of drugs, en gerichte acties tegen criminelen. Om dat te vermijden wil de Franse overheid Coyote en Waze per decreet verbieden om bepaalde waarschuwingen te versturen. Gebruikers zullen niet worden ‘gestraft’ als ze een dergelijke controle doorgeven, maar ze mogen door Coyote en Waze niet worden doorgeseind naar anderen bestuurders. De waarschuwing zal dus onzichtbaar blijven op andere schermen. +++

+++ In JAPAN gaan Toyota, Honda, Nissan, Mazda, Mitsubishi, Isuzu, Suzuki, Daihatsu en Subaru participeren in een nieuwe Japanse organisatie voor onderzoek naar aandrijftechniek. Met die haast nooit vertoonde eendracht willen de Japanners de wereldwijde race naar elektrificatie van auto’s bij kunnen houden en zich de concurrentie van China en Duitsland van het lijf houden. De in totaal 11 partners hebben zich verenigd in de Transmission Research Association for Mobility Innovation (TRAMI). Die onderzoeksinstelling gaat zich, met 10 specialisten van elk van de deelnemers, specifiek richten op de meest effectieve manier van vermogensoverbrenging. “Verbeteren van de transmissie kan leiden tot een betere brandstofefficiëntie”, aldus een door Automobiel Management opgetekende verklaring. TRAMI is het tweede voorbeeld van industriebrede samenwerking in de Japanse autowereld. Eerder sloegen 9 bedrijven de handen ineen voor onderzoek naar verbrandingsmotoren. “Samen kunnen we de technologie verbeteren en dat stelt ons op onze beurt in staat om te focussen op onze eigen productontwikkeling”, zegt senior ingenieur Toshiaki Maeda van Honda, die hoofd van TRAMI wordt. +++

+++ De auto-industrie strooit kwistig met nieuwe modellen en uitrustingniveaus. In het streven om maatwerk te leveren, lijkt het inmiddels wel alsof er voor elke niche een specifieke auto wordt neergezet. De verwarring bij de klant wordt echter alleen maar groter, zo blijkt uit Duits onderzoek. Onderzoeksbureau Puls vroeg 1.007 autokopers naar hun ervaringen. Hieruit blijkt dat 37 % van de potentiële autokopers last heeft van het uitdijende showroomaanbod, terwijl slecht 29 % die grote keuze juist toejuicht. In 2016 was 50 % van de autokopers nog enthousiast over de vele keuzemogelijkheden. “De stemming onder autokopers is duidelijk aan het veranderen en slaat om in verwarring”, aldus Konrad Weßner van Puls in een vraaggesprek met Automobiel Management. Dat zet een rem op het aankoopgedrag: 39 % van de ondervraagden stellen hun beslissing uit vanwege ‘ KEUZESTRESS ‘. De oplossing ligt uiteraard voor de hand: minder keuze bieden. Maar op welk vlak? Ook daar biedt het onderzoek antwoord. Autokopers vinden het belangrijk om comfortverhogende opties (stoelverwarming, etc.) en motorisering te kunnen kiezen. Minder belangrijk vinden ze de overige interieuropties zoals lederen bekleding of een schuifdak. “Ken je klant en structureer je aanbod. Zo kan je het keuzeproces versnellen”, adviseert Weßner dan ook. +++

+++ MAZDA heeft het levering gamma van de CX-5 aangepast. De prijslijst van de CX-5 begint wederom met de SkyActiv-G 165 benzinemotor. Voorheen was deze 165 pk krachtbron niet te combineren met het uitrustingsniveau GT-M, maar dat kan voortaan wel. De klant kan daarbij kiezen uit een handbak en een automaat. De basismotor is er nu ook met vierwielaandrijving, maar alleen als GT-M en enkel in combinatie met de automatische transmissie. Voorheen was je voor tractie rondom aangewezen op de SkyActiv-G 194 motor. Deze krachtigste benzineversie is er nu ook met alleen voorwielaandrijving, maar de automaat blijft standaard. In het dieselgamma maakt de SkyActiv-D 175 motor plaats voor de ‘184’ variant. Net als de 150 pk versie heeft deze topdiesel voorwielaandrijving. Het uitrustingniveau GT-M us standaard. +++

