Primeur: de nieuwe Ford Focus verslaat iedereen. Lees hier de vergelijkingstest!

0

Ford opent met de compleet nieuwe Focus de aanval op de concurrentie. Doel is de kaarten in het (Golf) segment van de compacte middenklassers te herschudden. Autointernationaal.nl publiceerde op 20 jl. als eerste een zeer positieve test recensie van de nieuwe Focus. Hier lees je de primeur van een vergelijkingstest met zijn belangrijkste rivalen, de Opel Astra en de Volkswagen Golf.

De Ford maakte in de test recensie duidelijk dat hij niet alleen een bochtenridder is, maar ook een ruime en praktische familievriend. “De mens staat in het middelpunt”, aldus de ontwerpers, die met een schoon vel papier hebben kunnen beginnen. Die wordt (ook) met een uitgebreide veiligheidsuitrusting in de watten gelegd. De Focus heeft een reputatie hoog te houden bij bestuurders die dynamiek hoog in het vaandel hebben en slaagt daar dankzij het nieuwe C2 platform uitstekend in. Tegelijkertijd is het comfort niet uit het oog verloren: Ford heeft een mooie balans gevonden.

Zuinig is de nieuwe Focus ook, want de 3-pits turbobenzinemotoren beschikken over cilinderuitschakeling. Cruisend rijd de Ford dus op 2 pitten, maar daar merk je niks van. Ook niet van de in/uitschakeling van de derde cilinder. Ondanks de geringe motorinhoud wil de Focus 1.0 Ecoboost heel behoorlijk vooruit. Tegelijkertijd blijft het benzineverbruik opvallend laag. Ford geeft een emissiewaarde van 108 gram op voor de 125 pk variant, gemeten volgens de nieuwe WLTP methode. De lage CO2-uitstoot betekent een relatief lage BPM en dat stelt Ford in staat om de nieuwe Focus voor scherpe prijzen in de markt te zetten: de ST-Line Business uitvoering kost 27.323 euro.

Het tweede gedeelte van de uitrustingniveau aanduiding illustreert dat Ford met de compleet nieuwe, vierde generatie Focus vooral op de zakelijke markt mikt. Dat segment is, als je private lease meerekent, goed voor 70 procent van de verkopen. Daarbij ligt de nadruk niet op de dieselmotoren maar op de zuinige Ecoboost versies. Volgens Ford zijn die een volwaardig alternatief voor de oliegestookte EcoBlue uitvoeringen.

De fabrikant denkt dat de nieuwe Focus dankzij de sterk verbeterde afwerking en de hoogwaardigere interieurmaterialen niet alleen de eerder genoemde Opel Astra en Volkswagen Golf in het defensief kan drukken (plus de Peugeot 308 en de Renault Mégane), maar ook modellen van prestigemerken zoals de Audi A3 Sportback en de Volvo V40. “Wij zien die confrontatie met vertrouwen tegemoet”, aldus een woordvoerder van Ford. Maar eerst mag de nieuwe Focus zijn tanden gaan zetten in zijn landgenoten uit het volumesegment.

Met een wielbasis van 2,70 meter heeft de Focus een grotere as afstand dan de Astra (2,66 meter) en de Golf (2,62 meter). Met name het ruimteverschil achterin met de Opel is opvallend, die duidelijk krapper is. Ook de Volkswagen, traditioneel één van de ruimste auto’s in het C segment, heeft het nakijken. Helaas is de achterbank van de Focus erg zacht en vormloos. Daardoor biedt hij minder zitcomfort dan zijn rivalen. Ook de sportief ogende voorstoelen kunnen aan de hoge verwachtingen niet voldoen omdat de zijdelingse steun onvoldoende is. De Astra en Golf scoren hier duidelijk beter. De geteste Opel was standaard voorzien van AGR ergonomisch verantwoorde zetels en dat merk je. Die zitten even prettig als de grote sportstoelen in de Volkswagen. Maar de Focus pakt punten terug bij het dempen van geluiden: aan boord is het duidelijk stiller dan in de Astra en Golf.

