+++ ASTON MARTIN gaat de naam Vanquish, waarvan zij de rechten bezit, in de toekomst gebruiken voor een sportwagen met middenmotor. In het verleden werd de typeaanduiding gebruikt voor het duurste GT model uit het gamma, maar die is onlangs afgelost door de DBS Superleggera. Er circuleren al enige tijd geruchten over de komst van een Aston Martin met een middenmotor. Die moet een plek krijgen tussen de reguliere modellen Vantage, DB11 en DBS Superleggerera en de eveneens met een middenmotor uit te rusten hypersportwagen Valkyrie. Dit nieuwe model wordt een directe rivaal van de Ferrari 488, de Lamborghini Huracán, de McLaren 720S en de nog te introduceren Chevrolet Corvette C8. Het uiteindelijke ontwerp heeft echter nog geen groen licht gekregen, waardoor de nieuwe Vanquish waarschijnlijk niet voor 2021 in de showrooms arriveert. Wat techniek betreft profiteert hij van de F1 knowhow die Aston Martin in de extreme Valkyrie toepast. Voor de aandrijving zorgt de 4,0 liter V8 van Mercedes-AMG met elektrische assistentie. Aston Martin kiest (net als Chevrolet) voor een nieuwe sportwagen met middenmotor omdat hiermee een jongere doelgroep kan worden aangesproken. Modellen met hun krachtbron voorin hebben al snel een hoog Viagra gehalte. +++
+++ BMW gaat in navolging van Tesla de prijzen van haar in de Verenigde Staten gebouwde, maar in China verkochte modellen verhoging. Aanleiding is het handelsconflict tussen beide landen. De X4, X5 en X6 zijn hierdoor in het Aziatische land tussen de 4 en 7 % duurder geworden. De X3 wordt immers lokaal in China gebouwd. Van de in het Amerikaanse Spartanburg door BMW geproduceerde auto’s wordt ongeveer een kwart naar China geëxporteerd. +++
+++ De winst van het moederbedrijf van Mercedes-Benz, DAIMLER , is in het tweede kwartaal met meer dan 30 % gedaald. De resultaten werden vooral gedrukt door afzwakkende autoverkopen. Daimler verlaagde zijn winstverwachting in juni al voor heel 2018, als gevolg van onder meer de hogere Chinese importtarieven. De grootste producent van premium auto’s ter wereld behaalde in het afgelopen kwartaal een bedrijfsresultaat van 2,64 miljard euro. De omzet kwam uit op 40,8 miljard, hetgeen 1 % minder is dan in het tweede kwartaal van vorig jaar werd gerealiseerd. “De autobranche, dus ook wij, heeft veel uitdagingen te overwinnen”, zegt Daimler topman Dieter Zetsche in een toelichting. Behalve tegenvallende verkopen trekken bij Mercedes-Benz ook de beslommeringen rond sjoemeldiesels een wissel op de resultaten. +++
+++ Het Europese verkoopaandeel van personenwagens met een DIESEL motor is in de eerste 6 maanden van dit jaar gedaald tot 37 %. Dit is het laagste percentage in 17 jaar. In dezelfde periode van 2017 lag het verkoopaandeel van personenwagens met een dieselmotor nog op 46 %. In Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk liep de afzet het snelst terug (respectievelijk -32 en -30 %). Ook in Slovenië, Finland en België gingen fors minder diesels over de toonbank. In het Balkan land daalde de afzet met 28 % en in de andere 2 landen met 20 %, zo blijkt uit de jongste gegevens van Jato Dynamics. Dit onderzoeksbureau meldt ook dat het verkoopaandeel van personenwagens met een benzinemotor is toegenomen tot 56 %. Zogeheten ‘Alternative Fuel Vehicles’, waaronder (stekker)hybride modellen en volledig elektrische auto’s, wisten in de eerste 6 maanden van dit jaar 5,4 % van de taart te bemachtigen. In 2017 was de taartpunt in hetzelfde tijdvak 4,3 % groot. Opvallend is het achterblijvende verkoopaandeel in Duitsland: slechts 3,4 % van de aldaar nieuw verkochte personenwagens beschikt over een alternatieve aandrijving. Zullen modellen als de Audi e-Tron, de BMW iX3, de Mercedes-Benz EQ C en de Porsche Taycan voor een inhaalslag kunnen zorgen, of slaan de betreffende fabrikanten met deze elektrische auto’s massaal de plank mis? +++
