Nieuwstelex

0

+++ Een samenwerkingsovereenkomst tussen het Frans/Duitse Airbus en Volkswagen dochter AUDI moet leiden tot een vliegende taxi. De auto annex drone zou als eerste moeten worden getest in Ingolstadt, de vestigingsplaats van Audi. Hoewel het allemaal klinkt als sciencefiction, zouden de eerste ‘vliegende taxi’ al binnen 5 tot 10 jaar de weg op kunnen, of liever: de lucht in. +++

+++ Het Car Connectivity Consortium heeft een nieuwe standaard voor communicatie tussen slimme telefoons en auto’s aangekondigd. Daarmee kan de AUTOSLEUTEL op een smartphone worden gedownload, waarmee vervolgens de auto geopend, gestart en afgesloten kan worden. Organisaties als Apple, Samsung, BMW, General Motors, Hyundai, Volkswagen en Qualcomm zijn bij het consortium aangesloten. +++

+++ DAIMLER , het moederbedrijf van Mercedes, heeft zijn winstverwachtingen voor het jaar verlaagd vanwege de Chinese importtarieven op in de Verenigde Staten geproduceerde auto’s. Ook onder meer de beslommeringen rondom sjoemeldiesels trekken een wissel op de resultaten. Het concern verwacht nu een brutowinst iets onder het niveau van vorig jaar. Dat geldt ook voor de personenautodivisie van Mercedes. Voor de bedrijfswagentak zal het resultaat zelfs flink onder dat van een jaar eerder uitkomen vanwege de terugroepactie van sjoemeldiesel motoren in bestelwagens. De bussendivisie zal ongeveer hetzelfde scoren. Daimler zegt dat de domper door de importtarieven niet geheel kan worden opgevangen door meer auto’s in andere markten te verkopen. Mercedes produceert op Amerikaanse bodem de C klasse en diverse grote SUV modellen. +++

+++ De massale komst van ELEKTRISCHE auto’s gaat in Duitsland tot 2030 circa 75.000 arbeidsplaatsen kosten. Vooral werknemers in de aandrijftechniek, een sector die goed is voor 210.000 van de in totaal 840.000 arbeidskrachten in de Duitse auto-industrie, lopen risico hun baan te verliezen. Bij het cijfer van 75.000 is al rekening gehouden met de rond 25.000 arbeidsplaatsen die er juist door de ontwikkeling van elektromotoren bijkomen. Dat alles staat in een nieuwe studie van het Fraunhofer Instituut voor Arbeidswetenschap en Organisatie (IAO) die is uitgevoerd in opdracht van de vakcentrale IG Metall, de autofabrikanten en diverse toeleveranciers. De gegevens zijn aangeleverd door onder meer BMW, Daimler, Volkswagen, Bosch, ZF Friedrichshafen, Schaeffler en Mahle. Het scenario met 75.000 verdwijnende arbeidsplaatsen is gebaseerd op de veronderstelling dat in 2030 één op de vier Duitse personenauto’s elektrisch is en nog eens 15 procent hybride. Dat komt nagenoeg overeen met de voorspellingen van de autofabrikanten zelf. Worden de milieueisen voor auto’s nog strenger en komen er daardoor nog meer elektrische op de weg, dan kan het banenverlies tot boven de 100.000 oplopen, zo stelt het IAO. +++

+++ Gemalto gaat de data van de elektrische auto’s van FARADAY FUTURE beveiligen. Het gaat zowel om de beveiliging van de software van de auto als de encryptie van de data die Faraday Future verzamelt over het gebruik van de auto’s. Gemalto heeft niet bekendgemaakt hoeveel geld er met de opdracht gemoeid is. Faraday Future is een startende Amerikaanse maker van elektrische voertuigen die is voortgekomen uit het Chinese elektronicaconcern LeEco. Het bedrijf kent een bewogen geschiedenis met de nodige geldproblemen. Het bedrijf presenteerde begin 2017 zijn eerste model FF91 en claimt dat die auto eind dit jaar op de markt komt. +++

