+++ Deze maand start de aanleg van de 1,2 miljard euro kostende A24 , die het verkeer in Rotterdam moet ontlasten. Onderdeel van de nieuwe Rijksweg is de 945 meter lange Blankenburg tunnel onder de Nieuwe Waterweg. Volgens de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, wordt hiermee een “missing link” in het wegennet aangelegd waarmee de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven wordt verbeterd. De weg komt tussen de A20 ten westen van Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg. Aan de noordzijde komt nog een landtunnel van een halve kilometer lang. In het gebied wordt verder 51 miljoen euro geïnvesteerd in natuur, water en recreatie en het verminderen van geluidsoverlast. Omwonenden en milieuorganisaties hebben zich lang verzet tegen de weg. Ze vrezen luchtvervuiling en geluidsoverlast. De weg moet in 2024 klaar zijn. Een deel van de kosten wordt terugverdiend door tijdelijk tol te heffen. Als dat 316 miljoen euro heeft opgebracht, stopt de tolheffing. +++
+++ BMW roept 139.000 exemplaren van de 3-serie terug in China. Volgens de markttoezichthouder zit er een defect in de airconditioning, dat na verloop van tijd opspeelt. De temperatuur in de auto kan daardoor oplopen en is er zelfs brandgevaar. Het gaat om 89.000 auto’s die tussen 2005 en 2011 in China zijn geproduceerd en 50.000 geïmporteerde wagens. BMW gaat ze allemaal nakijken en waar nodig kosteloos repareren. De Duitse autobouwer is in China actief in een joint venture met het Chinese bedrijf Brilliance. De automarkt aldaar is belangrijk voor BMW, maar de resultaten staan daar onder druk door de handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten. De SUV modellen X4, X5, X6 straks de X7 komen namelijk allemaal uit een Amerikaanse fabriek. +++
+++ General Motors beschikt ondanks de verkoop van de Opel / Vauxhall divisie nog steeds over een motorenontwikkelingscentrum in het Italiaanse Turijn. Daar werden onder andere nieuwe dieselmotoren voor CADILLAC ontwikkeld. Dit luxemerk van General Motors wilde daarmee eindelijk een doorbraak op de Europese markt gaan forceren. Maar de realiteit heeft die plannen ingehaald. Door de sterk dalende vraag oliegestookte auto’s hebben de Amerikanen de stekker uit het project getrokken. Cadillac merkchef Steve Carlisle meldt dat de ontwikkeling van 4 en 6 cilinder dieselmotoren voor personenwagens “is bevroren”. Het luxemerk gaat zich voortaan op elektrificatie toeleggen. Cadillac leidt momenteel een vegeterend bestaan in Europa. Hadden dieselversies van onder andere de XT5 daar verandering in kunnen brengen? Misschien, maar we moeten niet vergeten dat dit motortype bij Infiniti niet geleid heeft tot een wezenlijk grotere populariteit in Europa. Blijkbaar is er meer voor nodig om als premiummerk serieus genomen te worden. Cadillac is gelukkig zo wijs om zich te richten op het verstevigen van haar marktpositie in Noord Amerika, China en het Midden-Oosten. Daar valt voor het General Motors merk veel meer verkoopvolume te genereren, met alle financiële voordelen van dien. Met diepere zakken zou Cadillac in een later stadium dan alsnog de aanval op de Europese markt kunnen openen, maar dan niet met diesels maar met elektrische modellen. Dan leven we echter al ver in de jaren twintig. General Motors zegt dieseltechniek overigens nog niet definitief vaarwel. Met name voor de grote pick-up modellen is het een interessante motoroptie (gunstige koppelkarakteristiek, laag verbruik). +++
+++ De Europese Commissie stelt een formeel onderzoek in naar mogelijke kartelvorming tussen de DUITSE autoconcerns BMW, Daimler en de Volkswagen Groep. Die worden ervan verdacht afspraken te hebben gemaakt om concurrentie uit de weg te gaan op het gebied van emissiereducerende technologie. Daarbij werd mogelijk afgesproken elkaar niet te concurreren bij de ontwikkeling en introductie van technologie voor het verminderen van uitstoot. Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) zegt: “Als dit waar blijkt te zijn, hebben deze geheime afspraken er mogelijk voor gezorgd dat consumenten de mogelijkheid is ontzegd om minder vervuilende auto’s te kopen, hoewel de technologie wel beschikbaar was voor de fabrikanten”. In oktober 2017 deed de Europese Commissie in Duitsland een aantal invallen bij BMW, Daimler, Volkswagen en diens dochters Audi plus Porsche in verband met de zaak. Het gaat specifiek over de ontwikkeling en de beschikbaarstelling van SCR systemen die schadelijke uitstoot van stikstofoxiden in dieselpersonenauto’s beperken, en OPF roetfilters die schadelijke fijn stofemissie beperken in personenauto’s met benzinemotoren. De Commissie benadrukt dat het instellen van een onderzoek niet perse betekent dat de bedrijven ook daadwerkelijk regels hebben overtreden. Mocht worden bewezen dat er verboden afspraken zijn gemaakt, dan riskeren BMW, Daimler en de Volkswagen Groep forse boetes. De onderzoeken van de Europese Comissie zijn een nasleep van de emissiefraude die in september 2015 aan het licht kwam bij het autoconcern uit Wolfsburg. Later bleken diverse andere fabrikanten ook gebruik te maken van technieken die de uitstoot onder testomstandigheden kunstmatig verminderde. +++
