Prijsvergelijking McLaren 600 LT

0

McLaren heeft zijn nieuwe ‘langstaart’ klaar: de 600 LT .

Dit vierde Long Tail model uit het gamma (na de F1 GTR LT, de 675 LT en de 675 LT Spider) is 7,4 centimeter langer en dankzij intensiever gebruik van koolstofvezel, aluminium dubbele wishbone ophanging en een lichtgewicht remsysteem 96 kilo minder zwaar dan de 570 S waar hij van is afgeleid.

LT is voor McLaren wat GT3/GT3 RS/GT2 RS voor Porsche is en wat de toevoegingen Performante en Pista nu voor Lamborghini en Ferrari representeren. De 2 letters staan dus voor ‘Long Tail’ (plus meer vermogen, minder gewicht en meer neerwaartse druk) en refereren aan de McLaren F1 GTR LT uit de jaren negentig. Ze werden eerder toegepast op de 675 LT (Spider), het gelimiteerde broertje van de 650S (Spider).


De dubbel geblazen 3,8 liter V8 motor van de 600 LT is met 30 pk opgevoerd tot 600 pk. Het hogere vermogen is te danken aan een verbeterde koeling en minder tegendruk door het kortere uitlaatsysteem. In combinatie met zijn slechts 1.247 kilo biedt hij daarmee een heel aantrekkelijke pk:kg verhouding, namelijk 481 pk per ton. Het maximum koppel bleef met 620 Nm ongewijzigd.

McLaren geeft nog geen prestatiecijfers op voor de 600 LT, maar hij zou sneller naar 100 km/u sprinten dan de 570 S. Die heeft 3,2 seconden voor de acceleratieklus nodig en heeft een topsnelheid van 328 km/u. Afgezien van de aërodynamische hulpmiddelen zoals de bredere diffusor onder de Long Tail, andere dorpels, een vaste achterspoiler en een nieuwe splitter lijken beide modellen sterk op elkaar. Toch is volgens McLaren 23 procent van de onderdelen nieuw.

Een deel van de gewichtsreductie is te danken aan het nieuwe uitlaatsysteem waarvan de monden net als bij de Porsche 918 Spyder in het bovenste deel van de kont naar buiten priemen. Naast extra vermogen beschikt de 600 LT over een scherpere besturing en een snellere gas & rem pedaalrespons. Ondanks zijn racekarakter, met onder meer Pirelli P Zero Trofeo R banden voor circuitgebruik, mag de 600 LT gewoon de openbare weg op.

Via een 7-traps automaat gaat het vermogen naar de achterwielen. Het interieur van de 600 LT onderscheidt zich van de cabine van de 570 S met de koolstofvezel stoelen van de P1. Tegen meerprijs zijn zelfs de vederlichte kuipjes van de Senna mogelijk.

Wie interesse heeft, moet niet te lang twijfelen: de oplage is namelijk beperkt, al noemt McLaren nog geen concreet cijfer. Vanaf oktober is hij maximaal 1 jaar leverbaar. De Nederlandse prijs gaat 299.000 euro bedragen. Dat is 500 euro meer dan de indicatie die Autointernationaal.nl op2 3 juni jl. af gaf. Ter vergelijking: De Audi R8 5.2 FSI Plus Quattro kost 274.010 euro, de Ferrari 488 GTB 289.144 euro, de Lamborghini Huracan LP610-4 264.793 euro en de Porsche 911 Turbo S 246.900 euro.

Dit artikel is een prijs update van het nieuwsbericht van 23 juni 2018, 11.30 uur.

Comments are closed.