Autoverkopen Europa: Fiat, Ford en Nissan verliezen fors

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in juni met 5,1 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Afgelopen mei namen de autoverkopen nog nauwelijks toe.

Vorige maand werden in totaal 1.618.985 auto’s op kenteken gezet; het hoogste niveau ooit in de maand juni. In de eerste helft van het jaar kwam de stijging uit op 2,8 procent, met in totaal 8.695.785 verkochte voertuigen. Van de 5 grootste markten noteerden alleen Groot-Brittannië en Italië een daling. In Frankrijk, Spanje en Duitsland werden juist meer auto’s verkocht. In Nederland werden 47.117 personenwagens geregistreerd. Dat waren er 15,5 procent meer dan een jaar eerder.

De Volkswagen Groep blijft met afstand de grootste fabrikant in Europa. Samen met dochtermerken als Audi, Seat, Skoda en Porsche had dit concern precies een kwart van de markt in handen. PSA (Citroën, DS, Peugeot, Opel, Vauxhall) is met een marktaandeel van 16,0 procent de nummer 2. De derde podiumplaats wordt bezet door de Renault Groep (inclusief de dochters Dacia, Lada en Alpine, al komen de laatste 2 merken niet op de verkoopradar voor.

Merkjan/juni-17juni-17jan/juni-18juni-18 =
Volkswagen10,8%10,8%11,4%11,9%+ +
Renault7,4%8,8%7,3%8,5%– –
Peugeot5,9%6,1%6,3%6,1%o
Opel/Vauxhall6,2%6,2%5,7%5,6% – –
Ford6,9%6,4%6,3%5,5% – –
BMW5,1%5,1%4,9%5,4% o
Mercedes-Benz5,5%5,6%5,3%4,9% – –
Audi5,2%4,9%5,0%4,9%
Skoda4,4%4,5%4,6%4,6% + +
Fiat5,5%5,4%4,9%4,6% – –
Toyota4,4%4,1%4,5%4,4% + +
Citroën3,8%3,8%3,8%3,9% +
Dacia2,9%3,4%3,3%3,6% + +
Hyundai3,2%3,2%3,3%3,2% +
Seat2,5%2,6%2,9%3,0%+ +
Nissan3,7%3,5%3,3%2,9%– –
Kia3,0%2,8%3,0%2,9%+
Volvo1,9%1,9%2,0%2,4%+ +
Mini1,3%1,6%1,3%1,5%
Suzuki1,5%1,5%         n.b.       n.b. 
Mazda1,4%1,5%         n.b.      n.b. 
Jeep0,6%0,6%1,0%1,0%+ +
Honda0,9%0,8%0,9%0,8%o
Land Rover1,0%0,8%0,8%0,7% – –
Smart0,6%0,6%0,6%0,7% +
Mitsubishi0,7%0,7%         n.b.       n.b.
Alfa Romeo0,5%0,6%0,6%0,5%o
Porsche0,5%0,5%0,5%0,5%o
Jaguar0,5%0,4%0,5%0,5% +
DS0,3%0,3%0,3%0,4% +
Lexus0,3%0,3%0,3%0,3% o
Lancia/Chrysler0,4%0,3%0,3%0,2% – –
Subaru0,2%0,2%           n.b.       n.b. 
Maserati/Dodge0,1%0,1%0,1%0,0%

Op merkniveau zien we dat Volkswagen in juni haar marktpositie duidelijk heeft weten te verstevigen. Dat is te danken aan de populaire nieuwe Polo. Ook de T-Roc slaat uitstekend aan. De dochters Seat en Skoda staan eveneens structureel op winst. Dat is te danken aan de nieuwe SUV modellen Arona en Karoq. Audi en Porsche maakten in juni pas op de plaats. Het merk met de 4 ringen presteerde eerder dit jaar nog ondermaats, maar de daling van het marktaandeel lijkt tot staan te zijn gebracht.

Renault is het op één na populairste automerk van Europa. Wel staat het marktaandeel zichtbaar onder druk. De nieuwe Clio en de gelifte Kadjar plus Twingo moeten voor een plus gaan zorgen. Dochter Dacia zit, kijkend naar de gestage groei van het marktaandeel, niet te springen om nieuwe modellen. Het is knap hoe goed dit merk met zo’n smal gamma presteert: Dacia had in juni 3,6 procent van de Europese automarkt in handen en dat is significant meer dan bijvoorbeeld Hyundai en Nissan, die een veel breder gamma voeren. Voor het Japanse merk geldt: eigen schuld, dikke bult, want er wordt te lang gewacht met het aflossen van de Juke. Nissan mag met dit model dan de uitvinder van de B segment SUV zijn, anno 2018 koopt de consument daar niks voor. Nou ja, een te krappe en onzuinige auto waarvan het ooit spraakmakende design is gaan irriteren.

