Verdient meer Europese erkenning: test Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo

0

Waarom de korte test?

Volgende maand heeft Honda de Europese versie van de nieuwe CR-V klaar. Eindelijk, want de 5de generatie van de SUV werd al 21 maanden geleden voorgesteld. Maar Honda wilde de nieuwe CR-V (die op mondiaal niveau een verkoopaandeel van 24 procent heeft) eerst op de Noord Amerikaanse markt, waar hij segmentleider is, goed op de rails zetten. Die fase is blijkbaar achter de rug, want nu is Europa aan de beurt. Honda speelt in onze marktregio slechts een bescheiden rol en dus moesten wij wachten tot de eerste Noord Amerikaanse honger was gestild. Is de populariteit van de CR-V aldaar verklaarbaar?

Wat voor auto is het?

De nieuwe CR-V is gebaseerd op een vergrootte versie van het platform van de jongste Civic. Daarmee zou je het model kunnen positioneren in het C segment; de klasse van de Peugeot 3008 en de Volkswagen Tiguan, maar vanwege zijn carrosserielengte (4,60 meter) en 7 zitplaatsen (op de vierwiel aangedreven uitvoering) is de Honda eigenlijk een D segment model dat gaat concurreren met de Nissan X-Trail en Skoda Kodiaq.

Vooralsnog zal de CR-V enkel verkrijgbaar zijn met een 1,5 liter 4 cilinder turbobenzine motor. Die is in combinatie met een handbak goed voor 173 pk en 220 Nm, terwijl de CVT versie 193 pk en 243 Nm levert. Dit verschil valt te verklaren door de wens van Honda om de CVT automaat sneller te laten reageren. Er is geen dieselversie meer gepland. Honda wil stoppen met dit type motor en dus was de Civic 1.6 i-DTEC de laatste ‘stuiptrekking’ van de Japanners op dit gebied. Net als bijvoorbeeld Toyota en Volvo richt men zich liever op elektrificatie. Zo komt er ter compensatie van het dieselgemis volgend jaar een hybride versie (zonder stekker) van de CR-V. Vorige maand heb je op Autointernationaal.nl een test recensie van de nieuwe Insight kunnen lezen en volgend jaar introduceert Honda de productieversie van de Urban EV Concept, het retro B segment premium hatchback met een volledig elektrische aandrijflijn. Daarvan krijgt Europa overigens wél de verkoopprimeur.

De nieuwe CR-V heeft een 3 centimeter langere wielbasis dan zijn voorganger. De grotere as afstand komt geheel ten goede aan het interieur. Dat geldt ook voor de extra carrosseriebreedte (de lengte bleef ongewijzigd). Vooral achterin werd de CR-V ruimer. En hij is zoals gezegd voor het eerst ook verkrijgbaar als 7-zitter. Daarnaast belooft Honda meer comfort dankzij een zachtere vering en ANC techniek (Active Noise Cancelling; hierbij wordt tegengeluid geproduceerd om de cabine stiller te maken). De eerder genoemde langere wielbasis heeft trouwens ook een positieve uitwerking op het comfortniveau.

Optisch is de nieuwe CR-V een evolutie van zijn voorganger. Begrijpelijk, want met name Amerikanen liepen met dat model weg en succes moet je nou eenmaal koesteren. De voorzichtige designevolutie zorgt er voor dat de nieuwe CR-V met zijn opwaartse knik in de taillelijn enerzijds direct herkenbaar is als een Honda. Anderzijds kan de wat drukke vormgeving met veel scherpe hoeken en plooien (de achterlicht units met zowel een horizontale als verticale tak zijn daar een voorbeeld van) snel gaan verouderen. Eigenlijk niet verbazingwekkend, want het ontwerp is tenslotte al bijna 2 jaar oud.

Is het wat?

Tot de komst van de hybride versie volgend jaar zijn kopers van de nieuwe CR-V dus aangewezen op de 1,5 liter benzinemotor. We kennen dit VTEC turboblok al uit de Civic, waar hij zich van zijn behoorlijk sportieve kant laat zien. In de 300 kilo zwaardere CR-V (1.307 versus 1.598 kilo) moet de 4-pitter harder aan de bak, zeker in combinatie met de handgeschakelde 6-bak, die ‘slechts’ 173 pk sterk is (de variant met CVT biedt 20 pk extra en in de Civic is de motor goed voor 182 pk). Traag is de CR-V zeker niet(ongeacht het type transmissie is er niet meer dan 10 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken), de VTEC motor zorgt niet voor een krachtige duw in je rug. Hij toont een licht gebrek aan spierkracht onder de 2.000 toeren. Ook klinkt de 1,5 liter minder verfijnd dan in de Civic en motorgeluiden dringen sterk het interieur binnen tijdens het accelereren; de eerder genoemde ANC techniek kan daar niks aan veranderen. Wel was de Honda tijdens de test redelijk zuinig: het gemiddelde verbruik kwam uit op 7 liter benzine per 100 km, wat zeker niet slecht is voor een forse SUV. Bovendien draait de VTEC motor trillingvrij en is hij lekker soepel bij lage toerentallen. De handbak heeft goed gespreide overbrengingsverhoudingen.

