Subaru presenteert toekomstplan

0

Subaru heeft haar toekomststrategie voor de komende jaren bekend gemaakt. Wat kunnen wij verwachten van het eigenzinnige Japanse automerk? Je leest het in het STEP plan.

STEP, zo heet het toekomstplan van Subaru. Een acroniem voor ‘Speed’, ‘Trust’, ‘Engagement’ en ‘Peace of mind’. De inhoud is natuurlijk belangrijker dan de gekozen naam, want met dit plan wil Subaru onder leiding van CEO Tomomi Nakamura (op de foto links) vooruitkijken naar 2030; toch nog een heel eind weg.

Laten we beginnen met ‘Speed’. Subaru wil er voor zorgen dat zij sneller kan inspelen op veranderingen in de markt. Voorbeelden zijn elektrificatie en meer SUV modellen. Om de daad bij het woord te voegen, zal Subaru tot 2025 elk jaar een nieuwe auto lanceren of een bestaand model opfrissen. Daarbij hebben de Japanners het concreet over een nieuwe SUV (die wereldwijd verkocht gaat worden), een hybride én een volledig elektrisch model. Volgens Subaru worden sportieve auto’s niet vergeten. Betekent dit dat de tweede generatie BRZ bevestigd is? Het zou best wel eens kunnen.

Met ‘Trust’ biedt Subaru excuses aan voor het gesjoemel met de verbruikscijfers in eigen land. Op die manier wil het automerk het vertrouwen bij de klanten terug winnen. Wij hebben daar hooguit onze wenkbrauwen over gefronst, maar Japanners zijn met hun sorry cultuur enerzijds en focus op onberispelijke kwaliteit anderzijds een stuk gevoeliger voor dit soort zaken. ‘Trust’ betekent dat de PR afdeling van Subaru het in de komende tijd druk gaat krijgen. Het automerk zal ook allerlei activiteiten in Japan gaan organiseren om bij de klant een wit voetje te halen.

Van mondiaal belangrijker zijn echter de ideeën achter ‘Engagement’ en ‘Peace of Mind’. Met haar nieuwe toekomstvisie wil het merk namelijk haar bekende pijlers niet veronachtzamen. Zo zal Subaru zich blijven inzetten om auto’s te bouwen voor langdurig bezit en een duurzame relatie met haar hondstrouwe klanten. Geen wegwerpproducten dus, maar vierwielers die zonder problemen decennia mee kunnen. Een detail dat veel autofabrikanten, met name die met compacte turbomotoren in hun gamma (zoals PSA met de kwetsbare PureTech units) tegenwoordig vergeten zijn. Hiervoor zet Subaru 1,1 miljard euro opzij. Met dit bedrag willen de Japanners er voor zorgen dat nieuwe technologieën in kwalitatief opzicht boven elke twijfel verheven zijn. Die ‘Engagement’ met robuustheid leidt vervolgens automatisch tot ‘Peace of Mind’ voor de klant.

Ook een belangrijk aspect van het toekomstplan van Subaru is veiligheid. De auto’s van het Japanse merk zijn dankzij de EyeSight systemen nu al zowat de veiligste rakkers op de markt, maar tegen 2030 wil men er voor zorgen er geen enkele verkeersdode meer valt door een Subaru. Zowel voor de inzittenden als voetgangers of fietsers die worden aangereden door een model van het merk. Waar kennen wij deze doelstelling van? Inderdaad, Volvo. Om deze reden heeft Subaru weinig vertrouwen in de autonoom rijdende personenwagen, met als gevolg dat de Japanners het in de komende jaren bij ‘Level 2′ willen laten (het bekendste voorbeeld is de fileassistent). Maar Subaru denkt daat tegen 2024 verregaande autonome functies (Level 4) alsnog mogelijk zullen zijn. De Japanners doen dus niet mee aan de ratrace op dit gebied, maar kijken, met de bekende EyeSight systemen, eerst de kat uit de boom.

De effecten van deze nieuwe STEP visie? Nou, meer auto’s verkopen natuurlijk. Extra omzet en verhoging van de winst is het hele eieren eten van een commercieel bedrijf. Subaru gaat er prat op dat zij tegen 2025 een indrukwekkend aantal auto’s kan verkopen, namelijk 1,3 miljoen stuks. Dat zijn bijna 300.000 exemplaren meer dan vorig jaar. Ambitieus, maar tegelijkertijd geen van de pot gerukte prognoses bij Subaru. En dat vat de bedrijfsfilosofie van het merk eigenlijk mooi samen.

Comments are closed.