In vol ornaat: Bugatti Divo Live

0

Niet eens zo heel lang geleden was de Monterey Car Week gewoon een evenement waarop liefhebbers naar de klassieker(s) van elkaar gingen kijken. Maar in de afgelopen jaren hebben heel wat, voornamelijk exclusieve, automerken Pebble Beach ontdekt. Er zijn haast meer wereldpremières dan op menig grootschalige autotentoonstelling. Eén van de spectaculairste is deze Bugatti Divo. De eerste klanten krijgen volgend jaar hun exemplaar, als het merk zijn 110de verjaardag viert.

De Divo is gebaseerd op de Chiron, maar bijna onherkenbaar verbouwd. Bijna alle radicale aanpassingen waren er op gericht om de luchtweerstand te verbeteren, om 90 kilo extra neerwaartse druk te genereren, meer koellucht voor de motor aan te voeren van en om de remmen beter te koelen. Hiervoor heeft Bugatti een blik splitters open getrokken, een diffusor gemonteerd en een 23 procent bredere vleugel werken op het achterdek geplaatst. Ook werd het dak opnieuw ontworpen. De remmen krijgen bij de Divo van liefst 4 plaatsen koellucht aangevoerd. Verder monteert Bugatti nieuwe elektronische dempers, die de auto behendiger over het asfalt dirigeren en is er een negatief camber op de wielen.

Bugatti heeft ten opzichte van de Chiron bij de Divo ook nog eens het gros van de carrosseriepanelen gewijzigd. Duidelijk anders is de lijn die van de voorste wielkast tot aan de C stijl loopt. In zijn geheel doet de Divo nog het meest denken aan de extreme Vision Gran Turismo conceptstudie die aan de Chiron voorafging. Bugatti monteert zowel vóór als achter andere lichtunits. Die lijken rechtstreeks van dit showmodel te komen.

Binnenin heeft Bugatti de Chiron in het transformatieproces naar de Divo minder ingrijpend gewijzigd. Het interieur is voorzien van een grijze bekleding met een blauw gedeelte voor de werkplek van de bestuurder. De nieuwe bolide is vernoemd naar de Franse coureur annex gevechtspiloot uit de Eerste Wereldoorlog Albert Divo, die eind jaren ’20 tweemaal de Targa Florio (een wedstrijd in de bergen waarbij behendigheid van groot belang is) voor het merk won). Met deze typeaanduiding wil de fabrikant duidelijk maken dat de nieuwe creatie niet zomaar een hypersportwagen is die hard gaat in een rechte lijn, maar een Chiron die daadwerkelijk kan sturen.

Qua motorisering zijn er geen verschillen met de Chiron. Je zou denken dat de 8,0 liter W16 dankzij de extra koellucht nu (nog) wat vrijer ademt, maar hij biedt nog steeds 1.500 pk. De topsnelheid bedraagt ‘slechts’ 380 km/u. Dat komt door de uitbundige spoilers. De lagere topsnelheid (de Chiron loopt 420 km/u) is puur een theoretisch probleem want in de praktijk zijn er natuurlijk eigenlijk geen bochten die je met 400 km/u kan nemen.

Het verschil met de Chiron zit hem zodoende vooral in meer rij dynamiek; stabiliteit in rechte lijn had geen topprioriteit. Hiertoe werden de wielvlucht, de ophanging en de stuurinrichting aangepast. En het helpt natuurlijk ook dat de Divo 35 kg lichter werd; met name door andere velgen te monteren en door te ‘bezuinigen’ op isolatiemateriaal in. Dankzij deze veranderingen heeft de Divo, die nog altijd 1.960 kilo weegt, op haar eigen testcircuit van Nardo volgens Bugatti 8 seconden minder nodig voor een rondje dan de ‘softe’ Chiron.

Bugatti beperkt de productie van de hypersportwagen Divo tot 40 eenheden. Die zijn al allemaal de deur uit voor de ronde som van 5 miljoen euro (exclusief belastingen). Ter vergelijking: de meer op luxe en snelheid in rechte lijn gerichte Chiron (maar met een geplande oplage van 500 stuks toch wat minder exclusief), kost 2,4 miljoen euro. Met de Divo komt het aantal varianten van de Chiron op 3 uit: het origineel, de in maart gepresenteerde Chiron Sport en nu dus de hardcore Divo. Of die het waard is om 2 keer meer op te brengen dan een standaarduitvoering? Dat is een irrelevante vraag in deze prijsklasse …

Reageren is niet mogelijk.