Chery komt met elektrische SUV naar Europa

0

Vorig jaar, op de IAA van Frankfurt, toonde de Chinese autofabrikant Chery een stekkerhybride SUV, de TX. Nu laat topman Chen Anning weten dat de commercialisering van het model in Europa gepland was voor 2020.

Chery is van plan om haar auto’s in Europa onder een gloednieuw label te verkopen: Exeed. De TX, de SUV van het formaat Nissan X-Trail en Volkswagen Tiguan Allspace, zal in 3 verschillende aandrijfvormen verkocht gaan worden: hybride, stekkerhybride en volledig elektrisch. De laatste, volledig emissieloze, uitvoering gaat naar verwachting circa 30.000 euro kosten.

Overigens lijkt Chery niet van plan om de TX in heel Europa te verkopen, maar alleen op bepaalde markten. Nederland maakt daarbij een zeer goede kans omdat (deels)elektrische modellen bij ons relatief goed verkocht worden. Het is nog niet bekend hoe Exeed haar distributie en service gaat regelen. Landgenoot Geely heeft voor haar eveneens gloednieuwe label Lynk & Co. gekozen voor een combinatie van internet voor de verkoop en onderhoud via de dealers van dochter Volvo.

De komst van Exeed naar Europa staat symbool voor de wens van Chinese automerken om serieus werk te maken van onze marktregio. Chery denkt met name in Duitsland een enorme inhaalslag te maken omdat de regering van onze oosterburen als doelstelling heeft om in 2020 minimaal 1 miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben.

Daarvoor moet er nog heel veel gebeuren, want ondanks premies, dieselschandalen rijverboden in binnensteden stond de teller aan het eind van het eerste semester van dit jaar op 17.000 exemplaren. Aan de hoeveelheid laadpalen ligt het niet, want dat aantal bedraagt 13.500. Indien ook stekkerhybride modellen worden meegerekend, is er per 10 (deels)elektrische auto een eigen paal. Met name is steden is het aanbod zeer royaal.

Het ligt daarom voor de hand dat Exeed vooral daar klanten zal proberen te werven. De eerder genoemde prijs van 30.000 euro is aanzienlijk lager dan wat de elektrische modellen van Hyundai, Kia, Nissan, Renault en Volkswagen op moeten brengen. Concurrenten van buiten China kunnen hun borst dus nat maken. Om haar plannen handen en voeten te geven, zal Chery in de regio Frankfurt een ontwikkelingscentrum openen.

Comments are closed.