+++ Volgens IBM en MERCEDES is het gebruik van een op papier gedrukt instructieboekje voor auto’s binnenkort verleden tijd. Tijdens een congres in Hannover toonden beide bedrijven een betaversie van de nieuwste ‘Ask Mercedes’ app. Daarmee kan via spraakaansturing een vraag worden gesteld over de auto. De app beschikt ook over een ‘augmented reality’ toepassing waarbij er op het scherm een informatielaag verschijnt waarin de functies van onderdelen van het dashboard zichtbaar worden. “Waar is dat knopje voor?”, is een vraag die menig autobestuurder zich zal stellen als hij naar het dashboard van zijn auto kijkt. De ‘Ask Mercedes’ app zal voortaan antwoord geven. “Het idee is ontstaan bij autoverhuurbedrijven. Instructieboekjes hebben gemiddeld 250 pagina’s aan informatie. Dat is niet erg handig als je snel moet opzoeken hoe iets werkt”, legt een medewerker van IBM uit. Via gesproken commando’s kan de mobiele telefoon bovendien gekoppeld worden aan het entertainmentsysteem van de auto. Voor de mobiele telefoon wordt een aparte houder geïnstalleerd zodat handenvrij gebruik mogelijk wordt. IBM hoopt op meer klanten uit de autobranche. De nieuwste versie met de spraakherkenningassistent wordt als eerste getest in Zuid-Afrika en zal daarna op de Duitse en Amerikaanse markt verschijnen. Vooralsnog ‘verstaat’ de app alleen Engels. +++

+++ PSA gaat de productiecapaciteit in haar Europese fabrieken opvoeren, vooral om te kunnen voldoen aan de nog altijd stijgende vraag naar haar SUV modellen. Van de inmiddels 11 types van het 5-tal PSA merken zijn er in het eerste kwartaal in Europa afgerond 250.000 exemplaren verkocht. De Franse groep heeft daarmee haar marktaandeel in dit segment weten op te voeren naar 16,9 %. PSA gaat de eerstvolgende nieuwe SUV, de Citroën C5 Aircross, in eerste instantie bouwen in Rennes. Daar loopt nu ook al de Peugeot 5008 van de band. Zodra Rennes aan de top van haar capaciteit zit, gaat de productie van de Peugeot 5008 naar Sochaux. Die fabriek maakt nu de Opel Grandland X, maar de fabricage van dit model verhuist volgend jaar naar het Duitse Eisenach. +++

+++ RENAULT werkt aan een facelift van de uit 2015 stammende Kadjar. Deze SUV verloor elke glans toen rivaal Peugeot de 3008 lanceerde. Daarvoor worden momenteel in Frankrijk 3 keer meer orders geschreven dan voor de Kadjar. Met een facelift wil Renault zijn sterstatus als marktleider terugkrijgen. De cosmetische ingreep richt zich op de lichtunits, die zowel vóór als achter smaller worden. De Kadjar gaat daardoor wat gemener uit zijn ogen kijken; geen slechte eigenschap voor bestuurders die de linker rijbaan willen domineren. Daarnaast kunnen we rekenen op nieuwe bumpers, retouches voor de grille, verse kleuren en andere velgdesigns. Het dashboard zal worden opgewaardeerd met een verbeterd infomediasysteem. Daarvoor zal ook de middenconsole aangepast worden. In motorisch opzicht wijzigt er nog meer bij de Kadjar. Zo zullen de huidige 1.2 TCe (130 pk) en de 1.6 TCe (165 pk) plaatsmaken voor 2 vermogenvarianten van de nieuwe 1,33 liter turbobenzinemotor (140 en 160 pk). De 1.5 dCi dieselunit ondergaat een update en ziet zijn kracht klimmen van 110 naar 115 pk. De oliegestookte 1,6 liter zal worden vervangen door een nieuwe 1.7 dCi om de nakende WLTP meetnorm beter te kunnen doorstaan. Aan het vermogen (130 pk) zal niet worden gesleuteld. Wel wordt de Kadjar na de facelift leverbaar met de dubbel geblazen 160 pk variant; bekend van de Scénic, Espace en Talisman. De vernieuwde SUV debuteert in oktober op de autosalon van Parijs. Daar zal Renault ook de bijgepunte Twingo presenteren. +++

+++ VOLVO laat weten dat vanaf 2025 minstens een kwart van de gebruikte kunststoffen in elk nieuw model van het gerecycled soort (bijvoorbeeld afkomstig van petflessen) zal zijn. Doel is om zo duurzaam mogelijk auto’s te produceren. Ook oude visnetten en maritieme touwen kunnen in het interieur van toekomstige Volvo modellen een tweede leven krijgen. Het Zweedse automerk wil in 2025 haar productiefaciliteiten volledig klimaatneutraal hebben. Volvo topman Håkan Samuelson benadrukt dat de zorg voor het milieu één van de kernwaarden is van het bedrijf. De autofabrikant dringt er bij toeleveranciers op aan zoveel mogelijk duurzaam te worden. Volvo liet al eerder weten dat per 2019 het eenmalig gebruik van plastic in al zijn gebouwen en tijdens evenementen tot het verleden behoort. De autofabrikant zal op termijn helemaal stoppen met de productie van dieselmodellen. De binnenkort te introduceren nieuwe S60 zal alleen in benzine uitvoering en als hybride (mild, stekker) worden aangeboden. +++

Comments are closed.