Nieuwe Kia Ceed GT houdt het aangenaam

0

Kia komt opnieuw met een sportieve versie van de Ceed, de GT. Niet bloedheet, maar aangenaam warm. Net als bij de vorige generatie zit onder de kap een 1,6 liter turbo motor.

Het gaat om de bekende 1.6 T-GDi unit die ook in andere modellen van Kia en in auto’s van Hyundai te vinden is. In de Ceed is hij goed voor 204 pk. Het maximum koppel bedraagt 265 Nm. Deze specificaties zijn precies hetzelfde als bij de vorige generatie Ceed GT, al is de trekkracht voortaan beschikbaar vanaf 1.500 toeren in plaats van 1.750 krukasomwentelingen. Die was er alleen met een handgeschakelde 6 versnellingsbak, maar de nieuwe editie kan ook besteld worden met een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Met 204 pk is de Ceed GT lang niet zo krachtig als de hete hatchbacks van de concurrentie zoals de Honda Civic Type R en de Renault Mégane RS. Ook de i30 N2 van zustermerk Hyundai is met zijn 275 pk sterke 2.0 T-GDi motor een stuk krachtiger. Maar voor Kia waren het realiseren van de snelste sprinttijd of het behalen van de hoogste topsnelheid geen prioriteiten.

De Ceed GT wil vooral een mild sportieve en prettig rijdende gezinswagen zijn. Er zijn weliswaar de nodige aanpassingen aan het onderstel (hij hangt 5 millimeter dichter boven het asfalt, de stuurinrichting is anders afgesteld en hij is uiteraard harder afgeveerd) maar zonder de echt ruige kantjes van de eerder genoemde paardenkrachtmonsters in het C segment. Kia zegt op deze manier (extra sportiviteit gecombineerd met maximaal comfort) het beste van 2 werelden te bieden. Onder leiding van voormalig BMW M topman Albert Biermann is hard gewerkt om de nieuwe Ceed GT een zo sportief mogelijke rijeigenschappen mee te geven met een scherp stuurgedrag en een uitstekende tractie, zonder dat de inzittenden alle kanten op stuiteren en continu worden opgejaagd door alle agressief reagerende assistentiesystemen. Want dat wordt op den duur vermoeiend. En door het aanzienlijk verbeterde onderstel is de nieuwe Ceed GT wel sneller in alle situaties dan zijn voorganger.

Uiterlijke kenmerken van de Ceed GT zijn speciale bumpers (vóór met grotere luchtinlaten) en een sportiever ogende gaasgrille die is voorzien van rode details, een donkere rand chroom en een modelspecifieke badge. Zogeheten ‘ice cube’ LED dagverlichting is geïntegreerd in de koplampunits. Onderaan de flanken zien we prominentere dorpels die zijn uitgevoerd in glanzend zwart en rood. Ook zijn er verchroomde raamlijsten. Achter de standaard 18 inch velgen met een rode naafkap zitten rode remklauwen voor de (vooraan) 3,2 centimeter grotere remschijven met een diameter van 32 centimeter. De achterbumper is voorzien van een subtiele nep diffusor en op het dak zit een spoilertje.

Het interieur is vanzelfsprekend ook sportiever aangekleed. De verschillen zitten hem vooral in de sportstoelen, het sportstuur dat aan de onderzijde afgeplat is, een zwart in plaats van grijs plafond, rode stiksels en de bekledingsmaterialen. Wie zijn Ceed GT met de optionele 7-traps automaat met dubbele koppeling bestelt, kan door middel van Drive Mode Select kiezen uit de rij modi Normal en Sport. Dankzij kleppen in de uitlaat klinkt de Ceed GT luider dan zijn reguliere broertjes.

De verkoop van de Ceed GT start pas in het eerste kwartaal van 2019. Hij wordt dan leverbaar in 8 carrosseriekleuren. Het is nog even wachten op de exacte prestatiecijfers, andere relevante specificaties en de prijzen. De vorige generatie Ceed GT kostte 38.895 euro. De prijs van de nieuwe editie zal rond de 40 mille uitkomen. Daarmee blijft de Ceed uit het vaarwater van de i30 N, die minimaal 46.495 euro moet opbrengen. Er wordt op deze manier voorkomen dat Kia en Hyundai in dezelfde vijver gaan vissen en daar zal men op het Zuid Koreaanse hoofdkantoor blij mee zijn. De productie van de Ceed GT start in november in de fabriek in het Slowaakse Žilina.

Comments are closed.