Stijver en sneller: Ariel Atom 4

0

Het Britse Ariel Motor Cars heeft de vierde iteratie van de Atom onthuld. Die mag dan sterk op zijn voorganger lijken, technisch is hij helemaal nieuw (er zijn slechts 3 onderdelen van zijn voorganger overgenomen) en volgens de makers is de 2-zitter op alle fronten beter.

Ariel schroeft al sinds 2000 de Atom in elkaar; een kruisraket op wielen met het absolute minimum aan carrosserie. In een wereld die gedomineerd wordt door saaie cross-overs en volumineuze SUV modellen een compleet buitenbeentje. Toch weet Ariel elk jaar zo’n 100 exemplaren van de Atom te verkopen, en daarmee ook nog eens geld te verdienen.

Daardoor heeft het bedrijfje de financiële middelen om de Atom steeds verder te ontwikkelen. De zakken waren zelfs diep genoeg voor een compleet nieuw model, al zie je dat er niet meteen aan af. De 3 onderdelen die overgenomen zijn van de vorige Ariel zijn het rempedaal, de koppeling en de tankklep. De tankinhoud is vergroot waardoor je nu circa 480 kilometer moet kunnen rijden op een volle tank.

Daarnaast beschikt de Atom 4 over een volledig herzien buizenframe. Daarvan is de rakker 15 procent stijver geworden in vergelijking met de vorige generatie, de Atom 3, zodat inzittenden beter beschermd zijn. De Atom 4 is ook ruimer en dus iets comfortabeler. Het frame is in elke gewenste kleur te spuiten, en dat is niet zo gek. Praktisch de hele buizenset is gewoon weer open en bloot zichtbaar.

De motor achterin komt wederom van bij Honda, al gaat het nu om de laatste generatie 2,0 liter 4 cilinder turbo die ook dienst doet in de Civic Type-R. Dit betekent 320 pk en 410 Nm (Ariel heeft wel het motormanagement herschreven); een serieuze power boost ten opzichte van de 245 pk en 240 Nm waarover de vorige generatie beschikte (de Atom 3.5 had 310 pk, afkomstig uit een Honda motor met compressor).

De krachtkuur zorgt er voor dat de 595 kilogram lichte Brit in 2,8 seconden naar 60 mijl per uur (96 km/u) kan sprinten. Voor het halen van de topsnelheid met dit rijdende buizenframe moet je stalen zenuwen hebben. Ariel meldt geruststellend dat de Atom 4 allerlei moderne veiligheidstests weet te doorstaan.

In het Verenigd Koninkrijk vraagt Ariel omgerekend 60.000 euro voor de Atom 4. Kijkend naar zijn prestatieniveau eigenlijk een absoluut koopje. De nieuwe Ariel beleeft tijdens het Goodwood Festival of Speed zijn debuut. Er zullen ongeveer 100 exemplaren van de Atom 4 gebouwd worden. De allereerste Atom ging in 2000 in productie. Sindsdien hebben wij de edities Atom 1, Atom 2, Atom 3 en Atom 3.5 voorgeschoteld gekregen. De laatste versie stamt uit 2013.

Comments are closed.