Autoverkopen Europa: Opel tijdelijk aan kop

0

De verkoop van personenauto’s is in Europa in september met 23,4 procent afgenomen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Er gingen 1.123.184 exemplaren over de toonbank.

Volgens de branchevereniging van Europese autofabrikanten ACEA werd de verkoopdaling voornamelijk veroorzaakt door de inwerkingtreding van de WLTP cyclus; de strengere emissietests waardoor er in augustus een piek in de registratiecijfers viel waar te nemen van 29,8 procent. Auto’s die niet volgens de nieuwe WLTP methode zijn getest en zijn aangemeld voor de restantregeling, konden in Europa nog tot 1 september onder de oude NEDC regeling worden geregistreerd. Om deze reden werden registraties die bedoeld waren voor september naar voren gehaald. Dat zorgde in augustus dus voor een enorme impuls. Maar in september daalden in praktisch alle lidstaten de autoverkopen. Alleen in Bulgarije en Kroatië werd er geplust (respectievelijk 8,5 en 3,3 procent). In Nederland daalde de verkoop met 16,7 procent tot 29.527 exemplaren. De grootste dalers zijn Oostenrijk (-41,8 procent), Duitsland, (-30,5 procent), Luxemburg (-34,6 procent), Roemenië (-73 procent) en Zweden (-39,7 procent). In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk namen de verkopen met respectievelijk 12,8 en 20,5 procent af.

Kijken we naar de eerste 9 maanden van dit jaar, dan valt wel verkoopresultaat nog wel positief uit. In die periode werden er 12.304.711 personenauto’s verkocht, hetgeen 2,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook in Nederland was er in de eerste 9 maanden van het jaar sprake van groei en wel van 11,3 procent (359.381 registraties).

MerkMA 9/18MA 1-9/18MA 1-9/17MA 9/17
Opel/Vauxhall7,3%5,7%6,2%6,3%o
BMW7,2%5,0%5,2%5,9%o
Mercedes-Benz7,2%5,3%5,7%6,2%o
Ford7,1%6,3%6,7%6,4%o
Volkswagen6,7%11,3%10,8%10,7%o
Peugeot6,5%6,1%5,8%5,2%+ +
Renault5,8%7,2%7,1%6,5%o
Toyota5,7%4,6%4,4%4,3%+ +
Kia4,4%3,1%3,0%3,2%+ +
Hyundai4,2%3,5%3,3%3,6%+ +
Skoda4,2%4,6%4,5%4,5%o
Fiat4,0%4,7%5,2%4,5%– –
Nissan3,2%3,3%3,8%4,4%– –
Citroën3,1%3,8%3,7%3,1%+
Audi2,8%5,0%5,3%5,4%– –
Dacia2,7%3,3%3,0%2,4%+ +
Volvo2,5%1,9%1,9%1,9%+
Seat2,0%3,0%2,5%2,2%o
Mini1,9%1,3%1,3%1,7%+
Land Rover1,4%0,8%1,0%1,3%o
Honda1,1%0,9%0,9%1,1%o
Jaguar1,0%0,5%0,5%0,6%+
Jeep0,9%1,1%0,7%0,7%+ +
Smart0,7%0,6%0,6%0,6%+
Lexus0,5%0,3%0,3%0,4%+
Lancia/Chrysler0,3%0,3%0,4%0,3%
Alfa Romeo0,3%0,6%0,5%0,5%o
DS0,3%0,3%0,3%0,3%o
Porsche0,2%0,5%0,5%0,4%
Maserati et al.0,1%0,1%0,1%0,1%o

De Volkswagen Groep verkocht in september liefst 47,8 procent minder auto’s in dezelfde maand vorig jaar, namelijk 178.201 exemplaren, maar staat op jaarbasis (saldo eerste 9 maanden) toch op een plus van 5,1 procent. De PSA Groep zag haar afzet met 8,0 procent dalen. Dat was aanzienlijk minder dan het marktgemiddelde, waardoor dit concern in september aan kop ging. Op merkniveau voert diens dochter Opel / Vauxhall de lijst aan dat 81.741 auto’s aan de verkoopcijfers bijdroeg. De PSA Groep verkocht 201.505 personenwagens. Dat is afgerond 27.000 exemplaren meer dan de merken uit de Volkswagen stal. De derde podiumplek op concernniveau was voor de BMW Groep dat met haar hoofdmerk direct achter Opel eindigde. Samen met Mini wist zij in september 102.115 auto’s in Europa te slijten. Dat waren er 8,8 procent minder dan vorig jaar.

De Renault Groep, dat haar verkopen vergeleken met vorig jaar september met 26,9 procent zag dalen, komt pas op een vierde plaats met 96.426 exemplaren. Het Daimler concern wist de schade beperkt te houden tot 12,0 procent en kwam uit op 97.975 registraties. Mercedes was in september op merkniveau goed voor brons (dus achter Opel en BMW). De zesde positie op concernniveau is ondanks een terugval van 13,5 procent voor Ford. Het merk met de blauwe ovaal was goed voor 79.350 stuks, gevolgd door het Toyota concern dat 68.826 auto’s verkocht en daarmee nauwelijks terrein verloor. Fiat Chrysler Automobiles eindige op de 7de plek met 61.882 registraties; een daling van 3,14 procent die deze speler daarmee wat klappen betreft direct na de Volkswagen Groep plaatst. Nissan zag zijn verkopen met 43,8 procent afnemen. Groeiers waren in september Jaguar (+37,8 procent), General Motors (+7,4 procent), Kia (+4,3 procent), Volvo (+3,1 procent).

Doordat de verkoopresultaten in september sterk verstoord werden door de WLTP perikelen, is het beter om te kijken naar het jaarsaldo van de eerste 9 maanden. Dan zien wij dat Volkswagen (inclusief haar dochters Seat en Skoda) zich nergens zorgen over hoeft te maken. Peugeot, Toyota, Hyundai, Kia, Dacia en Jeep staan structureel op winst. Zorgwekkend is wel de situatie bij Fiat waarvan de concurrentiekracht even vertrouwenwekkend is als de staat van de Italiaanse infrastructuur. Het merk verliest gestaag terrein. Op concernniveau kan dan nog enigszins gecompenseerd worden door Jeep, maar wie goed naar de cijfers kijkt, ziet dat ook hier de groei afneemt (in september was er zelfs sprake van een afzetverlies). Tegelijkertijd is Alfa Romeo hard op weg om verkooptechnisch een kopie van Maserati te worden: de afzetstijging is allesbehalve duurzaam. De rol van Fiat Chrysler Automobiles in Europa dreigt op deze manier verder te marginaliseren. Een sterke volumeproducent is het al lang niet meer.

Schrale troost voor Fiat is dat ook Nissan grote verkoopproblemen heeft. Dit merk wacht te lang met het aflossen van de Juke en betaalt daar nu de rekening voor. Met stuntprijzen voor de Micra en Qashqai probeert Nissan de verkoopschade beperkt te houden, maar dat lukt onvoldoende en het is sowieso slecht voor het merkimago.

Comments are closed.