Mainstream verslaat premium: test Mazda CX-5 versus Volvo XC40

0

Waar loopt de scheidslijn tussen auto’s van volumemerken en premium fabrikanten? Veel consumenten zijn geneigd Volvo de hogere status toe te dichten, en Mazda juist niet. Al is het alleen maar omdat Mazda ooit een apart luxelabel had, Xedos. Maar als je de uitslagen van klanttevredenheid studies er bij pakt, dan is Mazda misschien wel meer ‘premium’ dan Volvo. En de Japanners doen al jaren een verwoede poging om het SkyActiv technologie een voorsprong op de concurrentie te creëren. Audi, zonder twijfel een premium automerk, laat zich groeten.

Dus deze vergelijkingstest gaat tussen twee middenklasse SUV modellen. De één van een alledaags merk, de CX-5 van Mazda, en de ander van een fabrikant met een statusrijker imago, de XC40 van Volvo. De gebruikte cijfers in de modelnaam mogen dan verschillen, de letters zijn, hoewel in een andere volgorde geplaatst, identiek. Toeval?

De XC40 is het debuut van Volvo in het segment van compacte SUV modellen. Het Zweedse merk heeft met de XC60 en XC90 een uitstekende reputatie opgebouwd. En daarmee wordt nu een segment lager volop geoogst: Volvo kan de vraag naar de XC40 amper bijbenen, al is dat natuurlijk niet alleen te danken aan het sterke merkimago, maar ook omdat de nieuwe SUV helemaal lijkt te kloppen: veilig, modern, vol hightech en als één van de laatste nieuwe modellen van het Zweedse merk ook leverbaar met een dieselmotor.

De huidige CX-5 is de tweede generatie van de modelreeks. Mazda heeft daarbij gekozen voor een zorgvuldige evolutie van het origineel. Dit betekent doorgaans dat een fabrikant een ‘winnende formule’ in handen heeft. Die vlieger gaat ook op voor de Mazda, want de CX-5 is overal ter wereld een groot succes. In Australië, waar deze vergelijkingstest plaatsvond, is hij zelfs marktleider. In Nederland is de CX-5 met afstand het populairste model van Mazda. De XC40 heeft sinds afgelopen maand trouwens dezelfde positie binnen het gamma van Volvo.

De XC40 op de foto’s is een R-Design uitvoering. Die kost in 190 pk sterke T4 uitvoering met Geartronic automaat 49.875 euro. Voor afgerond 4 mille minder (45.990 euro) krijg je bij Mazda de SkyActiv-G 194 GT-M uitvoering van de CX-5, eveneens met standaard automatische transmissie. Vierwielaandrijving is op beide SUV modellen tegen meerprijs leverbaar. Het aankooptarief van de Mazda stijgt dan naar 51.990 euro, terwijl Volvo 53.875 euro rekent. Het prijsverschil is dan dus nog maar afgerond 1,9 mille, maar dat neemt niet weg dat de CX-5 voordeliger blijft dan de XC40.

De standaarduitrusting van de GT-M uitvoering van de CX-5 omvat adaptieve cruisecontrole, zowel voor als achter LED verlichting, voorruitprojectie, een rijstrook assistent & waarschuwing, verkeersborden herkenning, dode hoek waarschuwing, een assistent die een oogje in het zeil houdt bij het achterwaarts verlaten van een parkeervak, sleutelloze toegang in combinatie met een startknop, een noodrem assistent, vermoeidheid waarschuwing en een 360 graden camera. Het MZD Connect infomediasysteem, dat een digitale radio, navigatiefunctie en een 249W geluidsinstallatie van Bose met 10 speakers omvat, is voorzien van een 7,0 inch touch screen. Mazda gaat eindelijk ook Apple Carplay en Android Auto aanbieden. Dat kost 349 euro extra.

Het Sensus navigatiesysteem van Volvo is niet standaard op de R-Design uitvoering, maar onderdeel van het Business Pack Connect à 1.595 euro. In dat pakket zit dan ook een achteruit rij camera, parkeersensoren, een automatisch dimmende binnenspiegel en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Deze zaken zijn standaard op de CX-5 in GT-M uitvoering. Voor adaptieve cruisecontrole op de XC40 moet je het Intellisafe Pro Line mee bestellen. Dat kost 995 euro en dan krijg je ook zo’n beetje alle veiligheidsvoorzieningen die eerder bij de Mazda werden genoemd. Voor integratie van Apple Carplay en Android Auto betaal je 395 euro extra (Connectivity Line). De CX-5 is dus completer uitgerust dan de XC40, maar er zijn ook zaken waarmee de Volvo in het voordeel is. Zo is het touch screen groter (9.0-inch) en krijg je een volledig digitaal instrumentarium met 12,3 scherm. Verder kent de Zweedse SUV veel meer mogelijkheden om hem aan te kleden. Op de optielijst van zijn Japanse rivaal staat alleen Pure White lederen interieurbekleding.

