Welkom terug: Toyota Camry

0

Waarom de korte test?

Komt de Toyota Camry naar Europa? Als we de geruchten mogen geloven wel. Bij ons is de Camry in de vergetelheid geraakt, maar in de Verenigde Staten is de sedan sinds mensenheugenis erg gewild. Hij heeft zijn populariteit te danken aan zijn betrouwbare imago, no-nonsense karakter en ‘waar voor je geld’: jaar in jaar uit staat de Toyota bovenaan de verkoopstatistieken (Skoda zou erg goede zaken kunnen doen in de Verenigde Staten …). Ondanks dat de Camry al decennialang als warme broodjes over de toonbank gaat, is er bij de jongste editie (die gebruik maakt van het modulaire TNGA platform waarop ook de recentste Prius en de C-HR gebaseerd zijn) gekozen voor een veel spannendere vormgeving, ook van binnen. Maakt dat de Toyota interessant voor verkoop in Europa?

Feit is dat bij ons de Avensis op zijn laatste benen loopt. Over een (directe) opvolger is het oorverdovend stil, al zegt Toyota deze D segment middenklasser wel te willen vervangen. Dat zou het Japanse merk kunnen doen door deze Camry. Dit model moet zich dan evenwel zien te redden op het Europese verkooptoneel zonder Touring Sports (stationwagon) uitvoering. Interessant is evenwel alleen de hybride versie. De andere aandrijfvarianten stoten te veel CO2 uit.

Wat voor auto is het?

De Camry Hybrid is voorzien van een 176 pk sterke 2,5 liter 4 cilinder benzinekrachtbron, gekoppeld aan een elektromotor en een CVT automaat. Daarmee verbruikt de 4,86 meter sedan volgens Toyota gemiddeld niet meer dan 4,2 à 4,5 liter brandstof per 100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 98 à 105 gram/km. Ter vergelijking: de Prius heeft een emissiewaarde van 70 à 76 gram/km en de Avensis 139 à 142 gram. Toyota bouwt de nieuwe Camry inmiddels ook in Rusland. Het is dus een echte wereldauto aan het worden!

Op de foto’s staat de gewone Camry afgebeeld en niet de hybride versie. De laatste heeft een tamelijk monsterlijke grille die het verkooppotentieel van de sedan in Europa bij voorbaat tot nul reduceert, althans dat is de mening van Autointernationaal.nl . Maar in hier getoonde vorm oogt de Toyota bijvoorbeeld in vergelijking met de Ford Mondeo en Renault Talisman niet verkeerd. Opvallend is dat de Camry Hybrid elders in de wereld niet of nauwelijks duurder is dan de Prius. Dat zou hem inderdaad tot een volwaardige opvolger van de Avensis maken.

Is het wat?

Reken er op dat, als de Camry Hybrid naar Europa komt, hij volgehangen met toeters en bellen zal zijn. De koper zal kunnen rekenen op zaken als Pre-collision Alert, Autonomous Emergency Braking (AEB), Lane Departure Alert met Steering Assist, Automatic High Beam, adaptieve cruise controle, 7 airbags, een achteruit rij camera, 17-inch lichtmetalen velgen, zowel voor als achter LED verlichting, een 7,0-inch display voor het multimediasysteem, een multifunctioneel stuurwiel, een radio (inclusief 6 speakers, AUX/USB/Bluetooth), een in 60:40 verhouding neerklapbare achterbank, een 12V aansluiting, een elektronische handrem, elektrische stoelverstelling met lendensteun, 2 klimaatzones voor de automatische airconditioning en sleutelloze toegang in combinatie met een startknop.

Het interieur heeft een premium uitstraling dankzij zacht aanvoelende materialen, nep stiksel werk (dat evenwel oogt als leder), sierhout en pianolak panelen. Alleen het plastic stuur doet wat goedkoop aan; lederen bekleding is een belangrijk verbeterpunt. Achterin is er ongelooflijk veel been/hoofdruimte. In dit opzicht overschaduwd de Camry menig (andere) D segment middenklasser. De kofferbak is 524 liter groot. Meer bagagecapaciteit kan worden verkregen door de achterbankleuning om te klappen. Het accupakket voor de hybride aandrijflijn bevindt zich onder de zitting, dus daar heb je geen last van.

Tussen de snelheidsmeter en de toerenteller bevindt zich een 4,2-inch groot display waarop allerlei rij informatie kan worden weergegeven, samen met details over de hybride aandrijflijn. De bediening vindt plaats via de knoppen op het stuur en is kinderlijk eenvoudig. Minder lof is er voor het multimedia scherm in de middenconsole. Dat loopt qua functionaliteit nog steeds een ontwikkelingsfase achter bij wat de merken van de Volkswagen Groep in de aanbieding hebben. Gelukkig kan je de ergernis enigszins beperken door voor de spraakbediening te opteren.

De hybride aandrijflijn heeft een gecombineerd vermogen van 218 pk. De overschakeling van elektromotor naar benzinekrachtbron verloopt soepel en stil. Helaas biedt het rempedaal erg weinig gevoel. Bovendien werkt de installatie erg abrupt en is hij overgevoelig. Dat gedrag wordt nog eens versterkt als er gewisseld wordt tussen conventioneel remmen en regeneratief remmen. Dit is echt iets waar je aan moet leren wennen, al zullen rijders van een hybride Toyota er minder moeite mee hebben. Hyundai laat met zijn hybride Ioniq echter zien dat het een stuk beter kan.

Los daarvan rijdt de Camry Hybrid prima. De aandrijflijn is erg koppelrijk en reageert alert op gaspedaalcommando’s. Verder is het eenvoudig om zoveel mogelijk op de elektromotor te rijden. Het veercomfort is uitstekend. Daardoor voelt de Toyota eerder aan als een zakensedan à la de Mercedes E klasse dan een doorsnee middenklasser (zoals de Avensis). Oneffenheden in het wegdek worden perfect geabsorbeerd, zonder dat de Camry gaat deinen. De feedback van de besturing is ook excellent, waardoor er veel communicatie is met de weg. Dat maakt de Toyota zeer geschikt voor lange afstand cruisen, maar ook op bochtige trajecten voelt hij zich thuis. De comfortabele, goed steunende stoelen dragen wat dit betreft ook hun steentje bij. Enige smet op het blazoen zijn de rolgeluiden, al moet opgemerkt worden dat die juist zo opvallen omdat de aandrijflijn erg stil is.

In de praktijk kwam het benzineverbruik wat hoger uit dan Toyota opgeeft (5,0 liter per 100 km), maar dit is nog steeds een uitstekende waarde voor een meer dan 1.600 kg zware, forse gezinswagen.

80%
80%
Awesome

Vorige generaties van de Camry mochten dan behoorlijk saai zijn (inclusief de edities die tussen 1983 en 2004 in Europa te koop waren), maar in zijn huidige vorm is de Toyota een indrukwekkend goede auto. De afzetmarkt voor sedans is de laatste decennia gestaag gekrompen en daar zal de Camry niks aan kunnen veranderen. Maar als het voor jou niet perse een SUV hoeft te zijn en/of je bent uit je Prius gegroeid terwijl je eigenlijk nog lang niet uitgekeken bent op Toyota, dan is deze hybride een zeer welkome aanvulling op het Europese autoaanbod.

  • 8
  • User Ratings (17 Votes)
    7.4

Comments are closed.