Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN gaat de RapidE, de elektrische versie van de Rapide die in 2019 op de markt komt, voorzien van 800 volt technologie. Daarmee zal de RapidE extreem snel opgeladen kunnen worden. De elektrische liftback zal in een beperkte oplage gebouwd worden en wordt momenteel ontwikkeld met hulp van Williams Advanced Engineering. Met 800 Volt heeft de RapidE een even hoge spanning als de Porsche Taycan. Daardoor kunnen zeer hoge laadsnelheden worden gehaald (van 0 naar 80 % in 15 minuten). +++

+++ Handelaren in de AUTOBRANCHE hebben hun opbrengsten het tweede kwartaal opnieuw zien stijgen. Toch zijn ondernemers in de sector negatiever geworden over de nabije toekomst, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de autobranche nam in het tweede kwartaal met 7,2 % toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Importeurs van personenauto’s hebben hun inkomsten het hardst zien stijgen, maar ook alle andere deelsectoren in de autohandel gingen erop vooruit. De verkopers van motorfietsen bleven met een omzetdaling van 2,5 % achter. Volgens het CBS laten de opbrengsten in de branche sinds het eerste kwartaal van 2015 een stijgende lijn zien, met uitzondering van het vierde kwartaal van 2016. In het tweede kwartaal van dit jaar werd de hoogste omzetgroei behaald door importeurs van nieuwe personenauto’s (een stijging van 10,6 %). Dat ondernemers desondanks een stuk somberder zijn geworden over de komende maanden, komt volgens het CBS voornamelijk doordat ze in het derde kwartaal minder verwachten te verkopen. Mogelijk is dat een gevolg van de strengere internationale uitstootmetingen die per 1 september verplicht worden voor alle personenauto’s, zo stelt het statistiekbureau. De nieuwe testprocedure leidde bij autofabrikanten al tot hoofdbrekens. Zo gaf Volkswagen in juni aan dat de nieuwe regels de productie van tienduizenden auto’s zal vertragen. Een andere donkere wolk aan de hemel is het tekort aan goed gekwalificeerd personeel. Ruim 22 % van de autobedrijven zegt sinds vorige maand daardoor inkomsten mis te lopen. Vooral gespecialiseerde reparatiebedrijven hebbenen te kampen met personeelstekort: 1 op de 3 bedrijven zegt moeite te hebben met het vinden van goed gekwalificeerde werknemers. +++

+++ Waymo gaat haar AUTONOME AUTO aanbieden in China. De Google dochter wil vanuit Sjanghai die Aziatische markt bestormen. Een in deze Chinese stad te openen kantoor dient als uitvalsbasis voor tests en de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto. In Californië deed Waymo al proeven zonder een berijder achter het stuur. Het bedrijf wordt door specialisten als ‘Uber killer’ gezien omdat Waymo technologisch verder zou zijn en goedkoper kan werken. Het experiment met zelfrijdende auto’s van deze concurrent werd onlangs nog hevig bekritiseerd na een dodelijk ongeval. +++

+++ Shells experimentele BRANDSTOF BEZORGDIENST levert niet meer aan consumenten. TapUp, zoals de startende onderneming van het oliebedrijf heet, merkte dat er meer vraag is vanuit de zakelijke markt en besluit zich daarom daarop te richten. De interesse van consumenten was toch al beperkt. Een woordvoerster van Shell sluit niet uit dat TapUp op termijn ook weer auto’s van particulieren op locatie gaat volgooien. Met name autoverhuurbedrijven, deelautobedrijven, overheden en logistieke bedrijven zijn klant bij TapUp. De brandstof bezorgdienst komt met een elektrisch wagentje met ongeveer 1.000 liter benzine en diesel aan boord bij de klant langs. TapUp gaat binnenkort ook GTL aanbieden. Dat is een schoner dieselalternatief dat uit aardgas wordt gemaakt. TapUp blijft zich voorlopig op de regio Rotterdam richten. Wel wil de dienst flink uitbreiden. Van 5 bezorgvoertuigen op dit moment wil het komend jaar doorgroeien naar 50. +++

+++ De designchef van BMW , Adrian van Hooydonck, sluit niet uit dat zijn werkgever een superluxe 4-deurs model op de markt brengt. Dat moet dan de 9-serie worden. BMW wil daarmee de Bentley Flying Spur en de Mercedes-Maybach S het leven zuur gaan maken. De autobouwer uit München stopt dus niet bij de 8-serie, die volgens Van Hooydonck “een nieuw hoofdstuk’ heeft geopend. De 9-serie gaat het bekende CLAR platform gebruiken dat onder de jongste, achterwiel & vierwiel aangedreven modellen van het merk is te vinden. Vanzelfsprekend wordt er gedacht aan hybride aandrijving. En omdat de 9-serie primair is bestemd voor Chinese klanten komt er ook een volledig elektrische versie. BMW heeft eerder al alle combinaties tussen X1 en X9 laten vastleggen bij een merkenbureau, alsook i1 t/m i9. Zonde om daar vervolgens niets mee te doen, nietwaar? +++

