McLaren heeft in het kader van de officiële presentatie op het Goodwood Festival of Speed, alle specificaties van de 600LT vrijgegeven. De sportwagen zit op hetzelfde prestatieniveau als de 675LT.
Dankzij een gewichtsreductie van 100 kilo ten opzichte van de 570S snelt de 1.247 kilo zware 600LT in 2,9 seconden naar 100 km/u. Dat is even snel als de 675LT. De 3,8 liter V8 motor met 600 pk en 620 Nm zorgt ook voor een tijd van 8,2 seconden voor de sprint naar 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 328 km/u. De naam LT (Longtail) is een verwijzing naar de McLaren F1 GTR Longtail (verlengde kont). Op basis van de 650S en 650S Spider kwamen de Britten eerder al met de 675LT en 675LT Spider.
De aërodynamica van de 600LT is aangepast om 100 kilo neerwaartse druk te leveren bij 250 km/u, dankzij onder andere zijn verlegde diffusor en de vaste achterspoiler. Optioneel kan McLaren Special Operations de 600LT voorzien van een Clubsport of Clubsport Pro pakket waarmee de auto nóg lichter wordt. Dan is alles (stoelen, dak, spijlen van het stuurwiel, flippers et cetera) van carbon. Het Clubsport Pro pakket kan je in principe laten zitten, tenzij je naar het circuit gaat. Dit behelst namelijk met name een 6-puntsharnas in kekke kleurtjes zoals blauw, rood of McLaren Orange.
McLaren vergelijkt de 600LT zelf met de 675LT en claimt dat de nieuwe creatie in sommige opzichten beter, sneller en extremer is. Zullen kopers van de grotere en duurdere 675LT zich nu bekocht voelen? Misschien. McLaren zelf zal daar weinig last van hebben, want de 675LT is al lang en breed uitverkocht. De 600LT trouwens bijna. Hij heeft een grotere front splitter en een 74 mm langer silhouet.
De 600LT is gebaseerd op de 570S, maar McLaren heeft duidelijk veel meer gedaan dan alleen de motor wat gekieteld en aërodynamische aanpassingen doorgevoerd. Los van het feit dat de nieuweling een langere staart heeft en de uitlaten aan de bovenkant van de carrosserie uitstromen, is er bijvoorbeeld ook een aangepaste wielophanging (‘double wishbone’, vervaardigd van gesmeed aluminium en afkomstig van de Super Series). Tevens hangt de 600LT dichter (8 millimeter) boven het asfalt. De Pirelli P Zero Trofeo R banden en de keramische remschijven zorgen dat de McLaren zo goed mogelijk onder controle blijft. De 600LT heeft slechts 117 meter nodig om bij 200 km/u tot stilstand te komen. Dat is slechts 1 meter meer dan de P1.
Merk | McLaren | Ferrari | Lamborghini | Porsche |
Model | 600LT | 488 | Huracan | 911 Turbo S |
Vermogen | 600 pk | 670 pk | 640 pk | 580 pk |
Gewicht | 1.247 kg | 1.370 kg | 1.328 kg | 1.675 kg |
0-100 | 2,9 sec. | 3,0 sec. | 2,9 sec. | 2,9 sec. |
Prijs (euro) | 299.000 | 289.144 | 321.384 | 246.900 |
De Nederlandse prijs van de 600LT gaat 299.000 euro bedragen. Dat is 500 euro meer dan de indicatie die Autointernationaal.nl op 23 juni jl. af gaf. Ter vergelijking: De Audi R8 5.2 FSI Plus Quattro kost 274.010 euro, de Ferrari 488 GTB 289.144 euro, de Lamborghini Huracan LP610-4 264.793 euro en de Porsche 911 Turbo S 246.900 euro. Het Clubsport pakket kost afgerond 35 mille extra. De carbonstoelen zijn ook los verkrijgbaar en kosten ruim 6 mille. De productieoplage van de 600LT is zoals gezegd gelimiteerd, al noemt McLaren nog geen aantal. Het eerste exemplaar zal in oktober de fabriek in Woking verlaten. McLaren produceert alle exemplaren in ongeveer 12 maanden. Mogelijk komen de Britten later nog met een 600LT Spider.
