Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN heeft berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij werkt aan een nieuwe topversie van de DBS Superleggera: een AMR uitvoering. Deze nieuwe super GT met dubbel geblazen V12 motor krijgt een tot 750 pk opgevoerd vermogen. Tijdens de ontwikkelingsfase van de DBS Superleggera is reeds rekening gehouden met de komst van een krachtigere versie. De AMR uitvoering krijgt een strakker afgesteld onderstel, een ander sperdifferentieel, lichtgewicht kuipstoelen van koolstofvezel en meer onderdelen van dit materiaal dan de gewone DBS Superleggera heeft. Met 750 pk wordt hij 25 pk sterker dan de reguliere versie. Meer rek zit er bij de 5,2 liter motor niet in. Als Aston Martin nog meer vermogen uit zijn 12 cilinder wil halen, dan moet het binnenwerk opnieuw ontworpen worden. Het koppel van de AMR uitvoering gaat omhoog van 900 Nm naar circa 950 Nm. De V12 is overigens in staat om een hoger koppelmaximum te leveren, maar de 8-traps automaat van ZF kan niet meer aan. Autointernationaal.nl verwacht dat de sprinttijd naar 100 km/u bij de DBS Superleggera AMR 0,2 tel korter zal uitvallen (de reguliere versie heeft 3,4 seconden nodig) en dat de topsnelheid met minstens 5 km/u stijgt naar minimaal 343 km/u. +++

+++ AUDI en het Zweedse Ericsson hebben een overeenstemming bereikt over een reeks activiteiten dat het potentieel onderzoekt van 5G als toekomstbestendige communicatietechnologie, die aan de hoge standaarden van de autoproductie voldoet. In de komende maanden gaan experts van beide bedrijven testen uitvoeren in een technisch centrum van het ‘Audi Productie Lab’ in Gaimersheim nabij Ingolstadt. 5G netwerken bieden een betere en snellere breedbandervaring om daarmee tegemoet te komen aan de toekomstige behoeften van consumenten en industrieën. De geplande infrastructuur in het technisch centrum omvat de implementatie van 5G technologieën in een gesimuleerde productie omgeving, met name de industriële lijmrobots van Audi. De ingenieurs gaan hun draadloze interactie bestuderen. Dat zou gegevens moeten opleveren over de betrouwbaarheid, de snelheid en de stabiliteit van 5G. De mogelijke toepassingen van de technologie zijn uitgebreid: autonoom rijden, intelligente mobiliteitsoplossingen en “industrie 4.0”, met draadloos verbonden machines. Het laboratorium wordt uitgerust met het ‘Proof of Concept’ netwerk van Ericsson, dat een open testfaciliteit is om vroege implementaties van 5G technologie mogelijk te maken. Audi gaf eerder al aan dat het rond de decennium wisseling 5G wil gaan aanbieden in zijn auto’s met hulp van het Chinese Huawei. +++

+++ BELGIE heeft qua personenwagen verkopen een goede julimaand achter de rug. Er werden 42.771 nieuwe auto’s ingeschreven, tegenover 36.627 stuks in hetzelfde tijdvak van 2017. Dit betekent een groei van 16,8 %. Het jaarsaldo (januari t/m juli) is 4,2 % positief, met 374.140 registraties. Dit cijfer doet vermoeden dat 2018 qua personenwagen verkopen bij onze zuiderburen niet meer stuk kan, ondanks onzekerheid over de reacties van consumenten in september op de verplichte WLTP homologatie. In het eerste semester van 2018 blijft de Volkswagen Golf heer en meester in België. Met 9.080 ingeschreven exemplaren is dit model de bestverkochte auto bij onze zuiderburen. De andere podiumplaatsen zijn voor de Renault Clio (7.145 registraties) en de Fiat 500 (7.095). De rest van de top5 bestaat uit de Citroën C3 (6.255) en de Volkswagen Tiguan. Kijken wij alleen naar de verkopen aan particulieren, dan komen ook de Dacia Sandero en de Volkswagen Polo in de top5 voor, maar niet de Fiat 500 en de Volkswagen Tiguan. In juli was het Volkswagen dat zich met 4.765 registraties wederom verzekerde van de eerste stek. De positie daaronder was ditmaal echter niet voor Renault, maar voor Peugeot. De sterke comeback van dit merk is te danken aan de populariteit van de SUV modellen 2008, 3008 en 5008. Peugeot leverde 3.374 personenwagens af, enkele tientallen meer dan Renault. Op de plekken 4 en 5 treffen we Duitse merken aan met een premiumaura: Audi met 3.095 registraties en BMW met 2.872 stuks. +++