+++ Langzaam maar zeker ontstaat er een volwaardige markt voor tweedehands volledig ELEKTRISCHE auto’s. Uit een Europese analyse van AutoScout24 blijkt dat 6 van de 10 elektrische occasions voor minder dan 20.000 euro wordt aangeboden in zowel Europa als in Nederland. Volgens de analyse van het autoportaal wordt er het meest gezocht naar de Hyundai Ioniq. In Nederland zoekt men vooral een tweedehands Opel Ampera-e. Dat die laatste uiterst schaars is, moge duidelijk zijn. De Opel Ampera-e is nog niet zo lang op de markt en er zijn flinke levertijden. Een tweedehands exemplaar dat op Autoscout24 is met een vraagprijs van ruim 47.000 euro amper goedkoper dan een nieuwe. De gemiddelde prijs van de meest gezochte elektrische auto’s in Europa ligt evenwel beduidend lager. Zo wordt er voor een Hyundai Ionic bijna 33.000 euro gevraagd. Van de relatief veel verkochte Renault Zoé is de prijs gemiddeld nog geen 15 mille. Tesla blijft veruit de duurst: gemiddeld worden de modellen van dit merk op AutoScout24 aangeboden voor 74.731 euro. Wat opvalt aan de top5 van populairste elektrische occasions in Europese landen is dat die van Renault (Zoé en Twizy) zeer gewild zijn. Ook de elektrische Smart is populair. Het parkeergemak, de lage wegenbelasting en gunstige verzekeringskosten maken deze compacte auto’s aantrekkelijk. +++
+++ Michael Manley, de opvolger van Sergio Marchionne als topman van FIAT CHRYSLER Automobiles, komt nog voor het eind van deze maand met een eigen plan voor een nieuwe managementstructuur bij de autofabrikant. Dat heeft bestuursvoorzitter John Elkann meegedeeld tijdens een speciale aandeelhoudersvergadering in Amsterdam. Die was nodig om de benoeming van Manley te bevestigen. Manley was, voorday hij eind juli plotseling werd gepromoveerd tot topman van Fiat Chrysler, directeur van Jeep en Ram; de 2 merken die een grote rol spelen in de eerder dit jaar nog door Marchionne zelf onthulde toekomststrategie voor het autoconcern. “Hij wil zijn eigen stempel op de onderneming drukken en komt daarom eind deze maand met plannen voor het management”, aldus Elkann, een telg uit de Agnelli familie die ook bestuursvoorzitter is bij Ferrari. Over de voorgenomen afsplitsing van de onderdelendivisie Magneti Marelli is verder niets meegedeeld, zo bericht Automobiel Management. +++
+++ FORD zal niet voldoen aan de oproep van president Donald Trump om de Focus voor de Amerikaanse markt voortaan in de VS zelf te bouwen. Het plan was om het model te importeren vanuit China, maar de handelsoorlog (meer concreet de invoerheffing van 25 %) heeft roet in het eten gegooid. Trump zei toen: “Mooi, dan kan de Focus nu dus uit een Amerikaanse fabriek komen. Dan hoeft Ford geen heffing te betalen”. Maar het merk met de blauwe ovaal stelt dat het model dan veel te duur zou worden. Bovendien ziet Ford gaan toekomst meer voor ‘lage’ modellen (met uitzondering van de Mustang). Van de Focus kunnen in de Verenigde Staten hooguit 50.000 exemplaren per jaar verkocht worden. Dit betekent dat alleen productie in een lage lonen land als China dan haalbaar is. Nu export naar de Verenigde Staten door de handelsoorlog niet meer mogelijk is, ziet Ford helemaal af van verkoop van de Focus op de Amerikaanse markt. Voor Europa heeft het conflict dat Trump met China heeft overigens geen gevolgen. De Europese versie van de Focus komt uit een fabriek in Duitsland. +++
+++ JAGUAR LAND ROVER gaat over op een 3-daagse werkweek. Op die manier wil het bedrijf, dat te kampen heeft met tegenvallende verkopen, overproductie voorkomen. De fabriek van Jaguar Land Rover in het Engelse Castle Bromwich draait tot eind dit jaar nog maar 3 dagen per week. Met name de vraag in het Verenigd Koninkrijk naar dieselmodellen is zwak als gevolg van het teruglopende consumentenvertrouwen en de extra heffingen die de Britse regering in Londen heeft ingevoerd na het emissieschandaal op oliegestookte auto’s. Van de 2.000 werknemers in Castle Bromwich zal de helft worden geraakt door de arbeidstijdverkorting. Niemand zal minder loon krijgen. Naast de tegenvallende vraag naar diesels wordt ook de Brexit genoemd als mogelijke oorzaak voor de teruglopende verkoop van Jaguar Land Rover. Topman Ralf Speth waarschuwde in juli al dat er in het Verenigd Koninkrijk €90 miljard aan investeringen worden geschrapt als er geen handelsakkoord met de Europese Unie komt. +++
