Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN komt volgend jaar (eindelijk) met de DBX, de eerste cross-over van het merk. Anders dan eerdere conceptstudies krijgt die geen volledig elektrische aandrijflijn, maar een verbrandingsmotor. Hybride techniek is optioneel. Het volledig elektrische gebeuren is gereserveerd voor het Lagonda label. Dit submerk krijgt modellen op basis van een eigen onderstel. Gerhard Fourie, de strategiedirecteur van Aston Martin, gelooft namelijk dat een volledig elektrische aandrijflijn in een model/onderstel dat primair is ontwikkeld voor een verbrandingsmotor, per saldo inefficiënt is en dus geen bevredigend resultaat oplevert. “Je moet je dan zien te redden met een compromis en wij hebben geen zin in ‘vlees noch vis oplossingen”. +++

+++ Alhoewel er nog diverse wettelijke en technische hobbels te nemen zijn, gaan Bosch en Mercedes de krachten bundelen om eind volgend jaar een shuttleservice met AUTONOOM rijdende personenbusjes aan te bieden in Californië. De voertuigen kunnen zich zelfstandig op Level 4 en 5 niveau van A naar B verplaatsen. In een grote stad in de Amerikaanse staat Californië zullen een aantal trajecten uitgezet worden die volledig autonoom kunnen worden afgelegd. Gebruikers kunnen de shuttleservice oproepen via een app. Het doel is om één totaalpakket te maken van Car2go, taxidiensten en multifunctionele platforms. Michael Hafner, hoofd van de afdeling Automated Driving bij Daimer (het moederbedrijf van Mercedes) zegt hierover: “Het allerbelangrijkste is dat wij een betrouwbaar en volwassen systeem introduceren waarbij veiligheid de hoogste prioriteit heeft en een cruciaal thema is tijdens de ontwikkelingsfase. Om autonoom rijden te laten slagen, moeten wij alle disciplines beheersen”. Voertuigen hebben een enorme rekenkracht nodig om volledig zelfstandig te kunnen verplaatsen. Zij moeten immers de informatie van alle sensoren en camera’s analyseren om vervolgens diverse handeling daarop af te stemmen, waaronder besturingscommando’s. Het testgebied van Bosch en Mercedes strekt zich uit van de San Francisco Bay tot Silicon Valley. Beide partners werken al sinds april 2017 op dit gebied nauw samen. +++

+++ BMW zal in 2019 de nieuwe 1-serie lanceren. Anders dan het huidige model krijgt die voorwielaandrijving. De directie van BMW verwacht dat er ook een M versie ontwikkeld wordt, maar Frank van Meel, de eerste man van de betreffende divisie heeft daar niet veel zin in. Hij is van mening dat voorwielaandrijving van nature niet goed past bij een auto die moet excelleren met ‘Freude am Fahren’. Maar het weigeren van een directieopdracht, dat kan niet en dus gaat er een M versie van de nieuwe 1-serie komen. En van de X2. De laatste zal standaard over vierwielaandrijving beschikken, maar heeft ook een dwars geplaatste motor. Reken er op de M135i en de X2 xDriveM35i een circa 300 pk sterke variant van de 2,0 liter 4 cilinder onder de kap krijgen. +++

+++ CHINA gaat haar regelgeving omtrent samenwerkingsverbanden tussen buitenlandse en lokale autofabrikanten versoepelen. De BMW Groep en het Volkswagen concern zijn de eerste spelers die daar de vruchten van plukken. Zij zullen een meerderheidsbelang gaan verwerven in joint venture samenwerkingsverbanden waar eerder de limiet bij 50 procent van de aandelen lag. Dit jaar mogen buitenlandse autofabrikanten al de dominante partner worden indien er elektrische auto’s in China geproduceerd worden. In 2020 is de versoepeling ook van toepassing op bedrijfsvoertuigen en 2 jaar later zijn er helemaal geen randvoorwaarden meer. Dit betekent dat ook bij de productie van reguliere personenauto’s met verbrandingsmotor de buitenlandse partij een meerderheidsbelang in een joint venture mag hebben. Naast BMW en Volkswagen zullen ook Lexus en Tesla gaan profiteren van de nieuwe regeling. De weg is nu immers vrij voor een eigen lokale fabriek zonder (gelijkwaardige) joint venture partner die toegang heeft tot alle knowhow. De Chinese overheid denkt dat de lokale autofabrikanten inmiddels voldoende kennis in huis hebben om op eigen benen te kunnen staan. +++