Ford bezette vorig jaar juni nog de derde podiumplaats, maar dit merk maakte afgelopen maand een lelijke smak. In een groeiende markt daalde de verkopen met 8,3 procent. Ford staat nu op een marktaandeel van 5,5 procent, terwijl dit begin 2017 nog 6,8 procent was. Enerzijds komt dit door de situatie in Groot-Brittannië, waar het merk met de blauwe ovaal als hoogste boom de meeste wind vangt. Anderzijds duidt het op zwaktes in het gamma. Iedereen is lyrisch over de gestaag stijgende populariteit van SUV modellen, maar Ford telt in dit segment slechts met één model serieus mee: de Kuga (al is ook die, zeker als je het dashboard besnuffelt, niet echt okselfris meer). De Edge heeft een, voor een volumemerk, stuitend slechte prijs:ruimte verhouding terwijl de Ecosport weliswaar dankzij diverse facelifts nu beter verkoopt dan bij zijn marktintroductie, maar nog steeds geen partij is voor de Capturs en Arona’s van deze autowereld.

De één zijn dood, is de ander zijn brood. In die zin dat Peugeot in juni op het verkooppodium wist te klauteren dankzij 6,1 procent marktaandeel. Dit Franse merk presteerde afgelopen maand niet bijzonder sterk, maar wel beter dan concurrenten als Ford en Opel. Kijkend naar de ontwikkeling van het marktaandeel van de autofabrikant uit Rüsselsheim, kunnen critici die menen dat PSA, het moederbedrijf van Peugeot, een kat in de zak heeft gekocht, nog niet de mond worden gesnoerd. Maar feit is dat Opel (en Vauxhall) nu iets hoger in de verkoopstatistieken staat dan Ford. Dat is lange tijd niet het geval geweest.

Een schrale troost voor Ford (en in mindere mate Opel) is dat Fiat ook een ellendige verkoopmaand achter de rug heeft. De nieuwe Italiaanse regering, gedomineerd door politieke partijen zonder noemenswaardige bestuurlijke ervaring op nationaal niveau, zorgt er vooralsnog voor dat de consument in eigen land zijn hand op de knip houdt. Dat raakt Fiat natuurlijk hard. Het stagnerende marktaandeel van de andere nationale held, Alfa Romeo, kan hier niet los van worden gezien. En voor Lancia is het de laatste duw richting de afgrond. Gelukkig weet dochter Jeep de schade enigszins te beperken. Dit merk was met een afzetplus van 72,1 procent in juni met afstand de grootste groeier van Europa!

Jeep is een mooi bruggetje naar het premium segment. Daar zien we dat de ster van Mercedes in juni niet echt schitterde: de verkopen van dit merk daalden met 7,3 procent. Oorzaak is de generatiewisseling van de A klasse. BMW vervangt pas in het najaar de 3-serie dus kan nu nog even lekker plussen (9,9 procent). Voor Audi was er ook afzetverlies, maar dat was niet zichtbaar in het marktaandeel. Land Rover kreeg een harde tik, deels omdat de autoconsument op de thuismarkt het laat afweten en deels het merk (te) sterk afhankelijk is van dieselmodellen, die uit de gratie zijn. Jaguar wist dankzij het C segment SUV model E-Pace gelukkig flink te plussen. Daarmee werd op groepsniveau voorkomen dat er marktaandeel moest worden ingeleverd. Een ander merk had echter nóg meer succes met een C segment SUV: Volvo. De Zweden brachten dankzij de XC40 in juni 29,0 procent meer auto’s aan de man, waardoor het marktaandeel steeg naar 2,4 procent. Een mooie verbetering ten opzichte van de score van vorig jaar (1,9 procent). Tot slot een derde C segment SUV: de DS 7 Crossback. De nieuwe Franse loot aan de premiumstam wist dankzij dit model in juni 27,3 procent meer auto’s te verkopen, al bleef de winst in marktaandeel bescheiden.

Comments are closed.