Gaat Ford in Europa alleen verder met bedrijfswagens?

0

Het zijn andere tijden. In 1982 stond de Noord Amerikaanse divisie van Ford er beroerd voor. Maar in Europa waren het toen de hoogtijdagen van de Fiesta, Escort en Sierra. Er werden in onze marktregio bakken met geld verdiend door Ford. De Europese divisie kon daardoor meer dan 1 miljard euro lenen aan het hoofdkantoor. Met dit geld kon de Taurus worden ontwikkeld waarmee de Noord Amerikaanse divisie een enorme hit scoorde.

Maar anno 2018 zijn de rollen omgedraaid. Ford verdient vrijwel al haar geld in de Verenigde Staten. In Europa is de verkoopmotor zo ernstig vastgelopen dat een grootschalige reorganisatie van de bedrijfsactiviteiten onvermijdelijk is. Daarbij zal het fabriekspersoneel en het modellengamma niet worden ontzien. Het is zelfs denkbaar dat Ford zich helemaal terugtrekt uit Europa.

Zou Ford licht aan het eind van de tunnel zien, dan is het een kwestie van de tanden op elkaar tot de zon bedrijfseconomisch weer gaat schijnen. Maar het tegendeel is waar. Dat komt met name door de Brexit, die Ford als marktleider in het Verenigd Koninkrijk hard zal raken. Niet alleen omdat de Britse economie afstevent op een recessie, maar ook omdat Ford er geen auto’s (meer) bouwt. Elk exemplaar zal dus belast gaan worden met importheffingen en dat is funest voor de winstgevendheid en/of concurrentiepositie. En Ford leed afgelopen kwartaal reeds een fors miljoenenverlies.

Dat Ford geen geld weet te verdienen in Europa, komt door de diverse zwakke schakels in het modellengamma. Financieel directeur Bob Shanks geeft ruiterlijk toe dat er met de gewone auto’s (Ka+, Fiesta, Focus, Mondeo) en de MPV modellen (C-Max en S-Max / Galaxy) geen geld verdiend wordt. Alleen de Kuga, Edge, Mustang, de Ranger pick-up en de bedrijfswagens kunnen met een lucratieve winstmarge aan de man worden gebracht.

De analisten van de Amerikaanse bank Morgan Stanley zijn van mening dat Ford in Europa helemaal moet stoppen met de verkoop van personenauto’s en zich dient te concentreren op bedrijfswagens. “Wij denken niet dat het merk Ford voldoende positieve waarde heeft om op lange termijn te kunnen overleven in Europa”. De bank voorspelt dat Ford, om haar bezuinigingsdoelstelling van 11 miljard dollar te kunnen halen, minimaal 12 procent van haar personeel zal ontslaan. En Europa is de regio waar de klappen gaan vallen. Ford heeft hier 54.000 werknemers, maar het aantal ontslagen zou wel eens richting de 10.000 kunnen gaan.

Comments are closed.