Ondanks dat de Focus in geteste ST-Line Business uitvoering voorzien is van een sportonderstel en verkleinde grondspeling, worden oneffenheden door de straffe vering goed geabsorbeerd. Het ontgaat de inzittenden weliswaar nooit wat de staat van het wegdek is, maar de carrosserie hervindt na een hobbel snel zijn rust en balans. In vergelijking met de Ford laat de demping van de Opel te wensen over. De beste vering heeft de Volkswagen. De Golf 1.5 TSI beschikt namelijk over een volledig onafhankelijke ophanging achter, terwijl de Focus 1.0 Ecoboost en de Astra het met een torsie as moeten doen. Bij de Ford krijg je vanaf 150 pk (en bij de Wagon en Active uitvoeringen) wél volledig onafhankelijke ophanging achter standaard.

De nieuwe Focus heeft met name qua dashboardkwaliteit een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Qua ergonomie en de werkingsnelheid van het infomediasysteem kan de Ford nu in één adem genoemd worden met de Volkswagen. Enige smet op het blazoen is de relatief hoge zitpositie van de Focus. Je hebt daardoor minder het gevoel één geheel te vormen met de auto, zoals in de Astra en de Golf. Toch kom je als bestuurder zeker aan je trekken in de Ford, want hij is leverbaar met (voor een C segment model) ongekend veel assistentiesystemen. Zelf de Volkswagen komt daarbij niet in de buurt. Zo kan de Pre-Collision assistent niet alleen voetgangers herkennen, maar ook fietsers. De intelligente LED koplampen zijn gekoppeld aan het verkeersbordenherkenning systeem en kunnen dus de lichtsterkte afstemmen op bijvoorbeeld een naderend kruispunt. Nieuw is ook de voorruitprojectie; een voorziening die Opel noch Volkswagen bieden.

De geteste Focus was voorzien van de 1.0 Ecoboost driecilinder turbobenzinemotor die reeds vele prijzen gewonnen heeft. In de ST-Line Business uitvoering biedt hij 125 pk. Ford biedt hiermee een mooi compromis tussen een pittig karakter en een bescheiden verbruik. Dat is ook de danken aan de cilinderuitschakeling die onmerkbaar functioneert en het Ecoboost blok onder deelbelasting (minder dan 4.200 toeren) op 2 cilinders laat draaien. De Focus hangt goed aan het gas en heeft geen enkele aarzeling bij het eerste gaspedaalcommando als er wordt weggereden. Hij versnelt monter en al bij 1.400 toeren is het maximale koppel van 170 Nm beschikbaar. Dankzij contragewichten is de loopcultuur en de werkingstilte voor een motor met slechts 3 (of 2) cilinders verbluffend goed.

Al met al heb je dus voldoende aan 998 cc in de Focus, al zijn de Astra en Golf wel sneller. De laatste beschikt als 1.5 TSI ook over techniek waarmee het actieve cilinderaantal gereduceerd kan worden tot 2, maar hij heeft standaard 4 pitten. De Volkswagen motor aarzelt eventjes bij het wegrijden, maar daarna heeft hij een erg volgzaam karakter, ook als er veel toeren verlangd worden. Ondanks 130 pk voelt de Golf niet echt temperamentvol aan, ondanks dat er al bij 1.400 toeren het maximale koppel van 200 Nm beschikbaar is. Toch is de Volkswagen wel de snelste van deze vergelijkingstest: hij zit in 9,1 seconden op 100 km/u en heeft een topsnelheid van 210 km/u.

