In detail: DS 3 Crossback Live

0

DS lanceert op de autosalon van Parijs de 3 Crossback. Van deze hippe B segment SUV kregen wij eerder al weinig verhullende patentbeelden te zien. Dit zijn de eerste officiële live foto’s. Lees hier alle details over de nieuwe DS 3 Crossback!

Dat DS dringend nieuwe modellen nodig heeft, is een understatement. De 4 en 5 zijn uit productie, het gamma van de 3 is sterke teruggesnoeid en de 7 Crossback kan de premiumkar duidelijk niet alleen trekken, hoe chique dit model als eerste DS van de nieuwe lichting ook oogt. Maar binnenkort krijgt hij gezelschap van de lang verwachte 3 Crossback. Die wordt ook leverbaar in een elektrische E-Tense uitvoering en is met zijn hoge carrosserie plus 5 deuren een stuk praktischer dan de ‘3’. Nu zijn we aan het praten, DS!

Met een eigenzinnige uiterlijk, koplampen die lijken te huilen (en bij de duurdere uitvoeringen zijn voorzien van opvallende Matrix LED techniek), gewelfde flanken, origineel vormgegeven B stijlen met ‘haaienvinnen’ (het element is een verwijzing naar de DS 3, maar herbergt aan de binnenzijde tevens de tweeter van de geluidsinstallatie), dunne horizontale, met middels een chromen strip met elkaar verbonden achterlichten, opvallende openingen op de hoeken, een centraal geplaatste mistachterlicht en een interieur dat wordt gedomineerd door ruitvormige accenten is duidelijk te zien dat het Franse premiumautomerk haar ramen open heeft gezet om een frisse wind te laten waaien. DS gaat op zoek naar een doelgroep die toe is aan ‘wat anders’. Die kan kiezen uit 10 carrosseriekleuren, net zo veel designs voor de velgen en 3 tinten voor het dak. DS neemt duidelijk afstand van het overaanbod aan grijze cross-overs op onze aardbol.

Sinds het verkoopsucces van de Nissan Juke weten wij dat een (compacte) SUV gerust een uitgesproken design mag hebben. Een extreme styling zal een deel van het publiek afschrikken, maar een ander deel juist charmeren. Ook de Mini Countryman onderscheidt zich op deze manier van de massa. Hyundai volgde in hun voetsporen met de Kona en nu dus ook DS met de 3 Crossback. Vooral de zwierige vin die richting de B stijl omhoog loopt, zal klanten niet onverschillig laten. Met name achterpassagiers zullen dit uitzichtbeperkende styling element vervloeken, maar het geeft de Franse SUV ook zonder meer cachet. Heel opvallend zijn de geïntegreerde deurgrepen die half naar buiten springen als je met de sleutel op zak de auto nadert en die terug automatisch inklappen wanneer je meer dan 3 km/u rijdt of wanneer je de directe omgeving rondom de 3 Crossback verlaat. DS heeft hiermee een opvallende primeur in het B segment.

Naast 5 zitplaatsen is er in de 3 Crossback ook nog ruimte voor 352 liter aan bagage. DS biedt royale mogelijkheden voor personalisatie van de cabine. Er zijn niet minder dan 5 verschillende uitrustingsvarianten gepland, elk met een eigen ‘sfeer’ (met stof, Alcantara of Nappa lederen bekleding, van vooral functioneel tot sportief of ultraluxueus). Het dashboard is ‘uitgesproken DS’. De 3 Crossback adopteert namelijk interieurkenmerken van zijn grote broer, de 7 Crossback, met bedieningsknoppen in driehoekige diamantvorm (die karakteristiek zijn voor DS en die voor een heel eigen look zorgen), Alcantara op het dashboard en een buitensporige vormgeving. Dit heb je nog nooit gezien in het B segment, al hoewel de cabine van de eerder genoemde Mini Countryman net zo markant is.

Het geheel laat zich misschien nog het best omschrijven als een futuristische variant van een Parijs boudoir (niet negatief bedoeld). Het dashboard is voorzien van grote, volledig digitale TFT schermen. Tijdelijke topuitvoering is de La Première met donkerrood leder die speciaal voor dit introductiemodel is ontworpen. Opvallend is de positie van het luchtrooster op het deurpaneel.

Het is gedaan om de 3 Crossback van binnen breder te laten ogen dan hij in werkelijkheid is. De sneltoetsen voor het infomediasysteem zijn in het centrale deel van het dashboard gesitueerd en de X vorm staat symbool voor het DS logo. De meeste bedieningsknoppen bevinden zich rondom de transmissiehendel. Een mechanische handremhevel ontbreekt want de 3 Crossback is voorzien van een elektronisch exemplaar.

DS heeft de primeur binnen het PSA concern (dat ook de merken Citroën, Opel / Vauxhall en Peugeot in haar portefeuille heeft) met het CMP platform. Dit onderstel (de lettercombinatie staat voor: ‘Common Modular Platform’) is ontwikkeld in samenwerking met het Chinese aandeelhouder en joint venture partner Dongfeng voor een nieuwe generatie B segment modellen. De nieuwe edities van de Opel Corsa / Mokka X en Peugeot 208 / 2008 zullen er ook gebruik van maken, evenals de opvolger van de Citroën C4. Om het interieur stiller te maken, heeft DS de 3 Crossback voorzien van dikker plaatwerk dan gebruikelijk is. Ook het glas van de ramen is dikker.