+++ J.D. Power heeft de resultaten gepubliceerd van haar jongste kwaliteitsonderzoek. Al jaren komt Porsche als beste uit de bus, maar dit keer is er een verrassende winnaar: GENESIS , het nieuwe premiummerk van Hyundai, gaat er met de hoofdprijs vandoor. J.D. Power meet de bouwkwaliteit van een autofabrikant door het aantal problemen per 100 auto’s binnen 90 dagen van eigenaarschap te registreren. Genesis kwam hierbij uit op een score van slechts 68 mankementen. Kia (72 problemen) bezet de 2de plaats en het andere merk in de top3 is Hyundai. Kortom, er is sprake van volledig Koreaanse dominantie. Buiten het podium belandde Porsche (79 problemen), gevolgd door Ford (81 problemen). Zij scoorden evenwel relatief goed, want gemiddeld was er volgens J.D. Power sprake van 93 problemen per 100 auto’s in de eerste 90 dagen van eigenaarschap. Buiten de top5 is de kwaliteitsvolgorde achtereenvolgens Chevrolet (82), Lincoln (83), Lexus (84), Nissan (85), BMW (87), Cadillac (90), Mini (90), Infiniti (92), Mercedes (92), Buick (95), Jeep (96), Toyota (96), Dodge (98), Acura (99), GMC (99), Mazda (100), Honda (102), Volkswagen (103), Audi (105), Chrysler (111), Mitsubishi (111), Subaru (115), Volvo (122) en Jaguar (148). De rode lantaarn in het onderzoek is voor Land Rover. Auto’s van dit merk hebben gemiddeld 160 problemen per 100 exemplaren. Mazda en Mitsubishi wisten hun score duidelijk te verbeteren, maar blijven nog steeds achter bij het gemiddelde. Vorig jaar was de rode lantaarn voor Fiat, maar auto’s van dit merk zijn in 2018 niet onderzocht omdat de verkopen onder het minimumniveau voor een betrouwbaar onderzoek zijn gezakt. De resultaten van Land Rover en Jaguar laten zien dat appels niet ver van de boom vallen. Dat Volvo ook een voormalige Ford dochter is, zal wel toeval zijn. Segmenttoppers die ook in Europa verkrijgbaar zijn, zijn de BMW X1, de BMW 4-serie, de BMW X6, de Ford Mustang, de Hyundai Tucson, de Hyundai Santa Fe, de Kia Rio, de Kia Sorento en de Mercedes GLA. +++

+++ In de maand mei werden 17.289 nieuwe LEASE auto’s geregistreerd; een toename van 10,2 %. Tot en met april steeg de afzet maandelijks met 30 tot 45 %, dus de groei is aan het afvlakken. Na 5 maanden staat de registratieteller van nieuwe leasewagens nu op 96.026 stuks; een toename van 32,3 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Marktleider Volkswagen groeide ook dit jaar wat harder dan gemiddeld: dit merk noteerde een verkoopstijging in het leasesegment van bijna 38 % en ziet het marktaandeel met bijna 1 procentpunt klimmen naar 15,2 %. De nummers 2 en 3, Opel en Renault, blijven wat achter bij de algehele marktgroei: zij plusten in de eerste 5 maanden van dit jaar ‘slechts’ 25 respectievelijk 18 procent. De daaropvolgende merken in het verkooprijtje (Skoda, Peugeot en Kia) zien hun afzetcijfers aanzienlijk sneller stijgen dan de markt als geheel. De prestatie van Kia is daarbij het opvallendst: dit merk staat na 5 maanden op een groeicijfer van liefst 105 %. In de top20 staat maar één merk dat dit jaar minder leasewagens wist te verkopen: Citroën (-4,2 %). Verklaring is het feit dat deze Franse speler zich, op de C4 Space Tourer na, feitelijk helemaal heeft teruggetrokken, uit de middenklasse (traditioneel zijn de meeste zakelijke leasewagens te vinden in het C segment). Maar blijkbaar laat Citroën ook kansen liggen op het gebied van private lease, want daar waren de ontwikkelingen de afgelopen 5 maanden het meest stormachtig. Dat blijkt uit het lijstje van populairste lease modellen: de eerste 5 posities worden ingenomen door exemplaren uit het A of B segment. Het gaat daarbij om de Volkswagen Polo (942 leaseregistraties), de Kia Picanto (610), de Volkswagen Up (599), de Opel Karl (518) en de Toyota Aygo (457). Pas daarna komen we een grotere auto tegen: de Renault Mégane Estate (452). De rest van de top10 bestaat uit de Ford Fiesta (450), de Volkswagen Golf (331), de Renault Clio (329) en de Toyota Yaris (293). +++