+++ De gemiddelde leeftijd van de CADILLAC klant in de Verenigde Staten is 47,1 jaar. Daarmee heeft dit merk het oudste koperspubliek. Buick en Lexus doen het ook goed bij autoconsumenten die niet meer piep zijn. Hun klanten zijn gemiddeld respectievelijk 45,6 en 44,8 jaar oud. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse verkoop website CarMax. Op basis van haar transacties blijkt ook dat naast Mazda tevens Volkswagen en Hyundai een relatief jong publiek trekken. De gemiddelde leeftijd van de koper van het Japanse merk bedraagt 36,8 jaar, die van de Duitse en Zuid Koreaanse collega respectievelijk 37,4 en 37,8 jaar. Verder blijkt dat de jonge autoconsument veelal voor een sedan of coupé gaat. Ook sportieve modellen vallen bij hen in de smaak. Het oudere publiek komt doorgaans uit bij een pick-up, een MPV of een SUV. Autoconsumenten jonger dan 35 jaar zien de zogeheten ruimtewagen niet staan. Pas als zij kinderen krijgen wordt het wel een optie. Sportwagens zijn populair bij de leeftijdsgroep tot 20 jaar én bij 45-plussers. Voor de eerst categorie is dit autotype een droom die uitkomt en voor de oudere rijders een medicijn tegen de midlife crisis. +++

+++ CHINA heeft de ontwikkeling van een netwerk van extreem krachtige en snelle laadpalen van 500 kW toevertrouwd aan het Japanse Chademo consortium. Dit betekent een streep door de rekening van het Europese CCS protocol. China was op zoek naar een partner voor de ontwikkeling van een netwerk van extreem krachtige en snelle laadpalen op basis van een norm die in het hele land zal worden gestandaardiseerd. Het Japanse Chademo consortium heeft de opdracht binnengehaald. Dit bedrijf zal samen met de China Electricity Council nog deze maand het akkoord ondertekenen. Het programma voorziet een nieuw systeem van extreem krachtige laders met een vermogen van minstens 500 kW. De nieuwe stekker, die bijna onmisbaar wordt op elektrische auto’s voor de Chinese markt, zal compatibel zijn met zowel de bestaande Chademo stekkers als met de huidige Chinese GB/T standaard. +++

+++ In het nieuwsbericht over de autobranche heb je kunnen lezen dat de omzet van motorfiets verkopers in het tweede kwartaal gedaald is. Deze ontwikkeling past in een mondiale trend en DUCATI heeft daar ook last van. Daarom wil moederbedrijf Volkswagen het Italiaanse motorfietsmerk onderbrengen bij een van zijn autodochters. Ooit zat Ducati net als Lamborghini onder de vleugels van Audi, maar deze fabrikant heeft momenteel meer dan genoeg aan haar eigen (diesel)sores. Herbert Diess, de topman van de Volkswagen Groep, laat in niet mis te verstane bewoording weten: “Ducati als zelfstandige, ‘eenvoudige’ motorfietsbouwer binnen het concern volstaat niet”. Hij moppert onder meer over het huidige gebrek aan synergie-effecten met de automerken van de groep. Het is echter moeilijk in te schatten met welk merk Ducati het best zou kunnen samenwerken: Audi, Porsche of Lamborghini? +++

+++ De Rabobank is van mening dat het gebrek aan grondstoffen de opmars van de ELEKTRISCHE auto bedreigt. Ook het trage opladen vormt een belemmering. De Rabobank behandelt in haar kwartaalbericht voor de mobiliteitssector enkele knelpunten voor elektrische automobiliteit. Het laden duurt nog veel te lang en de bank vreest op termijn een wereldwijd tekort aan lithium en kobalt, de grondstoffen van de accu’s voor elektrische auto’s. Nederland is wereldwijd één van de koplopers op het gebied van elektrische mobiliteit. De Rabobank verwacht dat eind dit jaar 5 % van alle autoverkopen (nieuwe exemplaren) volledig elektrisch zal zijn, waarmee het totaal aantal op 40.000 zal uitkomen. Ons land doet het ook heel goed op het gebied van laadpalen, al plaatst de Rabobank daar wel kanttekeningen, want het ‘voltanken’ duurt nog veel te lang. De opstellers van het kwartaalbericht verwachten dat ultrasnel laden de nieuwe standaard wordt. Met 350 kW kan er in 5 minuten 100 kilometer aan rij bereik worden bijgeladen. Er zijn echter nog geen auto’s die dit tempo aan kunnen. Ook vraagt de bank zich af of er wel voldoende grondstoffen voor de autobatterijen zijn, om de transitie naar elektrisch rijden te kunnen maken. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) verkoopt Magneti Marelli mogelijk aan een Amerikaans investeringsfonds. Tot nu toe valt de belangstelling voor de onderdelendivisie tegen. Het Amerikaanse investeringsfonds KKR is inmiddels in gesprek met FCA om Magnetti Marelli over te nemen. De onderhandelingen zouden zich in een vroeg stadium bevinden en het is niet zeker dat er een deal komt. KKR zou Magnetti Marelli, dat volgens analisten circa €3,23 miljard waard is, willen samenvoegen met de Japanse auto-onderdelenmaker Calsonic Kansei dat het vorig jaar al kocht van Nissan. Daarmee zou één van de grotere toeleveranciers in de wereldwijde auto-industrie ontstaan. FCA heeft al geruime tijd plannen om Magneti Marelli te verzelfstandigen, maar de koper dient wel ‘betrouwbaar’ te zijn. Of KKR aan dit criterium voldoet, wil de Italiaans/Amerikaanse autofabrikant niet zeggen. FCA heeft al vaker geprobeerd om Magneti Marelli te verkopen. Vorige maand werd bekend gemaakt dat de onderdelendivisie zich fiscaal in Nederland vestigt. Dat vormt onderdeel van een geplande beursgang van Magneti Marelli. Het bedrijf maakt onder meer autoverlichting, elektronica en aandrijvingen en telt 43.000 werknemers. +++