+++ Justitie in de Verenigde Staten doet onderzoek naar Tesla topman Elon MUSK . De zaak draait om een tweet waarin de ondernemer zei dat hij zijn bedrijf van de beurs wilde halen en de financiering daarvoor al rond had. Bronnen hebben tegen persbureau Bloomberg gezegd dat de handelswijze van de Tesla topman mogelijk neerkomt op fraude. De aandelenkoers van de autofabrikant werd door de melding van Musk sterk beïnvloed. Het onderzoek is kort na de berichten van begin augustus gestart en bevindt zich nog in de beginfase. Het duurt vaak maanden voordat überhaupt besloten wordt of er een aanklacht volgt. De Amerikaanse beurswaakhond SEC is ook een onderzoek begonnen en heeft een dagvaarding gestuurd om informatie van Tesla te krijgen. Dit onderzoek zou al vóór de tweets van Musk zijn begonnen en zich aanvankelijk op misleidende uitlatingen over productiecijfers richten. Musk heeft zijn plannen om Tesla van de beurs te halen inmiddels afgeblazen. Overigens heeft de Tesla topman ook op een andere manier de Amerikaanse justitie achter zich aan. Een Britse duiker heeft Musk aangeklaagd voor laster, omdat die hem “pedofiel” noemde vanwege zijn aandeel in een veelbesproken reddingsactie in Thailand. Vernon Unsworth beschuldigt de Tesla topman van laster, zo blijkt uit rechtbankdocumenten. De duiker eist bij de rechtbank in Los Angeles onder meer een schadevergoeding van ruim €64.000 euro. Musk heeft herhaaldelijk uitgehaald naar de Brit, die dit jaar een belangrijke rol speelde bij de redding van een groep kinderen uit een grot in Thailand. De Tesla topman bood destijds een miniduikboot aan voor de reddingsoperatie. Unsworth zei vervolgens tegen CNN dat de inzet van zo’n machine geen enkel nut zou hebben. Hij noemde het aanbod van Musk een ”PR stunt”. Daarna maakte de Tesla topman de redder op Twitter uit voor ”pedofiel”. Ook noemde hij het verdacht dat een Brit in Thailand woont. Musk zei later de uitbarsting te betreuren, maar schilderde Unsworth vervolgens toch weer af als ”kinderverkrachter” in een e-mail aan een verslaggever. +++
+++ NISSAN brengt in 2020 een aangepaste versie van de Leaf op de markt. Momenteel heeft dit model een batterij van 40 kWh, die goed is voor een rij bereik van 270 kilometer (volgens WLTP norm). Over 2 jaar wil de Japanse autobouwer echter een versie met een grotere actieradius op de markt brengen. De zogeheten Long Range of ‘e-Plus’ uitvoering krijgt een batterij van 60 kWh, waarmee een aanzienlijk grotere actieradius mogelijk is. +++
+++ PSA wil meer geld verdienen op de occasionmarkt. Het Franse concern wil de winstgevendheid van de divisie die actief is op de markt voor tweedehands auto’s in de periode tot 2021 verviervoudigen. PSA (bekend van de merken Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall) wil zowel meer occasions verkopen als de winst per exemplaren fors vergroten. Marc Lechantre, verantwoordelijk voor de occasionverkoop, vertelt dat het Franse bedrijf dit jaar 600.000 tweedehands voertuigen aan de man zal brengen. Dat moet in 2021 zijn gestegen naar 800.000 stuks. Samen met een grotere marge per auto zou de winstgevendheid van de occasiondivisie in 5 jaar (gerekend vanaf 2016) factor 4 groter moeten worden. In de afgelopen jaren kocht PSA onder meer occasionverkoopsite Aramisauto, dat later op zijn beurt weer Cardoen overnam. De ambities zijn onderdeel van het strategisch plan ‘Push to Pass’ dat PSA in 2016 presenteerde. +++
+++ RAM , het bedrijfswagenmerk van Fiat Chrysler, krijgt een middenformaat pick-up. Die komt onder de grote Amerikaanse modellen in het gamma. Voor het nieuwe model zal er gebruik worden gemaakt van onderdelen van Jeep. Dit merk ontwikkelt momenteel een pick-up versie van de Wrangler. Die gaat opereren in het segment van de Chevrolet Colorado en de Ford Ranger. RAM krijgt dus ook een voor Amerikaanse begrippen compacte pick-up. Net als de Jeep krijgt dit model een ladderchassis. De nieuwe pick-up van RAM komt in de tweede helft van 2020 op de markt. De auto wordt naast de Jeep gebouwd in de Wrangler fabriek in Toledo, Ohio. +++