+++ Voor autonieuws moet je soms tussen de regels lezen. Bijvoorbeeld bij de persberichten van de Volkswagen Groep. Al maandenlang wordt ronkend gemeld dat de verkopen van het hoofdmerk en die van de dochters in de lift zitten, maar BENTLEY schitterde daarbij door afwezigheid vermeld. Dat is veelzeggend, en nu is duidelijk waarom: heeft in de eerste 6 maanden van dit jaar 4.520 auto’s verkocht. In dezelfde periode vorig jaar lag dat aantal nog op 4.907 exemplaren. Dit betekent een afzetdaling van 7,9 %. De omzet daalde van 867 miljoen euro naar 757 miljoen euro. Bentley boekte daarnaast een negatief bedrijfsresultaat van 80 miljoen euro, onder andere door de ongunstigere koers van het Britse pond. Het verlies werd echter ook veroorzaakt door de lagere verkoop en dat is opvallend, want je zou denken dat de Bentayga als SUV namelijk wonderen zou doen voor de afzet. Dat doet dit model misschien ook wel, maar het is dweilen met de kraan open als de verkoop van de andere modellen van Bentley instort. De Continenal GT is weliswaar vorig jaar vernieuwd, maar de leveringen komt minder snel op gang dan gewenst. Het gevolg is dat de afzet bij Bentley al jarenlang stagneert op 10.000 à 11.000 auto’s per jaar – en daar dit jaar zelfs onderduikt. Wellicht dat de nieuwe verkoopdirecteur voor Europa de boel vlot kan trekken. Dat is de Nederlander Marco van Aalten. Hij werkt al sinds 2004 voor Bentley en was de laatste jaren verantwoordelijk voor de Russische activiteiten van de luxemerken in de Volkswagen Groep. +++

+++ De BESTELWAGEN verkoop is in juli met 9 % gestegen naar 5.744 exemplaren. Volkswagen was goed voor 1.398 registraties en behaalde daarmee een marktaandeel van 24,3 %. Na 7 maanden staat het totaal aantal bedrijfswagenregistraties op afgerond 46.000. Dat zijn er 6,1 % meer dan vorig jaar. Ford bezette in juli de 2de plaats in de verkoopstatistieken met 838 registraties en 14,6 % marktaandeel. De 3de podiumplaats was voor Renault (822 en 14,3 %). Op modelniveau bestaat de top3 uit achtereenvolgens de Volkswagen Transporter (585 en 10,2 %), de Volkswagen Caddy (506 en 8,8 %) en de Renault Trafic (346 en 6,0 %). +++