De XC40 is een halve klasse kleiner dan de CX-5. Dat merk je direct als je voorin gaat zitten, want de Mazda is daar merkbaar ruimer. In de Volvo zit je dichter op de voorruit, zonder dat dit hinderlijk is overigens. De XC40 mag dan voorin krapper zijn, je wordt wel getrakteerd op een trendy Scandinavisch interieur met stijlvolle verticale luchtroosters, een prominent aanwezig touch screen en diverse fraaie panelen. Het is niet onprettig om te weten dat het bekledingsmateriaal van de portieren en het tapijt van gerecyclede plastic flessen zijn vervaardigd. Die kunnen bovendien in Lava oranje worden uitgevoerd, waarmee Volvo laat zien de rode (lees: oranje) loper vooral voor jongere autoconsumenten uit te rollen. Hoewel het interieur van de XC40 niet zo luxueus is als dat van de grotere SUV modellen van Volvo, is de uitstraling, de bouwkwaliteit en het materiaalgebruik beslist premium. In vergelijking met de zetels van de CX-5 bieden de voorstoelen van de XC40 merkbaar meer steun. En doordat het meubilair relatief compact is, blijft er voor de achterpassagiers voldoende ruimte over voor volwassenen, ondanks dat de Volvo dus een halve klasse kleiner is dan de Mazda. Het optionele glazen schuif/kanteldak (1.350 euro, of onderdeel van het Luxury Line pakket à 1.895 euro) heeft voor- en nadelen. Het maakt het interieur een stuk lichter en dat is niet onwelkom gezien de vrij hoge taillelijn en de knik omhoog in de achterste portierruiten. Maar het schuif/kanteldak verkleint ook merkbaar de hoeveelheid hoofdruimte voor de achterpassagiers.

Net als de buitenkant is ook het interieur van de CX-5 een evolutie van de cabine van de eerste generatie uit 2012. Het zwarte leder met fraai stikselwerk ziet er hoogwaardig uit. Verder heeft Mazda niet bezuinigd op zacht aanvoelende plasticsoorten. Ook de glanzend zwarte panelen met pianolak en het nephout liggen prettig in het oog. Maar aan de bediening van de diverse knoppen en schakelaars kan je merken dat de CX-5 toch niet van hetzelfde kwaliteitsniveau als de XC40 is. Ja, de Mazda maakt beslist een luxueuzere indruk dan bijvoorbeeld de Ford Kuga. Maar het ‘rijke’ gevoel waarop je in de Volvo wordt getrakteerd, ontbreekt.

De CX-5 is zoals gezegd een halve klasse (12,5 centimeter carrosserielengte verschil) groter dan de XC40, maar de wielbasis verschilt slechts 2 millimeter. In combinatie met de slanke voorstoelen zorgt dit er voor dat de Volvo achterin vrijwel even veel beenruimte biedt als de Mazda. Toch zullen volwassen achterpassagiers de Japanner op langere reizen prefereren omdat de bank hoger staat, waardoor de zithouding comfortabeler is.

De XC40 verrast met de vele praktische opbergmogelijkheden. Heb je de Connectivity Line aangevinkt, dan kan je jouw telefoon draadloos opladen in een apart vakje. Verder zit er een schuiflade onder de bestuurdersstoel en is de Volvo voorzien van zaken als een muntjeshouder, een uitklapbare haak voor tassen in de klep van het handschoenenvak, een groot verlicht rechthoekig bergvak tussen de voorstoelen en een uitneembare prullenbak. Doordat de speakers verplaatst zijn van de deuren naar het dashboard, hebben de portiervakken een extra groot formaat. Je kan hier ook bijvoorbeeld laptops, flessen of kleine paraplus in opbergen. In de achterportieren passen alleen kleine flessen, maar voor de passagiers zijn er wel achthoekige bekerhouders in de centrale armsteun, goed bruikbare bergvakken aan beide kanten van de bank en netten in de rugleuning van de voorstoelen.

De CX-5 verwendt de inzittenden minder met opbergmogelijkheden, maar je kan niet zeggen dat Mazda zich er met een Jantje van Leiden van af heeft gemaakt. De portiervakken zijn groter dan in de Volvo, er is een apart opbergvak voor de telefoon, 2 bekerhouders, een goed bruikbaar opbergvak tussen de voorstoelen (inclusief een handig tray), en 12 volt / USB / AUX aansluitingen. Voor de achterpassagiers is er een opbergmogelijkheid in de rugleuning van de voorstoelen en een armsteun met 2 bekerhouders, een verlicht bergvak, USB aansluitingen en een contactpunt voor de telefoon.