+++ De North American International Auto Show, beter bekend als de autotentoonstelling van DETROIT , vindt vanaf 2020 niet meer in januari, maar in juni plaats. De organisatie denkt daarmee concurrentie met de meer sexy Consumer Electronics Show (CES), die in januari in Las Vegas plaatsvindt, te kunnen voorkomen. Ook zullen de deelnamekosten dan met 30 tot 40 % worden verlaagd. Doel is te voorkomen dat er autofabrikanten afhaken. Daar werden de meest recente edities van de beurs door geplaagd. Ook voor de in januari 2019 geplande tentoonstelling zijn veel afmeldingen: Audi, BMW, Ferrari, Jaguar, Land Rover, Maserati, Mercedes-Benz, Mini, Porsche en Volvo slaan de show over. +++

+++ In de leasebranche heeft men momenteel buikpijn over de DIESEL modellen waarvan het contract is afgelopen en die nu in grote aantallen terugkomen. Wat zal het effect hiervan zijn op de tweedehands waarde, die door de sjoemeldiesel affaire en de milieuzones sowieso al onder druk staat? Experts denken dat de afschrijvingproblematiek nog veel erger gaat worden. Daardoor is het de vraag of nieuwe technologie de opgelopen imagoschade van de dieselmotor kan herstellen. In de publieke opinie is deze krachtbron al lang afgeschreven en ieder negatief nieuwsbericht lijkt direct effect te hebben op de restwaarde. Met name op modellen als de Peugeot 308 BlueHDi, Renault Mégane dCi en Volvo V40 D2 zijn tweedehands veel minder waard dan verwacht. Elke week valt er wel een autofabrikant door de mand met sjoemelsoftware. Dat maakt het imago er niet beter op. Het gevolg is dat de leasebranche nu met een grote boog om dieselmodellen heen loopt. In 2015 betrof 51,5 % van hun bestellingen oliegestookte auto’s. Vorig jaar was dat nog maar 27 %. De leasebranche stelde eerder al dat het dieseldrama zorgt voor een toegenomen vraag naar elektrische modellen, maar het vervangen van alle oliegestookte auto’s door exemplaren die bij een paal moeten worden opgeladen levert ook problemen op. +++

+++ Om de verkoop van ELEKTRISCHE auto’s te stimuleren, introduceerde de Vlaamse overheid 2 jaar geleden een premie. Wie als particulier een dergelijk voertuig aanschaft, kan een tegemoetkoming van 2.000 tot 4.000 euro krijgen. Maar er zijn nauwelijks Vlamingen die van de premie gebruik maken. Slechts 157 autoconsumenten vroegen de premie aan. Er is daardoor amper 10 % van het jaarlijkse subsidiebudget verbruikt. Volgens cijfers van automobielfederatie Febiac werden in België (waaronder Vlaanderen) tijdens de eerste jaarhelft in het totaal slechts 1.705 elektrische auto’s op kenteken gezet. Dat is amper 0,5 % van de totale markt. +++