+++ MERCEDES heeft afgelopen maand 198.187 auto’s verkocht, oftewel 2,3 % meer dan in mei 2017. Daarmee is sprake van een nieuw maandrecord. Het Duitse premiummerk weet nu al 63 maanden achter elkaar een nieuw record neer te zetten. Over de eerste 5 maanden van dit jaar werden 5,4 % meer auto’s door Mercedes verkocht. Het succes is voornamelijk te danken aan China en de rest van Azië, want daar werd 10,2 % geplust. Moederbedrijf Daimler meldt dat de SUV modellen uitstekend lopen met afgelopen maand afgerond 70.000 verkochte exemplaren. Mercedes was momenteel het best verkochte premiummerk in onder meer Duitsland, Frankrijk, België, de Verenigde Staten, Brazilië, Japan en Australië. In Nederland moest men BMW en Volvo voor laten gaan (1.487 respectievelijk 1.326 versus 1.231 registraties), maar Mercedes was wel groter dan Audi (885 verkopen). “Dat we nu al 63 maanden achter elkaar een nieuw record neerzetten bewijst het vertrouwen dat de klanten hebben in onze producten”, aldus verkoopdirecteur Britta Seeger. +++

+++ PSA heeft laten weten dat er geen opvolgers komen voor de Citroën Nemo en de Peugeot Bipper. Verrassend is dat niet, want het bestelwagenduo was al enige tijd uit de Nederlandse prijslijsten verdwenen (dat geldt ook voor de personenversies Nemo Multispace en Bipper Tepee). Een andere reden voor de sanering dan het bestelwagenduo in feite helemaal geen PSA product was, maar een herlabelde Fiorino / Qubo van Fiat. Met dit merk werden in het verleden door PSA volop bedrijfswagens samen gebouwd, maar die banden zijn verbroken. De Fransen kunnen nu extra schaalvoordelen genereren met de nieuwe dochters Opel en Vauxhall. Fiat betrekt zijn bestelbusjes niet langer van PSA maar van Renault. +++

+++ SPANJE gaat de 50 jaar oude privé-uitbating van een aantal snelwegen niet vernieuwen. Daardoor wordt iets meer dan 900 kilometer tolsnelweg gratis. De verandering zal tussen november 2018 en september 2021 plaatsvinden. Concreet betekent dit dat bijna de helft van de Spaanse tolsnelwegen (met AP nummering) gratis snelwegen (met A nummering) worden. Het zal nog even duren, maar op 1 december wordt al een eerste stuk tolvrij gemaakt: de AP-1 tussen Armiñon (Baskenland) en Burgos (Castilië en Leon). Op 1 januari 2020 zijn de AP-4 in Andalusië tussen Cadiz en Sevilla en de AP-7 in het oosten van het land tussen Valencia en Alicante aan de beurt. Daarmee is tegen 2020 in totaal 468 kilometer gratis geworden. Andere uitbatingcontracten lopen af in 2021. De huidige regering kondigt nu al aan dat die ook niet zullen worden vernieuwd, zelfs al is dat eigenlijk aan de volgende regering om te bepalen. Maar tenzij die een andere politieke wind gaat waaien, gaat de AP-2 in Catalonië gratis worden tussen La Jonquera (Franse grens) en Barcelona, net zoals de AP-7 tussen Barcelona en Valencia, en dat vanaf 1 september 2021. Tegelijk wordt ook de tol op de AP-7 tussen Zaragoza (Aragon) en de Middellandse Zee opgeheven. Dan is goed voor 479 kilometer aan snelweg. En goed nieuws voor vakantiegangers die naar de Costa Brava trekken. Voor andere snelwegen, en dan vooral die rond Madrid, moet nog wel een paar jaar betaald worden. +++

+++ TESLA heeft een voormalig medewerker aangeklaagd wegens spionage. De man zou geheime informatie van de maker van elektrische auto’s hebben gestolen. Tesla stelt dat de man enkele gigabytes aan bedrijfsinformatie buit maakte en dat hij die data vervolgens doorspeelde aan derde partijen. Ook zou hij valse informatie naar de media hebben gelekt om het bedrijf zwart te maken. De voormalig werknemer werkte als procesingenieur in een Gigafactory van Tesla in Nevada. De man zou hebben gehandeld uit onvrede over een misgelopen promotie. Tesla startte zelf een onderzoek naar het spionagegeval. Advocaten van Tesla zeggen dat de handelingen “moedwillig en met kwade bedoelingen” zijn uitgevoerd. De man zou actie hebben ondernomen met als doel het bedrijf schade toe te brengen. +++

Reageren is niet mogelijk.