Het aanbod van de in Piossy, nabij Parijs, te produceren 3 Crossback vangt aan met conventionele benzine en diesel motoren. In het eerste geval gaat het om de 1,2 liter 3 cilinder PureTech unit. Daarvan zijn 3 vermogenvarianten gepland: 100, 130 of 155 pk. De komst van de extra sterke versie werd vorig jaar al door Autointernationaal.nl onthuld. Dieselen kan in de 4 cilinder 1.5 BlueHDi met naar keuze 100 of 130 pk. Later zal er ook een milde hybride versie komen (zonder stekkeraansluiting).

De E-Tense uitvoering van de 3 Crossback is echter het grootste nieuws. Dat is een volledig elektrische variant met een 50 kWh sterke accu. De elektromotor is goed voor 136 pk en 260 Nm. De 3 Crossback kan daarmee in 8,7 seconden naar 100 km sprinten en de topsnelheid bedraagt 150 km/u. Volgens de nieuwe WLTP testcyclus bedraagt de actieradius “meer dan 300 km”. Dat is niet revolutionair (de Hyundai Kona Electric met 64 kWh komt 470 kilometer ver), maar wel een waarde waar veel autorijders mee uit de voeten zullen kunnen. Overigens is 3 Crossback E-Tense blijkbaar nog niet volgens de nieuwe testcyclus gehomologeerd, maar op basis van de oude NEDC norm zou de actieradius 450 km geweest zijn.

De elektrische aandrijflijn zal ook leverbaar worden in de volgende generatie Citroën C4, Opel Corsa en Peugeot 208. Bij de ontwikkeling van het eerder genoemde CMP platform is al rekening gehouden met elektrificatie, zodat er voor het accupakket geen interieur/bagage ruimte opgeofferd hoefde te worden. De batterijenset is weliswaar 350 kilo zwaar, maar omdat het laag in de wagenbodem is geplaatst, zouden de rijeigenschappen daar niet noemenswaardig onder moeten lijden. De E-Tense beschikt niet over blauwe interieur/exterieur accenten (wat tot nu toe vaak gebruikelijk is voor elektrische modellen) maar wel over witte designelementen, gecombineerd met mat chroom en specifieke tinten. Opvallend is dat DS niet heeft gekozen voor een gesloten grille.

De 3 Crossback E-Tense is standaard voorzien van een warmtepomp die de klimaathuishouding voor de batterij verzorgt en ook bijspringt voor het interieur om zo uiteraard stroom te besparen en de actieradius te maximaliseren. Via een door DS beschikbaar te stellen krachtige wallbox zal je in 5 uur de batterij thuis kunnen opladen. Aan een snellader kan je 80 procent ‘tanken’ in 30 minuten. Vanzelfsprekend is de 3 Crossback qua internetmogelijkheden helemaal bij de tijd (onder andere via de app MyDS), maar ook hier biedt hij een paar nieuwigheden voor zijn segment. Zo kan de eigenaar van de E-Tense uitvoering desgewenst een tijdje een exemplaar met verbrandingsmotor bij DS huren als hij van plan is (snel) langere afstanden af te leggen.

‘Smart Access’ zorgt ervoor dat je de auto kan starten via de eerdergenoemde app, maar ook dat je de 3 Crossback kan vrijgeven aan (maximaal 5) vrienden of familieleden zonder dat je in de buurt hoeft te zijn. Dat ‘vrijgeven’ kan in stappen: alleen de kofferruimte, het hele interieur en ook starten/rijden. Qua rij hulpsystemen biedt de DS autonoom rijden op niveau 2, met onder meer een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookbewaking en een noodrem assistent bij plotselinge obstakels (deze zaken worden aangeboden onder de noemer ‘Drive Assist’). De ‘Park Pilot’ functie zorgt er voor dat parkeren een eitje is, want dat kan de 3 Crossback met deze voorziening geheel automatisch.


De verkoop van de DS 3 Crossback start april volgend jaar, maar hij zal komende maand al zijn publieksdebuut beleven op de autosalon van Genève. Daar zullen ook de prijzen bekend worden gemaakt. Reken op een instaptarief van circa 29.500 euro. De E-Tense uitvoering gaat zeker minder dan 50 mille kosten dus dat betekent stijlvol en milieuvriendelijk bijtellen tegen 4 procent. DS kan hiermee een doorbraak forceren op de zakelijke markt in Nederland; iets wat met de inmiddels alweer anderhalf jaar oude 7 Crossback niet gelukt is. Die probeert zich in een segment te wurmen waar vooral de Duitse tenoren dominant zijn. De 3 Crossback is zoals gezegd bedoeld voor het B segment, waar Alfa Romeo, BMW, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz en Volvo niet actief zijn en waar DS alleen Audi (Q2) en Mini (Countryman) op haar pad zal vinden.

Sowieso zal de 3 Crossback dankzij sympathiekere tarieven een veel bredere doelgroep kunnen aanspreken. In Frankrijk, de thuismarkt van DS, zijn B segment modellen dominant. De Peugeot 208 en Renault Clio staan al jarenlang bovenaan de verkoopstatistieken. Voor veel Fransen is een grotere auto niet perse nodig, zo lang er maar sprake is van een verrassend en wulps design plus veel luxe. Dat is met deze DS duidelijk goed gelukt. Omdat de 3 Crossback eigenlijk niet minder sportief oogt dan een hete hatchback. Tegelijkertijd geven de hoge wielkasten en de grote wielen de DS een stoere uitstraling en wordt daarmee zijn compactheid (4,12 x 1,79 x 1,53 meter) benadrukt. De 3 Crossback zal hierdoor zowel mannen als vrouwen aanspreken.

 

Comments are closed.