+++ BMW heeft in het tweede kwartaal minder winst behaald, vooral door tegenvallende autoverkopen in China. Verder had de automaker last van de stijging van grondstofprijzen. Het bedrijfsresultaat van de Duitse autofabrikant nam met ruim 6 % af tot 2,75 miljard euro. De totale omzet kromp met 2,9 % tot 25 miljard euro. Amerikaanse en Europese autofabrikanten worden al tijden geplaagd door de handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten. China kondigde eerder een verlaging van de importheffingen per 1 juli aan. Volgens BMW stelden potentiële kopers hun aankoop uit, in de hoop dat auto’s goedkoper zouden worden. Dat heeft de handel natuurlijk geen goed heeft gedaan. Desondanks werden er meer auto’s verkocht dan vorig jaar, maar minder dan verwacht. Met 300.153 registraties van de BMW Groep in China heeft het concern in er in de eerste 6 maanden van dit jaar 2,2 % meer klanten getrokken dan in dezelfde periode van 2017. De Beierse producent van premium auto’s handhaaft zijn verwachtingen voor heel 2018. BMW rekent op een lichte stijging van de verkoop en winst ten opzichte van vorig jaar. Dit ondanks dat BMW in Zuid-Korea een boete van tientallen miljoenen euro’s boven het hoofd hangt omdat het niet snel genoeg heeft gereageerd op een reeks motorbranden. Volgens het ministerie van Transport in Seoel zijn er 32 incidenten gemeld waarbij de motor van een BMW 520d spontaan in brand vloog. De Duitsers hebben in juli 106.317 auto’s teruggeroepen om de oorzaak voor die branden te verhelpen, maar sindsdien zijn er volgens de autoriteiten opnieuw auto’s in de fik gevlogen. Minister Kim Hyun-mee van Transport vindt dat BMW in ieder geval te traag en vermoedelijk ook niet afdoende heeft gehandeld. Hij heeft bezitters van de betrokken auto’s dringend aangeraden hun wagen niet te gebruiken totdat het probleem volledig is verholpen. “De regering gaat de branden in auto’s van BMW diepgaand en op een transparante manier onderzoeken. We willen kijken of de fabrikant adequaat heeft gehandeld. Komen er tekortkomingen aan het licht, dan zullen we harde maatregelen nemen”, aldus Kim. Als wordt vastgesteld dat de terugroepactie te laat was, dan kan de boete oplopen tot meer dan 50 miljoen euro. Bovendien werkt een flink aantal BMW bezitters in Zuid-Korea inmiddels al aan een gezamenlijke schadeclaim. De eerste man van het Duitse premiummerk in het Aziatische land, Kim Hyo-joon, laat weten dat het hoofdkantoor in München de zaak “serieus” neemt en dat er “dagelijks” over gecommuniceerd wordt. Volgens Kim is een team van 10 man 24 uur per dag, 7 dagen per week bezig om de problemen op te lossen. De eerder genoemde terugroepactie is nodig om het gewraakte onderdeel, het uitlaatgas recirculatiesysteem, aan te passen. De reparaties kunnen echter pas vanaf 20 augustus uitgevoerd worden. De Zuid Koreaanse consumentenbond (KCA) kondigt aan dat het samen met 100 leden van een BMW vereniging een rechtszaak tegen de fabrikant gaat aanspannen; de derde in 3 weken tijd. De verkoop van de BMW 520d is gedaald van 963 exemplaren in juni naar 523 stuks vorige maand. +++

+++ FERRARI kan terugkijken op een uitstekend kwartaal. De winst (Ebitda) kwam met 290 miljoen euro 7 % hoger uit. De omzet was met 906 miljoen euro weliswaar 1,6 % lager, maar als negatieve wisselkoersveranderingen buiten beschouwing worden gelaten, dan komt een omzetgroei van 1,4 % uit de bus. Ferrari denkt haar verkopen verder op te kunnen voeren met een Targa variant van de 488. Dat moet de spirituele opvolger worden van de F355 GTS uit de jaren negentig. Met de LaFerrari heeft Ferrari recent laten zien dat zij het idee van een Targa zeker niet vergeten is. Nu wordt het carrosserieconcept vertaald naar een ‘betaalbaar’ model: de 488 GTS. +++