+++ FERRARI werkt aan 4 cilinder motor met elektrische turbo. Het Europese patentbureau heeft daarvoor een aanvraag ontvangen van de Italiaanse sportwagenspecialist. Momenteel levert Ferrari een dubbel geblazen V8 in de Portofino, de 488 en de GTC4 Lusso V8, en een atmosferische V12 die het vooronder van de Superfast en de GTC4 Lusso V12 vult. Daar komt dus op termijn een 4-pitter bij. Mogelijk gaat Maranello deze compacte motor met elektrische turbo gebruiken voor de nieuwe Dino. De door Ferrari gepatenteerde techniek werkt met een in het uitlaatkanaal ondergebrachte turbine. Die wordt aangedreven door de uitlaatgassen, maar slaat de verzamelde energie op in een elektrische generator. Die voedt op zijn beurt een elektromotor (die de wielen aandrijft) en een elektrische compressor (die extra lucht in de motor pompt). De door Ferrari gekozen oplossing elimineert niet alleen het turbogat, maar zou tevens voor een fraaiere soundtrack zorgen. Mogelijk gaat de 4 cilinder krachtbron ook geleverd worden aan de zustermerken Alfa Romeo en Maserati. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) heeft met het oog op de terminale ziekte van topman Sergio Marchionne ook een nieuwe directeur aangesteld bij de divisie CNH Industrial (nutsvoorzieningen, Iveco vrachtwagens & bussen, Heuliez bussen, landbouwmachines van New Holland, Case plus Steyr en graafmachines van Case, New Holland en Magirus). Dat wordt de Britse Suzanne Heywood. Marchionne was van plan om met pensioen te gaan op 1 januari 2019, na 15 jaar achter het stuur van FCA gezeten te hebben. Zijn laatste openbare optreden vond eind juni plaats, toen Jeep een auto aanbood aan de schutters van Rome (de vader van Marchionne was een schutter in Abbruzes). +++

+++ Het vreselijke airbag schandaal van het Japanse Takata blijft de gemoederen bezig houden. Er zijn de afgelopen jaren 20 doden en 300 gewonden over de hele wereld gevallen. In Europa is de wetgeving die hen zou moeten beschermen nog steeds gebrekkig, maar in de Verenigde Staten heeft FORD bij een zogeheten ‘Class Action’ rechtzaak schuld bekend. Net als Toyota, Subaru, Honda, BMW, Nissan en Mazda moet ook deze autofabrikant klanten wiens voertuigen waren uitgerust met de Japanse airbags gaan compenseren. Omdat Takata inmiddels failliet is, valt aldaar niks meer te halen. De op één na grootste autofabrikant van de VS is het zevende bedrijf dat nu zijn knip trekt. Het juridische compromis dwingt de blauwe ovaal om 299,1 miljoen dollar te betalen om de schade te dekken die is geleden door eigenaren van ongeveer 6 miljoen Ford voertuigen die getroffen zijn door het schandaal. De aanklagers beschuldigden het merk van valse reclame omdat het zijn auto’s als veilig had gepresenteerd, ook al waren ze uitgerust met defecte airbags. Zij voerden verder aan dat de klanten de noodzakelijke reparaties zelf moesten betalen. Het defect met de Takata airbags is in 2014 door de Amerikaanse autoriteiten aan het licht gebracht en heeft sindsdien geleid tot massale terugroepacties. In totaal zijn wereldwijd minstens 100 miljoen auto’s betrokken. In totaal is er tot nu toe 1,2 miljard dollar aan compensatie uitbetaald aan Amerikaanse slachtoffers. +++

+++ Komt er een Nederlandse editie van de FORMULE 1 grote prijs? Zandvoort en Assen kunnen er beter niet aan beginnen. De organisator van de Duitse Grand Prix zegt dat het evenement te duur is geworden voor ‘kleine landen’. Zelfs tweejaarlijkse deelname van onze oosterburen is lastig te financieren. Dat komt niet doordat andere Europese landen zoals België, Oostenrijk en Hongarije de prijs opdrijven, maar rijke dictaturen. De directeur van de Duitse Grand Prix, Jorn Teske zegt daarover: “Wij moeten concurreren met landen zonder autosporttraditie en zonder enorme interesse van de bevolking, maar ze zijn wel bereid veel geld te betalen. Daar kunnen wij niet in mee”. Liberty Media en daarvoor Bernie Ecclestone willen simpelweg teveel geld hebben om met hun circus langs te komen. Het is daardoor moeilijk om een sluitende begroting te maken. Teske: “Een Formule 1 race is in mijn ogen niet alleen een kwestie van geld, maar ook van traditie en fans. Landen als Duitsland, Groot-Brittannië en Italië zijn echte autosportlanden. Het is niet goed als dat soort locaties van de kalender verdwijnen, alleen maar omdat nieuwe landen simpelweg meer betalen”. Nederland (lees: Zandvoort en Assen) kan er volgens Teske beter helemaal niet aan beginnen: “Als de kaartverkoop tegenvalt, is er direct sprake van een miljoenenverlies. Dan zitten de circuits (en dus waarschijnlijk de gemeentes en provincies) met de gebakken peren. Nederland moet zich bovendien niet laten verblinden door de huidige populariteit van Verstappen. Niemand weet hoe de wereld er over 10 jaar uitziet. Zelfs tijdens de hoogtijdagen van Michael Schumacher werd de interesse hier minder. Daarom zeg ik: denk er goed over na. Er zijn in het verleden meer landen geweest die zo’n fout hebben gemaakt”. +++