Op basis van de eerste 2 generaties zal de CX-5 niet de geschiedenis in gaan als een SUV met een enorme bagageruimte. Een volume van 442 liter is weliswaar niet slecht, maar in de kortere XC40 past 17 liter meer. En die moet op zijn beurt zijn meerdere erkennen in de Skoda Karoq, waarin afhankelijk van de positie van de achterbank 479 à 588 liter past. Klap de achterbankleuning neer en de rollen worden omgedraaid: de Mazda wint dan met 1.342 liter versus 1.336 liter voor de Volvo.

De leuning van de achterbank van de CX-5 kan eenvoudig via een knop in de kofferbak in 40:20:40 verhouding worden neergeklapt. Volvo biedt een 60:40 verdeling, maar kent een fraaiere afwerking. Voor elektrische bediening moet je echter de Versatility Line mee bestellen à 995 euro. Beide SUV modellen hebben een 12 volt aansluiting in de kofferbak en daarnaast voorzieningen om de bagage mee vast te zetten. Klap je de laadvloer van de XC40 omhoog, dan wordt de bodem opgedeeld in separate compartimenten met 3 tassenhaken. Zowel de Mazda als de Volvo zijn uitgerust met een thuisbrenger en elektrische bediening van de achterklep. De XC40 reageert ook op zwaaibewegingen van de voet, want handig is als men de handen vol boodschappen heeft.

Het 9,0 inch verticaal geplaatste touch screen zijn een standaard kenmerk van alle Volvo modellen sinds de introductie van de XC90 in 2015. Het door 2 eveneens verticaal geplaatste ventilatieroosters geflankeerde display ziet er hoogwaardig uit, maar ook minimalistisch omdat er weinig fysieke knoppen zijn. Toch is de bediening minder intuïtief dan je zou wensen omdat je voor de meeste functies het uit meerdere lagen bestaande menusysteem moet induiken. Dus zelfs voor simpele zaken als het verlagen van de cabinetemperatuur zijn minder handelingen nodig. Hoe veilig is dat tijdens het rijden, Volvo? Gelukkig reageert het display wel snel en je kan ook via spraak commando’s geven (na deze functie via een druk op een stuurknop geactiveerd te hebben). De Zweed blijkt dan goed te luisteren waardoor je jezelf niet steeds hoeft te herhalen voordat het systeem begrijpt wat je bedoelt. De achteruit rij camera van de XC40 maakte echter minder indruk. De 360 graden functie moet je echter apart inschakelen (via het touch screen …) en het zicht is allesbehalve optimaal.

Het beeld dat de achteruit rij camera van de CX-5 biedt is veel duidelijker en scherper, helemaal met de 360 graden functie. Ook had ik minder kijktijd nodig voor de bediening van het touch screen dankzij de simpele, maar zeer gebruiksvriendelijke draaiknop annex joystick met daar omheen apart knoppen voor de belangrijkste functies. Het menusysteem is evenwel wat pover in vergelijking met de XC40 en het scherm is nogal klein (zeker voor een vlaggenschip uitvoering van de modelreeks). Daarnaast is het vreemd dat het touch screen niet tijdens het rijden kan worden gebruikt.

Over de geluidsinstallaties van beide SUV modellen zijn geen klachten. Zij produceren een super geluid. Maar de 249 W installatie van Bose met 10 speakers in de Mazda is standaard, terwijl je op de Volvo 695 euro extra moet betalen als je het Sensus Connect systeem wilt uitbreiden met een 13 speaker Harman Kardon geluidsinstallatie.


De Mazda levert 4 pk meer dan de Volvo, maar heeft daarvoor wel een 0,5 liter grotere motorinhoud nodig. Dat komt door het ontbreken van een turbo. Is dat erg? Nou voor het vermogen niet echt, maar wel voor de koppelkarakteristiek: de CX-5 moet het doen met 258 Nm en daarvoor moet je de motor 4.000 toeren laten draaien. De XC40 levert al bij 1.400 toeren 300 Nm. Dit neemt niet weg dat de Mazda over een prettige motor beschikt, ook omdat hij in deze uitvoering voorzien is van een nóg betere 6-traps automaat. De transmissie heeft snel in de smiezen wanneer een lagere versnelling jou helpt om sneller te accelereren en voert die verzetwisseling dan soepel en zonder aarzeling uit. Daardoor is er ondanks de minder gunstige koppelkarakteristiek niks mis met het prestatieniveau van de CX-5. En als je van toeren maken houdt, dan kom je in deze Mazda zondermeer aan je trekken (kwestie van alleen even de Sport modus van de automaat inschakelen).

