Ruimer, lichter en op verzoek volledig elektrisch: de nieuwe Peugeot 2008

0

Peugeot heeft met de 3008 en 5008 homeruns geslagen. Deze SUV modellen zijn uitstekend aangeslagen bij de Europese autoconsument. Nu wil Peugeot dit kunstje ook herhalen met de nieuwe 2008.

De tweede generatie 2008 zal eind 2019 worden voorgesteld, een half jaar na het debuut van de nieuwe 208 op de autosalon van Genève in maart. Beide Peugeot modellen zullen worden gebaseerd op het samen met de Chinese aandeelhouder Dongfeng ontwikkelde CMP platform. Deze afkorting staat voor: Compact Modular Platform en is bedoeld voor alle toekomstige B segment modellen van het PSA concern, dus bijvoorbeeld ook voor de DS 3 Crossback en de nieuwe Opel Corsa.

Mogelijk kan het publiek september volgend jaar al kennismaken met de nieuwe 2008. Dan vindt namelijk de IAA autotentoonstelling van Frankfurt plaats. Peugeot heeft jarenlang marktaandeeltechnisch lopen kwakkelen op de Duitse automarkt, maar zit sinds dit jaar duidelijk in de lift. Dat is te danken aan de genoemde 3008 en 5008. De nieuwe 2008 moet het marktaandeel niet alleen bij onze oosterburen gaan vergroten, maar ook elders in Europa.

De verkoop van de nieuwe 2008 start begin 2020. Hij wordt iets groter dan het huidige model zodat een niet onbelangrijk kritiekpunt (weinig beenruimte achterin) kan worden geëlimineerd. Ondanks de grotere maatvoering wordt de nieuwe 2008 dankzij het CMP platform circa 40 kilo lichter. Daarnaast moeten de rijeigenschappen van de compacte Peugeot er sterk op vooruit gaan.

Voor het design van de nieuwe 2008 zal Peugeot inspiratie op doen bij zijn grote broer, de 3008. Verwacht dus geen Franse revolutie op stylinggebied. Maar dat is ook helemaal niet nodig. Sterker nog: het vertalen van de geslaagde vormgeving van de 3008 naar een lagere prijsklasse is per definitie een succesrecept, zeker als dit wordt gecombineerd met de hoogwaardige en futuristische i-Cockpit. Mogelijk wordt een volledig digitaal instrumentarium standaard.

Het motorengamma bestaat uit de 1,2 liter 3 cilinder PureTech benzine-unit en de 1.5 BlueHDi diesel met 4 cilinders. De eerste krijgt een tot 90 pk opgepepte atmosferische variant. Verder komt er aan de bovenkant van het subgamma een 150 pk sterke turboversie. Van de 1.5 BlueHDi zijn 2 vermogensmaken gepland: 100 en 130 pk. De laatste kan tegen meerprijs gecombineerd worden met een 8-traps automaat. Deze optie geldt ook voor de 130 en 150 pk vermogenvarianten van de 1.2 PureTech benzinemotor.

Vierwielaandrijving is in het B SUV segment niet nodig dus dat gaat Peugeot ook niet aanbieden. Opteer je niet voor de genoemde automaat, dan krijg je een handgeschakelde 6-bak. De atmosferische 1.2 PureTech versie moet het met 1 versnelling minder doen. Het grootste nieuws zit hem in de vorm van een volledig elektrische variant in 2020. Dat wordt het Franse antwoord op de Hyundai Kona Electric, maar dan voor een duidelijk sympathiekere prijs: reken op 34.000 euro.

Het stekkerhybride hoofdstuk slaat Peugeot bij de nieuwe 2008 (en 208) over: wie dat zoekt, kan vanaf volgend jaar een dergelijke versie van de 3008 bestellen. De Fransen zijn van mening dat er een te grote overlap zou zijn tussen een deels elektrische versie en volledig emissieloze uitvoering. Daarom is er voor de B segment modellen (waar een grote actieradius minder belangrijk is dan bij middenklassers) gekozen voor een uitvoering met louter een elektromotor. Vanaf de 308 en 3008 (dus ook de 5008) gaat Peugeot een stekkerhybride versie leveren. Daarvan zullen de prijzen pas bij 45.000 euro beginnen. Op deze manier wordt interne concurrentie voorkomen. Overigens kan de koper van een volledig elektrische 2008 altijd nog rekenen op een actieradius van 400 kilometer.

Toch is het niet zo dat de nieuwe 2008 (en 208) nooit hybride techniek krijgt. Alleen zal dit pas medio 2022 gebeuren, als de facelifts van beide modellen gepland staan. Het betreft zogeheten milde hybride techniek op basis van een 48 Volt boordnet. Op concernniveau (PSA) wordt hiervoor samengewerkt met het Belgische bedrijf Punch Powertrain. Die claimt een zeer prijsvriendelijke hybride aandrijflijn met dubbele koppeling te hebben ontwikkeld. Peugeot zal de 2008 met elektrische assistentie hiervoor voor circa 28.000 euro kunnen aanbieden. Dit betekent ook hier geen interne concurrentie, want de volledig elektrische uitvoering opereert in een hogere prijsklasse (34.000 euro).

Comments are closed.