Nieuwstelex

0

+++ Volkswagen heeft afgelopen zomer een boete van €1 miljard gekregen. Een gevolg, uiteraard, van het gesjoemel met de uitstootcijfers van zijn dieselmodellen. Maar daarmee was de kous natuurlijk niet af. Volkswagen bestaat immers uit meer dan het hoofdmerk alleen. Daarom heeft de Duitse overheid nu ook AUDI een boete gegeven. Die is iets lager dan die voor Volkswagen, maar € 800 miljoen is het nog steeds geen peulenschil. De Duitse officier van justitie die belast is met het onderzoek is van mening dat bewezen is dat 2 types dieselmotoren (EA 288 en EA 189) niet voldoen aan de homologatieregels. Bovendien werden er in de periode van 2004 tot 2018 auto’s op de markt gebracht met een ongeoorloofde softwarefunctie. Audi, wiens topman in de cel zit vanwege het dieselschandaal, heeft de boete geaccepteerd en zal geen beroep aantekenen. Daarmee is de gerechtelijke procedure van de Duitse overheid tegen Audi in elk geval wel van de baan. Het merk met de 4 ringen laat nu weten dat de boete ervoor zal zorgen dat de financiële doelstellingen van het bedrijf dit jaar niet gehaald zullen worden. Audi heeft overigens op meer dan één manier last van de gevolgen van de sjoemeldiesel affaire. Nogal wat modellen zijn tijdelijk niet leverbaar. Dat komt omdat Audi technische aanpassingen moest doorvoeren voordat die aan de vorige maand ingevoerde strengere uitstootnormen kunnen voldoen. Daarnaast is er vertraging opgetreden met het doorlopen van de certificatieprocedure voor enkele modellen die wél aan de WLTP cyclus voldoen. Afgelopen maand stortte het aantal klantleveringen van Audi dan ook ineen. De hele Volkswagen Groep had daar overigens last van. +++

+++ BMW , de Belgische metaalspecialist Umicore en de Zweedse batterijfabrikant Northvolt hebben een alliantie gesloten voor het recyclen van batterijen. Daarmee denken de 3 partijen een groot pijnpunt van de elektrische auto op te lossen. De joint venture werkt volgens een bepaald proces: Northvolt gaat batterijen leveren voor elektrische auto’s die gerecyclede materialen gebruiken en de productie moet plaatsvinden met hernieuwbare energie. BMW zal de gebruikte batterijen leveren die vervolgens in Zweden hun tweede leven moeten krijgen. Sommige exemplaren zullen voor andere doeleinden worden gebruikt. In dat geval zullen de betreffende materialen en grondstoffen teruggewonnen worden. En daar komt Umicore om de hoek kijken, een bedrijf dat ruime ervaring heeft met recycling van metalen. +++

+++ BORGWARD , beroemd geworden als Duits merk, maar nu eigendom van de Chinese truckfabrikant Foton, dat het opnieuw gelanceerd heeft, is alweer verkocht. Nu gaat een ander bedrijf uit het Aziatische land, Car Inc., gespecialiseerd in autoverhuur, zich over het label ontfermen. 55 jaar na te verdwijnen in Duitsland, had Foton (een divisie van BAIC) er weer een premiummerk van willen maken, met als verkoopstartpunt China. Met de lancering van het SUV model BX7 was er vorig jaar sprake van enig succes, aangezien er 44.000 exemplaren werden verkocht. Maar een premiummerk (her)lanceren is makkelijker dan klanten duurzaam aan jou vinden. Daar weten ze bij Alfa Romeo en Maserati alles van. In 2018 daalde de verkoop namelijk met 23,3 %, met als gevolg een verlies van 208 miljoen euro (tegenover 35 miljoen in het jaar er voor) en dat ondanks de kapitaalverhoging van 500 miljoen euro in juli 2017, die niets heeft uitgehaald. Voor Foton was dit genoeg om de handdoek in de ring te gooien en zich weer te concentreren op haar trucks. Nu mag Car Inc. zijn geluk proberen met Borgward. Het autoverhuurbedrijf heeft inmiddels 67 % van de aandelen in handen en is anders dan Foton wel bereid om nog te investeren in het automerk van weleer. Dat is voor het voortbestaan van Borgward sowieso noodzakelijk, want met alleen turbobenzine varianten red je het tegenwoordig niet meer in China. Er moet flink geïnvesteerd worden in elektrische en stekkerhybride modellen, autotypes die min of meer verplicht worden in China. Car Inc. is net als Foton nog steeds van plan om Borgward in Europa te herlanceren. In Duitsland is de verkoop inmiddels begonnen, maar daar komt het merk nog niet op de verkoopradar voor. +++

