Bentley zegt de sportwagen vaarwel

0

In de Nieuwstelex rubriek heb je al kunnen lezen over de stagnerende verkopen bij Bentley. Dat het Britse merk niet weet te groeien, is opvallend want met de Bentayga werd een nieuw segment betreden. Normaliter zorgt een SUV in het gamma voor een flinke verkoopimpuls.

Niet alleen afzettechnisch verkeert Bentley in zwaar weer. In de eerste helft van dit jaar werd er een operationeel verlies van 80 miljoen euro geleden. De verwachting is niet dat Bentley op korte termijn uit de rode cijfers zal komen omdat er rekening gehouden wordt met een verdere verkoopdaling. Bentley is daardoor in de gevarenzone terecht gekomen. Herbert Diess, de topman van moederbedrijf Volkswagen Groep, laat weten dat hij de rode cijfers niet langer accepteren kan.

Diess hamert bij alle onderdelen van het autoconcern op vergroting van de efficiëntie. Hij behoort met zijn stelling name niet tot de beste stuurlui die aan wal staan, want toen hij nog merkchef van Volkswagen was (2015 t/m de eerste helft van 2018) heeft hij de winstgevendheid aldaar flink opgevoerd. Voor Bentley zal hij dus geen uitzondering maken. Sterker nog: op het hoofdkantoor van de Volkswagen Groep in Wolfsburg wordt het Britse merk al “het volgende saneringsgeval” genoemd.

Autointernationaal.nl besprak in de Nieuwstelex editie van 3 augustus jl. de winstgevendheid van premium autofabrikanten. Daarin werd gemeld dat Bentley op elke verkochte auto 17.425 euro moet toeleggen. Dat staat in schril contract tot zustermerk Porsche dat aan elk exemplaar juist 17 mille verdient. En dat is inclusief de 71.300 euro kostende Cayman. Ferrari, dat qua prijsrange beter vergelijkbaar is met Bentley, maakt zelfs 68.987 euro winst per verkochte auto.

Voor Diess is de maat dan ook vol. Bentley weet totaal niet te profiteren van de mondiaal aantrekkende economie in de laatste jaren. Integendeel, want in de periode 2015 – 2017 is de operationele marge zelfs gehalveerd. Dat waren niet bepaald crisisjaren. En nu is Bentley dus zelfs in de rode cijfers beland. Het is kortom de hoogste tijd voor een koerswending.

Adrian Hallmark is de man die het reorganisatieproces bij Bentley moet gaan leiden. Hij is de opvolger van de Duitser Wolfgang Dürheimer die eerder dit jaar als CEO het veld moest ruimen. Hallmark is van Jaguar afkomstig en wil het edele Britse merk er weer bovenop brengen door een andere modellenstrategie te gaan voeren, waarbij de nadruk komt te liggen op sedans. Ook sluit hij een tweede SUV model niet uit.

Bentley kreeg in 2015 veel lof voor haar EXP 10 Speed 6, een conceptstudie voor een elektrische sportwagen (zie foto boven), maar die krijgt van Hallmark geen productievertaling. Reden is dat de afzetmarkt voor sportwagens stagneert en is sowieso erg recessiegevoelig. Van de financiële crisis heeft dit autosegment zich niet weten te herstellen. Dat komt dat de leeftijd van dure sportwagenkopers relatief hoog is en gestaag verder stijgt. De doelgroep wordt dus steeds kleiner. Van ‘vers bloed’ is geen sprake omdat jonge multimiljonairs in China de voorkeur geven aan een limousine of SUV. En je kan hen geen ongelijk geven, want de Continental GT mag op papier dan een 4-persoons model zijn, in de praktijk is de zitruimte achterin volkomen onbruikbaar. Je laten chaufferen in deze Bentley zit er dus niet in.

Met de nieuwe Continental GT heeft Bentley dus feitelijk op het verkeerde paard gewed, of althans geïnvesteerd in een segment dat verkooptechnisch langzaam maar zeker leegloopt. Daarom zit een tweede sportwagenmodel in de vorm van een productievertaling van de EXP 10 Speed 6 er niet in. Wel wordt er hard gewerkt aan een opvolger voor de Flying Spur. Daarna is de Mulsanne voor aflossing aan de beurt.

Het gamma van de Bentayga zal volgend jaar worden uitgebreid met een goedkopere stekkerhybride versie. Dat klinkt bemoedigend, want toekomstgericht, maar de koper zal dan wel even moeten slikken. Als basisunit fungeert namelijk de 2,9 liter V6 motor van Audi en Porsche. Maar ach, als de toekomst volkomen elektrisch is dan kan de cliëntèle daar in de vorm van een weinig spannend klinkende 6 cilinder als overgangsmodel vast aan wennen. Hallmark (foto onder) sluit ook de komst van een tweede SUV model niet uit. Maar daarvoor krijgt hij van Diess pas groen licht als hij Bentley winstgevend heeft gemaakt …

Comments are closed.