Toekomstplannen
Omdat stilstand achteruitgang is, is McLaren al weer druk bezig met het maken van plannen voor de toekomst. Zo moet in 2025 vrijwel het volledige modellengamma uit hybride sportwagens bestaan. Een en ander is verwoord in ‘Track25’, het vervolg van de toekomststrategie ‘Track22’ uit 2016. Het getal in de naam van het plan heeft betrekking op het jaar 2025. Er is een bedrag van 1,2 miljard Britse pond (ruim 1,3 miljard euro) mee gemoeid.
McLaren laat weten dat het tussen nu en 2025 liefst 18 nieuwe modellen of Spider / LT varianten op de markt zal brengen. De bolides uit de Sportscar (momenteel de 540C, 570S en 570GT) en Supercar Series (720S) zullen daarbij zoals gezegd over een hybride aandrijflijn beschikken. McLaren wil hiervoor hoogwaardige batterijen gaan ontwikkelen die niet alleen lichter en vliegensvlug op te laden zijn, maar ook moeten zorgen voor 30 minuten emissieloos rij plezier op circuits.
McLaren kondigt ook de komst aan van een nieuw Ultimate Series model (de categorie van de P1, de P1 GTR en de Senna). Deze sportwagen zal echter niet geëlektrificeerd worden. Opvallend, want de P1 verbaasde als eerste benzine hybride hypersportwagen ter wereld vriend en vijand met zijn huiveringwekkende prestaties en was binnen korte tijd uitverkocht. McLaren werkt daarnaast aan een 3-zits hyper GT. Die heeft als werktitel BP23 en moet de opvolger worden van de legendarische F1 en komt naast de Senna (die ook alleen een verbrandingsmotor heeft) bovenaan het gamma te staan.
Verder hebben de Britten 50 miljoen pond (ruim 56 miljoen euro) gereserveerd voor de ontwikkeling van nieuwe lichtgewicht materialen. Het merk is van mening dat niet een uit 4 cijfers bestaand vermogen, maar juist een zo laag mogelijke massa het doel van een supersportwagenfabrikant moet zijn. De ontwikkeling van nieuwe lichtgewicht materialen gaat plaatsvinden in het nog op te richten McLaren Composites Technology Centre (MCTC) in het Engelse Yorkshire.
Op het gebied van technologie en veiligheid heeft McLaren eveneens de nodige plannen. De sportwagens van het merk moeten geavanceerde computerbescherming krijgen. Ook zit er een nieuw voertuig volgsysteem in de pijplijn. Een andere vernieuwing is de komst van de mogelijkheid om software ‘via de lucht’ een update te geven, zodat bezoeken aan de dealer minder vaak plaats hoeven te vinden. In het Track25 plan wordt overigens met geen woord gerept over een gloednieuwe motor. Toch gaan er in de wandelgangen geruchten over een dubbel geblazen 3,0 liter V6. Wel laat McLaren weten dat de focus op de huidige technische opzet (krachtbron midscheeps achter) zal blijven. Met autonome techniek willen de Britten het bijvoorbeeld mogelijk maken dat klanten de toptijd van coureur Fernando Alonso op een circuit kunnen evenaren. De man of vrouw achter het stuur kan dan ‘voelen’ wanneer de McLaren accelereert of remt, welke lijn hij neemt en daarvan leren.
In de komende jaren zal McLaren haar jaarproductie opvoeren naar 6.000 auto’s, zo laat CEO Mike Flewitt weten. Dat betekent een toename van 75 procent ten opzichte van de huidige output (3.400 sportwagens). Om al die extra auto’s aan de man te kunnen brengen, zal McLaren meer dealers aanstellen, met name in Rusland, India en Midden / Oost Europese landen. De Britten opereren momenteel in 31 landen met 86 dealers. Dat moeten straks 100 verkooppunten worden. McLaren heeft er geen oren naar om een fabriek buiten het Verenigd Koninkrijk te bouwen. Alle toekomstige sportwagen blijven dus in Woking met de hand gebouwd worden.