Nieuwe Land Rover Defender is in aantocht

0

Op deze beelden zie je een prototype van de nieuwe Defender. Stevig gecamoufleerd weliswaar, maar de foto’s maken duidelijk dat Land Rover al erg ver is met de ontwikkeling. Volgend jaar gaat hij in productie.

Dat het hier niet om heuse spionagefoto’s gaat, bewijst het opschrift ‘#Best4x4xfar’. Land Rover maakt daarmee duidelijk deze beelden graag met de buitenwereld te willen delen. De verspreiding van de foto’s is de aftrap van een plaagcampagne waarvan ongetwijfeld nog vele afleveringen zullen volgen.

De nieuwe Defender is de opvolger van één van de meest iconische terreinwagens ooit. Begin 2016 kwam er een einde aan de productie van het uit 1948 stammende oermodel. Land Rover kondigde toen al een opvolger aan, maar die liet/laat dus even op zich wachten. Op de foto’s is te zien dat de nieuwe Defender de hoekige en robuuste vormen en merk karakteristieke stylingelementen (zoals de aan de zijkant scharnierende achterdeur en luchtopeningen in de voorspatborden) combineert met de moderne designtaal. De motorkap is opvallend vlak, de wielkasten zijn relatief breed en de verlichting aan de voorkant wordt vrij plat. Ook de grille is bescheiden. De verticale, rechthoekige achterlichten zijn klein, net zoals bij het oermodel.

Onderhuids is er sprake van compleet nieuwe techniek, al zal Land Rover intensief gebruik maken van componenten van bestaande modellen, waaronder die van de Discovery en diens modulaire platform. Dit betekent dat de starre achteras noch het ladderchassis terugkeren, maar dat de Defender anno 2019 een zelfdragende (aluminium) carrosserie krijgt met onafhankelijke achterwielvering. Reken op een instapprijs van circa 80.000 euro. Land Rover kan de prijs relatief scherp houden door de nieuwe Defender te produceren in haar nieuwe fabriek in Slowakije.

De nieuwe Defender zal leverbaar worden met korte en lange wielbasis. Op de foto is de 5-deurs versie te zien. De uitvoering zonder achterportieren krijgt een kortere wielbasis. Daarnaast is er sprake van een pick-up versie. Land Rover belooft terreinkwaliteiten die superieur zijn aan het oermodel. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden, zal er ook voor het onderstel intensief gebruik worden gemaakt van aluminium.

Tegenwoordig is hybride technologie een must dus een dergelijke uitvoering zal zeker onderdeel uitmaken van het gamma. Een benzinemotor fungeert daarbij als basisunit. Land Rover gaat de nieuwe Defender waarschijnlijk aanbieden met zowel milde als stekker hybride techniek. De eerste krijgt een 48 volt systeem. Daarnaast wordt er in de wandelgangen gesproken van een SVR versie, als antwoord op de Mercedes-AMG G klasse. Die gaat door de Special Vehicle Operations (SVO) divisie ontwikkeld worden. Met name in China en Rusland is er volgens Land Rover een groot afzetpotentieel voor de Defender SVR. Ondanks deze nieuwe uitvoeringen zullen de meeste orders de komende jaren geschreven gaan worden met de 2,0 liter dieselversie.

Land Rover heeft zich in het verleden laten ontvallen dat de eerste klanten hun exemplaar in 2020 in ontvangst kunnen nemen. De onthulling van de nieuwe Defender zal al in 2019 plaatsvinden. Liefhebbers van retro look terreinwagens zullen dan aardig wat te vissen hebben, want Jeep (Wrangler), Mercedes-Benz (G klasse) en Suzuki (Jimny) vissen in dezelfde vijver. Stuk voor stuk zijn dat compleet nieuwe auto’s waarvan de verpakking nostalgische gevoelens oproept naar de tijd van weleer. Toen er nog geen Brexit in de lucht hing zeg maar.

Comments are closed.