+++ Volkwagen breidt in DUITSLAND het inruilprogramma voor oude diesels uit. Eigenaren van een Seat, Skoda, Audi of Volkswagen krijgen eveneens tot 10.000 euro korting op een nieuwe auto van het concern als zij hun ‘vieze’ diesel laten slopen. Ook rijders van andere merken krijgen de premie als ze een schonere Volkswagen kopen. Het gaat om diesels die ouder zijn dan 7 jaar. Volkswagen zegt hiermee te willen voorkomen dat oude diesels worden geëxporteerd naar Oost Europa en daar nog jarenlang het milieu vervuilen. Het is volgens analisten een manier voor de geplaagde fabrikant om zich van zijn goede kant te laten zien. Volkswagen probeert het vertrouwen van de consument te herwinnen”. De autobouwer uit Wolfsburg kwam wereldwijd in opspraak na de ontdekking dat dieselmotoren bij testen alleen met behulp van sjoemelsoftware aan milieueisen voldoen. Volkswagen moest honderdduizenden auto’s naar de garage terugroepen om software te installeren die de uitstoot wel correct meet. Duitsland kwam eerder deze maand met een omvangrijk ‘dieselplan’. Eigenaren van dieselauto’s in de 14 meest vervuilde Duitse steden kunnen aanspraak maken op inruilpremies voor schone nieuwe en tweedehands auto’s. Gemiddeld is de premie 6.000 euro, aldus minister Scheuer van Verkeer. De kosten zijn voor de autofabrikanten. +++

+++ FIAT CHRYSLER verkoopt zijn divisie voor hightech auto-onderdelen Magenti Marelli. Kopers zijn investeerder KKR en auto-onderdelenmaker Calsonic Kansei. Zij maken 6,2 miljard euro over aan het Italiaans/Amerikaanse bedrijf. Het verkochte onderdeel zal verder gaan als Magneti Marelli CK Holdings. Fiat Chrysler sloot naast de verkoopovereenkomst ook een meerjarige deal met het bedrijf voor de levering van onderdelen. Marelli zal in Italië gevestigd blijven. Daarbij blijft de werkgelegenheid op peil. De auto-onderdelenmaker is goed voor jaarlijks 17 miljard euro aan omzet. Bij het bedrijf werken 65.000 werknemers wereldwijd. Geruchten over een verkoop deden eerder al de ronde. Eerder werd door Fiat Chrysler overwogen om het onderdeel naar de beurs te brengen. Maar door de huidige onzekerheden op de wereldwijde markten en meerdere winstwaarschuwingen van automakers en leveranciers werd een verkoop toch als beste optie gezien. +++

+++ Tegenvallende verkoopresultaten dwingen JAGUAR tot een herbezinning: welke auto’s wil zij in de toekomst bouwen? Eén van de plannen is om er een volledig elektrisch merk van te maken. Die transformatie moet binnen 10 jaar plaatsvinden. Dat Jaguar het over een boeg wil gooien, komt omdat de verkopen van de sedanmodellen XE, XF en XJ dalen, ondanks grote investeringen in een nieuw motorenpalet. Ook de F-Pace zit in de hoek waar de klappen vallen: dit jaar zijn er 23 % minder orders voor deze SUV dan in 2017. Het enige model waarvan Jaguar de vraag niet bij kan benen, is de elektrische cross-over I-Pace. Vandaar het transformatie idee. De XJ, die op zijn laatste benen loopt, krijgt sowieso een volledig elektrische opvolger. Daarna volgen de andere sedans, de SUV modellen en zelfs de F-Type sportwagen. Jaguar denkt zich op deze manier beter te kunnen onderscheiden van de Duitse premiumconcurrentie. Bovendien wordt de gemiddelde CO2-uitstoot vrijwel nihil, waardoor Land Rover (dat minder ver is met de elektrificatie) nog even lekker kan vlammen met verbrandingsmotoren. Maar ja, betekent Jaguar niet een ronkend uitlaatgeluid (en olielekkages)?