+++ De gang van zaken rondom het plotselinge overlijden van FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) topman Sergio Marchionne roept in het internationale bedrijfsleven veel vragen op: wat moet een CEO en andere hoge managers wél en niet over hun gezondheid naar buiten brengen? Marchionne blijkt al een jaar ernstig ziek te zijn geweest. Vorige maand overleed hij plotseling op 66-jarige leeftijd. Er waren tijdens een operatie aan zijn schouder in het academische ziekenhuis van Zürich complicaties opgetreden. Maar hij heeft al een jaar verborgen gehouden dat hij ernstige gezondheidsproblemen had, namelijk een tumor in de betreffende schouder. Dat blijkt uit een verklaring die het ziekenhuis een dag na zijn overlijden naar buiten heeft gebracht. Machionne had de andere bestuurders van FCA, waaronder zijn goede vriend en bestuursvoorzitter John Elkann, kennelijk niet op de hoogte gesteld van zijn ernstige gezondheidsproblemen. De Raad van Bestuur werd de zaterdag voor zijn overlijden verteld dat de CEO niet meer aan het werk zou gaan. In allerijl werd toen Mike Mandley tot zijn opvolger benoemd. Ook Ferrari, waar Marchionne CEO én chairman was, moest met spoed een nieuwe topman aanstellen. +++

+++ FORD stopt in Nederland met de verkoop van de S-Max en Galaxy. Verrassend is dat niet, want de MPV is het slachtoffer van het cross-over geweld in autoland. De S-Max en Galaxy zijn enkel nog uit voorraad leverbaar. Volgens de importeur is het niet meer rendabel om grote MPV modellen in de prijslijst te houden. Elders in Europa gebeurt dit overigens nog niet. Wie in Nederland een MPV met Ford logo wil, is voortaan aangewezen op de compactere (Grand) C-Max. Die blijft voorlopig nog wél in de Nederlandse prijslijst staan. De S-Max en Galaxy mogen dan geen hardlopers meer zijn, als Ford écht kosten had willen besparen, dan had zij beter de Edge kunnen saneren. Daarvan werd afgelopen maand slechts 1 exemplaar verkocht. Ter vergelijking: de S-Max en de Galaxy gingen in juli respectievelijk 15 en 13 keer over de toonbank. Blijkbaar wil de importeur een bruine neus halen bij het Amerikaanse hoofdkantoor door niet aan de leverbaarheid van de praktisch onverkoopbare Edge te tornen. Wat de klant daarvan vindt, interesseert Ford Nederland niet. Maar een dergelijke houding was natuurlijk al bekend van de verouderde navigatiesystemen van het merk. +++

+++ ISUZU ziet Toyota vertrekken als aandeelhouder. De scheiding kan niet los worden gezien van de grote Japanse autoproducent om te stoppen met de verkoop van dieseluitvoeringen van haar personenwagens. Toyota was in 2006 voor 5,9 % aandeelhouder van Isuzu geworden om samen een nieuwe 1,6 liter oliegestookte krachtbron te ontwikkelen. De breuk is voor Isuzu ondanks een akkoord met Mazda over de ontwikkeling van een nieuwe generatie pick-ups een zware klap. Temeer omdat de kleine Japanse fabrikant, die gespecialiseerd is in bedrijfsvoertuigen, destijds zijn banden met General Motors had verbroken om met Toyota in zee te kunnen gaan. +++

+++ KIA heeft in juli wereldwijd 230.878 auto’s verkocht. Dit betekent een stijging van 5,1 % ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De meerderheid van de verkochte auto’s (183.878 stuks) vond op exportmarkten een koper. Hierbij was sprake van een toename van 4,4 %. Het best verkochte model wereldwijd was de Sportage. Daarvan steeg de verkoop in juli naar 41.949 exemplaren. De Rio en de Sorento volgden met respectievelijk 26.086 en 24.837 stuks. Op de Nederlandse markt was Kia in juli goed voor 2.370 registraties. Dit was goed voor de 5de plek. Kia groeide sneller dan het marktgemiddelde. Het beste verkochte model bij ons is momenteel de Picanto. Daarvan gingen er in juli 918 stuks over de toonbank. +++

