Toyota Camry maakt comeback en vervangt Avensis

0

Afgelopen december publiceerde Autointernationaal.nl een exclusieve testrecensie van de nieuwe Toyota Camry. Toen werd al gemeld dat dit model na 14 jaar als hybride terugkomt naar Europa. De Nederlandse Toyota importeur wilde het bericht toen niet bevestigen (of ontkennen), maar inmiddels is er een eerste officiële foto van de Europese versie van de Camry.

De Toyota Camry volgt de Avensis op en wordt alleen leverbaar als sedan met een hybride aandrijflijn. Een Touring Sports stationwagon is niet gepland. De Avensis moet hoognodig met pensioen omdat de verkopen vrijwel zijn opgedroogd: vorige maand werd slechts 1 (!) exemplaar op kenteken gezet. Zoals je in de testrecensie hebt kunnen lezen, is de Camry model vorig jaar al gelanceerd op de Noord Amerikaanse automarkt. Begin 2019 komt hij in iets aangepaste vorm naar ons continent. De Camry is een halve klasse groter dan de Avensis. Dat heeft als voordeel dat hij zich qua ruimteaanbod goed kan meten met de Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman, Skoda Superb en segmentleider Volkswagen Passat.

De jongste Camry staat op het modulaire TNGA platform, dat ook voor de C-HR, de Prius en de nog te introduceren nieuwe Auris wordt gebruikt. Met 4,88 meter is hij zoals gezegd groter dan de Avensis (13 centimeter langer), maar de Opel Insignia is met 4,90 nóg forser. Qua maatvoering zit de Camry dus helemaal goed, maar het ontbreken van een grote achterklep kan wel een probleem worden. Zoals gezegd is een stationwagon niet gepland, en Opel plus Peugeot zijn niet voor niets overgestapt naar het 5-deurs liftback carrosserieconcept.

Toyota belooft een ruim en modern interieur. Op de foto zie je het dashboard van de Amerikaanse versie, maar dat van de Europese Camry zal nagenoeg hetzelfde zijn. Ook aan de buitenkant zijn de veranderingen klein (bekijk voor een vergelijking de foto’s uit de testrecensie; zie onderstaande link). Slechts details zoals de indeling van de koplampen onderscheiden de Europese versie van de Camry van de Amerikaanse uitvoering.

De Camry wordt in Europa alleen leverbaar met een hybride aandrijflijn. Daarvoor wordt een 2,5 liter 4 cilinder benzinemotor als basisunit gebruikt. Inclusief de hybride assistentie bedraagt het gecombineerde vermogen circa 210 pk, waarvan 177 pk afkomstig is van de elektromotor. Schakelen is uitbesteed aan een CVT en de batterij heeft een capaciteit van 1,6 kWh. Ter vergelijking: bij de Prius is de batterij 1,2 kWh groot. Meer informatie en specificaties verwacht Autointernationaal.nl te kunnen melden in aanloop naar de marktintroductie die gepland staat voor het eerste kwartaal van 2019. De Nederlandse importeur laat weten nog niet te weten of de Camry Hybrid aan ons leveringsgamma wordt toegevoegd. Dat verklaart wellicht de in de inleiding genoemde radiostilte. De twijfel van de importeur is begrijpelijk, want de directe concurrent van de Camry Hybrid, de soortgelijke Ford Mondeo, verkoopt in Nederland slechts mondjesmaat.

In Nederland kennen we de Camry als een vrij luxueus Toyota model dat tussen 1983 en 2004 in de prijslijsten te vinden was. Gedurende diverse generaties was hij boven de Carina en de Avensis gepositioneerd. In het betreffende segment kregen volumemerken rond de decenniumwisseling het steeds moeilijker. Daarom haakte niet alleen Toyota in Europa af met de Camry, maar verdwenen ook modellen als de Ford Scorpio, Opel Omega en Peugeot 607 van de markt. In de Verenigde Staten is de Camry, een regelrechte verkoopknaller. En ook elders wordt hij goed verkocht. Al met al weet Toyota er op jaarbasis 700.000 stuks van te slijten. Dankzij dit schaalvolume denken de Japanners het jongste model (intern XV70 genaamd; de laatste in onze marktregio geleverde editie heette XV30 dus wij hebben 3 generaties overgeslagen) in Europa tegen concurrerende prijzen te kunnen aanbieden.

Link testrecensie Toyota Camry Hybrid:

https://www.autointernationaal.nl/2017/12/welkome-aanvulling-toyota-camry/

Reageren is niet mogelijk.