+++ Autointernationaal.nl berichtte vorige week dat FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) gedwongen is om haar doelstellingen voor dit jaar te verlagen na het publiceren van slechte kwartaalresultaten. Ook het feit dat dit concern in de vorm van Sergio Marchionne zijn leider is kwijtgeraakt, zorgt niet voor vrolijke gezichten. Zeker niet beleggers, die een kwartaalwinst van 1,299 miljard euro verwacht hadden. Uiteindelijk bleek Fiat Chrysler niet meer dan 754 miljoen euro verdiend te hebben. Het gevolg is een sterke daling van het aandeel FCA op de beurs. Dat de omzet met 4 % gestegen was tot 28,99 miljard euro (analisten verwachtten 28,82 miljard euro) en dat de autobouwer voor het eerst een positieve cashflow had (500 miljoen euro), kon de beleggers niet bommen. Ook hadden zij geen oog voor het feit dat de schuld eind 2014 bij FCA nog 7,7 miljard euro bedroeg. Dat Mike Manley nu het stuur overneemt bij de autobouwer, wordt door analisten beschouwd als een godsgeschenk. Immers, hij was voorheen de chef van Jeep, en dit merk zal naar verwachting dit jaar goed zijn voor bijna 70 % van de winst van FCA. Met de opgestapte Alfredo Altavilla, die ook graag de nieuwe baas was geworden, had men totaal op het verkeerde paard gewed omdat zijn verkoopprestaties als Europees directeur van de Fiat divisie veel minder indrukwekkend zijn (om het zachtjes uit te drukken). Altavilla beschouwde zichzelf als kroonprins van Marchionne, maar Manley was veel meer een kind van hem: hij gaf zoals gezegd voorheen leiding aan Jeep en Ram en dat zijn de belangrijkste groeibriljanten van de groep voor de komende 5 jaar. Maar een goede merkchef is niet automatisch ook een goede concern topman. Marchionne had vooral politieke kwaliteiten en het vermogen om deals te sluiten. Die eigenschappen zullen door FCA gemist gaan worden, zeker nu de autobouwer zich geconfronteerd ziet met onzekerheid over handelstarieven, onrust in de fabrieken in Italië en een voortdurend veranderend autolandschap in Latijns Amerika. De Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer, traditioneel de pisnicht van de autobranche deskundigen, is van mening dat FCA (qua grootte de nummer 7 van de wereld), een “zwak” bedrijf is en nu, met het vertrek van Marchionne, nog zwakker is geworden. Al met al maakt dit FCA aangeschoten wild en daarmee een makkelijke overnameprooi, al dan niet na in stukken gereten te zijn door samenwerkende rivalen. Marchionne zei in een profetische toespraak op 1 juni dat hij “geen script of instructie zou nalaten”. Maar dat had FCA volgens hem ook niet nodig: “Fiat Chrysler Automobiles is een cultuur van leiders en medewerkers die zijn geboren uit tegenslag en die opereren zonder verdeeldheid. Dit is de enige manier van werken die wij kennen”. Mooi gesproken, maar hij wist toen nog niet dat de liefde van Altavilla voor FCA niet erg diep zat. +++