+++ MERCEDES-AMG werkt aan een hypersportwagen. Die gaat One heten en moet zo ongeveer de snelste auto ter wereld worden. Het genoemde vermogen (1.000 pk) is weliswaar niet voldoende om de Bugatti Chiron af te troeven, maar dankzij een lager gewicht zullen de prestaties superieur zijn. Althans, dat is het idee. Project One heeft namelijk 9 maanden vertraging opgelopen wegens technische problemen. De bron van de ellende is de F1 motor die Mercedes-AMG perse wil gebruiken. Het betreft een 1,6 liter grote V6 met hybride techniek. De conversie van een wedstrijdmotor naar een exemplaar dat ook in fileverkeer heel moet blijven, loopt echter niet van een leien dakje. Met name het draaien met een stationair toerental bezorgt de technici van Mercedes-AMG slapeloze nachten. Dat moet verlaagd worden van minstens 5.000 omwentelingen per minuut naar maximaal 1.200. Anders is zowel de geluidsproductie als het brandstofverbruik te hoog. En valt er geen emissietest af te nemen. Aanvankelijk leek het blok de toerentalverlaging niet te kunnen verterenm maar Mercedes-AMG topman Tobias Moers meldt nu dat er een oplossing is gevonden. Nu gaat de One in rechte lijn naar de marktlancering. Tenzij er weer een ander onverwacht probleem opduikt. Waarom haalt Mercedes-AMG zich zoveel ellende op de hals door geen conventionele motor te gebruiken? Wel nu, de F1 motor kan 15.000 toeren draaien. Dat klinkt Moers en zijn personeel als muziek in de oren. Of de genoemde vertraging van 9 maanden consequenties heeft voor de bestelling van de 275 klanten, is niet duidelijk. Wel dat zij tot midden 2020 zullen moeten wachten voordat zij hun hypersportwagen in ontvangst zullen kunnen nemen. +++

+++ OPEL gaat de bezem door haar gamma halen. Modellen die slecht verkopen of waar niets aan wordt verdiend, zullen worden gesaneerd. In de eerste categorie vallen de Adam en Cascada. De coupécabriolet is inmiddels uit productie en in mei loopt het laatste exemplaar van de premium stadsauto van de band. De Karl wordt uit het gamma geschrapt omdat Opel geen stuiver verdiend aan dit model. En aangezien het merk winstgevender wil worden, is men de in Zuid Korea gebouwde instapper liever kwijt dan rijk. De Mokka X krijgt wel een opvolger. Dat wordt een coupéachtige SUV met een duidelijk lagere daklijn, te baseren op het nieuwe CMP onderstel van het Franse moederbedrijf PSA. Dit betekent dat een volledig elektrische variant tot de mogelijkheden behoort. De Mokka X opvolger moet in 2020 klaar zijn. Andere nieuwe modellen zijn een verse editie van de Corsa (inclusief een volledig elektrische uitvoering), een opvolger van de Vivaro, extra versies van de Combo, facelifts voor de Astra en Insignia en een grote 7-persoons SUV à la de Peugeot 5008. Daarnaast introduceert Opel in de zomer van 2019 een stekkerhybride uitvoering van de Grandland X. Het merk verwacht dat in 2021 ongeveer 40 procent van alle verkochte auto’s een SUV zal zijn. +++

+++ Om de CO2-uitstoot te beperken en om in te kunnen spelen op de groeiende vraag naar deels elektrische modellen, is ROLLS-ROYCE van plan om een stekkerhybride versie van de Cullinan te ontwikkelen. Daarnaast broeden de Britten op een tweede SUV model. Die krijgt een minder statig design, net zoals de Ghost informeler oogt dan de Phantom. Rolls-Royce sluit een compleet nieuw elektrisch topmodel niet uit. Daarvoor zou het merk de modelnaam Camargue of Corniche kunnen afstoffen. +++

+++ De ruim 200 bemande TANKSTATIONS langs de snelweg zien meer klanten weglopen naar de 2.100 meestal onbemande tankstations langs provinciale wegen of in de stad. Met maar één reden: de hogere brandstofprijzen. “De verschillen kunnen oplopen tot 20 cent per liter, in een extreem geval zelfs tot 26 cent. Reken eens uit hoeveel je dan bespaart op jaarbasis”, zegt Jan-Reint Vink van Travelcard, een bedrijf dat tankpassen uitgeeft aan zakelijke automobilisten. Voor ‘gewone’ consumenten die de brandstof zelf moeten betalen lijkt het logisch dat ze kiezen voor de goedkopere onbemande tankstations. Maar volgens Vink letten ook steeds meer leaserijders, al dan niet verplicht door hun werkgever, op de kosten. “Wij hebben 14.000 klanten in ons bestand met in totaal 350.000 tankpassen. In 2010 tankte van al die automobilisten nog ruim 23 % langs de snelweg, nu is dat aantal gedaald tot 14 %. Sommige bedrijven vragen ook aan ons: kunt u de dure snelwegstations op onze passen blokkeren? Dat is natuurlijk een simpele manier voor een bedrijf om kosten te besparen”. Uit nieuwe cijfers die brancheorganisatie Bovag presenteert, blijkt dat het aantal onbemande stations nog steeds flink toeneemt. Vorig jaar waren de onbemande stations voor het eerst in de meerderheid, en aan die trend komt voorlopig geen einde. “Het zou best eens kunnen dat over 10 jaar tweederde van de benzinepompen onbemand is”, zegt Tom Huijskens van de Bovag. “Plekken met onrendabele winkeltjes in de provincie worden omgebouwd tot een onbemand station. Het is niet voor niks dat bedrijven als Tinq en Tango groeien als kool. Voor veel lokale ondernemers is de ombouw naar onbemand vaak pure noodzaak om het hoofd boven water te kunnen houden. Personeel is nu eenmaal de belangrijkste kostenpost. Een onbemand tankstation heeft daar geen last van en kan die marge gebruiken voor verlaging van de literprijzen”. +++