Voor de Ford zijn de waarden 10,0 seconden en 200 km/u. De Opel zit daar precies tussenin met 9,5 seconden en 205 km/u. De 1,4 liter motor van de Astra beschikt niet over cilinderuitschakeling, maar biedt wel het meeste koppel: 230 Nm. Daarvoor moet hij wel meer toeren (2.000) draaien dan de concurrentie. De vermogensafgifte van de Opel is echter niet mooi lineair en de motor houdt niet van hoge toerenaantallen. Dan mist hij de fraaie loopcultuur van de Focus en Golf. Sowieso is het motorkarakter nogal rauw en reageert het start/stop systeem erg traag. Als de Astra dit gecompenseerd zou hebben met een duidelijk lager benzineverbruik, dan zou je daar misschien je schouders over ophalen, maar het tegendeel is waar: met gemiddeld 5,4 liter verbruikt de Opel duidelijk meer dan de Ford (4,8 liter) en de Volkswagen (4,9 liter). Dat klinkt als achterhaalde techniek, maar de Astra motor beschikt wel net als de Focus over en partikelfilter en voldoet daarmee aan de Euro 6d-Temp emissienorm. De Golf moet deze voorziening nog krijgen.

In de inleiding werd verteld dat de Focus al sinds de eerste generatie uit 1998 een reputatie hoog te houden heeft qua dynamische rijeigenschappen. Ook de jongste editie gedraagt zich opvallend lichtvoetig, ofschoon hij met 1.275 kilo zwaarder is dan de Astra (1.247 kilo) en de Golf (1.205 kilo). Dankzij de stijve carrosserie is het weggedrag van de Ford scherp en sportief. Er wordt snel op stuurcommando’s gereageerd. De besturing communiceert bovendien vol gevoel, hetgeen erg plezierig is. Lastwissels brengen de Focus nooit in onveilige situaties. Zelfs op de limiet luistert hij goed naar stuurcommando’s en het ESP grijpt, als het moet, fijngevoelig in. Vol elan neemt de Ford dan ook bochtige buitenwegen en je kan vol vertrouwen op een veilige manier genieten van het rij plezier dat de Focus biedt, ook omdat hij over krachtige remmen beschikt.

Zelfs de zeer goed uitgebalanceerde Golf kan daar niet tegenop. Die heeft weliswaar ook een veilig en relaxt rij karakter, maar zijn weggedrag is toch minder dynamisch. Qua rechtuit stabiliteit is de Volkswagen evenwel onverminderd een topper. De Opel doet op zich helemaal niks verkeerd, maar kan qua lichtvoetigheid en rij veiligheid zijn concurrenten niet bijbenen.

Conclusie

Zelden overtuigt een nieuwe auto zo enorm bij de eerste (vergelijking) test. Maar de compleet nieuwe Focus klopt helemaal. Dat geldt ook voor de afwerking van het geteste voorserie exemplaar. De Ford is ruim, rijdt sportief maar niet oncomfortabel, heeft krachtige remmen en zorgt qua rij dynamiek voor een nieuwe maatstaf in het C segment. De sympathiek snorrende en gecultiveerde 3 cilinder 125 pk motor is ook een pluspunt, evenals de vele assistentie systemen. Voor 27.323 euro biedt de Focus 1.0 Ecoboost ST-Line Business dan ook erg veel waar voor zijn geld.

De Golf biedt nog steeds de beste bouwkwaliteit, het comfortniveau is uitstekend en de 1.5 TSI motor verbruikt nauwelijks meer dan de 1,0 liter uit de Focus. Maar hij kost in Highline uitvoering 30.590 euro en die 3.267 euro extra is hij niet waard. Dit betekent dat de Volkswagen genoegen moet nemen met de tweede plaats.

De Astra kent een lagere instapprijs dan de Focus en Golf (21.999 euro, versus respectievelijk 23.573 euro en 24.750 euro), maar in de geteste, dorstige 1.4 Turbo uitvoering (met als gevolg 12 à 17 gram meer CO2-uitstoot dan zijn rivalen, en dus extra BPM) is het een dure jongen. In de standaarduitrusting van de Innovation uitvoering zie je dat niet terug. De Opel zakt nergens serieus door het ijs, maar is evenmin een auto die op bepaalde onderdelen schittert. Dus legt de Astra het tegen zijn sterkere concurrenten af.

Comments are closed.