Chinees alternatief voor Tesla: test Nio ES8

0

Waarom de korte test?

Het succes van Tesla inspireert. Overal ter wereld worden initiatieven ontplooid door startende ondernemingen om óók een elektrische luxe zakenauto op de markt te brengen. In China probeert Nio zijn Amerikaanse concurrent in de wielen te rijden. Op de beurs van Wall Street is men evenwel niet erg onder de indruk van dit plan, want daar heeft het jonge bedrijf aanzienlijk minder geld opgehaald dan gehoopt: 6,4 miljard dollar terwijl er was uitgegaan van 20 miljard dollar.

Komt de tegenvallende waardering van Nio door onvoldoende vertrouwen in het debuutmodel van dit startende automerk, de ES8? Het betreft een grote cross-over annex SUV met optioneel 7 zitplaatsen, oftewel een rechtstreeks antwoord op de Model X van Tesla. Maar het Chinese Nio zal ook de Audi e-Tron, de Jaguar I-Pace en de Mercedes-Benz EQ C op zijn pad vinden.

Wat voor auto is het?

Van de ES8 zijn in het derde kwartaal in China 3.268 exemplaren afgeleverd. Daarmee slaat de Nio beter aan dan verwacht, want er was gerekend op 2.900 à 3.000 verkopen. Dit betekent dat het jonge bedrijf naar eigen zeggen op koers ligt om voor de tweede helft van 2019 minimaal 10.000 exemplaren van de ES8 af te leveren. Wat ook bemoedigend is, is het feit dat in september de verkoop van Nio 58 procent boven het resultaat van augustus uitkwam (1.766 klanten). De startende onderneming zegt inmiddels meer dan 17.000 orders voor de ES8 op zak te hebben.

In de zomer van 2019 zal door Nio een tweede model gelanceerd worden, de ES6. Dat is een 5-persoons cross-over. Die gaat qua prijs concurreren met de Tesla Model 3. De ES8 onderscheidt zich dus niet qua carrosserievorm van andere luxe elektrische zakenauto’s, maar wel met de mogelijkheid om het batterijenpakket in korte tijd te wisselen. Daarmee kunnen lange oplaadtijden worden vermeden. Zal Nio, dat in de Formule E reeds praktijkervaring opgedaan heeft, met deze innovatieve techniek de markt voor elektrische auto’s op zijn kop zetten?

De ES8 is met 5,022 meter bijna even lang als de Tesla Model X. De carrosseriebreedte bedraagt 1,96 meter. De ES8 is ontworpen in Duitsland en heeft een luchtweerstand coëfficiënt van slechts 0,29. Het plan van Nio is om in onze marktregio (Europa) binnen 2 jaar te beginnen met de verkoop. De actieradius van de ES8 (350 kilometer volgens NEDC norm) is niet bijzonder, zeker niet in vergelijking met de duurste modellen van Tesla, maar wisselen van het batterijenpakket neemt slechts 3 minuten in beslag. Indien een snel laadstation wordt bezocht, zit de accuset na 90 minuten weer helemaal vol. Bijladen voor 80 procent neemt minder dan 1 uur in beslag. Nio biedt de optie aan om het batterijenpakket te huren in plaats van samen met de ES8 te kopen.

Is het wat?

Dankzij 2 elektromotoren (op elke as 1 exemplaar) biedt de ES8 intelligente vierwielaandrijving. In combinatie met de mogelijkheid om, bij vergrootte grondspeling, door 40 centimeter diep water te waden, zou de Nio zich zodoende ook (enigszins) in het terrein moeten kunnen redden. De adaptieve luchtvering zorgt over het algemeen voor een goed comfort, zelfs met de 21 inch wielen van de zogeheten Founders Edition, de geteste debuutuitvoering. Op hogere snelheid verkleint de ES8 de grondspeling om zo de rijstabiliteit te vergroten. En in parkeerstand kan hij nog verder door zijn wielen zakken om het in/uitladen van zware voorwerpen te vergemakkelijken.

