What’s in a name: test Cupra Ateca

0

Waarom de korte test?

Seat wil het hogerop. Onder eigen label zet het daarvoor de Tarraco in; een 7-persoons SUV die in 190 pk sterke 2.0 TSI 4Motion Xcellence automaatuitvoering zo’n 52 mille gaat kosten. Maar daarmee is de koek nog niet op. In navolging van DS en Polestar is Cupra nu gepromoveerd tot apart merk. De typeaanduiding kennen wij van superhete Seat modellen, maar als zelfstandige entiteit is er meer aandacht voor verfijning en raffinement. Het debuutmodel is een ultrasnelle, maar ook gedistingeerde versie van de Ateca.

Wat voor auto is het?

De Cupra Ateca heeft de 300 pk / 400 Nm variant van de 2.0 TSI motor onder de kap; dezelfde krachtbron die in de nagelnieuwe Audi SQ2 is te vinden. Seat zegt hiermee een gat in de markt te hebben. Immers, in het C segment is er geen enkele ander volumemerk dat zo’n krachtige SUV biedt. De Peugeot 3008 Hybrid4 biedt weliswaar ook 300 pk, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde. Alleen de premiummerken bieden dergelijk krachtige SUV modellen aan. De eerder genoemde Audi SQ2 is daar een voorbeeld van, maar ook de BMW X2 M35i, de Jaguar E-Pace P300 S en de toekomstige Mercedes-AMG GLA 35. Hun premiumstatus betekent echter een veel hoger prijskaartje. Zo kost de genoemde Brit liefst 85.100 euro. Autointernationaal.nl verwacht dat de Cupra Ateca de financiële schade beperkt houdt tot 58 mille.

Kort door de bocht kan je de Cupra Ateca beschouwen als een 300 pk sterke Leon met hoge carrosserie en vierwielaandrijving. Een dergelijk model had Seat onder eigen label kunnen aanbieden voor circa 54 mille, zo leert een snelle rekensom. Maar door het model als Cupra Ateca te verkopen, kunnen de Spanjaarden er dus 58.000 euro voor vangen. Dat betekent een leuke winstmarge. Tenminste, als de beoogde doelgroep (autoconsumenten die welvarender zijn dan de doorsnee Seat klant) bereid zijn om daarvoor hun knip te trekken.

Er is bewust gekozen voor de Ateca als debuutmodel. Zijn carrosserievorm (SUV) is immers zeer gewild. Zou Cupra als eerste een hoogwaardige versie van de Ibiza geïntroduceerd hebben, dan zou de reactie een stuk lauwer geweest zijn. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Ford Fiesta Vignale. Die is weliswaar niet bijzonder krachtig, maar de consument haalt er wel zijn schouders over op. En dat had een minder hoge prijsstelling (lees: winstmarge) mogelijk gemaakt. Overigens valt niet uit de sluiten dat Hyundai op afzienbare termijn met een N versie van de Kona komt. De combinatie van 275 pk met een compactere, lichtere carrosserie betekent een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met dat van de Cupra Ateca.

En hoe snel is de Cupra Ateca dan wel niet? Volgens Seat zit de 1.632 zware SUV in 5,2 seconden op 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 245 km/u. De bekende 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling is standaard, evenals intelligente 4Drive vierwielaandrijving en adaptieve dempers (Dynamic Chassis Control genaamd). De bijbehorende software is aangepast en biedt nu ook een Cupra modus. De grondspeling is met 20 mm verlaagd en Seat monteert stijvere veren. Vink je het Performance Pack aan, dan krijg je 18 inch remschijven van Brembo.

Uiterlijke kenmerken van de Cupra Ateca zijn een specifiek logo, een gewijzigde grille, een achterbumper met ruimte voor een diffusor en 4 uitlaatpijpen, glanzend zwarte carrosserieaccenten en 19 inch ‘diamant’ velgen. Binnenin tref je nog meer Cupra badges aan, met Alcantara bekleed meubilair, aluminium pedalen, een digitaal instrumentarium en lederen bekleding voor zowel het stuur als de pookknop. Tegen meerprijs kan je kuipstoelen krijgen. Gelukkig heeft Seat afgezien van een virtuele versterker van het uitlaatgeluid.

Is het wat?

Appels vallen niet ver van de boom. In het geval van de Ateca betekent dit bovengemiddeld goede rijeigenschappen; of er nou Seat of Cupra op de grille staat. Helaas betekent het ‘appels en boom verhaal’ ook een veercomfort waarover je niet naar huis hoeft te schrijven. In Comfort modus is de absorptie van oneffenheden acceptabel, maar in een sportievere setting is het al snel niet leuk meer. De 19 inch wielen zijn een potentiële bron van onrust. Al met al rijdt de Cupra net zo als een gewone Ateca, maar dan met een lekkere shot extra vermogen. De besturing reageert direct op commando’s en met de juiste onderstelsetting kan je overhellen van de hoge en zware carrosserie binnen de perken houden.

Er kon ook even met de Cupra Ateca gereden worden op het circuit. Daar toont de Spanjaard zijn enthousiasme en is de mate waarin hij grip probeert te houden beslist fanatiek, maar hij maakt ook direct duidelijk niet voor dergelijke exercities ontwikkeld te zijn. Daarvoor zit zijn hoge en zware carrosserie hem te veel in de weg. Dat is niet iets om voor te schamen, want zo’n beetje elke SUV heeft daar last van. De Cupra Ateca is gevoelig voor onderstuur en je hoeft er weinig moeite voor te doen om de remmen te overvragen. De motor sleurt weliswaar gretig aan de SUV, maar de vermogenafgifte is te lineair om voor sensaties te zorgen. Ook voelt de Cupra Ateca langzamer aan dan je op basis van de sprinttijd (5,2 seconden) zou verwachten. Al met al laat het prestatieniveau je wat koud, ook omdat je er weinig van merkt dat tot 50 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen gestuurd kunnen worden.

70%
70%
Awesome

CONCLUSIE

De Cupra Ateca is een vermakelijke auto. Hij is in zekere zin de BMW X3 M, Range Rover Sport SVR of Porsche Macan Turbo voor de gewone man. Dat hij niet echt hardcore is, komt zijn karakter als snelle allrounder alleen maar ten goede. Hij kan alles wat de Seat Ateca kan, maar dan sneller. Toch levert dat niet evenredig meer vermaak op.

De vraag is of de consument voor 300 pk ook meer geld (58 mille) wil betalen. Seat denkt van wel en kijkend naar de populariteit van SUV modellen in het algemeen, is de kans niet groot dat de plank compleet misgeslagen wordt. Maar aan het eind van de dag blijft het gewoon een Ateca: een praktische, voldoende ruime (de kofferbak heeft een capaciteit van 485 liter) en sympathieke auto die als 190 pk sterke FR inclusief dezelfde DSG automaat en 4Drive vierwielaandrijving niet meer dan 47.800 euro hoeft te kosten.

Zit je graag voor een dubbeltje op de eerste rang, dan klinkt de Cupra Ateca niet als een aanlokkelijke aanbieding. Maar van Ellie Lust weten we dat een pannenkoek heeft 2 kanten heeft. En de chocoladezijde is dat de Cupra Ateca voor premiumbegrippen helemaal niet duur is. Geef je de genoemde 58 mille bij de Audi dealer uit, dan rij je in de SQ2 een klasse kleiner. Dus misschien heeft Seat toch wel een gat in de markt ontdekt.

  • 7
  • User Ratings (12 Votes)
    5

Comments are closed.