+++ HYUNDAI heeft het bericht in de testrecensie van Autointernationaal.nl van het prototype van de i30 N Fastback bevestigd dat de N-divisie op termijn met een geheel eigen model komt; een auto die in tegenstelling tot de i30 N niet is afgeleid van een bestaand model. Dat heeft Thomas Schemera, de vice-president van de performancedivisie, laten weten. Het eigen, unieke model moet “de eerste fase van de N familie” afronden. Hyundai heeft nog niet besloten of de imagobouwer een 2-zits sportwagen of een model met achterportieren à la de jongste creatie van AMG wordt. Dit betekent dat wij er sowieso nog tot 2022 op moeten wachten. +++

+++ MASERATI heeft vorig jaar afgerond 52.000 auto’s verkocht. De Levante nam de helft van de wereldwijde verkoop, voor zijn rekening, de Ghibli iets meer dan een derde, de Quattroporte 10 % en de GranTurismo / GranCabrio de resterende 5%. Je kan dus zeggen dat de SUV het Italiaanse merk heeft gered. Dat maakt het begrijpelijk waarom Lamborghini zijn zinnen heeft gezet op een SUV. Op afzienbare termijn volgen Ferrari en Aston Martin. Maserati werkt nu zelf aan een tweede SUV model die onder de Levante in het gamma moet komen. Die zou al in het midden van volgend jaar presentatieklaar zijn. +++

+++ MAYBACH krijgt mogelijk, in navolging van AMG, modellen die niet direct zijn afgeleid van Mercedes types. Moederconcern Daimler ziet daar omzettechnisch een goede aanleiding voor. De Maybach uitvoering van de Mercedes S klasse is namelijk een grote hit en dat succes smaakt naar meer. De eigen creaties zullen, bij definitief groen licht, gekenmerkt worden door een nóg langere wielbasis voor extra veel interieurruimte. Die cabine moet vooral rust gaan uitstralen met een minimum aan dashboardinformatie (maar via een virtuele butler is alles oproepbaar). Met een min of meer verzelfstandigd Maybach heeft het Daimler concern een adequaat wapen in handen om de strijd met Bentley en Rolls-Royce aan te gaan. Daartoe zal het label eigen verkooppunten gaan krijgen. Omdat het licht zoals gezegd nog niet op groen is gezet, zullen we tot minimaal 2022 geduld moeten hebben voor eigen Maybach producten. +++

+++ PEUGEOT komt in 2020 met een vierwiel aangedreven versie van de 508. Daarmee gaan de tijden van de 405 T16 niet herleven, want het betreft een uitvoering met een elektromotor op de achteras. Het gecombineerde vermogen komt daarmee weliswaar uit op 300 pk, maar naast superieure prestaties wordt het model ook ontwikkeld om maximaal 50 kilometer emissieloos rijden mogelijk te maken. Als basisunit fungeert de (voorin geplaatste) 1,6 liter PureTech benzinekrachtbron. De aandrijflijn debuteert volgend jaar in de DS 7 Crossback E-Tense. Die maakt namelijk gebruik van hetzelfde EMP2 platform als de 508. Bij het ontwikkelen van dit onderstel is al vanaf het begin rekening gehouden met elektrificatie, dus de hybride techniek zal volgens Peugeot niet leiden tot verlies aan interieur/bagage ruimte. Een goede zaak, want zoveel speelruimte heeft de 508 in dit opzicht niet. +++

