Toyota importeur werpt zich op StreetScooter

0

De Louwman Groep, beter bekend als Toyota importeur, start met de verkoop van de StreetScooter Work. Deze elektrische bedrijfswagen kennen we al uit Duitsland en wordt nu ook verkocht vanuit showrooms in Amsterdam en Veghel. Niet geheel toevallig, want Amsterdam is de ‘algemene’ hoofdstad en Veghel de voedselhoofdstad van Nederland: Jumbo, Sligro, Mars food zitten allemaal in deze Brabantse plaats.

Ruim 70 jaar geleden was het Ben Pon die een Duitse bedrijfswagen naar Nederland haalde en nu volgt die andere grote importeur. Het imperium van Evert Louwman breidt zich dus uit van auto’s van Toyota en Lexus naar Duitse elektrische bestelwagens. De Louwman Groep werkt naar eigen zeggen aan een verbreding en verduurzaming van haar portefeuille en ziet de elektrisch aangedreven bestelauto als de perfecte aanvulling op het reeds bestaande assortiment waarmee aan de groeiende zakelijke marktvraag kan worden voldaan.

Enkele jaren geleden ontregelde Deutsche Post DHL de gevestigde orde (lees: Volkswagen) door zelf een elektrische bedrijfswagen te ontwikkelen. Eerder had hij namelijk vanuit Wolfsburg te horen gekregen dat men daar niet geïnteresseerd was in een productieorder voor een elektrische bestelwagen op basis van de Transporter. De elektrische bedrijfswagens van StreetScooter zijn perfect afgestemd op het gebruik in stedelijke gebieden waar de luchtkwaliteit onder druk staat en waar milieuzones steeds gebruikelijker worden. De ‘total cost of ownership’ is volgens de Louwman Groep dan ook zeer gunstig.

Al vanaf het begin was het de bedoeling om deze StreetScooter ook aan derden te gaan leveren. Importeur Louwman ziet in Nederland wel brood in het wagentje, en neemt het op in zijn assortiment. De verkoop zal dus vanuit Amsterdam en Veghel plaatsvinden, maar voor onderhoud kunnen klanten ook op andere locaties terecht. De PR afdeling verwoord het als volgt: “De Louwman Groep streeft naar een landelijk dekkend netwerk met een shop in de shop formule, waarbij de focus ligt op de zakelijke markt”. Dit betekent dat het StreetScooter onderhoud een hoekje krijgt in bestaande Toyota en/of Lexus showrooms.

De StreetScooter Work is in eigen huis ontwikkeld door Deutsche Post DHL Group onder supervisie van professor Günther Schuh, de man achter de door Autointernationaal.nl geteste elektrische stadsauto e.GO Life. Ook de Nederlandse bouwer van rijdende elektrische ‘supermarkten’, Spijkstaal, heeft geholpen bij de ontwikkeling. De StreetScooter Work werd aanvankelijk alleen gebouwd voor eigen gebruik, maar kwam later ook beschikbaar voor andere bedrijven. De blijken veel belangstelling te hebben voor de StreetScooter Work: de elektrische bedrijfswagen is inmiddels marktleider in Duitsland. Dat is reden voor de Louwman Groep om als officieel dealer & servicepartner van StreetScooter in Nederland aan de slag te gaan.

De bedrijfswagen is leverbaar met een gesloten laadbox (Work Box), als pick-up met open laadbak (Work Pick-up) en als chassiscabine voor verschillende soorten maatwerk (Work Pure). Tevens zijn er per uitvoering 3 varianten. De eerste heeft een 20 kWh batterij en een actieradius van 118 km, gemeten volgens de oude NEDC meetmethode. Waarom wordt de voor de deur staande WLTP norm niet gehanteerd? Kennelijk heeft StreetScooter de homologatie nog niet op orde.

De tweede versie heeft een 40 kWh batterij en een bereik van 232 km. De derde (Work L Pick-up) is een verlengde versie met een hoger laadvermogen en de eerder genoemde 40 kWh batterij. De topsnelheid van de StreetScooter Work is in alle gevallen begrensd op 85 km/u. Naast de Louwman Groep levert in Nederland overigens ook Alphabet en Spijkstaal de StreetScooter. Woordvoerder Guido Roozekrans meldt dat de Louwman Groep niet het contract overneemt van Alphabet of Spijkstaal, maar dat alle bedrijven de elektrische bestelauto nu leveren. Hij kan geen uitspraken doen over de afzetdoelstelling.

De standaard StreetScooter Work Box heeft een laadvolume van 4,3 kubieke meter, terwijl de Work L Box een volume van 8 kuub biedt. De Work Pick-up heeft een laadvermogen van 585 kg en de Work L Pick-up 895 kg. De prijzen (exclusief BTW en BPM) beginnen bij 31.950 euro voor de StreetScooter Work Pure en lopen via de Work Box 20 (35.950 euro) en de Work Box 40 (40.950 euro) op tot 45.450 euro voor de Work L Box.

Comments are closed.