+++ TOYOTA vist momenteel in de SUV vijver met de C-HR en de RAV4. Tussen deze 2 modellen zit evenwel een fors (prijs)gat van bijna 15 mille: Toyota denkt daarom dat er goede afzetkansen zijn voor een extra SUV model. Die zal op de nieuwe Corolla worden gebaseerd en is bedoeld om de Peugeot 3008 mee te gaan beconcurreren. De nieuwe SUV wordt ook als een goed alternatief gezien voor de Verso waarvan momenteel de laatste exemplaren worden verkocht. Een 7-persoons versie wordt niet uitgesloten. Daarmee is sprake van een ideale gezinswagen. Een hybride aandrijflijn en het bekende modulaire TNGA platform maken onderdeel uit van het recept. Reken op een prijs rond de 35 mille en een marktintroductie begin 2020. +++

+++ De Nvidia chip die de artificiële intelligentie van het Autopilot systeem van TESLA aanstuurt (het semi-autonome rij hulpsysteem), wordt binnenkort vervangen door een efficiënter geïntegreerd circuit. De fabrikant belooft 5 tot 20 keer betere prestaties. De nieuwe Artificial Intelligence chip is zelf ontwikkeld en wordt binnen 6 maanden in de modellen van Tesla geïntroduceerd. Dankzij geoptimaliseerde prestaties kan de van de diverse sensoren ontvangen informatie 500 % tot 2.000 % sneller worden verwerkt. De nieuwe chip moet tracking mogelijk maken van voertuigen rondom de Tesla. Huidige klanten met de (semi) autonome rij optie in hun auto kunnen de nieuwe software gratis ontvangen. Er hoeft niets gewijzigd te worden aan de sensoren en de camera’s. +++

+++ BMW heeft het aantal bij VDL NEDCAR in Born bestelde auto’s teruggedraaid. Het gaat daarbij om modellen van Mini en de X1 van het moedermerk. De gewijzigde productieplanning is een gevolg van een afkoeling van de mondiale economie, niet in de laatste plaats in Europa. Met name in Groot-Brittannië is de autoconsument voorzichtiger geworden over de aanschaf van een nieuwe auto als gevolg van de Brexit. Verder is de X1 over zijn verkoophoogtepunt heen. BMW verkocht vorige maand 7,4 procent minder auto’s. Bij Mini was er sprake van een afzetdaling van liefst 13,4 procent. De BMW Groep deed het daarmee evenwel beter dan concurrenten als Audi, Land Rover en Mercedes-Benz. +++

+++ Door de elektrificatie van de auto worden de kaarten in deze industrietak momenteel opnieuw geschud. In de afgelopen decennia was Duitsland leidend. De ‘voorsprong door techniek’ gold niet alleen voor Audi, maar eigenlijk voor alle premium landgenoten. Maar de kans dat Duitsland over 10 jaar nog tot de elite behoort, is niet meer dan 50 procent. Dat is althans de mening van VOLKSWAGEN topman Herbert Diess. Hij voorspelt duidelijk snelheidsverlies van de Duitse industrie, die vandaag de dag nog dominant is in de bovenkant van de markt. Maar in de toekomst kunnen merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz die voorsprong kwijt raken. Batterijen voor elektrische auto’s komen nu namelijk voornamelijk uit Azië. Dat maakt Duitsland kwetsbaar. Als het Volkswagen concern en haar branchegenoten aan de top willen blijven en niet afhankelijk willen worden van anderen, zullen zij dus die batterijen zelf moeten ontwikkelen en produceren. Maar daar is voorlopig nog geen sprake van. Er is zelfs nog geen enkel initiatief op dit vlak. +++

Comments are closed.