+++ TESLA heeft toeleveranciers verzocht een deel van zijn eerdere betalingen terug te storten. De maker van elektrische auto’s vroeg om die gunst om zijn activiteiten winstgevend te maken. Het verzoek heeft betrekking op betalingen die teruggaan tot 2016. Een inkoopmanager vraagt in het memo om een ”aanzienlijk bedrag” van leveranciers. Zij zouden dat geld moeten zien als investering in de groei van de autofabrikant en als waarborg voor de continuïteit, die de toeleveranciers zelf uiteindelijk ook ten goede komt. Tesla bevestigt dat het bedrijf van Elon Musk bij leveranciers om kortingen vraagt, maar dat zou een standaardpraktijk zijn bij contractonderhandelingen. De Amerikaanse onderneming heeft in zijn 15-jarige bestaan nooit een boekjaar met winst afgesloten, maar verwacht in het derde en vierde kwartaal van dit jaar geen verlies meer te lijden. Daarvoor moet het wel ambitieuze productiedoelstellingen halen voor zijn Model 3, de eerste auto van Tesla die bestemd is voor een breder publiek. De productie van deze instapper liep meermaals vertraging op. Tesla vroeg eerder al aan mensen die een Model 3 hebben besteld naast de aanbetaling van 1.000 dollar nog eens 2.500 dollar over te maken. De geldnood is echter kennelijk zó hoog dat nu ook een ongebruikelijk beroep wordt gedaan op de toeleveranciers. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat met het oog op de komst van de nieuwe WLTP homologatienormen het motoraanbod van de Tiguan (Allspace) aanpassen. In dit kader verliezen zij hun meest krachtige motor. Maar er zijn ook andere wijzigingen. Zo verdwijnt het 1.4 TSI blok. Die wordt vervangen door de 1.5 TSI Evo uitvoering met 150 pk. Of de Tiguan op termijn ook leverbaar wordt met de 130 pk versie van deze krachtbron (bekend van de Golf) is nog niet bekend. Vermogentechnisch is daar veel voor te zeggen, want de oude 1.4 TSI motor was er ook in 125 pk uitvoering. De 2.0 TSI unit met 180 pk wordt vervangen door een 190 pk versie van dezelfde krachtbron. 4Motion vierwielaandrijving en de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling zijn bij deze Tiguan standaard. De 2.0 BiTDI met 240 pk verdwijnt. Dit betekent dat de enkelvoudig geblazen 190 pk versie van de 2,0 liter dieselunit voortaan de krachtigste dieseluitvoering van de Tiguan is. +++

+++ De nieuwe WLTP meetmethode van CO2-uitstoot bij nieuwe auto’s zorgt voor oplopende autoprijzen en daardoor een beperking van de keuze in het leasebudget van de zakelijke rijder. Werkgevers moeten daar rekening mee houden in het vaststellen van de leasenormen. Als auto’s duurder worden en de normlease bedragen die werkgevers hanteren gelijk blijven, dan worden zakelijke rijders beperkt in hun keuze. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) vindt dat de zakelijke rijder niet de dupe mag worden van een verandering in een Europese testmethodiek en roept werkgevers op om de normlease bedragen nu reeds te verhogen. VZR noemt de WLTP test op zich een terechte ontwikkeling omdat het verbruik realistischer wordt ingeschat. “Maar als de normen echter gelijk blijven terwijl auto’s duurder worden, dan is er in praktijk voor een berijder minder keuze. Bijvoorbeeld: Heeft de berijder vandaag de mogelijkheid om een Volkswagen Golf te rijden, dan is dat straks nog maar een Volkswagen Polo”, aldus VZR voorzitter Jan van Delft in een vraaggesprek met Automobiel Management. De organisatie roept daarom werkgevers op om niet te wachten op de jaarlijkse indexering, maar nu reeds een aanpassing te doen in de normlease bedragen van minimaal 5 %. Dit om te voorkomen dat de zakelijke rijder de dupe wordt van de nieuwe testmethode. +++

Reageren is niet mogelijk.