Ford graaft zijn eigen graf met autonome auto

0

Ford was een paar weken geleden negatief in het nieuws omdat zij haar auto’s aflevert met een verouderd navigatiesysteem. Klanten klagen dat de routekaarten van de ingebouwde navigatiesystemen soms wel 4 jaar oud zijn, terwijl ze dachten over een actueel systeem te beschikken. Dat belooft weinig goeds als straks de techniek op autonoom te kunnen rijden up-to-date moet worden gehouden.

Eén Ford rijder vond door het verouderde navigatiesysteem zelfs zijn nieuwbouwhuis niet terug op de digitale kaart, zo meldt de Consumentenbond. De belangenclub vindt dat Ford klanten gebrekkig informeert over de leeftijd van de kaarten en stapt naar de Reclame Code Commissie wegens misleiding. “Als consumenten een nieuwe auto kopen, verwachten zij, terecht, dat ook álles eraan nieuw is”, zegt Consumentenbond directeur Bart Combée.

Die constatering geldt natuurlijk ook als Ford over een paar jaar modellen met techniek om autonoom te kunnen rijden op de markt brengt. Dat de Amerikaanse fabrikant hier serieus werk van wil maken, kan worden afgeleid uit het feit dat er een speciale divisie opgericht gaat worden voor de ontwikkeling van zelf rijdende auto’s. Daar zal Ford 4 miljard dollar (3,4 miljard euro) in investeren. Jim Hackett, de CEO van het bedrijf, laat weten dat het eerste, volledig autonoom rijdende voertuig, in 2021 gepresenteerd gaat worden.

Maar wat voor garantie biedt Ford dat de betreffende techniek up-to-date zal worden gehouden? Omdat antwoorden voor de toekomst vaak in het verleden te vinden zijn, is dit iets waar klanten terecht slapeloze nachten over kunnen hebben. Immers, Ford gebruikt momenteel voor haar navigatiesysteem kaarten uit 2014. Dat is onacceptabel. In september 2017 beloofde Ford nog de kaarten te updaten, maar dat is dus nog steeds niet gebeurd.

Waarom zouden klanten er dan wel op kunnen vertrouwen dat Ford vanaf 2021 modellen aflevert met up-to-date techniek voor autonoom rijden? De autoconsument zal het repertoire van het merk met de blauwe ovaal links laten liggen omdat die weet dat de fabrikant nalatig is, met alle veiligheidsrisico’s van dien. Maar dat Ford niet op een verkeersdode meer of minder kijkt, weten we al sinds het Pinto schandaal (exploderende brandstoftank) en de Explorer affaire (bovengemiddeld hoge kans op omvallen of een koprol door de verkeerde banden).

Eerlijk is eerlijk: het up-to-date houden van de navigatiekaarten informatie schijnt voor meer autofabrikanten ‘lastig’ te zijn. Zij willen dit in ieder geval niet voor de levensduur van de geleverde personenwagen doen. En elders zien wij dat Samsung haar mobiele telefoons slechts gedurende een relatief korte periode (een paar jaar) van een update wil voorzien. Op een gegeven moment moet de consumenten het maar uitzoeken, lang voordat het geleverde product technisch ‘op’ is.

Dit komt de adoptie van autonoom rijdende auto’s natuurlijk niet ten goede. Na een aantal jaar kan de techniek immers verouderd zijn, zonder dat er een update beschikbaar is. Overheden kunnen een regelmatig update weliswaar afdwingen met wetgeving, maar wat gebeurt er als een autofabrikant failliet gaat? Stel dat techniek om volledig autonoom te kunnen rijden al bijvoorbeeld 10 jaar geleden beschikbaar was en Saab had een dergelijk systeem tot aan haar faillissement in 2011 geleverd. Wie zou dan nu voor een update zorgen?

Het is niet denkbeeldig dat er na 2021 een autofabrikant failliet gaat die daadwerkelijk modellen met techniek voor autonoom rijden geleverd heeft. Het ‘survival of the fittest’ proces gaat immers gewoon door. Als modellen van fabrikanten die de techniek wél up-to-date houden steeds slimmer worden, en jouw auto (van een producent die inmiddels op de fles is, of van een merk als Ford dat zich op dit punt nalatig opstelt) het met verouderde software moet doen, dan ben je een gevaar op de weg. Voor jezelf én voor anderen.

Deze constatering is extra koren op de molen voor diegenen die van mening zijn dat het nooit wat gaat worden met de volledig autonoom rijdende auto (Level 5). Tot en moet Level 4, als de bestuurder altijd een oogje in het zeil moet houden, kan je het update probleem ondervangen met een ‘clausule’ dat de bestuurder eindverantwoordelijk blijft. Maar dan koop je een auto met een (duur) systeem dat ‘half af’ is. Menig consument zal daar feestelijk voor bedanken. En al helemaal als de leverancier Ford heet.

Comments are closed.