+++ HYUNDAI heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 14 % minder winst gemaakt. De Zuid Koreaanse fabrikant verdiende 626,79 miljoen dollar, omgerekend 534 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar lag de nettowinst op 621 miljoen euro. Met name de lagere afzet in de Verenigde Staten speelt Hyundai parten. Daar verkocht het merk in het tweede kwartaal 335.000 auto’s; een daling van 11.000 stuks ten opzichte van 2017. Ook in China, de grootste afzetmarkt van Hyundai, daalde het aantal registraties. De afgelopen periode lag de verkoop op 349.000 stuks, hetgeen 3,4 % minder was dan in het tweede kwartaal van 2017. In Europa viel de verkoop met 279.000 nieuwe voertuigen juist 1,9 % hoger uit. Met name de Tucson is erg gewild in onze marktregio. Daarnaast kan Hyundai de vraag naar de Kona amper bijbenen. Wereldwijd werden in het afgelopen kwartaal desondanks minder auto’s verkocht dan in het tweede kwartaal van 2017, namelijk 2,195 miljoen exemplaren 2,202 miljoen. +++
+++ Door een LEK in de beveiliging van het Canadese automatiseringsbedrijf Level One Robotics and Controls heeft een schat aan vertrouwelijke bedrijfsinformatie van vrijwel alle grote autofabrikanten en andere bedrijven lange tijd ‘op straat gelegen’, zo meldt Automobiel Management. Onder de getroffen bedrijven zijn onder meer Volkswagen, Toyota, Ford, General Motors en Tesla. Tot de documenten die (met soms een beetje moeite) te vinden waren, behoorden assemblageschema’s, de indelingen van fabrieken, technische instellingen van robots alsmede personeelsgegevens. In totaal ging het om 157 gigabyte aan bestanden die over een periode van 10 jaar waren verzameld. Het is onbekend of kwaad willende personen of bedrijven toegang hebben gehad tot de gegevens. Het datalek werd ontdekt door een internetbeveiliger die Level One Robotics and Controls direct op de hoogte heeft gesteld. Dit soort berichten staat des te meer in de belangstelling nadat eind mei de Algemene Verordening Gegevensbescherming AGV van kracht is geworden. Die wet verplicht ondernemingen datalekken met gevolgen voor derde partijen direct te melden aan de betrokken autoriteiten. +++
+++ LEXUS heeft in de eerste helft van 2018 het meeste reclamegeld besteed per verkochte auto. Volkswagen daarentegen het minst: dit merk gaf 259 euro uit per geregistreerde personenwagen. Een steeds groter deel van het reclamebudget verschuift naar internetreclame: inmiddels beslaat dit 40 % van de totale mediabestedingen. Afgezien van internet wordt de televisie nog altijd als het meest aantrekkelijke middel beschouwd om reclame te maken voor een auto. Op merkniveau valt op dat DS dit jaar zijn budget flink heeft verhoogd, mede voor de introductie van de 7 Crossback. Voor Mitsubishi geldt dat er voor de nieuwe Eclipse Cross diep in de buidel is getast. Ook de Matsweken van dit merk werden uitgebreid gepromoot. Andere merken besteden juist minder, zoals Alfa Romeo. De Italianen zetten vorig jaar vol in op de nieuwe Stelvio, maar hebben dit jaar weinig nieuws te melden. Het gevolg is dat Alfa Romeo in de eerste helft van 2018 marktaandeel is kwijtgeraakt. Lexus en Jeep kochten per geregistreerde auto voor meer dan 3.000 euro aan media-aandacht in en gaven daarmee veel meer uit dan de concurrentie. Aan de andere kant van het prestigespectrum zien wij dat Dacia ook veel geld uitgaf. Dit merk wilde de nieuwe Duster uitgebreid promoten. Van weggegooid geld is geen sprake, want de verkopen van dit model stegen in de eerste helft van 2018 naar 549 exemplaren. Vorig jaar bleef de afzet in hetzelfde tijdvak steken op 332 stuks. Al met al werd door Dacia 2.065 euro per verkocht exemplaar uitgegeven. Merken die in de eerste helft van 2018 het minst uitgaven per registratie waren BMW (397 euro), Fiat (375), Suzuki (346), Audi (337) en Volkswagen (259). +++