De lettercombinatie ‘CR-V’ van de modelnaam staat voor ‘Comfortable Recreational Vehicle’. En comfortabel is deze SUV zeker. De isolatie van windgeruis en rolgeluiden is puik, de vering is vergevingsgezind (alle soorten oneffenheden worden goed weg gefilterd) en de motor is mooi stil. De onafhankelijke wielophanging (McPherson vóór en multi-link achter) beschikt over mechanische schokdempers die zowel oneffenheden met lage frequentie isoleren als rolbewegingen tegengaan. Alleen de voorstoelen zijn voor verbetering vatbaar. Zij hebben een beetje een korte zitting en de zitpositie is niet optimaal instelbaar. En keerzijde van de soepele vering is dat het weggedrag va de CR-V net iets te log is om als ‘sportief’ te kunnen worden bestempeld. Toch is de Honda er qua rij dynamiek op vooruit gegaan in vergelijking met zijn voorganger, vooral op het vlak van de besturing, die voortaan een beroep doet op elektromechanische bekrachtiging (dubbele tandheugel) in plaats van een elektromotor die direct op de stuurkolom is gemonteerd. Het resultaat is een betere geleidelijkheid, minder trillingen bij stevige acceleraties (voorwiel aangedreven uitvoering) en een natuurlijker stuurgevoel.

Bestel je de CR-V met vierwielaandrijving, dan krijg je de SUV in een 7-zits configuratie met een tweede achterbank. Die ziet er piepklein uit, maar er is wel slim ruimte uitgespaard voor voeten (onder de stoelen op de tweede rij) en hoofd. Toch hebben volwassenen daar weinig te zoeken. De tweede achterbank is slechts geschikt voor kleinere kinderen. Een ander nadeel is dat de toegang ietwat omslachtig is. Je moet de tweede zit rij over 15 centimeter naar voren schuiven om helemaal achterin plaats te kunnen nemen. SUV modellen van de concurrentie met 7 zitplaatsen hebben vaak makkelijker te bedienen systemen.

Foutloos is de 5-zits versie van de CR-V. Die doet het zonder verschuifbare achterbank én zonder een middentunnel omdat vierwielaandrijving ontbreekt. Het resultaat is opvallend veel beenruimte achterin. Bovendien kan je dan optimaal profiteren van de in een hoek van bijna 90 graden openende achterportieren. Honda geeft 50 millimeter extra beenruimte, 5 millimeter meer hoofdruimte en 16 millimeter meer bewegingsvrijheid op heupbreedte op. Ook de kofferruimte mag gezien worden. Nadat je de (trage) elektrische kofferklep hebt geopend (een optie), sta je oog in oog met een laadvolume van 561 liter. Tussen de voorstoelen bevindt zich een multifunctioneel en handig ontworpen opbergvak waarin je zelfs een laptop kwijt kan.

Het dashboard is ‘klassiek Honda’. De Japanners hebben in alle opzichten oerdegelijke materialen gebruikt, maar de cockpit is ondanks het behoorlijk schreeuwerige nephout nogal sfeerloos. De ergonomie is er in vergelijking met zijn donormodel Civic echter wel op vooruit gegaan. Het dashboard valt een stuk beter te overzien dankzij een logische indeling. Ook het infomediasysteem werkt, wanneer je de menustructuur op het 7 inch grote display hebt leren kennen, dankzij een hogere rekensnelheid van de computer sneller en daardoor irritatieloos. De resolutie van het scherm en het volledig digitale instrumentarium zijn niet zo modern als die van de meeste Europese concurrenten, maar wel voldoende informatief. Ook Apple CarPlay en Android Auto zijn geïntegreerd.

Het hele assortiment aan actieve veiligheidssystemen is onder de noemer ‘ Honda Sensing’ standaard op de CR-V. Een voorbeeld is de adaptieve cruisecontrole die in combinatie met de Lane Keeping assistent plus stuurhulp samen met de CVT het file rijden van jou kan overnemen. Het systeem werkt soepel en redelijk goed, maar net als bij de meeste concurrenten (nog) niet feilloos. Bovendien is de afstelling nogal defensief en dus eerder te vaak piepsignalen ter waarschuwing geeft dan te weinig. Andere beschermengelen van de Honda zijn botspreventie, een automatische noodrem, vermoeidheidwaarschuwing, dode hoeksensoren, waarschuwing voor wegmarkeringen (met lichte stuurcorrecties) en herkenning van verkeersborden.

 

70%
70%
Awesome

De exacte prijzen van de nieuwe CR-V zijn nog niet bekend, maar de Nederlandse Honda importeur streeft naar een starttarief van circa 39.000 euro. Voor dit bedrag krijg je dan de handgeschakelde versie met 5 zitplaatsen en voorwielaandrijving. Steevast bij de prijs inbegrepen zijn een bovengemiddeld hoge bouwkwaliteit, mooie techniek, een slim doordacht ontwerp, een hoog comfortniveau en veel binnenruimte. Al met al is er sprake van een uitstekende allrounder; een echte Honda die gemaakt is om voor langere tijd te bevredigen. De Japanners hebben niet voor niets een uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Je begrijpt goed dat de CR-V de best verkopende SUV ter wereld is.

Het ontbreken van dieselversies zal de verkopen geen goed doen, maar aan de andere kant: van de oude CR-V werden vorig jaar slechts 78 exemplaren verkocht (Nissan Qashqai: 6.933 stuks) dus diep kan de Honda afzettechnisch niet vallen. Sterker nog: met de nieuwe 7-persoons uitvoering én vanaf volgend jaar de hybride versie (als antwoord op de RAV4 Hybrid van Toyota, die ook de diesels in de ban heeft gedaan) kan het alleen maar bergopwaarts gaan.

  • 7
  • User Ratings (14 Votes)
    7.8

Comments are closed.