Jaguar J-Type lost de F-Type af

0

Jaguar is aan het broeden op een nieuwe sportwagen. De F-Type is inmiddels bijna 5 jaar oud en daarmee in de herfst van zijn verkoopleven beland. Voor de opvolger wil Jaguar het roer radicaal omgooien. De naam hebben de Britten al klaar: J-Type. Deze typeaanduiding heeft Jaguar vorige maand laten registreren.

Sportwagens hebben het moeilijk in autoland. In de Westerse wereld worden zij vooral gekocht door mannen met grijs haar. Met name klassieke sportwagens met de motor voorin zijn bij hen populair, want die technische opzet kennen zij goed uit de tijd toen zij nog jong waren. Leuk, maar het aantal mannen met grijs haar neemt gestaag af. Althans in de Westerse wereld. En de nieuwe generatie rijke autoconsumenten in Azië heeft liever een auto waarin zij comfortabel achterin kunnen zitten. Een SUV of een sedan met verlengde wielbasis bijvoorbeeld.

Bentley heeft om deze reden besloten om helemaal geen geld meer te steken in sportwagens. En autofabrikanten die het nog wél aandurven, wedden in toenemende mate op een ander paard: geen sportwagens met de motor voorin (dat is heel erg 20ste eeuw), maar met de krachtcentrale midscheeps achter. Een voorbeeld daarvan is de nieuwe Chevrolet Corvette, die volgend jaar debuteert en een compleet andere technische opzet krijgt.

Dergelijke plannen heeft Jaguar ook voor de J-Type. Een evolutie van het huidige model zit er niet in. Zijn onderstel stamt namelijk nog van de XK en dat kan je met name aan het gewicht merken. Met als gevolg dat de 2,0 liter 4 cilinder uitvoering van de F-Type liefst 179 gram CO2/km uitstoot. De Porsche Cayman weet met een soortgelijke motor de milieuschade beperkt te houden tot 158 gram.

Als voorbeeld voor de J-type dient de Honda NSX. Niet alleen biedt deze sportwagen de begerenswaardige technische opzet met midscheeps achter geplaatste motor, ook is deze Japanner voorzien van hybride aandrijftechniek. Dat zorgt er voor dat de 581 pk sterke Honda ruim een kwart minder CO2 uit stoot dan de qua vermogen vergelijkbare F-Type SVR (575 pk).

Het plan is om de J-Type te voorzien van 2 elektromotoren; op elke as een exemplaar. Wat voor type krachtbron als basisunit zou moeten dienen, is niet helemaal duidelijk. Er gaan geruchten over de bestaande 3,0 liter V6 motor, maar Autointernationaal.nl denkt dat dit blok met Ford genen geen grote kanshebber is. Jaguar is namelijk langzaam maar zeker afscheid aan het nemen van deze krachtbron. Er komt een nieuwe, zelf ontwikkelde 6 cilinder lijn unit voor in de plaats. Voor de J-Type is deze motor vermoedelijk niet compact genoeg. Daarom ligt de 2,0 liter 4 cilinder meer voor de hand.

De Jaguar gaat daarom een klasse lager opereren dan de genoemde Honda. En dat is maar goed ook, want zo geweldig verkoopt de NSX niet, om het zachtjes uit te drukken. Voor een Honda (of Acura in de Verenigde Staten) is hij eenvoudigweg te duur. Het Japanse merk bevindt zich qua imago nou eenmaal niet in dezelfde klasse als McLaren of Ferrari. Iets waar ook Audi met de R8 achter is gekomen en waarvoor zij nu in de vorm van tegenvallende verkopen een hoge prijs betaalt.

Wat is de ziel van Jaguar? Er zijn vele definities mogelijk, maar één daarvan is: sportieve auto’s maken die (bijna) net zo begerenswaardig zijn als een Bentley, maar slechts een derde van de prijs kosten. Daarmee heeft Jaguar immers met de E-Type geschiedenis geschreven. Vertaald naar 2018 betekent dit de J-Type een instaptarief van 90.000 à 100.000 euro dient te krijgen. Daar past geen V6 motor bij, noch NSX aspiraties. Niet vergeten moet worden dat de peperdure XJ220 een enorme flop was. Jaguar is een mooi merk, maar het moet wel zijn plaats weten op de statusladder.

Dus als Jaguar haar nieuwe sportwagen wil vergelijken met een model van de concurrentie, dan dient dat de BMW i8 te zijn. Die heeft een toekomstbestendig technisch concept. Er is kritiek op zijn 3 cilinder motor die als basisunit fungeert, maar dat probleem kan Jaguar omzeilen door zoals gezegd de 2,0 liter 4-pitter in de J-Type te hangen. Gecombineerd met 2 elektromotoren moet je dan uitkomen op een zeer respectabel vermogen van minimaal 480 pk. De i8 is weliswaar flink duurder dan de genoemde 90.000 à 100.000 euro, maar met een vergelijkbaar tarief blijft Jaguar in ieder geval uit het territorium van Aston Martin, Bentley en McLaren. En daar gaat het om. Een een 480 pk sterke supersportwagen die in stadscentra emissieloos kan rijden voor 147 mille: wie wil dat niet?

Reageren is niet mogelijk.