De XC40 voelt dankzij de gunstigere koppelkarakteristiek levendiger aan. De geteste R-Design uitvoering is bovendien voorzien van schakelflippers zodat je de turbomotor optimaal bij de les kan houden. Vind je dit teveel werk, maar wil je toch kunnen opschieten, dan is er de Dynamic modus van de automaat. De 2,0 liter unit van de Volvo heeft onderin wel last van het beruchte turbogat, maar is wel redelijk gecultiveerd, althans hij heeft betere manieren dan de sterkere T5 versie. De meeste mensen zullen prima kunnen leven met de netjes schakelende automaat, maar voor bestuurders met veel benzine in hun bloed zou er sneller teruggeschakeld mogen worden, ook in de genoemde Dynamic modus en na commando’s via de schakelflippers.

De modellen van Volvo zijn nooit licht en de XC40 is daarop geen uitzondering: voor een compacte SUV is hij met 1.610 kilo (AWD uitvoering) een zware jongen. De CX-5 is 50 kilo lichter. Dankzij de 2 extra overbrengingsverhoudingen voor de automaat (8 versus 6 versnellingen) zit de Volvo echter sneller op 100 km/u dan de Mazda: 8,5 tegen 9,1 seconden. De Japanners geven als gemiddeld verbruik voor de geteste CX-5 (4WD uitvoering) 7,1 liter per 100 km op. Dat is even veel als de XC40 in T4 AWD R-Design uitvoering consumeert. Tussen de CO2 emissiewaarden is dan ook nauwelijks verschil: 162 gram voor de Mazda en 165 gram voor de geteste Volvo. De CX-5 wordt voor het nieuwe modeljaar overigens leverbaar met cilinderuitschakeling. Dat moet het verbruik en de uitstoot reduceren.

De XC40 is een probleemloze auto om mee te rijden. Het bochtgedrag is prettig dankzij een voorspelbare hoeveelheid grip, een accurate besturing met een mooi lineaire bekrachtiging en een carrosserie die niet te veel overhelt. De 20 inch wielen zorgen voor een stevige veercomfort, maar gelukkig is de ophanging zelf relatief soepel. Voor de XC40 met het hoogste veercomfort niveau moet je evenwel de Momentum uitvoering met 18 inch velgen bestellen.

Ook op het veercomfort van de CX-5 is wel wat aan te merken. Met name door de 19 inch wielen van de GT-M uitvoering worden kleine oneffenheden in het wegdek bij lage snelheden niet optimaal geabsorbeerd. Op hogere snelheid gedraagt de Mazda zich evenwel een stuk soepeler, ook in vergelijking met de Volvo. En dat zonder dat dit ten koste gaat van de rij dynamiek, want de CX-5 blijft één van de lekkerst sturende SUV modellen. Zijn remmen zijn minder bijterig dan die van de XC40, maar het pedaal biedt meer gevoel waardoor de doseerbaarheid beter is. Hét zwakke punt van Mazda modellen was in het verleden de chronisch overmatige aanwezigheid van rolgeluiden. De CX-5 is in dit opzicht nog steeds geen stille jongen, maar de banden maakten niet noemenswaardig meer lawaai dan de exemplaren van de XC40.

Conclusie

Wat is de betere keuze? De veel geprezen nieuwe Volvo XC40 of toch de Mazda CX-5 die minder premiumaspiraties heeft, maar ook goedkoper is? Autointernationaal.nl wijst de Japanner als winnaar van deze vergelijkingstest aan. Hij rijdt scherper en lichtvoetiger, waardoor je in de Mazda meer plezier hebt. Tegelijkertijd is het veercomfort op hoger snelheden duidelijk beter.

Dat de Volvo duurder is, zie je duidelijk terug in het interieur. Dat heeft een significant hoger kwaliteitsniveau en een meer verzorgde afwerking. Ook kent de XC40 meer praktische opbergmogelijkheden en merken achterpassagiers niet dat zij vervoerd worden in een auto die een halve klasse is dan de CX-5. De turbomotor van de Volvo is pittiger dan de Mazda krachtbron, maar dit voordeel wordt deels verspeeld door een automaat die minder goed bij de les is. Daar staat tegenover dat de adaptieve cruise controle van de XC40 in de praktijk beter zelfstandig rij taken kan uitvoeren. Ook de noodrem assistent van de Volvo is geavanceerder.

Maar in het geval van de voorwiel aangedreven uitvoeringen gaat het prijsverschil, de opties op de XC40 meegerekend, al snel richting de 10 mille. Daar komt bij dat de Volvo duurder in het onderhoud zal zijn dan de Mazda. Premium heeft zondermeer zijn charme. Dat toont de XC40 aan. Maar in dit geval kan je het beste het hoofd koel houden en voor de CX-5 gaan die minder pretenties heeft en (daardoor) vooral meer waar voor zijn geld biedt.

Reageren is niet mogelijk.