SSC Tuatara is iedereen te snel af

0

Het Amerikaanse SSC North America heeft tijdens het bijzondere Pebble Beach autofeest het doek van de Tuatara gehaald.

SSC North America, voorheen bekend als Shelby Super Cars, liet in 2013 al een voorproefje zien van de hypersportwagen die 7 jaar geleden werd aangekondigd en nu eindelijk gepresenteerd wordt. De Tuatara is 4,43 meter lang en 2,00 meter breed . De hoogte bedraagt slechts 1,09 meter. Het design wordt gekenmerkt door strakke lijnen en een minimalistische vormgeving.

Deze Tuatara, in feite de opvolger van de Ultimate Aero uit 2007, stelt op vermogensvlak in ieder geval niet teleur: zijn midscheeps achter geplaatste 5,9 liter grote V8 met 2 turbo’s is namelijk goed voor 1.350 pk. Wie in plaats van alledaagse sportwagenbenzine (Euro 98, Super 100 Plus) een mengsel met ethanol tankt (E85), kan zelfs rekenen op 1.750 pk. De krachtbron is samen met Nelson Racing Engines ontwikkeld.

De topsnelheid van de Tuatara bedraagt volgens SSC North America 483 km/u. Daarmee claimt SSC North America dat zij het snelheidsrecord van de Koenigsegg Agera RS kan afpakken. Die moet namelijk bij 447,2 km/u afhaken. Schakelen geschiedt via een gerobotiseerde handbak met 7 versnellingen.

Zowel het onderstel als de carrosserie van de Tuatara zijn uit koolstofvezel vervaardigd. Dankzij dit lichtgewicht materiaal weegt de hypersportwagen slechts 1.247 kilo. SSC meldt dat de Tuatara een cW-waarde van slechts 0,279 heeft. Ter vergelijking: de Bugatti Chiron zit op 0,36 en de Koenigsegg Agera RS op 0,33.

SSC North America laat weten dat de Tuatara, die voor 98 procent op de conceptversie inmiddels besteld kan worden. De productie start binnenkort. SSC North America zegt 100 exemplaren van de Tuatara te zullen gaan bouwen. De prijs is vooralsnog niet officieel bekend, maar in de wandelgangen valt te vernemen dat de Amerikaanse hypersportwagen meer dan 1 miljoen dollar moet opbrengen. Vermenigvuldig dat voor het Nederlandse eurobedrag gerust met factor 2.

Reageren is niet mogelijk.