+++ TESLA topman Elon Musk heeft Morgan Stanley om advies gevraagd bij de beursexit. De Amerikaanse bank is tevens 1 van de 20 aandeelhouders, al gaat het om slechts 0,6 %. Eerder dit jaar zou Musk ook al de Amerikaanse bank Goldman Sachs hebben aangesteld om mee te werken een beursexit van Tesla. Hiermee heeft de topman 2 van de grootste Amerikaanse banken gevraagd te helpen met het vertrek van Wallstreet. Zowel Morgan Stanley als Goldman Sachs waren ook belangrijk bij de uitgifte van aandelen en obligaties door Tesla. Begin deze maand veroorzaakte Musk veel commotie toen hij in een reeks berichten aankondigde de fabrikant van elektrische auto’s van de beurs te willen halen en de financiering daarvoor al rond te hebben. +++

+++ VOLKSWAGEN investeert €3,5 miljard in rechtstreekse connectie met de klant. De Raad van Bestuur van de autofabrikant laat daarmee zien vertrouwen te hebben in het nieuwe deelconcept We Share én in ‘Transform 2025+’ dat de mogelijkheid biedt om rechtstreeks in contact te blijven met de autobezitter. Van de genoemde €3,5 miljard moet onder andere een IT netwerk en besturingssysteem worden ontwikkeld. Als onderdeel van dit plan wordt het autodeel concept We Share gelanceerd. De start is in Berlijn, waar volgend jaar 1.500 exemplaren van de e-Golf en 500 stuks van de e-Up moeten gaan rondrijden. Vanaf 2020 moet het autodeel concept in andere Europese steden en Noord-Amerika worden uitgerold. “Onze auto’s worden digitale diensten op wielen”, zo stelt bestuurslid Jürgen Stackmann. Hij voegt er aan toe: “En onze klant wordt onderdeel van een ecosysteem dat wij de naam ‘We’ hebben gegeven”. Volkswagen hoopt dat ook andere bedrijven zullen aansluiten op het platform zodat er een nieuwe digitale gemeenschap ontstaat. Er zijn al diverse applicaties op het platform aangesloten, zoals de parkeerapp We Park en We Experience, waarbij aanbiedingen op maat worden gedaan bij de parkeerplaats. De volgende stap is dus het autodeel concept WeShare. Er wordt een nieuwe IT infrastructuur gebouwd die simpeler is dan de huidige. Het is de bedoeling dat die vanaf 2020 wordt toegepast in de modellen van Volkswagen. Het aantal besturingseenheden kan dan worden teruggebracht van nu 70 naar straks slechts enkele. Voorwaarde is dan wel dat er dezelfde programmeertaal gebruikt wordt. Dit besturingssysteem wordt vw.OS genoemd en moet Volkswagen ook in staat stellen om een boost te geven aan de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. In 2020 wil de fabrikant al zijn modellen met elkaar en met alle belanghebbenden, zoals de dealers, kunnen verbinden. Concreet gaat het daarbij om jaarlijks 5 miljoen nieuwe voertuigen. Volkswagen meldt dat in de nieuwe dealercontracten is opgenomen dat het bedrijf rechtstreeks toegang kan krijgen tot de consument gedurende de gehele levenscyclus van de auto. “Consumenten krijgen aanbiedingen op maat, zoals uitnodigingen voor een onderhoudsbeurt, zonder daarvoor een afspraak te hoeven maken bij een dealer”, aldus Stackmann. “Met het digitale ecosysteem ‘We’ zijn consumenten in staat de Volkswagen beleving te combineren met hun leefwereld op internet. Voor het jaar 2025 heeft het merk zich met ‘Transform 2025+’ ten doel gesteld om “een toonaangevende rol in de nieuwe auto-industrie te spelen, innovatieve mobiliteitsoplossingen op te zetten en marktleider op het gebied van elektrisch vervoer te worden”. Stackmann vertelt dat op dit moment al 1,5 miljoen voertuigen van de Volkswagen Groep met internet kunnen praten via ‘VW Connect’. +++

Reageren is niet mogelijk.