Op alle fronten beter: de nieuwe Peugeot 308

0

De Peugeot 308 is de Franse koningin van de compacte middenklassers. In eigen land is het model met afstand marktleider. De Renault Mégane weet met moeite tweederde van het verkoopniveau van de Peugeot te halen. Het is een kleine 5 jaar geleden dat de huidige 308 werd voorgesteld. Het minimalistische design was duidelijk geïnspireerd door de Volkswagen Golf. En net als dit Duitse voorbeeld veroudert de Peugeot op een gracieuze manier.

Maar een personenauto carrière duurt zelden langer dan 7 jaar en dit betekent dat Peugeot over 2 jaar de nieuwe 308 zal presenteren. Het huidige model gaat dan met pensioen. De ontwikkeling bevindt zich reeds in een ver gevorderd stadium. Doel is om een opvolger te creëren die nog krachtiger is dan de huidige editie. Net als bij de generatiewisseling van de 508 het geval was, wil Peugeot ook bij de toekomstige 308 op veel manieren vooruitgang boeken.

Het zelfvertrouwen bij Peugeot is groot. Het merk het de leeuw als logo heeft de afgelopen jaren een aantal grote hits gescoord. Met name de 3008 en 5008 vallen zeer goed in de smaak bij de Europese autoconsument. Ook het design van de 508 kan als ‘verfrissend’ worden bestempeld. Dus er is veel inspiratiemateriaal voor de nieuwe 308. De koplampen zullen taps toelopen waardoor de volgende generatie een stuk gemener uit zijn ogen gaat kijken. Vanaf het uitrustingniveau GT-Line wordt zwaardvormige daglichten à la de 508 standaard. Net als bij deze grote broer verschuift de 3-cijferige modelnaam naar de motorkap. Die maakt bij de nieuwe editie geen deel meer uit van de voorspatborden, waardoor de flanken strakker worden. Het dak zal aan de achterzijde worden verlaagd om de aërodynamische eigenschapen van de 308 te verbeteren.

Het rijgedrag van de huidige generatie 308 is niet bijzonder, maar wel comfortabel. Al met al is er nog helemaal geen reden om het EMP2 platform vaarwel te zeggen. Daarom krijgt de nieuwe 308 een evolutie van dit onderstel, met actieve dempers voor de GT en GTI. Het comfort zal ook naar een hoger niveau worden getild met voorstoelen die een massagefunctie en ventilatiemogelijkheid hebben. Een paar centimeter meer carrosserielengte en een verlenging van de wielbasis moet het belangrijkste kritiekpunt van de huidige 308 oplossen: de beperkte ruimte achterin.

De volgende generatie 308 zal ook profiteren van de modernste rij hulpsystemen. Niet alleen zal er op niveau 2 autonoom gereden kunnen worden (de Peugeot rijdt dan netjes vooruit en stopt alleen in files), maar hij wordt ook leverbaar met een verbeterde parkeerassistent. Wat multimedia betreft, zal er vooruitgang zijn met een nieuwe interface waarmee het centrale aanraakscherm zich meer intuïtief laat bedienen. Het digitale instrumentarium zal iets worden verplaatst waardoor het display beter afleesbaar is voor de bestuurder.

Onder de motorkap keren de bekende 1.2 en 1.6 PureTech benzinemotoren terug, evenals de 1.5 BlueHDi dieselunit. Het oliegestookte 2,0 liter blok uit de 308 GT maakt plaats voor een dubbel geblazen variant van de 1.5 BlueHDi die goed is voor 160 pk. In combinatie met het lagere gewicht (de nieuwe 308 zal sowieso circa 50 kilo afslanken) zal dit betekenen dat er qua prestaties geen stap terug gedaan hoeft te worden. Wel pakt de CO2-uitstoot veel gunstiger uit. De inmiddels bekende EAT8 automatische versnellingsbak zal op deze topdiesel standaard zijn.

Bij de benzinemodellen maakt een 150 pk variant van de 1,2 liter 3 cilinder PureTech motor zijn opwachting. Die dichte het gat met de 1.6 unit, die leverbaar wordt in de vermogensmaken 180 pk (GT-Line) en 225 pk (GT). De nieuwe 308 GTI kan rekenen op een tot 280 pk opgevoerde 1,6 liter motor. Daarmee wordt de leeuw even sterk als de Renault Mégane RS maar omdat de Peugeot meer dan 100 kilo lichter is, zullen de prestaties veruit superieur zijn.

Een volledig elektrische variant van de nieuwe 308 is niet gepland (wie dat zoekt, kan bij de volgende generatie 208 en 2008 terecht), maar het geavanceerde EMP2 platform leent zich wel voor een stekkerhybride aandrijflijn. Het gaat hierbij vooralsnog om extra varianten die niet in de plaats van bestaande uitvoeringen zullen komen. Voor de 308 GT is een versie met een voorin geplaatste elektromotor gepland. De aandrijving vindt dus alleen plaats op de voorwielen en het cumulatief vermogen zal circa 220 pk bedragen. Het voordeel ten opzichte van de gewone 308 GT met 225 pk sterke 1.6 PureTech motor is, naast een aanzienlijk lager verbruik, de mogelijkheid om afhankelijk van de verkeersomstandigheden, 50 à 60 kilometer volledig emissievrij te rijden. Ook in de nieuwe 308 R heb je verbrandingsmotor lang niet altijd nodig, maar bij deze stekkerhybride ligt het accent op superieure prestaties. Dankzij een tweede elektromotor op de achteras is er 300 pk beschikbaar én beschikt de Peugeot over vierwielaandrijving. Kom daar bij de Renault Mégane RS maar eens om.

De in de vorige alinea genoemde gewichtsreductie is te danken aan een dieet van lichtgewicht materialen (extra sterk staal) en verbeterde lastechnieken (in combinatie met lijmpunten). Niet alleen slankt de 308 hier lekker van af, het maakt zijn carrosserie ook stijver en dat komt de rijeigenschappen ten goede. Kortom, daar waar de huidige generatie niet foutloos is (beperkte ruimte achterin, ergonomisch verre van ideaal, niet echt veel rij plezier), zal de nieuwe 308 er voor zorgen dat jij je wél lekkerder voelt in een Peugeot. We moeten alleen nog 21 maanden geduld hebben, want pas op de autosalon van Genève in maart 2020 gaat het doek er af.

Reageren is niet mogelijk.