Autoverkopen Europa: Volkswagen met 2 merken op het podium

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in augustus sterk toegenomen. In augustus ging het om een stijging van liefst 29,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de eerste 8 maanden groeiden de autoverkopen met ‘slechts’ 6,2 procent.

Verklaring is de invoering van de WLTP uitstoottest per 1 september. Diverse automerken deden daarom modellen in de aanbieding, die de test niet zouden halen. Van de grote afzetmarkten was er bovengemiddeld sterke groei in Spanje, Frankrijk en Duitsland. In Italië bleven de verkopen vrijwel gelijk aan die van vorig jaar, terwijl in het Verenigd Koninkrijk sprake was van een afname. In Nederland werden in augustus meer dan 41.000 auto’s verkocht; een stijging van 42,1 procent.

MerkMA 8/18MA 1-8/18MA 1-8/17MA 8/17
Volkswagen12,6%11,7%10,8%11,3%+ +
Renault8,3%7,3%7,2%6,4%+ +
Audi5,6%5,2%5,3%5,5%o
Ford5,1%6,2%6,7%5,8%– –
Peugeot5,1%6,1%5,9%5,5%o
Opel/Vauxhall4,8%5,5%6,2%6,0%– –
Mercedes-Benz4,7%5,1%5,7%6,4%– –
Skoda4,7%4,6%4,5%5,3%o
BMW4,3%4,8%5,1%5,4%– –
Toyota4,3%4,4%4,4%4,7%
Fiat4,1%4,8%5,3%4,3%– –
Nissan3,8%3,4%3,7%3,3%o
Dacia3,8%3,4%3,0%3,6%+ +
Seat3,7%3,0%2,6%2,8%+ +
Citroën3,6%3,8%3,8%3,4%+
Hyundai3,5%3,4%3,3%3,5%+
Kia2,7%3,0%3,0%3,1%
Volvo1,3%1,9%1,9%1,6%
Jeep1,3%1,1%0,6%0,7%+ +
Mini1,0%1,2%1,3%1,1%– –
Honda0,8%0,9%0,9%0,8%o
Alfa Romeo0,7%0,6%0,5%0,5%+ +
Porsche0,6%0,5%0,5%0,4%+
Smart0,5%0,6%0,6%0,6%
Land Rover0,4%0,7%0,9%0,6%– –
Jaguar0,4%0,5%0,4%0,2%+ +
Lexus0,2%0,3%0,3%0,3%
DS0,2%0,3%0,5%0,3%– –
Lancia/Chrysler0,1%0,3%0,4%0,3%– –
VW luxelabels0,1%0,0%0,0%0,0%+
Lada0,1%0,0%0,0%0,0%+
Maserati et al.0,0%0,1%0,1%0,0%o

Volkswagen blijft de populairste autobouwer van Europa, zowel in het merkenoverzicht als op concernniveau. Samen met dochterbedrijven als Audi, Skoda, Seat en Porsche had het Duitse bedrijf in augustus ruim een kwart (27,2 procent) van de markt in handen. Ook de luxedivisie van Volkswagen (waartoe de merken Bentley, Bugatti en Lamborghini behoren) komt nu op de Europese verkoopradar voor. PSA (Citroën, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall) staat met 13,7 procent marktaandeel op de tweede plaats maar verloor in augustus duidelijk terrein. Dat komt doordat DS het nog steeds belabberd doet, ondanks de komst van de 7 Crossback. Ook het merkenduo Opel / Vauxhall is vanuit het perspectief van de verkoopresultaten niet bepaald een aanwinst, maar eerder een zorgenkind. De derde podiumplaats is voor de Renault Groep. Deze speler wist samen met haar dochters Dacia, Lada en Alpine haar marktaandeel in augustus duidelijk op te voeren.

In de tabel is ook duidelijk te zien dat de Europese divisie een hoofdpijndossier is voor Ford. Het is een publiek geheim dat deze autofabrikant zich mogelijk helemaal terugtrekt uit onze marktregio, of in ieder geval haar activiteiten hier drastisch gaat inkrimpen. Ford heeft eerder gezegd dat het bedrijfsonderdelen of afzetgebieden waar verlies wordt geleden zal stoten als herstel niet mogelijk is. Het is de verwachting dat de vorig jaar aangetreden CEO Jim Hackett het bedrijf een stuk kleiner zal maken om zo de winst te kunnen opvoeren. Ook Ford Europa zal vermoedelijk daartoe worden opgeofferd omdat er geen uitzicht is op een positief rendement.

Verder zien we dat diverse premiummerken een slechte maand achter de rug hebben. Mercedes-Benz moest pas op de plaats maken wegens de overschakeling naar de nieuwe A klasse en de herziene C klasse, waardoor het leveringgamma vooralsnog beperkt is. BMW verloor ook fors terrein omdat de 1- en 3-serie op hun laatste benen lopen. Dat veel klanten ontevreden zijn over de bouwkwaliteit, zal de verkopen ook geen goed doen. Door de sterk gedaalde vraag naar de auto’s van Mini gaan de fabriek in Oxford een maand dicht. Landgenoot Jaguar Land Rover voert om dezelfde reden een 3-daagse werkweek in. Reden is dat de begrippen ‘Brexit’ en ‘nachtmerriescenario’ nu één zin vormen. Dat leidt tot een kopersstaking in het Verenigd Koninkrijk.

Fiat Chrysler zit middenin een transformatie en dat is niet perse goed. Lancia blaast op afzienbare termijn ook in Italië zijn laatste adem uit, de wederopstandig van Maserati kan als mislukt worden bestempeld en bij hoofdmerk Fiat gaan de zaken ook niet lekker. Dat de vernieuwde 500X opgescheept wordt met een niet goed uitontwikkelde aandrijflijn, zal de gang van zaken alleen maar verslechteren. Gelukkig doet Alfa Romeo het niet slecht en weet Jeep de stijgende verkooplijn vast te houden. Fiat Chrysler transformeert op deze manier van producent van ‘kleine’ naar ‘grote’ auto’s. Dat zal de winstgevendheid ongetwijfeld goed doen, maar wat heeft de gemiddelde Italiaan daar aan?

Comments are closed.