+++ RENAULT kiest alsnog eieren voor zijn geld. Aanvankelijk was de Franse autobouwer zich niks aan te trekken van het opblazen door de Amerikaanse president Donald Trump van de atoomdeal met Iran. Maar Renault trekt zich mogelijk alsnog terug uit dit land. Trump dreigt met sancties tegen bedrijven die zaken blijven doen met Iran. Dat risico wil Renault niet lopen, ondanks dat de automarkt van dit land groot en groeiend is. PSA had al eerder laten weten zijn biezen in Iran te pakken. Renault verkoopt zelf weliswaar geen auto’s in het land van Trump en geeft dus weinig te verliezen, maar heeft ook een controlerend belang in Nissan dat wél zeer actief is in de Verenigde Staten. Renault lijkt de relatie met haar alliantiepartner niet op het spel te willen zetten. Renault heeft sinds 2003 een joint venture in Iran met Saipa en Iran Khodro. In de 15 jaar dat dit samenwerkingsverband actief is, zijn meer dan 500.000 auto’s verkocht. Momenteel bouwt Renault de Captur, de Tondar (Dacia Logan sedan), de Tondar Pick-up (Logan pick-up), de Sandero en de Sandero Stepway in Iran. In 2017 startte Renault een nieuwe joint venture met IDRO en Parto Negin Naseh. Het doel daarvan is om een nieuwe fabriek te bouwen waarmee de productiecapaciteit van Renault in Iran met 75 % vergroot kan groeien. De uitbreiding was noodzakelijk omdat de Fransen met IDRO en Parto Negin Naseh graag de Kwid (een primair voor India ontwikkelde A segment cross-over) van lokale consumptie hadden willen bouwen. Maar die plannen staan nu dus op losse schroeven. +++
+++ Bij de STEUNPUNTEN van de ANWB in andere Europese landen meldden zich momenteel veel vakantiegangers met een lekke band, een oververhitte motor, een kapotte accu en ander leed. Alleen al in Lyon kwamen op één dag 1.600 telefoontjes binnen. Ook uit Italië en Duitsland kwamen veel hulpverzoeken. De ANWB lijkt verrast te zijn door dit enorm aantal, terwijl men had kunnen weten dat heel Nederland op vakantie zou gaan. De organisatie lijkt zich niet goed gerealiseerd te hebben dat een lekke band al snel een serieus probleem betekent omdat veel auto’s niet meer zijn uitgerust met een (volwaardig) reservewiel. Verder lijkt de techniek van de complexe, compacte turbomotoren minder betrouwbaar dat die van de atmosferische voorgangers. +++
+++ Verliezen SUV modellen aan populariteit onder Nederlanders? De Marktplaats cijfers over het tweede kwartaal laten zien dat het aantal zoekopdrachten naar dergelijke auto’s in de periode april t/m juni is afgenomen met ruim 24 %. Vermoedelijk gaat hem om een tijdelijke dip, want in de Verenigde Staten zijn SUV modellen populairder dan ooit. Tegelijkertijd is het verkoopaandeel van sedans en andere ‘lage’ personenwagens in 5 jaar tijd met 12 % gedaald, zo blijkt uit een nieuw rapport van Jato Dynamics. Van de Amerikanen die een nieuwe auto kopen, kiest nu 60 % voor een SUV of pick-up model. Dit was 5 jaar geleden 41 %. Reden voor de overstap is het feit dat hoge voertuigen niet veel duurder zijn dan traditionele auto’s, terwijl het design als aantrekkelijker wordt beschouwd door Amerikanen. Daarnaast zijn zij gevoelsmatig veiliger. Sommige autofabrikanten zien het niet meer goed komen met de lage auto en hebben besloten om hun gamma in te krimpen. Dit is met name het geval bij Ford, die onlangs de eliminatie van alle sedans op de Noord Amerikaanse markt aangekondigde. Alleen de Mustang en Focus Active blijven behouden. +++