Dankzij het enorme motorvermogen (650 pk) en koppel (840 Nm) biedt de ES8 prestaties van sportwagenniveau. Je zit in 4,4 seconden op 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Omdat een transmissie ontbreekt, is er ook geen selectiepook. Met een schakelaar op de middenconsole bepaal je of je vooruit of achteruit wil. Verder is er een aparte knop voor de parkeerstand. Bij een normaal tempo is de ES8 zeer stil en ben je geneigd te vergeten hoe krachtig de Chinese cross-over is. De rust aan boord wordt bij lage snelheid alleen verstoord door een UFO-achtig waarschuwingsignaal voor voetgangers.

De besturing voelt in eerste instantie licht aan, maar voor Chinese begrippen is de werking van de installatie erg lineair; het is Nio gelukt om wat dit betreft dicht bij de Europese standaard te komen. Anders dan bij andere elektrische auto’s kan je de mate van remgeneratie niet bepalen. De standaard setting is tamelijk stevig: haal je voet van het gaspedaal en de ES8 vertraagd snel naar circa 10 km/u. Dit betekent dat je in de stad slechts zelden het rempedaal hoeft te gebruiken.

Nio heeft à la Apple de productie uitbesteed: de ES8 wordt gebouwd door JAC Motors die voor dit doel een nieuwe fabriek heeft gebouwd. De afwerking van de Nio is van vertrouwenwekkend hoog niveau. Alle carrosseriepanelen zijn solide gemonteerd met kieren waar Tesla nog wat van kan leren. In het interieur zijn zal van premium materialen te vinden, zoals Nappa leer. Niet alleen het meubilair is hiermee bekleed, maar ook het dashboard en de bovenste helft van de deuren. Het opvallendste detail van de cabine van de ES8 is de afwezigheid van een dashboardkastje. Nio kon hierdoor plek creëren voor een uitklapbare voetensteun voor de voorpassagier. De betreffende zetel kan ook relatief naar achteren worden geschoven; uiteraard gebeurt dit electrisch. Bijkomend voordeel is dat de voorpassagier makkelijk oogcontact kan maken met achterin zittende kinderen (voor een corrigerende blik bijvoorbeeld).

Anders dan in veel zogenaamde 7-persoons SUV modellen, kunnen volwassenen in de ES8 op de derde rij goed zitten. De hoeveelheid hoofdruimte houdt weliswaar niet over, maar het comfortniveau is daar heel behoorlijk. Zijn de achterste zetels niet nodig, dan kunnen die keurig worden opgeborgen in de wagenbodem en kan er geprofiteerd worden van extra bagageruimte.

Functies als de massagestand van de stoelen en de airconditioning kunnen met de stem worden geactiveerd. ‘Aanspreekpunt’ is Nomi, een rond schermpje dat bovenop het dashboard is gemonteerd en dat zichzelf richting de bestuurder of bijrijder kan draaien; afhankelijk van wie haar aanspreekt. Momenteel verstaat zij evenwel alleen Chinees. Ook is Nomi nogal eenkennig in hoe zij aangesproken wenst te worden, maar goed, dat past misschien wel bij een auto uit een ondemocratisch land. Volgens Nio beschikt de ES8 ook over hardware waarmee hij deels autonoom kan rijden, maar de benodigde software is nog niet klaar. Klanten ontvangen die in een later stadium ‘via de lucht’.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De ES8 kost omgerekend circa 85.000 euro (inclusief batterijpakket). Daarmee is hij vrijwel even duur als de Audi e-Tron en de Jaguar I-Pace, en ruim 10 procent goedkoper dan de Tesla Model X. De test leerde dat er geen enkele aanleiding is om aan te nemen dat de ES8 een inferieur product is. De Nio ziet er gedistingeerd uit en heeft een overtuigende premium uitstraling. De ES8 lijkt er helemaal klaar voor te zijn om de strijd met de eerder genoemde concurrenten (en met de in 2020 te introduceren BMW iX3) aan te gaan.

Steen in de schoen is evenwel de beperkte actieradius. Nio heeft de ES8 weliswaar voorzien van een verwisselbaar accupakket, maar zolang er nog geen dicht netwerk is waar de batterijenset kan worden vervangen, heb je daar in de praktijk niks aan. Er zal veel geld moeten worden geïnvesteerd in de hiervoor benodigde infrastructuur. Geld dat er, na de tegenvallende beursintroductie, wellicht niet is.

  • 8
  • User Ratings (9 Votes)
    8

Comments are closed.