+++ De LEASE registraties denderen door in juli. Zij komen met 17.907 exemplaren 23,5 % hoger uit dan in dezelfde maand van 2017. Van een eventuele kopersstaking als gevolg van de WLTP perikelen is dus nog niets in de cijfers terug te zien. Op jaarbasis (januari tot en met juli) is de stijging evenwel forser: 31,0 %. In totaal zijn er dit jaar al 136.483 stuks nieuwe leasewagens op kenteken gezet. Analisten sluiten niet uit dat de onzekerheid rond WLTP (en de daaruit resulterende verhoging van de BPM) ervoor zorgen dat zakelijke aankopen naar voren worden gehaald. De komende maanden worden door hen minder registraties verwacht. Sommigen sluiten zelfs een kopersstaking niet uit vanwege de onduidelijkheid over de nieuwe prijzen en de beschikbaarheid van modellen. In juli namen de totale autoverkopen met 11,8 % toe. Het aantal leaseregistraties groeit al een tijdje harder dan de markt als geheel. Dat is vooral toe te schrijven aan het succes van private lease. Het julicijfer past naadloos in deze trend: steeds vaker kiest de autoconsument voor lease in plaats van eigen bezit. De zakelijke leasemarkt profiteert op zijn beurt nadrukkelijk van de toenemende bedrijvigheid. Meer personeel betekent nu eenmaal ook meer behoefte aan zakelijk vervoer. En op een arbeidsmarkt die gekenmerkt wordt door krapte kan een auto van de zaak een aantrekkelijk douceurtje zijn voor nieuwe werknemers. Marktleider Volkswagen is zowel sterk in zakelijke als private lease en ziet haar leasemarktaandeel dit jaar licht stijgen naar 15,4 %. De nummers 2 en 3, Renault en Opel, blijven wat achter bij de marktgroei en zien de grootte van hun taartpunt krimpen naar respectievelijk 9,0 en 8,7 %. In de top20 slechts 2 merken die in de eerste 7 maanden van dit jaar minder leasewagens wist te verkopen, ondanks de algehele groei van 31,0 %: Citroën en Fiat. In juli waren de 10 populairste leasemodellen achtereenvolgens de Volkswagen Polo (828 registraties), de Hyundai i10 (593), de Volkswagen Up (515), de Kia Picanto (481), de Renault Mégane Estate (457), de Nissan Micra (456), de Opel Karl (396), de Opel Astra Sports Tourer (383), de Volkswagen Golf (374) en de Renault Clio Estate (322). +++

+++ NISSAN wil de komende 2 jaar diverse hybride modellen op de markt brengen met technologie van Mitsubishi. Tot op heden was dit aandrijftype een ondergeschoven kindje. Nissan wedde op het volledig elektrische paard en dan vooral met de Leaf. Maar Nissan biedt sinds 2016 in Japan al wel een hybride Note aan (de ePower uitvoering) en het verkoopsucces van dit model (geen andere auto is op de thuismarkt populairder) heeft het merk aan het denken gezet. Nissan wil tegen 2020 een vijfde van al zijn modellen met een vorm van elektrische aandrijving aanbieden. Dit zal onder andere gebeuren in de vorm van hybride modellen. Nissan blijft evenwel van mening dat het hier slechts om een overgangstechnologie gaat. Op de lange termijn zal de volledig elektrische auto, die vandaag nog duur is, het stokje overnemen. Eén van de geplande hybride modellen met knowhow van Mitsubishi is de volgende generatie Qashqai, die voor 2020 in de agenda staat. Die krijgt dus dezelfde aandrijflijn als de Outlander PHEV. Tegelijkertijd zal Nissan in de periode tot 2022 het aanbod aan dieselmodellen halveren. Dit geldt ook voor alliantiepartner Renault. De Franse autofabrikant wil over 4 jaar de helft van zijn gamma elektrificeren door 8 elektrische en 12 hybride modellen te lanceren. Die laatste zullen vooral stekkerhybride types zijn en zullen eveneens technologie van Mitsubishi gebruiken. +++

Reageren is niet mogelijk.