+++ TESLA heeft een nieuw patent geregistreerd. Daarin beschrijft de autofabrikant een manier om accupakketten veiliger en minder gevoelig voor beschadigingen te maken. Als een elektrische auto een ongeluk krijgt, is er altijd een risico dat de batterijenset in brand vliegt. Accuontwerpers doen er alles om dat risico zo klein mogelijk te maken door slimme ontwerpconstructies. Tesla zag nog ruimte voor verbetering en komt nu met een nieuw patent. In de vernieuwde constructie werkt Tesla met slimme verbindingen. In een batterij kan heet gas ontstaan als gevolg van een verkeerde chemische reactie in het accupakket. Dankzij de slimme verbindingen kan de warmte beter worden afgevoerd zodat andere cellen in de batterijenset beschermd blijven. +++
+++ Sinds een tragische ongeval dat het leven kostte aan een voetganger in Tempe, Arizona, had UBER de tests met een vloot van zelfrijdende auto’s opgeschort. Die worden nu geleidelijk weer opgestart, maar alleen in ‘manuele modus’. Met een bestuurder dus. De experimenten van Uber met zelfrijdende auto’s vinden in Pittsburgh plaats, het zenuwcentrum van het bedrijf voor dergelijke techniek. Naast een professionele bestuurder is er ook een onderzoeker aan boord. Die zit de hele tijd de reacties van het autonome rij systeem te controleren. De tests met een ‘echte’ bestuurder zijn volgens Uber cruciaal om de talrijke gegevens te registreren die nodig zijn om het algoritme voor autonoom rijden te verfijnen en om het wegennet nog gedetailleerder in kaart te brengen. Uber geeft ook aan bijkomende veiligheidssystemen te monteren in haar auto’s na het tragische ongeval in Tempe. Zo is het niet meer mogelijk om het automatische noodremsysteem uit te schakelen en is er een geluidswaarschuwing als de onderzoeker in de auto even niet goed oplet. +++
+++ VOLVO ziet mogelijk af van productie van de tweede generatie XC90 in de Verenigde Staten als het handelsconflict van president Donald Trump met China escaleert. Het Zweedse automerk was van plan om miljardeninvesteringen te doen in de nieuwe Amerikaanse fabriek, maar dat voornemen is op losse schroeven komen te staan. De Chinezen zullen uit wraak voor de importtarieven van president Donald Trump een hoge heffing opleggen op Amerikaanse auto’s. Dat maakt het totaal onaantrekkelijk voor Volvo om haar personenwagens vanuit de Verenigde Staten te exporteren naar het Chinese land. “De helft van de 4.000 personeelsleden in de fabriek gaat auto’s voor de export bouwen dus als de handelsproblemen die export bemoeilijken, dan betekent dat minder banen”, aldus topman Håkan Samuelsson. In het tweede kwartaal had Volvo evenwel nog geen last van het handelsconflict. De operationele winst steeg met bijna 29 % naar een record van 4,2 miljard Zweedse kroon (omgerekend 408 miljoen euro). De omzet ging vrijwel even sterk omhoog naar 6,4 miljard euro. Volvo schrijft de goede resultaten toe aan de sterke verkopen. In de afgelopen 3 maanden verkocht de Zweeds autofabrikant wereldwijd 170.232 auto’s. Dat is een kleine 15 % meer dan in het tweede kwartaal van 2017. De periode april t/m juni 2018 was voor Volvo daarmee nog een stuk beter dan het eerste kwartaal. Over het hele halfjaar komt de operationele winst bijna 16 % hoger uit bij een 24 procent % omzet. “Deze resultaten laten zien dat wij nu een goede uitgangspositie hebben voor een nieuwe periode van duurzame wereldwijde groei”, aldus Samuelsson. Hij verwacht dat Volvo ook over heel 2018 nieuwe records neer zal kunnen zetten. Maar dan moeten Trump en China niet te veel roet in het eten gooien. +++
